Neuvola- ja ultrakuulumiset

sanmarie, Olipas kivoja neuvolakuulumisia! :)Vielä on onneksi aikaa sokerirasitukseen. :wink Mä taisin esikoisesta vetkutella sen jonnekkin rv 28-29 (kun suositus se 24-26) ja sanoi silloin et oikeastaan hyvä niin.

Luulen kyl et tolla kilpparilääkityksel on jotain tekemistä noiden kertyvien löllöjen kans. (Aineenvaihdunta) Ehkä. :grin
 
Se sf mitta on kyllä aika herkkä erilaisille mittausteknisille häiriöille, riippuu kovasti mittaajan "käsialasta" ja omasta ruumiin rakenteesta ja siitä missä asennossa vauva on jne. Yksittäinen mittauskerta ei oikeastaan kerrokaan yhtään mitään vaan vasta sitten kun sama ihminen mittaa useamman kerran niin se käyrän muoto antaa jonkinlaista osviittaa siitä onko kasvu, veden määrä yms mikä kohdun kokoon vaikuttaa, tasaista.

Mulla viimeksi raskaana kesäsijainen sai eka tuloksen että mitta olisi pompannut keskikäyrältä huimasti käyrästön päälle. Sit haki jonkun vakituisen mittaamaan ja hän saikin tuloksen että oliskin tippunut reilusti käyrästön alle. Ja nämä siis 10min sisällä toisistaan. Oma terkka seuraavassa neuvolassa sai taas sille aikaisemmalle itse mittaamalleen keskikäyrälle hyvin sopivan mitan :D

Maha tuntuu ja näyttää isolta ja ultrassa lapsi + vesi oli "keskikäyrällä" mutta nykyinen terkka mittas hyvin pienen sf mitan, aikaisemmin eka mitta ollut juuri käyrästön yläpuolella. Tais siis olla käsialaero tämäkin.
 
Joo se käsialaero voi olla kylmä huima. Muistan esikoisesta kun mittas kerran oma th niin sai aivan eri mitan kuin harjoittelija. Se tosiaan voi heittää ja paljon!
 
Neuvola:
29.6. Inkeri_
5.7. HuliVili
6.7. Susqi
7.7. Sinso
10.7. Kaari
10.7. Miitu
13.7. Maryshka
18.7. tiuhtimus
18.7. Mamsku
25.7. Kutjalaura
26.7. Niiinu
27.7. Tenava
2.8. Tiiiu

Ar-ultrat:
käyty helmi-maaliskuussa'17

Nt-ultrat:
käyty maalis-huhtikuussa'17

Rakenneultrat:
käyty touko-kesäkuussa'17

Neuvolalääkäri:
29.6. Tenava
5.7. Tiiiu
10.7. Hellu<3 (lääkäriultra)
25.7. Maryshka (äippäpoli)
2.8. Inkeri_
 
Tänään oli neuvolalääkäri, joka ei oikeastaan muuta tehnyt kun kysyi kuulumiset ja mittasi sf-mitan. Lääkäri sai 23 cm ja kätilö 25 cm. Siellä se oli hieman yläkäyrillä, mutta ihan normaalia kuulemma kaksosraskaudessa. Sykkeetkin kuunneltiin ja molemmat oli yli 140 ja liikkeitä kovasti. Seuraava etappi on sitten äitiyspolin lääkäriultra heinäkuun alussa ja neuvola heinäkuun lopulla + sokerirasitus ylihuomenna.
 
Neuvola:
29.6. Inkeri_
5.7. HuliVili
6.7. Susqi
7.7. Sinso
10.7. Kaari
10.7. Miitu
13.7. Maryshka
18.7. tiuhtimus
18.7. Mamsku
25.7. Kutjalaura
25.7 Hellu<3
26.7. Niiinu
27.7. Tenava
2.8. Tiiiu

Ar-ultrat:
käyty helmi-maaliskuussa'17

Nt-ultrat:
käyty maalis-huhtikuussa'17

Rakenneultrat:
käyty touko-kesäkuussa'17

Neuvolalääkäri:
29.6. Tenava
5.7. Tiiiu
10.7. Hellu<3 (lääkäriultra)
25.7. Maryshka (äippäpoli)
2.8. Inkeri_

* lisäsin neuvolan
 
Mulla olis nla 5.7 ja nla lääkäri 27.7 :) ja sokerirasitus huomenna :nailbiting:

Ja mulla toi mitta oli 16.6 rv22+2, 20cm kuulemma siinä ylärajalla mennään.
 
