Neuvola- ja ultrakuulumiset

Junttura mää syön mammavitskuja, jossa rautaa mukana. Veripaltustahan sitä saa, olikohan se sallittu raskausaikana, eli esim verilätyt. Ja olikohan pinaatissa, mää vedän babypinaattia salaatin seassa (aina sillon ku sitä pystyy ayömään). Ja sitte muuten maitotuotteet estää raudan imeytymistä nii ei kannata välttis pääaterian yhteydessä niitä syyä, juua vaikka tuoremehua missä c-vitskua tai syyä appelsiinia jälkkäriksi.

Oulussa sokerirasitus tehdään kaikille olikohan yli 25-vuotiaille, mulla se on odotettavissa joskus rv24. Oon siis jo 35.
 
Tänään oli toinen neuvola, kaikki mitä mitattiin oli ihan kunnossa, mutta passitti mut kipin kapin fysioterapeutille tän selkäni kanssa ja vaikutti vähän äkäiseltä kun en oo tehnyt asialle mitään :grin Lisäks laitto lähetteen kilpirauhastesteihin, kun oon ollut niin järjettömän väsynyt vaikka hemoglobiini on hyvä. Sydänäänet löytyi ja oli kuulemma ok :)
 
Kävin torstaina neuvolalääkärissä, vauvalla kaikki hyvin :) Oli muutenkin tosi kiva lääkäri, oli lukenut mun tiedot läpi ja kyseli jo jännittääkö loppuaika ja synnytys. Rakenneultra olis reilun kahden viikon päästä eli siellä seuraava etappi :)

Sokerirasitus on mulla ainakin vasta vko 28 eli johtuisiko vaan siitä, että neuvola ei oo kaikkien kanssa ottanut puheeksi? Kun munkaan ei siis tarvii käydä kuin kerran.
 
Tuo sokerirasitus käytäntö vain hämää, koska miten voidaan seuloa noin eri perusteilla? Ihan siis mielivaltaisesti.
Vähän niinkuin olis terkasta kiinni että entententten laitetaankos rasitukseen vaiko not ja tehäänkö tästä kivempaa, eli tuplataankos rasitus vaiko not? :grin Juu, saatan olla hieman katkera että mut määrättiin ja vielä kahteen otteeseen! Kun toisessa neuvolassa eivät ois laittaneet. :joyful:
 
Taitaa olla ylipäätään aika paljon terkasta kiinni seurataanko suosituksia vai mennäänkö omalla fiilispohjalla niinku yleisestikin monissa asioissa.. esim imetys jää kyllä aika hunningolle useimpien terkkojen kanssa vaikka joillain on tietoa ja taitoa auttaa & kiinnostusta seurata suosituksia
 
Mulle suositeltiin neuvolasta parsakaalia raudan lähteeksi. Ei mulla koskaan ollut huonot arvot mut huolestutti ettei tipukaan kun en mielelläni rautavalmisteita syö.

Imetys on kyllä jännä juttu. Meillä ei neuvolassa osattu ottaa siihen mitään kantaa. Kaiken sai itse selvittää ja tapella ja toivoa parasta. Eli ensisynnyttäjät huomio! Olkaa tarkkana synnärillä että saatte tarpeeksi opastusta ja pyytäkää pyytäkää pyytäkää jos ette muuten saa. Siellä niillä on ammattitaito ja osaaminen. Liittykää imetystukiryhmään facessa ja olkaa itse aktiivisia jos haluatte imetyksessä onnistua. Tod näk neuvolaan on ihan turha itkeä mitään siitä asiasta :sad001

Ihan vaan tällainen kevyt huomio tähän väliin :) kun itellä oli kyllä todella kivinen imetystaipale esikoisesta. Joka jatkuu onneksi vielä, esikoinen nyt 1 v 5 kk :) vaikeuksien kautta voittoon
 
