Neuvola- ja ultrauutisia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bamboo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me oltiin eilen ultrassa kättärillä. Oli kyllä tosi ihanaa nähdä vauvan liikkeet ja, että kaikki oli kunnossa. Laskettu aika pysyi samana (19.1). Viikkoja on tänään tasan 12. Pituutta kaverilla oli 51 mm ja niskaturvotus 1 mm verran. Mies äänitti ultalaitteen kuvaa iphoneen. Ollaan jo katseltu monta kertaa uudelleen pikkukaverin vipellystä.

Täällä neuvolalääkärin käynti takana ja kaikki on hyvin :)

Ensin oli hoitajan "haastattelu" yleisesti voinnista, mitattiin verenpaine ja paino ja tarkistettiin pissa. Hemoglobiini oli mulla ed. neuvolakäynnillä niin hyvä, ettei katsonut aiheelliseksi sitä mitata. Muut kaikki ok, mutta tuo painohan saisi nyt pysyä muutamia viikkoja näissä lukemissa... :)

Lääkärikäynti olikin sitten pienoinen yllätys. Meidän "kesäneuvolassa" oli vanha ultralaite, joten sain taas nähdä pikkuisen, joskin hieman sumuisen kuvan läpi, mutta muutamat liikkeet kuitenkin näkyi. En odottanut ultraa tälle kerralle. Kuunneltiin myös sydänäänet, syke oli 150 ja jumputus valtava (laite taisi olla täysillä, koska melkein kaipasin korvatulppia!). Lisäksi tehtiin sisätutkimus ja siltäkin osin sain "terveen" paperit.

Kaikkinensa käynti kesti vajaan tunnin ja oli oikein miellyttävä. Seuraava käynti sitten omalla neuvolahoitajalla elokuun puolella. Paitsi se pirun sokerirasitus, joka pitäisi hoitaa vielä heinäkuussa...

Ann1kk1 ja enska 14 + 3

Tänään oli Np-ultra pikkusella kaikki hyvin <3 niskaturvotus oli 0,8 mm eli tosi alhanen :) pikkunen oli 6 cm pitkä ja vastasi viikkoja 12+4, kovasti oli liikkeessä :) istukka oli edessä, ihmeen hyvin nuo äänet silti kuuluu dopplerilla :) kuvia saatiin pino mukaan :)>

Täällä yksi arkajalka ilmoittautuu mukaan. Tänään oli np-ultra ja päätin että pelot ja stressaus saa tämän jälkeen jäädä.  Tai noh.. miten sen nyt ottaa, tänään on 11+5 ja koko vastasi 11+1 kun aiemmissa ultrissa ero on ollut päivän. Kyllähän siitäkin ressin taas repii.. Tämä oli tosiaan jo viides ultra! Eli ei ihan normialku ole ollut. Alunperin tein raskaustestin kp 34 ja negaa näytti, tosin kontrolliviivaa ei testiin ilmestynyt. Uskoin kuitenkin testiä. Kp 40 menin sitten yksityiselle, kun ajattelin, että kierto täyty saada jo loppumaan. Lääkäri totesi ultratessaan, että täällä on jotain ylimääräistä, mutta raskaan et ole. Jos raskaushormoonitaso on kohollaan joudun kaavintaan tai lääketieteelliseen tyhjennykseen. Oli suht sekava vuorokausi odotella vastauksia. Sitten verikokeisiin ja seuraavana päivänä polille ultraan. Sielä lääkäri totesi, että hänen mielestään olen raskaana ja sanoi, että katsotaan parin viikon päästä uudestaan. Parin viikon päästä pienen sydän löi ja kaikki oli hyvin. Neuvolalääkärin ultrassa kaikki oli myös ok ja tämn päivän ultrassakin niskaturvotus oli 1 mm luokkaa joten kaikki ok.. paitsi tuo koko. Ehkä sitä ei tarvi murehtia. Kai olisivat sanoneet jos jotain häikkää on. Tää ressaus on  järjetöntä ja kaikki vaan kahden viivan puuttumisen takia.. Kyllä naisen mieli on kinkkinen emoticon

Minä olen myös uusi tällä palstalla, edellinen iltatähtemme on jo 1v 9kk 9pv ikäinen ja yllätykseksemme saamme toisen iltatähden . Ikää on jo 40v mittarissa ja mietin miten sitä jaksaa vielä kerran tämän kaiken. On kuitenkin tuoreessa muistissa tuo meidän iltatähden synnytys ja vauva-vaihe. Mutta kyllä se hyvä on että saadaan kaveri iltatähdelle eipä tule lellittyä pilalle. Olen käynyt kerran viikolla 7+3 ultrassa ja silloin kaikki oli kunnossa. Pieni rusina siellä kohdussa kellui ja sydän löi vilkkaasti. Nyt odotan malttamattomasti seuraavaa neuvola käyntiä ja ultrausta, siihen olisi vielä vajaa kaksi viikkoa aikaa. Oireista päätellen kaikki on hyvin, väsyttää ja oksettaa vietävästi... Vielä lopuksi, tämä on meidän viides lapsi kolme ensimäistä ovat jo murrosikäisiä. Kolmannen ja neljännen välissä oli kolme keskenmenoa, olen silti aika luottavainen tämän raskauden suhteen. Kävi miten kävi niin varmaankin parhain päin.

