Neuvola- ja ultrakuulumiset

Meilläkin rakenneultra jo oli ja poika sieltä taitaa tulla. :) Tietääkö muuten joku, että joko ne Kelan äitiyspakkaukset on päivittyneet tän vuoden pakkauksiksi, vai vieläkö ne lähettää viime vuotisia?
 
Onnittelut Siiru poikalupauksesta!

Niin ja kyllä tämän vuoden pakkauksen jo saa. Alkoivatkohan jakaa jo huhtikuun lopussa peräti. :)
 
Huomenna rakenneultra :Heartred jännittävää käynnistä myös se, että mies pääsee ja haluaa mukaan. Aijemmissa raskauksissa vuonna -11 ja -12 ei ole päässyt, eikä niin osannut ehkä halutakaan mukaan. Nyt halusi ehdottomasti mukaan. Muutenkin tuntuu, että enemmän odottaa tätä vauvaa mitä aijempia, vaikka toki ollut pojistakin onnellinen ja meillä pojat ihan isinpoikia, mutta varmaan ikä tekee tehtävänsä ja mies aikuistunut. Oltiinhan sitä aika nuoria kun pojat saimme 19 ja 20. Nyt 7 ja 5 vuotta myöhemmin aivan innoissaan ja masuakin silittelee ja vauvalle juttelee :rolleyes:
 
Itsellä seuraavat neuvola ja kela-/ lääkärineuvola (meillä neuvolalääkäri käynnillä saa kelalle todistuksen) menee vasta heinäkuulle, lääkärineuvolaan ei vielä edes varattu aikaa. Kesäkuussa ainoastaan ru ja muuten odotellaankin sitten heinäkuuhun ennen kuin pääsee taas kuulemaan sydänäänet :D
 
Onko muilla yleisesti kuinka paljon miehet ollu mukana neuvolassa? Meillä mies on ollut mukana aina kun on saatu aika varattua sellaiselle päivälle, että ei ole ollut töissä. Viime raskausaikana pääsi mukaan kaikille kerroille ja vauva-aikana jäi lääkärikäyni ja joku peruspunnitus väliin.
Nyt kun tuli tossa aluraskaudessa vähän sählinkiä raskauden keston suhteen, niin tuli kiire neuvolaan eikä mies päässyt mukaan, niin neuvolantäti pyöri ihmeissään odotushuoneessa "tulitko sä yksin, tai siis kahdestaan pojan kanssa?"
Mun miehelle on tärkeetä olla mukana. En mä sitä siellä mihinkään tarvitsis, mutta ei haittaa vaikka onkin mukana.
 
Meillä mies haluaa olla mukana aina kun vaan mahdollista. Esikoisen odotusaikana pääs kaikille käynneille mukaan, niin lääkäri kuin neuvola ja ultra käynneille
 
Ei ole kertaakaan ollut mukana ja tuskin pääsee tulevillekaan käyneille taikka ultriin. Minkäs teet kun kaikki neuvolat on töiden kanssa päällekkäin. Neuvoloissa nyt en koe että mies menettäisi mitään kun siellä ei ole mukana, mutta ultrat selvästi harmittaa häntä itseään. Kuvasin kyllä np-ultrassa puhelimella videota jonka sain näytettyä
 
Mulla kanssa mies on ollut mukana kaikilla lääkärikäynneillä ja verikokeissa tms pitämässä kädestä. :rolleyes: Olin alkuraskaudesta sen verran huonossa kunnossa etten yksinäni olisi varmaan mihinkään päässytkään. Miehellä onneksi sellanen työ että pystyy itse määrittämään työajat.
 
Kela neuvolassa käyty. Olipas se "Kela" neuvola :D Tosiaan käynnistä meni 10 minuuttia siihen kun antoi Kelan esittelyvihkosen tuista ja tulosti sen todistuksen et toissapäivänä täyttyi 154 päivää. Sitten loppu olikin ihan normaalia neuvolaa: pissanäyte (puhdas), hemoglobiini (oli enää 109 eli rautatabuja haettava apteekista), painon punnitseminen (huh 677g oli tullut per viikko lisää :sad001 ), kuunneltiin sydänäänet (huiteli 147-150), ja sf mitan mittasi (oli napakka mittaus 23cm eli vähän yli yläkäyränkin menee, siksipä mentävä uudestaan sokerirasitukseen reilun kuukauden päästä, yritti vetää mittaa supertiukaksi et olis saanut mittaa vähän pienemmäksi ja sit sai 22cm mut liikaa oli silti ja katteli kuin paljon maha onkaan kasvanut viime käynnistä :D) ja yleisesti voinnista löpistiin ja patisti reippaasti hakemaan sairaslomaa töistä heti kun ei kärsi enää seisoa ja kyykkiä siellä tunteja putkeen. Muistutteli myös siitä jalkapohjien+kämmenten+masun tuhottomasta kutinasta jos alkaa, niin sitten heti neuvolaan yhteyttä ja sairaalan seurantaan :) En tuota asiaa edes muistanut esikoisen jäljiltä :)
Summasummarum, kaikki hyvin ja seuraava käynti 31+2, koska en ole ensisynnyttäjä :)
 
