Neuvola- ja ultrakuulumiset

Onko sulla suvussa ykkös vai kakkostyyppiä?
Meillä on mun papalla ollut ykköstyyppiä ja isällä on kakkostyypin diabetes. Että kyllä ihmettelen ettei tarvi käydä enempää kuin kerran. Mutta en tiedä katsooko ne sitten, kun esikoinen oli normaali painoinen syntyessään :happy:
 
Mä taidan kuitenkin haluta mennä sokerirasitukseen, vaikka terkka ssnoi ettei tarvi. Olin ekaks ihan että jesss (vaikkei se mitenkää kauheaa ollu ainakaan viimeks..), mut nyt on alkanu tuntua siltä että samapa tuo vaikka meniskin, ei siitä haittaa oo.
 
Ompas kyllä kummaa ja omavaltaista toimintaa osalla tullut vastaan ton sokerirasituksen tiimoilta. Mutta ainahan niihin voi kysyä perusteluita, miksi näin kun ne on suositusten vastaisia. Ehkä sieltä löytyy siihen syy tai sitten pääsette yleissivistämään terkkaria uusilla tiedoilla :) Muistakaa että te itse päätätte hoidostanne, suomessa on sosiaali-ja terveysalalla olemassa laki itsemääräämisoikeudesta. Toki ammattilaisia tulee kuunnella oman terveyden, sekä sikiön terveyden kannalta. Mutta siis pointti on se että jos itse tuntee kuuluvansa riskiryhmään diabeteksen osalta, eikä terkkari ymmärtä määrätä rasitukseen, voitte sitä vaatia. Ja tietenkin myös toisinpäin, mutta kannattaa ensin kuunnella ne perustelut :wink
 
Esim mulla rasitus on tulossa, koska ikää on 39v ja uudelleensynnyttäjä, mutta muita riskitekijöitä ei ole. Ekasta jouduin, koska ikää oli yli 35v. Noilla terveyskylän ohjeilla ei siis välttämättä ois kai tarvinnut mennä, mutta HUS-alueella tai Espoossa voi hyvinkin olla tiukemmat käytössä.
 
No mullakin ikää 30 ja paino keikkuu normin ja ylipainon rajoilla ni oletin, että automaattisesti ois käsketty rasitukseen. Siks innostuinkin eka kun sanottiin et ei oo pakko mennä, mut nyt musta tuntuu että tää raskausaika on menny ihan mässäilyks ja muutenkin kun on saanu miettiä asiaa, ni kyllä mä aion pyytää lähetteen rasitukseen.
 
Minä jouduin esikoisesta iän takia, oliko niin että yli 25v ensisynnyttäjä? Poika oli pieni syntyessään 2720g.

Nyt sitten tosiaan ei pitänyt joutua, mutta uudessa neuvolassa päätyivät tähän syystä että vaarillani oli diabetes (ykkösluokan) ja papallani (kakkosluokan) mutta papalla aiheutunut siitä että toinen munuainen vaurioitui nuorena. En tiedä miten se liittyy perinnöllisyyteen.

Eikä siinä sinällään mitään, hyvähän se vaan on että seulotaan. :) Mutta minua jurppii tuo mielivaltainen käytäntö että toinen päättää joudut ja toinen ettet.. Samoilla spekseillä. Pitäisi olla selkeä asia, onko aihetta vai ei. Turhaan ei huvita kehoa rääkkiä rasituksissa.
 
Mites toi toisen munuaisen vaurioituminen vaikuttaa? Itellä tuhoutui toinen munuainen tuntemattomasta syystä ja leikattiin pois 2014 mut ei mitään oo puhuttu et ois suurentunu diabetesriski :eek:
 
Täällä yksi kohtalotoveri! Kiinnikkeet venyy ja sen todellakin tuntee! Eli nivusissa, alavatsalla ja ihan tuolla häpyluun kohdilla on todella viheliäistä viiltelyä, ihan kun puukolla joku sohisi. Neuvolantäti varoittikin näistä viime käynnillä ja sanoi, että juurikin tästä 15+ eteenpäin näitä tulee, eikä tarvitse säikähtää koviakaan kipuja. Kuuluvat asiaan, kun kasvu on nyt niin vauhdikasta :)

Edit: tuli viesti väärään paikkaan, piti laittaa oireita- osioon :D
 
Mites toi toisen munuaisen vaurioituminen vaikuttaa? Itellä tuhoutui toinen munuainen tuntemattomasta syystä ja leikattiin pois 2014 mut ei mitään oo puhuttu et ois suurentunu diabetesriski :eek:

En oo tästä itse asiassa tarkemmin kysellyt, mutta heikensi kai jotenkin insuliinintuotantoa vai mitenhän se oli?
Täytyisi kysyä asiasta tarkemmin.
 