Imetys on ollut viimeaikoina tosi isosti tapetilla ainakin Hus -alueella ja siihen ihan todenteolla panostetaan että kaikki saisivat tasalaatuista ja hyvää imetysohjausta niin synnytyssairaaloissa kuin neuvoloissakin :-) Itsellä tämä on ollut työssäni sydämen asialla ja haluaisin väittää että viimeisen vuoden /parin vuoden aikana ollaan päästy tosi isosti tämän asian suhteen eteenpäin eli kyselkää vaan rohkeasti imetysohjausta myös sieltä neuvolasta, jokaisen terveydenhoitajan pitäisi osata sitä antaa :-)
 
Näillä ohjeilla sokerirasitukseen pitäis lähettää:
"Raskausdiabetes todetaan kahden tunnin glukoosi- eli sokerirasituskokeella. Nykyisin sokerirasituskoe tehdään lähes kaikille odottaville äideille. Poikkeuksen muodostavat vain alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetesta. Sokerirasitusta ei myöskään tehdä jos odottaja on normaalipainoinen alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jolla ei ole ollut raskausdiabetesta ja jonka aiempi lapsi ei ole ollut makrosominen.

Pääsääntöisesti sokerirasituskoe tehdään raskausviikoilla 24–28. Jos odottajan sairastumisriskin arvioidaan olevan suuri (painoindeksi BMI on vähintään 35 kg/m2, äidillä on ollut raskausdiabetes aiemmin tai hänellä on todettu munasarjojen monirakkulatauti, raskauden alussa on havaittu sokerivirtsaisuutta tai lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta), koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16. Jos tulos on tuolloin normaali, se uusitaan raskausviikoilla 24–28. Poikkeavaa sokerirasitusta ei uusita."
Lähde: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ongelmat/raskausdiabetes

P.S Jos tuo naistalo ei oo vielä tuttu, niin käykää ihmeessä tutustumassa :-) Siellä löytyvä tieto on luotettavaa ja siellä on ihan mielettömän hyviä videoita esim. imetykseen liittyen :-)
 
En tiedä olisko tästä sivusta apua tuohon sokerirasitus epävarmuuteen... :)

http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Odottajan-sokerirasituskoe/

Itsellä on ns. "sukurasite" eli suvussa diabetes äidilläni joten minulla seurataan sokereita ja oletettavasti joudun sen 3 kertaa sokerirasitukseen. Alkuraskaudessa jo mitattu muiden asioiden tiimoilta sokereita (mutta ei varsinaista sokerirasitusta) niin tällä kertaa en käy rasituskokeessa kun puolessa välissä ja loppu puolella :D
 
Niin ja hei sellainen korjaus tuohon äsköiseen, et ne on ihan näillä näppäimillä siirtymässä tai siirtynyt uudelleensynnyttäjien osalta tuosta alle 40 vuoden iästä alle 30 vuoden ikään eli sitäkin ollaan tiukentamassa ja joissain paikoissa tää uus ohje on otettu vissiin hiukan aiemmin käyttöön kun toisaalla :-)
 
Zeni, Niin pitäisi lähettää, mutta ei se mene noin. Kaikki lähi-ja ystäväpiirissäni, mammatuttavissa ja -ryhmissä yms kun asiasta juteltu niin ei voi yhtään olettaa että joku joutuisi noilla tietyillä spekseillä vaan kyllä se vaan riippuu missä asut, millainen terkka jne vaikka sen pitäisi riippua vain siitä täytätkö nuo ehdot vai et? (Siis totta kai myös varmasti tapauskohtaisesti)

Mutta ei mee mun kaaliin että toisessa paikassa välttäisin tämän, toisessa vaaditaankin se kaksi kertaa ja tuttavani samoilla rasitteilla ei tarvitse mennä ollenkaan?
 
Tuo on kyllä Miitu hyvin omituista! :-o

Eikö? :bored: Ja kun noinkin selkeät ohjeet/kriteerit olemassa hoitoon ohjaamiseksi. Kuitenkin kyseessä tärkeä tutkimus vauvan että äidin kannalta. Osalta jää tällöin puutteellisesti tutkimatta ja toisilta se tutkitaan kai tavasta turhaankin?
 