Neuvola:
29.6. Inkeri_
5.7. HuliVili
5.7. vipe
6.7. Susqi
7.7. Sinso
10.7. Kaari
10.7. Miitu
13.7. Maryshka
18.7. tiuhtimus
18.7. Mamsku
25.7. Kutjalaura
25.7 Hellu<3
26.7. Niiinu
27.7. Tenava
2.8. Tiiiu

Ar-ultrat:
käyty helmi-maaliskuussa'17

Nt-ultrat:
käyty maalis-huhtikuussa'17

Rakenneultrat:
käyty touko-kesäkuussa'17

Neuvolalääkäri:
29.6. Tenava
5.7. Tiiiu
10.7. Hellu<3 (lääkäriultra)
25.7. Maryshka (äippäpoli)
2.8. Inkeri_

Lisäsin vipen neuvolan :)
 
Mulla ei edellisellä neuvolakerralla sitä sf-mittaa kommentoitu mitenkään, tunnusteli kyllä kohdun ja sanoi, että on jo hieman navan yläpuolella, mutta siinä se. Ehkä seuraavalla kerralla sitten?
 
Eli ei ilmeisesti Kaari edes mitannut sitä, kun sehän mitataan ihan mittanauhalla? Mulla mitattiin ekan kerran edellisessä neuvolassa, silloin tais olla 23. raskausviikko.
 
Neuvola:
29.6. Inkeri_
5.7. HuliVili
5.7. vipe
6.7. Susqi
7.7. Sinso
10.7. Kaari
10.7. Miitu
13.7. Maryshka
18.7. tiuhtimus
18.7. Mamsku
25.7. Kutjalaura
25.7. Hellu<3
26.7. Niiinu
27.7. Tenava
2.8. Tiiiu

Ar-ultrat:
käyty helmi-maaliskuussa'17

Nt-ultrat:
käyty maalis-huhtikuussa'17

Rakenneultrat:
käyty touko-kesäkuussa'17

Neuvolalääkäri:
29.6. Tenava
5.7. Tiiiu
10.7. Hellu<3 (lääkäriultra)
25.7. Maryshka (äippäpoli)
27.7. vipe
2.8. Inkeri_
 
meillä oli maanantaina neuvola jossa käytiin ne kela-asiat läpi ja perusmittaukset.
hemppari taas vaan pudonnu, tällä kertaa oli 111 (viime kerralla 117) ja käski syömään sitä rautaa nyt joka pv. tähän asti siis syöny vaan joka toinen.
sf-mitta oli 20 ja sykkeet 144, viime kerroilla ollu 150 ja huolestuttaa nyt et tarkottaako tuo mitään vai johtuuko vaan siitä kun pikkunen liikkuu niin paljon. kuuntelun aikanakin lähti vaan kokoajan alta karkuun ja rupes potkimaan. liikkeet-kohtaan merkkas ++.
painoakin mulle on tullut ja painan tällä hetkellä enemmän kuin oon koskaan painanut (+50kg) :D ei kyllä onneks vaikuta itsetuntoon yhtään, tärkeän asian vuoksihan se paino nousee. <3
seuraava aika 20.7 ja se on sitten lääkäriaika, osaatteko kertoo et mitähän kaikkee siellä sit tapahtuu?
 
Mulla oli viimeks terkkaopiskelija joka itsenäisesti hoiti sen kertasin neuvolan. Sai vauvan sykkeeksi 125 eikä kommentoinut sitä mitenkään. Itseä vähän jäi mietityttään mut en sillon tajunnut kysyä. Liikkeet kun on kuitenkin ollut hyviä ja päivittäisiä niin en ole huolestunut. Ja kyllähän se oikea terkka ne tiedot katsoi jälkeenpäin et jos olis ollut jotain ihmeellistä.

Mulla eka ja ainoa lääkärineuvola ens viikolla. Ihan hauskaa kun lääkäri on sama kuin esikoisesta pari v sitten. Silloin oli epäilemättä ekaa päivää neuvolalääkärinä ja en tiedä kumpaa jännitti enemmän :D mut oli aika kokemus. Jälkitarkastuksessa sujui jo paljon paremmin ja nythän hän on varmasti jo ihan pro :)

Meillä ainakin lääkärineuvolaan pitää mennä 15 min ennen annettua aikaa jolloin terkka mittailee verenpaineet ja hempat sekä kirjaa ylös painon yms. Sitten lääkäri kysyy miten on mennyt, mittaa sf-mitan ja tehdään sisätutkimus. Kestää sen n 20 min. Itselle on nyt arvoitus että mitä teen esikoiselle, kai sen sinne voi mukaan ottaa.. terkkahan siinä on paikalla myös että kuuluukohan se hänen hommiin kattoo esikoisen perään jos en hoitajaa saa..
 
meille ei neuvolatäti sanonu mitää sisätutkimuksesta, ilmotti kyllä et pitää aikasemmin mennä just et hoitaja kattoo ne pissat jne sillon
 
Me saimmekin parhaita mahdollisia uutisia lääkärin ultrasta [emoji7] Lääkäri totesi että ei tällä tytöllä mitään huulihalkiota olekaan ja pahoitteli kovasti että olimme saaneet väärää tietoa! Pieni mahku on, että voisi olla suulakihalkio, mutta se selviää vasta syntymän jälkeen. Kromosomitestien tuloksetkin saapuivat piinallisen odotuksen jälkeen ja niissäkin kaikki myös hyvin [emoji173]️ Olo on kuin lottovoittajalla tällä hetkellä!
 
Takaisin
Top