Suklaarusina, mulla oli esikoista odottaessa np-ultrassa 4 päivän heitto (vastas siis pienempiä viikkoja, kun mitä olin ite laskenut), vaikka vielä varhaisultrassa oli vastannut viikkoja.  Ja ihan normaali toi meiän 1-v tyttö ainakin toistaiseksi on ;))
Varhaisultrissa tapahtuu kuulemma usein mittausvirheitä, kun sikiö on vielä niin pieni ja "kasassa":

Bamboo, kiva kuulla. Toivottavasti on tosiaan ollut mittausvirhe. Lisäksi ajattelin että kyllähän ne lapset kasvaa omaa tahtiaan kohdun ulkopuolellakin niin miksei kohdussakin :D Sinäänsä hassua, että viikko sitten neuvolan ultrassa olin näkevinäni lasketuna ajan ruudulta ja se oli oikein eli silloin pituus olisi ollut normaali viikkoihin nähden ja nyt viikkoa myöhemmin olisi heittänyt monta päivää. Harmi, kun viime viikon ultrassa ei tullut kysyttyä pituutta eikä sitä oltu merkitty minnekään. Mutta kyllä mää nyt onneksi olen luottavaisin mielin. Seuraava ultra onkin vasta syyskuussa joten siihen asti on odotettava..

Hei Suklaarusina!
Voimme "pukata peukaloita", meillä näkyy olevan sama laskettuaika ja sama synnytyssairaala. Eikö Kokkolassa neuvolassa ultrata ollenkaan? Hoitaako ne keskussairaalassa kaikki ultraukset? Itse käyn naapurikunnan neuvolassa ja siellä kyllä ultrataan joka kerta, eli aluksi kerran kuussa ja myöhemmin vähän tiheämmin. No ultrattiin tai ei, niin itsehän me ei oikein voida vaikuttaa siihen miten vauveli siellä kohdussa kasvaa ja voi. Tietysti jokainen huolehtii mahdollisimman hyvin terveellistä elämäntavoista raskausaikana mutta silti ei aina kaikki mene hyvin. Toisaalta on vapauttavaa tietää että omilla tekemisillä ei voi vaikuttaa lapsen kasvuun tai kehitykseen. Jos kaikki ei menekään hyvin niin sitähän syyttäisi aina itseään tapahtuneesta jos todella voisimme itse asiaan vaikuttaa. Ihana on kuitenkin ultrassa käydä, lapsi on aina jotenkin konkreettisempi kun hänet näkee ruudulta sen pikku hetken. Ainakin tässä vaiheessa kun ei tunne vielä lapsen liikkeitäkään, niin on helpottavaa nähdä ruudulla lapsen sydänmmen sykkeen ja liikkumiset. Saas nähdä olemmeko synnyttämässä yhtä aikaa? Aika näyttää. Minulla on vanhemmat lapset syntyneet kaikki etuajassa 1-3,5 viikkoa lasketusta ajasta. Tuskin tämäkään poikkeusta tekee mikäli loppupuolelle asti selvitään. Kunhan nyt syntyisi kuitenkin vuoden 2013 puolella. Hyvää odotusaikaa sinulle.

Hempalle vielä, että tuo 3 mm:n ero tarkoittaa usein 1-2 pv:n ikäeroa, ja ovat kuitenkin aika tarkkoja ne lääkärit siinä. Siksi ihmettelin asiaa.

Mulla on kova väsymys ollu edelleen vaikka huomenna alkaa jo 15. raskausviikko, niinpä sit kävin neuvolassa otattaan hB:n, oli paris viikos laskenu 121:stä 109:ään, joten eikun rautakuurille. On kuulemma suvussa meillä, seuraava lasku viikolla 25, sanos äiti. 
Toivottavasti helppais..

Seuraava neuvola meillä sitten 27.7 ja rakenneultra 30.8. 

Ryppy: Juu, synnärillä nähdään emoticon Se oon sitten minä joka karjun niin et muut ei saa synnyttää rauhassa emoticon Kokkolassa "neuvolaultraus" hoidetaan terveyskeskuksen puolella ja seulonta-ultrat polilla sairaalan puolella. Näin on ollut ainakin minulla esikoista odottaessa ja niin on ollut nytkin. Neuvolassa kuunnellaan sydänäänet, mutta ultraa niillä ei ole.

