Neuvola- ja ultrakuulumiset

Mulla oli ma äippäpolin ultra ja eilen neuvola. Vauvat ovat jo 1200 grammaisia, oikein liikkuvaisia, toinen poikittain ja toinen RT. Painoa tullut noin 10 kg, verenpaineet hyvät ja hemoglobiini huimat 120! Saan siis vähentää rautatabletteja tai vaikka lopettaa kokonaan. Närästykseen sain kunnon lääkkeet ja nyt saan paremmin nukuttuakin. Saikkua tuli yksi päivä + vapaapäivät siihen päälle, koska kävely on jo niin hankalaa. Nyt siis menossa 28+0. Kaikki siis hyvin :)
 
Tuota raudan lopettamista tässä just ihmettelin ja mietin.. Mulla on aikaisemmissa raskauksissa ollu hyvä hb mutta kun sitten synnytyksissä on ollu paljon vuotoa enkä oo pystyny oikein käyttään mitään rautavalmisteita niin nyt on sitte laskenut ihan eri tavalla. Toisin sanoen rautavarasto on huono.. No rautaa syömällä kyllä hb nousee hyvin mutta rautavaraston kohentamiseen menee tietty paljon kauemmin. Niin neuvolassa ohjataan jotenki kauheen lyhyellä tähtäimellä pelkän hb mukaan.. hassua. Varsinkin kun sormenpäästä hb ei oo edes mikään tarkka mittaus..

Mulla hb laski ja käskettiin aloittaa rauta, ja viimeinkin löysin vähän vahvemman raudan mitä kans pystyn syömään, Maltoferissa on 100mg rautaa tabletissa. Seuraavassa neuvolassa hb oli hyvä joten sanottiin et voi lopettaa raudan :facepalm: En lopettanut kun eihän se mun rautavarasto miksikään oo ehtinyt muuttua muutamassa viikossa tommosella annoksella.. sit seuraavassa neuvolassa hb olikin taas laskenut ja kun sanoin koko ajan jo syöneeni rautaa niin käskettiin tuplata annos :rolleyes:

Siis hassua käskeä lopettaan heti kun hb ei oo surkea jos se on sitä kuitenkin ollut..
 
Mulla oli tänään 28+6 neuvola ja isyydentunnustus hoidettiin siinä samalla, naimisissa kun ei olla :)
Sf-mitta oli jo 31cm, seuraillaan sitä kun vauvakin oli jo pari viikkoa sitten 26+5 huimat 1,1kg, ettei hirmu isoa vauvaa tarvitse synnyttää :D
Hemoglobiini oli taas laskenut, nyt 108. Kuulemma seuraillaan sitäkin ja jos laskee vielä paljonkin, niin aloitetaan rautakuuria. Viime raskaudessa mulla oli alhaisimmillaan 119. Ei ihme että väsyttää koko ajan niin paljon!
Ja omasta painonnoususta, paino on noussut n.10kg, eilen painoin yli 2kg vähemmän kuin tänään, koska turvotus! Huomenna paino voikin olla taas kaksi kiloa alhaisempi... Inhottava vaiva! Tänään ei mahdu housut jalkaan, mennään mekolla, uusi yritys huomenna.. tosi hehkeä olo kun tällainen kevyt turvotus päällä :inpain:
 
Mä oon siis syönyt jo monta kuukautta rautaa ja mitattu myös verikokeesta (pari viikkoa sitten 115 eli hyvä). Varmaan vähän tilanteen mukaan ohjeistavat.
 
Ennen tais olla suositus että jos hb 100 tai alle niin rautaa ja nyt sitte et jos 110 tai alle niin pitäis aloittaa, mutta se ei tietty tarkoita että heti kun yli 110 vois lopettaa..?
 
Joo, en mä ainakaan saanut lopettaa, kun 110 poksahti rikki. Nyt vasta kun on jo tosi hyvät lukemat, niin vähennän niin, että otan joka toinen päivä tai harvemmin tabletin. Toki aion pyytää joka neuvolakäynnillä seurannan ja jos laskee, niin lisään vaan tabletit takaisin.
 
Meillä neuvolassa ohjeistettiin että jos alle 115 niin suositellaan rautalisää. Minulla oli 114 ja en vielä alottanut sillon
 
Meillä neukussa ohjeistus ollut aloittaa rauta jos alle 110, mutta äitipolilla sanoivat raudan aloituksesta jo 116.
 
