Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aamulla oli neuvola... Hemppa tipahtanu taas, 103 oli ja passitettiin verikokeeseen mittauttaan rautavarastot. Sain taas saman listan rautavalmisteista ja kehotuksen syödä täysjyväviljaa, verilettuja yms.. Meinas itku päästä ku oon vasta sen 20 viikkoa kertonu joka kerta kuin ei mikään rauta pysy sisällä vaan maha menee aivan vesiripulille ja alkaa oksentelu. Viljoja en voi syödä, menee verioksenteluks, sekin kokeiltu ku mullahan on vaan korvien välissä noi ongelmat. Huoh, jospa se rautataso ois tipahtanu nyt tarpeeks ja sais suoneen rautaa ennen synnytystä, siitä kun mainittiin jo rakenneultrassa, mut vissiin sit riittävä ollu rautataso..

Sydänääniä kuunneltiin pitkään ku ei aluks meinannu löytyä ja sit terkka vielä epäili, että ois perätilaan kääntyny vauva. No onneks pääs ultraan heti sit tarkastamaan tilanteen ja ihan raivotarjonnassa oli kuten tähänkin asti ja aivan alhaalla jo.

Painonnousu tais olla jtn vähän alle 500g/viikko, verenpaine ok, mut pulssi 110, pissa puhdas, lievää turvotusta. Sf 31,5 eli sentti tullu kahdessa viikossa lisää.

Täällä myös neuvolakäynnit harventuneet. Nyt sain kahden viikon päähän ajan taas. Ekaa ja tokaa oottaes oli tässä vaiheessa jo kerta viikkoon käynnit. Tasan yks neuvolalääkäri ollu koko raskausaikana, "onneks" muuten joutunu polilla käymään, muuten oisin varmaan ihan hermoheikko.

Olikohan vielä jtn, niiin ärsyttävä puhelimella kirjottaa ja yrittää katella mihin sitä vastais :D

Täällä tänään viikkoja 35+1 ja käyty äippäpolilla tarkistuksessa (käyrä+ultra)...
Pojun painoarvio oli n.2.3kg eli siro pieni mies taasen kerran.Käyrä oli hyvä ja hirmusesti liikkuu...lääkäri pyyteli muidenkin lekurien arvioita ja yhdessä tulivat siihen tulokseen,että en saa lisäkontrolli aikoja,koska nyt tää voi syntyä koska vaan...lekuri sanoi,että saatan olla vielä tänä iltana takaisin...ei kyl tehny ees sisätutkimusta niin ei havaintoa siitä tilanteesta :(
Käskivät kotiin pakkaamaan laukut ja varmistelee kolmen muun pojan hoidot sekä pitämään miehen lähettyvillä...että näin täällä.
Mulla sai viime vkolla sf-mitaksi ensin 26..sanoin että viimeksi oli 27 niin jotenkin venyttämällä sai sitten muka 28cm.
Mulla ois seuraava nla 16.11. samalla kun tolla nuorimmaisella on 10kk nla :D jos nyt sinne asti mennään :)

Warheart, tuo suoneen laitettava rauta on kyllä ihme lääke. Mulla oli hb alle 100 ja rautavarastot 4, kun sitä laitettiin. En odottanut mitään ihmeparantumista anemiasta, mutta olisiko jo noin kuukauden päästä laitosta lukemat olleet jo ihan hyvät. Eilen meinasi neuvolantäti tippua penkiltä ja minä myös, kun hb näytti pikamittarilla 145!! :D Lisärauta laitettiin siis kesä-heinakuussa eli vaikutukset on pitkäaikaiset. En voi kun suositella, mikäli joku epäröi. Mulla siis kans se tilanne, etten pysty mitään lisärautaa ottamaan/syömään.

Tuonkin vaikutus yksilöllistä :) mulle laitettu lisärautaa suoneen...hb 100 normaalistikin...hb ei noussu yhtään ja pari-kolme pvää laiton jälkeen olin umpijäässä ja huonovointinen..makasin vaan raatona ja tärisin..kaikki ei vaan kaikille sovi :D

Mulla normaalisti rautatasot ihan hyvät, 130-140, että on kyllä olossa jo huomannut useamman kuukauden ajan ton matalan hempan. Kai nuo jatkuvat päänsärytkin voi johtua osittain tuosta ja nyt on tullut tiheämpi syke ja huimausta.. No mut, näkeepähän taas miten käy kun verikokeen tulokset tulee, että saako rautaa vai joutuuko vaan kärsimään.

