Neuvola- ja ultrakuulumiset

HUOMIO! Jos käytte yksityisellä LÄÄKÄRILLÄ ultrassa rv19-21 välillä niin muistakaa pyytää kela korvaus! :)
 
Tania, Paljonko tuo kelakorvaus muuten yleensä on?
 
Neuvola:
8.5. Agnés
8.5. Rilia
10.5. Maryshka
23.5. Tipu82
24.5. HuliVili
29.5. Elma Auroora
30.5. Susqi
9.6. tiiamariia
12.6. Niiinu
12.6. Tania
12.6. tiuhtimus
13.6. mamsku
15.6 Miitu

Ar-ultrat:
käyty helmi-maaliskuussa'17

Nt-ultrat:
käyty maalis-huhtikuussa'17

Rakenneultrat
15.5. Sanmarie
16.5. Tania
16.5. Tenava
16.5. Elma Auroora
18.5. Susqi
19.5. Moondance
22.5. Marnie
22.5. kullerva
23.5. Jade
23.5. Rilia
24.5. Miitu
26.5. Anila
26.5. Niiinu
29.5. Maryshka
30.5. Leele
30.5. Mamsku
31.5. Kaari
31.5. tiiamariia
1.6. karkki__
5.6. tiuhtimus
5.6. vipe
6.6. Hellu<3
6.6. rosmariini98
7.6. HuliVili
7.6. Pieni ihme 10/2017
8.6. emiliin
12.6. Tipu82
12.6. Junttura
12.6. Noonu
12.6. Aippamaria
12.6. Lilja87
13.6. Sinso
15.6. Agnés
15.6. Miksu
20.6. Aneska

Neuvolalääkäri:
9.5. Junttura
11.5. Niiinu
11.5. Barbieq
16.5. Aneska
22.5. Agnés
 
Tania, Paljonko tuo kelakorvaus muuten yleensä on?

Lääkärinpalkkio 20% & tutkimus reilu 20% eli aika paljon.. Felicitas klinikalla oli marraskuussa 2015 käynti 180e 4D ultrassa ennen korvauksia.
 
Meillä tuon yksityisen ultran hinta olisi kai 70e toimistomaksuineen.. Mut eivätkös vaadi jotain perusteita tuohon kelakorvaukseen?
Miten mulla on käsitys että menevät vähän eri tavalla eri paikkakunnilla.. En oo siis koskaan joutunut ottamaan asiasta selvää niin oon pihalla kuin lumiukko. :'D
 
Ei sitä kelakorvausta taida saada huvikseen ihquu nähdä vauva -ultrista. Tai jos saa, niin olis kiva tietää perustelut asialle, että miksi.
Mä kävin alkuraskaudessa yksityisellä ultrassa, koska en yhtään tiennyt kuin pitkällä raskaus on ja lääkäri sanoi tietoja ylös kirjatessaan, että odotas kun etsin oikean koodin, että saat kelakorvauksen, kun olihan tähän ultraan ihan oikea syy. Ja sain siis koodin "epäselvä raskauden kesto"
Olis melko kummallista jos saa hypätä ultrassa yhtenään ja laittaa kuluja muiden maksettavaksi.
Mun henk.koht. mielipide on kyllä sama, että tarpeettomat hömppäkäynnit on syytä maksaa itse.
 
Kelan sivuilta: "Sikiön ultraäänitutkimukset
Tavanomaiseen raskaudentilan seurantaan kuuluvat varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus viikoilla 10-14 ja ultraäänitutkimus vaikeiden rakennepoikkeavuuksien selvittämiseksi pääsääntöisesti viikoilla 18-21.

Jos kyseiset tutkimukset tehdään julkisen terveydenhuollon sijasta yksityisesti, korvattavuus edellyttää tietoa raskauden kestosta tutkimuksen ajankohtana. Sen vuoksi tutkimuksen tekevän tai siihen lähettävän yksityislääkärin tulee merkitä lääkärinpalkkio- tai määräyslomakkeeseen raskausviikko, jona tutkimus tehdään.

Jos tutkimus tehdään muulloin kuin edellä mainituilla raskausviikoilla, tulee tutkimusindikaatio merkitä sairausvakuutuslomakkeelle. Perusedellytyksenä useampien tai muina ajankohtina tehtävien sikiön ultraäänitutkimusten sairausvakuutuskorvattavuudelle on epäily sikiön sairaudesta tai muusta poikkeavuudesta raskauden kulussa.

Kun palvelujen tuottaja hakee korvausta atk-suorakorvausmenettelyllä, tulee raskausviikot tai tutkimusindikaation tiedot toimittaa Kelalle konekielisessä muodossa."
 