Eikö? :bored: Ja kun noinkin selkeät ohjeet/kriteerit olemassa hoitoon ohjaamiseksi. Kuitenkin kyseessä tärkeä tutkimus vauvan että äidin kannalta. Osalta jää tällöin puutteellisesti tutkimatta ja toisilta se tutkitaan kai tavasta turhaankin?

No niimpä :/
 
Niinku mulla olis varmaan ihan hyvä syy mennä kaksi kertaa mutta en joudu kuin sen kerran, ja esikoisesta en joutunut kertaakaa vaikka sukurasite on :eek:
 
Laittaakohan ne mua sokerirasitukseen? Ekasta tipuin just tuohon alle 25 v BMI alle 25 ryhmään enkä joutunut. Lapsikin painoi täysiaikaisena alle 2800 g eli ei ainakaan makrosomiseksi voi sanoa :D Nyt oon 26, lähtöpaino tasan sama.
 
Periaatteessa kuuluisit itikka kyllä niiden harvinaisten ryhmään joiden ei tarvi mennä kun olet normaalipainoinen uudelleensynnyttäjä, alle 30, ei sukurasitetta, ja normaalipainoinen vauva :-)
Sithän ne rasittaa myöhemmin jos jotain oireita yllättäen ilmeniskin eli esim pissaan erittyy sokeria, sun paino nousis hirveetä vauhtia tai sf mitta lähtis huitelemaan yli käyrien tms
 
Mulle suositeltiin neuvolasta parsakaalia raudan lähteeksi. Ei mulla koskaan ollut huonot arvot mut huolestutti ettei tipukaan kun en mielelläni rautavalmisteita syö.

Imetys on kyllä jännä juttu. Meillä ei neuvolassa osattu ottaa siihen mitään kantaa. Kaiken sai itse selvittää ja tapella ja toivoa parasta. Eli ensisynnyttäjät huomio! Olkaa tarkkana synnärillä että saatte tarpeeksi opastusta ja pyytäkää pyytäkää pyytäkää jos ette muuten saa. Siellä niillä on ammattitaito ja osaaminen. Liittykää imetystukiryhmään facessa ja olkaa itse aktiivisia jos haluatte imetyksessä onnistua. Tod näk neuvolaan on ihan turha itkeä mitään siitä asiasta :sad001

Ihan vaan tällainen kevyt huomio tähän väliin :) kun itellä oli kyllä todella kivinen imetystaipale esikoisesta. Joka jatkuu onneksi vielä, esikoinen nyt 1 v 5 kk :) vaikeuksien kautta voittoon

Samaa mieltä neuvolan "imetysohjauksesta". Esikoinen syntyi etuajassa mutta yli 4-kiloisena ja maito ei vaan riittänyt. Kun paino ei noussut ja kaikki muut keinot käytetty, jouduttiin turvautumaan osittain vastikkeeseen. Kysyin neuvolasta, että paljonko sitä sit annetaan? Sanoivat: niin paljon kuin se syö. No olis se syönyt 2-viikkoisena itsensä tärviölle pullosta, joten annoin vaan pieniä määriä vastiketta ja loput tissistä. Ja paino nousi ihan loistavasti. Nyt vasta lopetellaan imetystä (1v8kk) ja vastike sai loppua 4kk iässä. Eli suhtaudun aika varauksella näiden asiantuntijuuteen imetyksen osalta...
 
Meilläkin synnäri mainosti imetysmyönteisyyttä mutta käytännössä se ei näkynyt missään, mielestäni päin vastoin.

Ja just tuota tarkoitin et esim. sokerirasituksesta on noi ihan selkeät ja yksiselitteiset ohjeet, mitkä pitäis olla kaikilla tiedossa ja kaikkien noudattaa, mutta aivan tuuripeliä mitä oikeasti tapahtuu kun ei monet terkat noudata tommosia protokollia syystä tai toisesta.
 
Takaisin
Top