Tänään oli neuvola, hemppa oli noussut yli 130:neen, paineet ok, protskut vähän +:lla. Vauva oli laskeutunut mutta pää vielä heilui jonkun verran. Painoa mulla on tullut jo melkein 20kg :-D

kirjotteliskohan vaikka välillä tännekin...tänään poksui 38+0...kolme ekaa ovat siis syntyneet 32+3,37+5 ja 35+2,joten ihmeissäni oon,että näin pitkälle menty.

Aamulla oli 9.30 neuvola...valitin jo kaikesta mahdollisesta.kaikki oli kuitenkin kunnossa.sf-mitta on pieni,31cm ja hb oli 93...
Neuvoi soittelemaan äippäpolille kun valitin kipuja,turvotuksia,päänsärkyjä,en tunne juurikaan liikkeitä jne jne jne...

soitin sinne 10 maissa ja pyysivät sinne heti.ihmettelivät taas ettei nla laittanu lähetettä.käyrällä kävin ja se oli kaikin puolin hyvä.
sitten lääkäri ultras ja kaikki kunnossa.poju on pieni,mutta mittoja/painoarviota en nyt saanu.laitto kiireellisenä kuitenkin samantien joihinkin verikokeisiin ja sanoi,että vastaukset soitetaan iltapäivällä ja sitten päätetään jatkosta....

Ansku, kuinka vähän sulla niitä liikkeitä tuntuu? Millaisia kipuja sulla on?

Tänään toinen lääkärikäynti (nämä ennalta määrätyt rutiinikäynnit), rv 36+2. Eipä taas paljon mitään uutta, lläkäri sen reilu 10min myöhässä, tosi etäinen. Kyseli pakolliset ja sitten meni ihan mykäksi kun tutki sydänäänet, vatsan päältä mittaili ja sisältä ronklasi. Meinasin säikähtää kun niin pitkään sydänääniä kuunteli sanomatta mitään ja lopulta vaan tokaisi että ihan hyvältä kuulosta.. Oma verenpaine edelleen hyvä 113/67 ja tänään otettiin verikoe uusiksi vauvan veriryhmästä vaiks viimeksi jo selvisi että molemmat negatiivisia.Painon muutos nyt +280g/vko ja tuntuukin jo aika möhköfantilta :inpain: Pitäisi kai yrittää ulkoilla enempi nyt kun on sitä omaa aikaa, mut mut. Ei siis tullut sanomista lääkärin suunnalta mut itteä huolettaa, jos loppumetreillä "leviää". No eipä sitä auta joulukonvehdit ja tänään kaupasta ostetun valmispiparkakkutaikinan mussuttaminen.. teki vaan niin mieli, viis niistä pipareista, vaan se taikina :hello2

Ja sf32, et keskikäyrillä mennään. Ei lähtenyt mitään kokoarviota veikkaamaan.

Mulla on nyt tullu 30kg lähtöpainoon. Pikkusenko meinaa olla sika olo.. Röhröh! Ja eiku vaan paino nousee, tälle ei voi tehhä yhtään mittään.

Tiedän Wildis niin tunteen.. Täällä toinen sika.. :o Paino noussut jotain 25kg ja jatkaa koko ajan tasaista nousua.. Eikä tälle tosiaan voi mitään :/

Joo ei oo kiva tunne ja sit ku tätä painoo ei oikein osaa kantaa. Kauheen vaikeeta liikkua ku tuntuu, että on porsas ja lyllertää :D sisäreidet hitsaa kävellessä ja se on niin ahistavaa ku aina ollu hoikka ja hyvässä kunnossa :D

No älä muuta sano :D Tuntuu olo kyllä niin kömpelöltä ja ei tiedä miten päin olis.. Outo fiilis! Sängyssäkin olo tuntuu lähinnä joltain valaalta kun yrittää kylkeä kääntää. Enpä olis ikinä uskonu painavani joskus näin paljon.. Mut voi sitä oloa sitten kun vauva syntyy ja paino alkaa laskemaan, kyllä sitä osaa taas arvostaa ihan erilailla. :)