Tuosta sikiön koosta vielä, että sama mistä olen tarkistanut koot tälle viikolle niin ovat olleet 41-52 mm eli masuasukki menee hyvin tuohon (45 mm)  joten tuskin on mitään hätää. Etenkään kun tuo laskettu aika heittää sen päivän tai pari (on oikeasti vähemmän).

Heippa tammimammat!

Täällä käyty sokerirasituksessa 10.7 ja 16.7 sit neuvolassa eli siis eilen:

Eli sokerit on vähän koholla, kuten oli esikoista odottaessakin( tai siis pahemmin oli esikoisen raskausaikana) nyt ei vielä ollu kuin paasto pikkasen koholla, esikoisen kohdalla oli kaikki arvot koholla! Eli täälläpä sitten noudatetaan ruokavaliota, mitä oon kyllä alusta asti noudattanukin ja mittaillaan ahkerasti sokereita seuraavat 2 viikkoa, jonka jälkeen uusintakäynti neuvolaan!

Muut neuvola kuulumiset:
Pikkanen istuskeli hassusti, kun ultrasivat, eli kaikki näytti hyvältä!
Paino pysyny samana, onneks ei ole noussu!
RR 119/73
B-Hb 142
Kohdunpohjan korkeus muutama sentti navan alapuolella.
veriseulakin oli hyvä!

Eli siis 2 viikon päästä taas neuvolakäynti!

Toivottavasti muut tammimammat säästyyy raskausdiabetekseltä :)

Neuvolalääkärillä käyty, lähinnä sairaslomaa ruinaamassa ja kirjottikin pari viikkoa. Sanoi että soittele sitten jos tuntuu, ettei selkä kestä. Nyt siis rv 16+0,

Painoa tullut 700 g lisää
RR 133/85 (jota ihmettelen, ko on ollut tässä viime päivät tosi matalalla, yläpaine alle 100)
B-Hb 128

Pikkuisella kuului edellisiin kertoihin nähden syke tosi hyvin, oli 150 :)

Sisätutkimusta tehdessä tuli verta ja mie tietysti panikoin. Rauhoitteli toki heti, mutta pisti klamydiatesteihin ja eihän tää nyt oo ollenkaan kivaa. Ei sieltä mitään pitäis löytyä ja lääkärikin sanoi ettei usko että löytyy, mutta mistä sitä tietää! Vuosikaudet sitten oireettomana ollut jos on. No, huomenna labraan. Sillähän se selviää.

Seuraavaksi sitte taas kuukauden päästä ja siitä viikko, niin on rakenneultra, jee!

Tänään oli toinen neuvola ja vähän hassu kokematon neuvolatäti kun oma on lomalla. Se etsi kohtua ensin hetken navasta (TÄSSÄ VAIHEESSA) kun mulla oli jalat koukussa ja kun ei löytänyt, sanoi vain, että se on vielä syvällä. Sanoin, että se tuntuu alempana ja tosi hyvin, kun mulla on jalat suorina. Se vaan kohautti hartioitaan ja kaivoi dopplerin esiin. Ei se saanu sieltä mitään kuulumaan, ääniäkin yritti kuunnella aivan liian ylhäältä... Sitte kahtottiin ultralla (eikä se osannu sitäkään siis käyttää, joku kävi neuvomassa) ja siellä se rauhallinen pikkukaveri liikuskeli nätisti :) <3 Mut on siis ultrattu jo neljästi tän raskauden aikana, ja joka kerta on yhtä ihmeellinen. Voisin tunnin vaan kahtoa kun meidän rakas pieni siellä liikuskelee.

Saikku muuten jatkuu, eli en palaa tälle kesälle enää töihin. Oonpa mahtava kesäsijainen, kun joudun noin 1/4 työajasta oleen saikulla. Syyllinen olo kyllä, mutta ei kai sille voi mitään :/ Ortopedi sanoi vain, että ei raskausaikana voi selkäongelmille tehdä muuta kuin fysioterapiaa ja kipulääkkeitä. Ja kipulääkkeitä en suostu ottamaan, ei niistä koskaan voida täysin varmoja olla mitä ne aiheuttaa.

Vihdoin meilläki np-ultra takana!:)
Meidän uninen pieni rakas siellä köllötteli eri tyytyväisenä.<3 Ei ollu esiintymistuulella.;) Vaik kuin tökittiin niin ei suurta liikettä saatu pikkaseen.:D
Niskaturvotusta 1,3mm eli ok. Suurentunutta riskiä downille ei ole testien mukaan.
Vaavi vastas viikkoja 12+2, mutta neljän päivän heiton takia ei muutettu laskettua aikaa.
Rakenneultra on sitten 10.09.
Seuraavaan neuvolaankin on jonnin aikaa vielä, se on muistaakseni viimenen päivä tätä kuuta...