Minä sain mielestäni kela-korvauksen Ovumian vkolla 8 tekemästä ultratutkimuksesta, sitä en tosin tiedä, minkälaisella koodilla se meni. Liittyi kyllä hedelmöityshoitoihin, on varmaan eri käytäntöjä siinäkin, mistä saa korvauksen ja mistä ei. Oletettavasti jos nyt haluaisin mennä ultraan esim. Ovumialle omaehtoisesti, en siitä saisi kela-korvausta. Enkä saisi siltikään, vaikka Ovumia liittäisi se hedelmöityshoitoon, koska olen 43-vuotias. Oma neuvola on kyllä luvannut järjestää mulle ylimääräisen ultrankin, jos koen tarvitsevani sitä, mutta kun päivät ja viikot etenee, eikä katastrofia vieläkään ole tullut, niin maltan odottaa rakenneultraan asti :)
 
Ei sitä kelakorvausta taida saada huvikseen ihquu nähdä vauva -ultrista.
Olis melko kummallista jos saa hypätä ultrassa yhtenään ja laittaa kuluja muiden maksettavaksi.
Mun henk.koht. mielipide on kyllä sama, että tarpeettomat hömppäkäynnit on syytä maksaa itse.

En tiedä kuka puhunu hömppäkäynneistä? :confused:

Me käytiin yhdellä Suomen arvostetuimman lapsettomuuslääkärin vastaanotolla, toimii myös kätilöiden ultrakouluttajana, tutkimassa et kaikki rakenteet oli kunnossa rv 19. Ja silloin on oikeutettu saamaan korvaukset. Käytiin myös kunnallisessa rakenneultrassa rv 21 kun tämä yksityinen lääkäri sitä suositteli.

Ja lisäksi sain työpaikan sairaskassasta kela korvauksen jälkeen vielä 70% loppusummasta takaisin.

Kaikkien oma valinta haluuko selvittää mahdolliset vammat yms.
 
En mä nyt sitä tarkoita ettei sais rakenteita ja vauvan kuntoa kartoittaa. Jäin vaan sitä miettimään, että voiko vaan omalla ilmoituksella sanoa "kelakorvaus" ja sen sitten saa, vaikka on menossa vain ihastelemaan vauvaa kun ei malta odottaa rakenneultraa viikkoa. Jännä on ihmisten ajatusmaailma jos kelan kirstu on niinku pohjaton.
Mun kritiikki ei ole kohdistettu kehenkään yksittäiseen henkilöön. Kummallista vaan, että rahasta on tuolla terveydenhoitopuolella tuikkaa ja sitten on mahdollista saada päällekkäisiä etuuksia. Onhan se hyvä, että on mahis valita missä käy ultrassa, mutta sitten toinen vaan korvattais, joko yksityinen tai julkinen.

Mun työpaikan sairauskassa muuten korvasi kokonaan sen käynnin jonka kävin yksityisellä, josta sain kelakorvauksen. En edes tiedä mitä se maksoi ja mikä oli kelakorvauksen osuus. Lasku kassalla oli vain 0 €.
 
Mä kävin viikolla 10+4 ultrassa koska vuotoja, se maksoi 270 (mehiläinen)eli aika hyvä korvaus on jos sen saa työpaikalta tai kelalta. ( en jakanut tehdä hintavertailua enkä odottaa, kokemusta aikaisemmin diacorilta jossa hinta "vaan"140, mutta laitteet huonot)
 
Minä mietin tuota ultraa myös tässä nt-ultran ja rakennultran välissä koska mulla on ollut tiuhaan supistuksia, osa kipeitäkin ja neuvolasta en oo saanut toistaiseksi lähetettä kuitenkaan lääkäriin, eikä siellä ehkä mun huoltanikaan ole otettu niin vakavasti.
Mieli olisi ehkä levollisempi jos asia tarkistettaisiin, ja totta kai olisi myös ihana nähdä pientä. :)

Meilläkin työpaikkakassa korvaisi vähintäänkin 70% ultrasta, mutta voisi myös hyvin korvata kokonaankin. Kävin nimittäin ultraäänessä joskus yksityisellä ja koko lysti oli ~ 300e mutta ei jäänyt mulle maksettavaa siitä.
Nyt hoitovapaalla ollessa näin ei tietenkään ole.
 
Mielestäni on pienempi paha käyttää "kahta etuutta" kerran raskaudessa kuin "elää tuilla koko ikä". Näin ainakin perustelen itselleni asian työssäkäyvänä aikuisena.
 
Tänään oli neuvola ja mieskin pääsi mukaan, että nyt hänkin sit kuuli sydänäänet :) Syke oli n. 150 ja pikkuinen liikuskeli ilmeisesti siellä myös tumpsahduksista päätellen.