Totta ja kyllä tuo sängyssä kyljen kääntäminen jotain ihan kauheeta.. Mies parkaki joutuu nukkumaan niin sumpussa ku vien kaiken tilan ja siihen kylen kääntämiseen tarvii yllättävån paljon tilaa :D

En olis itekkää uskonu koskaan painavani näin paljoo ja pakko myöntää, että on tästä pieniä itsetunto ongelmiakin tullu. :D Lähinnä miehelle sanonu "mitä säki näät tämmösessä valaassa jne" :D

Wildis, mulla on ollut ihan samoja fiiliksiä! Paino alkaa tällä hetkellä jo numerolla 9, kun normaalisti se pyörii siellä 60 kg kieppeillä. Onneksi mies on niin kultainen ja väittää kivenkovaan, että näytän vain naiselliselta. :D En malta odottaa, että pääsen taas lenkkipolulle! Huomenna oon menossa ylimääräiselle neuvolakäynnille huimauksen, turvotuksen ja huonon olon takia... Kauhistuttaa jo etukäteen puntarilla käynti.

On ne nuo miehet ihania ku ne jaksaa kattoo vaikka itelläni ei oo yhtään hehkee olo :D Meilläki jaksaa kiven kovaan väittää, miten nätti ja kaunis oon. Sitte ku sanon, että oon vaan turvonnu läskikasa. Niin sanoo, että oot raskaana ja lihominen kuuluu asiaan. Ja kelpaat juuri tollasena kun olet ja sitä paitsi annan hänelle kuullemma lahjoista parhaimman <3

Minäki ootan, et pääsen liikkumaan kunnolla. Hitto pari viikkoo takaperin oli kauheesti energiaa kulkee ties missä, mutta en saanu ettei tää synny liian aikasiin. Nyt sitte ku olis täysaikanen ja sais liikkua niin ei oloiltaan enää pysty. Kävelyki jo niin puuskuttaa :D

On se hyvä että olen ite jo valmiiksi tollanen valaan kokonen niin ainakaan sen takia ei tartte miettiä miehen tykkäämistä :D Luonnevammanenkin olen jo ennestään...

Vaikka niin luonnollisesta asiasta kyse ja hyvä vaan että paino nousee, niin vauvakin siellä masussa kasvaa normaalisti, mut kyllä pienen itkun tihrustin siinä vaiheessa kun paino pomppas 5-alkavasta 6-alkavaan, no se vajaa 9kg tullut kaiken kaikkiaan. Kai se sitten lähtee ja saa taas lihakset takas joskus...

Tänään oli neuvola, kaikki ok, vaikkakin neuvolassa taas alapaine huiteli 100 pintaan.. Kotona kun oon mitannu nyt ahkerasti niin on ollu kuitenkin koko ajan alle 90, joten niihin nyt luotetaan enemmän. :) sf 32, hieman keskikäyrän alapuolella, mutta vaavi hyvin kasvaa. Painoarvioksi antoi noin 3kg, ihan vaan noin käsikopelolla.

Sokerit pysyneet hyvin, ainoastaan yks päivä ollu sellanen, että sokerit ollu jostain syystä koholla, sielläkin kuitenkin vaan yks ylitys ennen ruokaa otettavissa. Vaavi viihtyy edelleen hyvinkin alhaalla, pää painattaa alas. Painoa ei ollu tullu viime viikkoon nähden yhtään lisää eli nyt tullu raskauden aikana painoo yhteensä 7kg alkupainoon nähden. Ylipainoinen kun olen ja radi, niin pitää olla tyytyväinen. :) Itteensä kuitenkin jonkin verran häiritsee kolminumeroinen luku vaa'alla käydessä.. No, jospa se siitä taas pienenis kaksnumeroiseksi, kun vaavi sylissä. :)

Ens viikolla onkin oikein tehoseuranta viikko, kun torstaina neuvola ja perjantaina äippäpolille aika. :D

Rv 37+1

Takaisin