Muokattu viimeksi:
Mies oli mukana ekassa neuvolassa ja tulee mukaan ultriin, mutta noin muuten koen, että normikäynneistä ei saisi sen enempää irti kuin mitä itse saan (lähinnä sydänäänten kuuntelu). Totesinkin, että mulle sopisi hyvin 30 min pikaneuvolat, missä katsottaisiin hempat, pissanäytteet, paino ja sydänäänet yms. tarpeellinen ja jätettäisiin jutustelu vähemmälle. Tai sitten voisi etukäteen ilmoittaa, että varataan aikaa jutteluun, jos nyt jotain tähdellistä olisi sydämellä. Toisaalta neuvolan puhelinneuvonta kaipaisi ainakin tässä kaupungissa uudistusta muutenkin, nyt virallinen soittoaika on puoli tuntia aamupäivisin ja se on ainakin työssäkäyvälle kaikin puolin hankala.
 
Meillä mies mukana joka paikassa :) Joka on kyllä ihan mahtavaa. Meillä myös onnellinen tilanne että mies voi itse määrittää työaikansa.
 
Meillä myös mies ollut mukana lukuun ottamatta aivan ensimmäistä neuvolaa tässä raskaudessa, oli jotakin hässäkkää aikataulujen kanssa, niin ei tullut mukaan. Normaalisti on siis kotona miltei aina, mutta juuri sille kerralle oli joku lääkäri tai joku vastaava este. Jatkossakin on varmasti mukana, jos vaan ei satu muuta menoa.

Itsellä on hyvä, kun työni on itsenäistä, ja voin määritellä tahdin ja muut asiat itse, niin voin sitten soitella työaikanakin näitä neuvola- ja/tai lääkäriaikoja. Pakkokin on soittaa tietysti. Mutta varmasti monissa ammateissa on hankalaa ajoittaa työt varsinkin silloin, jos joutuu sen puolen tunnin soittoajan aikana yrittämään monta kertaa ennen kuin sieltä vastataan, tai jos on jonotussysteemi, niin olemaan pitkään puhelin korvalla, eikä pääse työpisteeltä pois :sad001

Itsellä se suurin haaste on muistaminen, usein tulee uppouduttua ja keskityttyä töihin niin että aika hujahtaa nopeasti, sitten yhtäkkiä havahtuu, että se perhanan soittoaika meni TAAS ohi :D
 
Cocoa, Hui miten seuraavaan käyntiin on noin pitkä aika? :eek:

Meillä oli mies aina neuvolakäynneillä mukana esikoisesta (myös lääkärissä) ja ultrissa tietysti. :) Nyt tästä kakkosestakin on ollut jos vain päässyt. Kerran oli ainoastaan pojan kanssa kotona niin sain käydä ihan rauhassa.
Myös lapsen neuvoloissa ollut aina mukana. :)
 
Meillä mies ei töiden takia pääse neuvoloihin matkaan, kun tekee töitä 8-16.30 ja työmatkaakin reilu 40km suuntaansa. Aina järjestäminen, että pääsee edes itse paikalle kun kolmivuorotyötä tekee :D
 
Ed. raskaudessa mies taisi olla melkeinpä kaikilla neuvolakäynneillä mukana, tässä raskaudessa ei yhdelläkään normineuvolakäynnillä, mutta ultrissa kylläkin. Neuvolakäynneillä tulee kummiskin samat tutut löpinät, niin turha toisen on töistä karata niiden takia.
 
Rakenneultrassa käyty tänään rv 21+4. Kaikki muuten hyvin, mutta munuaisaltaat oli vähän suuremmat mitä pitäis eli laitettiin lähete äitiyspolille kontrolliin (3 viikon sisään sinne vissiin). Varmistellaan siis että munuaiset toimii. Ei niiden koko ollu paljoa kyl viitteiden yli eli ei pitäis olla syytä huoleen, haluavat ny kuitenkin tarkistaa asian uudelleen. Synnytyksen jälkeen tehdään vielä yksi ultra ennen kotiutumista.

Muuten vauvelilla kaikki hyvin, vastas hyvin viikkoja ja sangen vilkas kaveri on. :) Varma poikalupaus tuli! Iik! :D
 
Ekasta mies oli yhessä neuvolassa ja ultrissa ollu kaikissa. Työ, tai työmatka (lautta jne), semmosta ettei mahista päästä neuvolaa mukaa. Esikosta oli useampi ultra ku oli kontrolleja jokunen, tästä kakkosesta oo varmaa ku ne kaks.
 
Takaisin
Top