Selvisi nyt sitten se mikä ei varsinaisesti yllättänyt, eli virtsan glukoosiarvo näytti plussaa. Nyt mun siis pitää varata sokerirasitusaika. :/ Oon aika varma että saan sen radin, bmi mulla on 29 luokkaa (156 cm / 72 kg).
Paino ei oo raskauden aikana vielä noussut. Syömiset mulla on aika 50/50 eli syön kyllä monipuolisesti ja terveellisestikin, mutta myös roskaruokaa ja herkkuja. Itsekuria ei syömisten suhteen oo koskaan oikein ollut. Pakko nyt ryhdistäytyä. Liikun töissä n. 5-10 km vuoron aikana, vapaa-ajalla liikkumiset usein vähäisempää. Kyllähän mä hoitajana tiiän että mun pitäis liikkua enemmän ja vähentää herkuttelua, mut se miten se toteutuu, nii mun on vaan nyt löydettävä keinot.

Kaikin puolin neuvolakäynnistä muutoin ihan hyvä fiilis nyt kun mieskin oli mukana. Mun terkkari on niin mukava ja ammattitaitoinen, et oon tosi tyytyväinen.

Seuraava neuvola 27.6., sen saa lisätä jos joku jaksaa kun oon nyt kännykällä.
 
Muokattu viimeksi:
Neuvola:
10.5. Maryshka
23.5. Tipu82
24.5. HuliVili
29.5. Elma Auroora
30.5. Susqi
9.6. tiiamariia
12.6. Niiinu
12.6. Tania
12.6. tiuhtimus
13.6. mamsku
15.6. Miitu
27.6. Agnés

Ar-ultrat:
käyty helmi-maaliskuussa'17

Nt-ultrat:
käyty maalis-huhtikuussa'17

Rakenneultrat
15.5. Sanmarie
16.5. Tania
16.5. Tenava
16.5. Elma Auroora
18.5. Susqi
19.5. Moondance
22.5. Marnie
22.5. kullerva
23.5. Jade
23.5. Rilia
24.5. Miitu
26.5. Anila
26.5. Niiinu
29.5. Maryshka
30.5. Leele
30.5. Mamsku
31.5. Kaari
31.5. tiiamariia
1.6. karkki__
5.6. tiuhtimus
5.6. vipe
6.6. Hellu<3
6.6. rosmariini98
7.6. HuliVili
7.6. Pieni ihme 10/2017
8.6. emiliin
12.6. Tipu82
12.6. Junttura
12.6. Noonu
12.6. Aippamaria
12.6. Lilja87
13.6. Sinso
15.6. Agnés
15.6. Miksu
20.6. Aneska

Neuvolalääkäri:
9.5. Junttura
11.5. Niiinu
11.5. Barbieq
16.5. Aneska
22.5. Agnés
 
Ensi viikon torstainahan tuo joo olisi, kyllä sitä onkin odotettu hartaasti vaikka vasta pääsikin pikkuista nopsaan vilkaisemaan ja sai jo pika arvion esim. istukan toiminnasta ja hyvin voivasta bebestä :) Siinä saa kuitenkin sitten ihan rauhassa tuijotella ruutua ja pääsevät tutkimaan tarkemmin pientä ja vähän (tai no vähän enemmän kuin 'vähän') jo jännittää et kumpi sieltä mahtaa olla tulossa :D
 
Niitä kuulumisia täällä innolla odotetaankin! :Heartred :happy:

Huomisesta tasan kaksi viikkoa h-hetkeen, miten malttaa odotella..
 
Me saatiin lupa ottaa rakenneultraan esikoinen 1v5kk mukaan, niin pääsee isäkin näkemään vauvan ensimmäistä kertaa ❤ Aina ollut hoitamassa poikaa kotona, ei ole päässyt neuvolaan eikä ultriin mukaan :sad001 Nykyäänhän kun voi avoliitossa olevat neuvolassa sen isyydenkin tunnustaa, niin olisi hyvä jos joskus pääsisi mukaan sinne. Esikoisen aikaan ei voinut, siellä lastenvalvojalla oli ihan kamala käydä!
Tuli muuten ihan yllärinä että rakenneultra kestää sen 45min :eek: en yhtään muistanut esikoisen kohdalla että olisi noin kauan kestänyt.
 
Niiinu, Onpa ihana juttu että saitte luvan ottaa esikoisen mukaan ja näin ollen isäkin pääsee paikalle. Sen verran suuri juttu tuo rakenneultra kuitenkin. :happy:
Kai ovat varanneet tuohon 45 min aikaa että jos kestääkin tutkia rakenteita. Muistaisin että meillä esikoisesta kesti n 35min, eli aikas sutjakkaasti. Mielelläänhän sitä pientä tuijottelisi vaikka pidempäänkin. :)
 
Takaisin
Top