Kyllä määkin olen siinä uskossa, että yhdellä munuaisella pitäisi nuoren ihmisen ihan hienosti pärjätä. Diabeteshan voi kyllä vaurioittaa munuaisia mutta että toisinpäin? Ettei olis joku vaurio haimassa (vastaa insuliinin tuotannosta) sitten kuitenkin?
 
Yhdellä munuaisella kyllä pärjäisikin. Mä en tosiaan tarkemmin tiedä? Että voi olla kuvailemaasi. En oo tätä asiaa koskaan tarkemmin kysellyt kun ei oo ollut tarvetta/tullut mieleen.

Niin tai näin, on se sukurasitekin nyt vähän häilyvä. :D
 
No juu sukurasitteena vaikuttaa kyllä häilyvältä miitu :D eikä siinä muuta, haluun vaan tietää jos on joku lisääntynyt riski :D
 
Mäkin luulisin sen menevän vain niin päin että jos on vain 1 munuainen ja sit tulee diabetes niin sais olla kaksin verroin tarkkana niiden sokerien kanssa jotta ei ainoa munuainen kärsi, mutta ei diabetestä pitäis aiheutua siitä että munuaisia on vain yksi tai jos eivät toimi täydellä teholla.
 
Mäkin luulisin sen menevän vain niin päin että jos on vain 1 munuainen ja sit tulee diabetes niin sais olla kaksin verroin tarkkana niiden sokerien kanssa jotta ei ainoa munuainen kärsi, mutta ei diabetestä pitäis aiheutua siitä että munuaisia on vain yksi tai jos eivät toimi täydellä teholla.

Juu minä en valitettavasti enempää tästä asiasta nyt tähän hätään tiedä. :hilarious:
Katsotaan josko myöhemmin olen viisaampi!

Anyways, torstaina neuvola ja odotan kyllä sydän syrjällään onko ne sydänäänet siellä. :Heartred
Liikkeiden puolesta on taas ollut vähän hiljaisempaa. Musta tuntuu että istukka voisi olla tuossa etuseinässä vaimentamassa, mittäin liikkeet tuntuu aikalailla tuolla "sisällä" ja "sisään päin", jos joku nyt hoksaa mitä meinaan. :grin
 
Mulla Miitu samaa ollut liikkeiden kanssa ja neuvolatäti miettikin et oisko istukka voinut noista vähän tuohon eteen tai sitten olisi kallistunut kohtu taaksepäin kuten oli esikoisen raskaudessakin :)
 
saatiin hyviä uutisia tänää sieltä lääkäristä, miehellä ei INCL-kantajuutta oo eli terve lapsi tulossa[emoji173]️ tosin 25% mahdollisuus siihen, että kantajuus siirtyy minulta lapselle mutta se ei oo tän hetken murhe eikä vielä moneen vuoteen tarvii asiaa tutkia, vasta kun hän rupee jälkikasvua ajattelemaan[emoji173]️

lopussa katottiin vielä ultralla että pikkusella muuten on kaikki hyvin ja siellä se aluksi pötkötteli, mut rupes sitte taas kovasti liikkumaan (vieläkin oon onnellinen siitä etten liikkeitä tunne, saattaa raskauden loppuvaiheessa olla tukalat olot jos meinaa samaan tapaan potkia ja nyrkkeillä tuolla masussa) [emoji4]
 
Cocoa, Kiva kuulla että sielläkin näin ja voisi siis ihan vain kertoa tuon istukan sijainnista! :) Minulla se istukka oli kohdunsuun päällä kaikesta päätellen nt-ultrassa joten enpä pistä pahakseni jos on nyt sieltä noussut sitten.

Miksu, Ihania kuulumisia siellä! :) Kiva kuulla että pienellä kaikki hyvin, varmasti suuri kivi putosi sydämeltä :Heartred
 
Juu sellaista se höpötti et kun sf mitta kasvaa, niin samalla se istukka voi siellä vähän vaihtaa sijaintiaan. Rakenneultrassahan tuo sitten selviää, mutta nyt en itse enää mieti miksi tuntuneet liikkeet viime aikoina vähäisinä/hentoina :) Ja tuota taaksepäin kallistunutta kohtuakaan en omalla kohdlala ihmettelisi kun sinne oli kallistunut ekankin kanssa.
 
Takaisin
Top