Mulla oli viime neuvolan mittauksessa hemppari tippunut 103:en edellisen mittauksen (2,5 kk sitten) 130:stä mutta vielä ei käsketty alottaa lisärautaa, määrättiin verikokeeseen ennen seuraavaa neuvolaa ja katotaan sitten miltä näyttää, jos varastorauta ok niin ei välttämättä tarvii ees alottaa rautaa... Ei mua kyllä normaalia enemmän ole väsyttänyt, joten jospa kyse oli vain pikamittarin mittausvirheestä [emoji16]
 
Mulla oli toissa neuvolassa henoglobiini 114, lisäraudalla nousu oli parissa viikossa 116. Synnärillä sitä rautaa sit tarvii, et eiköhän loppumetritkin mene meikällä suosiolla lisäraudan kanssa.
 
Mutkin ohjattiin rautakuurille vasta, kun oli 103. Aiemmalla kerralla oli 114 eikä siitä mainittu mitään.. Nyt hb kuitenkin tippui rautavalmisteesta huolimatta (99), joten tupla-annoksella mennään siihen asti, että kertovat pitääkö tulla tippaan vai ei.

Jotenkin hölmöä, miten paljon nämä ohjeistuksetkin tuntuu vaihtelevan neuvoloittain. Jossain saa saman tien rautapaketin kun on se 115, toisaalla voit mennä tyhjillä rautavarastoilla melkein synnärille asti.
 
Jospa tädit sooloilee.. Eiköhän se yleinen suositus oo monista asioista pääsääntöisesti sama kaikille, vaikka voi olla ettei myöskään kaikki kunnat vaivaudu omia ohjeistuksiaan päivittämään kovin tunnollisesti tai kouluttamaan/infoamaan työntekijöitä. Mutta lisäksi kyllä vaikuttaisi asiassa kuin asiassa olevan melkoisia eroja ihan "täti"kohtaisestikin, vaikka ei pitäisi olla.
 
Testataanko Suomessa vakiona esim. Streptokokkia ym. muita tulehduksia ja jos niin missä vaiheessa? Nyt kun on ollut niin hyvä olla oon alkanut huolestumaan kaikesta mitä voi kantaa oireettomana, en uskalla edes miehelle enää sanoa kun se pitää mua ihan sekona. :sorry: Tänään onneks lääkärin kanssa ultra niin ehkä sieltä saa jotain helpotusta..
 
Streptokokki testataan nykyään kaikilta synnytyksen yhteydessä :-)
 
Mä sain just tiedon että ainakin Tampereella streptokokki käydään testauttamassa labrassa ennen viimeistä lääkärikäyntiä. Eli siis ennen synnytystä.
 
Sehän se on niin kummaa kun jossain paikoissa se tosiaan testataan jo etukäteen vaikka jos se silloin on nega niin saattaa synnytyksessä ollakin positiivinen mutta sitä ei sen negan perusteella lääkitä. Ksks:ssa katsotaan kun menee synnyttämään.
 
Joo yritä näissä pysyä perässä kun Suomen sisälläkin käytännöt vaihtelee niin paljon, saati sitten eri maiden välillä. Tänään lääkäri kuitenkin oli sitä mieltä että tässä vaiheessa ei tarvitse nyt testailla mitään, kaikki arvot oli kohdallaan ja muksunkin kaikki mitat oli ihan tasan keskikäyrillä. Tänään 27+1, 954g vilkas pikkumötkylä. :)
 
Sehän se on niin kummaa kun jossain paikoissa se tosiaan testataan jo etukäteen vaikka jos se silloin on nega niin saattaa synnytyksessä ollakin positiivinen mutta sitä ei sen negan perusteella lääkitä. Ksks:ssa katsotaan kun menee synnyttämään.

Hus-alueellakin oli ennen tämä käytäntö, että testattiin siellä n. rv 35-36, mutta juuri mainitsemastasi syystä siirryttiin testaamaan aina synnytyksen yhteydessä :-)
 
Mun täytyy huomenna kysyä tuosta nimittäin esikoisesta streptokokki oli positiivinen ja sainkin antibiootteja suoneen aina 4h välein.
En ole edes varma onko multa sitä testattu nyt lainkaan? (Sehän kai osaltaan aiheuttaa ennenaikaisuutta)
Esikoisestakaan en tiedä oliko sitä aiemmin otettu jo supistellessa.

Sitä vaan että synnytys kun alkaa niin ois toivottavaa että ab tippaa ehtii aloittamaan vauvan takia sen 4h ennen. Edellinen synnytys kun oli nopea niin mietityttää ehtivätkö sitä aloittaa jos tosi paikka tulee.. :nailbiting:
 
Takaisin
Top