Apua! Nyt alko sit jänskättään ens viikkonen neuvola, kun mullakin on joku kesälomasijainen. Ei oo kyllä aavistustakaan mitä ne Vantaan neuvolassa toisella kerralla tekee, mut luulis, et noita sydänääniä ainakin vähän kuunneltas. Tilasin kyllä kotiinkin dopplerin, joka tänään pitäis postista hakee. Pääsee jo tänään kuuntelemaan :) En ookkaan vielä päässyt moista kokemaan. Saa nähdä onko mies yhtä innoissaan. Tähän asti ainakin vähän väkinäisesti yrittänyt olla iloinen koko vauvasta, vaikka varmasti on iso juttu. Hän on vaan jollain tapaa tunnevammanen :) Ei siis osaa näyttää tunteitaan. On kyllä kavereilleen hehkuttanu asiaa eikä kertonu mulle et oli vanhemmilleenkin kertonu vauvauutiset, vaikka alunperin oli sitä mieltä, ettei tarviis erikseen ilmotella. Että näkevät sitten, jos kylään joskus kutsuvat.

No ens viikolla sitten pääsen päivittelemään neuvolakuulumiset ja ultraankin ois nyt se neljä viikkoo. Pitkä odotus päästä näkemään oma mussukka. Viikon 10. kuvasta ei vielä oikein ottanu selkoo, että mikä möykky se siellä masussa kasvaa. Nyt on ainakin masu sellasessa kasvuspurtissa, että veikkaanpa, että siellä ihan potra vauveli on <3

Moikka!

Täällä np ultra maanantaina ja siellähän pieni nukkui. Samassa asennossa kuin minäkin pöydällä eli toinen käsi niskan takana <3

Häntä piti vähän tökkiä jotta saatiin hereille....käänsi ensin selkänsä ja jatkoi unia...lisää tökkimistä ja sitten alkoikin liikuskelemaan. Maisteli kovasti lapsivettä ja aukoi suutaan, välillä hampaiden alut näyttivät ihan sitlä, että olisi hymyillyt meille päin :D Hihi!

Syke oli 150 ja mitta 6,1 cm....lasketuksi ajaksi antoi 23.1. mutta ei muuttanut viimeksi tarkentunutta 21.1. laskettua päivää. Aivolohkot näkyivät erikseen, selkäranka ja kädet sekä jalat. On se vaan niin iso ihme, että noin pieni ja niin hienosti kaikki rakenteet!!! On ihmiskeho sitten taitava, kun osaa tuollaisen tehdä näin nopeasti!!! ;D

Jännitys oli kova, kun mentiin...jotenkin alkoi epäilyttää, että onko pikkuinen vielä siellä ja ihan varmaan kanssa elossa. Huh ja ihanaa nyt voi taas olla rauhallisin mielin!!! :D

Ai niin niskapoimu oli 1,5 ja veriseulan tulos tulee ensi viikolla. Pelkän niskan perusteella siis pitäs olla ok kaikki.

Uudessa kotikaupungissa eli Oulussa on nyt käyty neuvolassa kaks kertaa. :) Ekan kerran lääkärineuvola ja sit oma neuvolatäti kutsui ylimääräselle käynnille, kun oon niin väsyny ja supistelee välillä aika paljon. Mutta siis kaikki hyvin. :) Lääkäri ei vaan meinannu millään saada sykkeitä kuulumaan. Tiesin kaiken olevan hyvin, kun olin sinäkin aamuna tuntenu liikkeitä, joten sinällään ei säikäyttäny. Istukka tuossa eessä, niin vissiin vaikeutti siitä kuulumista.

Tosiaan esikoisen kantelu ja nostelu aiheuttaa suppareita. :/ Ei kivuliaita, mutta kuitenkin. Pitää vaan yrittää muistaa lepäillä ja antaa miehen hoitaa poikaa aina, kun on kotona.

Neuvolakäynti taas takana!
Paino on vihdoin lähtenyt nousemaan 50kgsta ylöspäin, ihanaa :) ei tarvi noiden muiden enää huolehtia. Verenpaine 116/65 eli ihan hyvä, ja hemoglobiini 114 eli noussut tuon rautamehun ansiosta. 
Sf-mitta otettiin kanssa nyt ekaa kertaa, kohtu oli navankorkeudella ja mitta 13 cm (oon aika lyhyt). Vauvan syke 150 ja oikeen terhakkaasti kuului :)

Takaisin