Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sallawws siis ei ainakaa mulla ois ollu kuopiossa muita ultria ku just tuo niskaturvotus ja rakenne, mut kohdunkaulan aiempien looppihoitojen takia halusivat tarkistaa nyt rv28+2 ultralla kohdunkaulan/-suun tilanteen ja samalla sit vilkasivat pientäki :) sit mulla on tuo raskausdiabetes ni sen takia on sit vielä josku vissii rv 36-38 ultra jossa katotaan pienen koko. Tällä hetkellä pieni on kooltaan siinä alakäyrän tuntumassa, mutta eipä me tulevat vanhemmatkaan olla jättiläisiä :'D itte 160cm ja mies 170 :'D

Täällä oltu tänään taas neuvolassa.
Rv 33+1.
Hemoglobiini noussu hienosti viime kerrasta. Edellisen kerran oli 106, tänään näytti 118. Verenpaine 139/71.
Sf-mitta 30cm. Syke 140 luokkaa. Tyttönen tönöttää edelleen perätilassa. Kääntyilee kyllä vähän väliä, mutta tänään taas neuvola-aikaan perätilassa. Sanoivat neuvolassa, että armonaikaa asettua raivotarjontaan, on noin 2,5 viikkoa, jolloin on vuorossa käynti neuvolalääkärillä. Jos on edelleen silloin perätilassa, niin lääkäri laittaa lähetteen äitiyspolille. Siellä sitten ultrataan ja mietitään, että voidaanko ulkokäännöstä yrittää, johon sitten vaikuttaa vauvan koko.

Mulla sf-mitta jo pidempään käyrien alla mennyt, hemoglobiini oli 97 vaikka rautaa syön tuplana. mut olo silti ihan hyvä, et ei silleee huoleta. Onko muita alamittaisia sf-käyrällä? neuvolahoitaja meinasi, että vauvan asentokin vaikuttaa.

Se rauta olos kyl ihan hyvä saada nousee vähän korkeemmalle. Mullakaan ei lasku tunnu ja voin hyvin, mit neuvolantäti varotteli, et oon kalpee ku mikäki sit synnytyksen jälkeen jos ei nouse hemppa. :)

Mulla oli sf mitta viikko sitte alakäyrällä 26cm rv30 ja tänään ku kävin ni meni yläkäyrälle 30cm rv 31.. Oiskohan mittausasento ja vauvan asento muuttunut..Ja paino oli noussu itsellä viikon aikana kilon. Viimeksi kuukaudessa oli tullut kilo. Hups.. :grinMutta käski seurailla ettei tuu raskausmyrkytysoireita nopean painonnousun isäksi..

Iannuli kävin neuvolassa tänään, mullakin oli alakäyrällä.. Rv 31+3 ja sf mitta oli 25. Sain ajan äitiyspolille missä he ultraavat sitten, että onko kaikki ok.

Kiinnostaisi tietää että mitä tälläsessä käynnissä tehdään, onko jollain kokemusta?

Mä uskon,että on mittaajastakin kiinni ja just vauvan asennosta. Mulla on ainakin toi mitta heitellyt ihan mittaajan mukaan.

Melchey mä sain vaan uuden ajan taas kahen viikon päähän neuvolaan. Sanoin kyllä, että oon huolissaan ja että kasvaahan vauva normaalisti. Kerro sitten mitä ne teki siellä äitiyspolilla ja mitä selvisi Melchey?

Kuulema kaikki on muuten hyvin vauvan osalta, että ei tartte huolehtia (sydänäänet jne). Mutta silti huolettaa. Masu on kyllä kasvanut nyt paljon tässä lähiaikoina ja vauva liikkuu hyvin. Oli kääntynyt jo enemmän pää alaspäin ja potkujakin alkaa tuntua ylempänä.

Pitikö teidän erikseen pyytää/soittaa etukäteen neuvolaan influenssarokotteesta vai tarjottiinko sitä seuraavalla neuvolakäynnillä? Mietin, kun aika ensi viikolle et soitanko huomenna ja pyydän sitä?

Joulumasu, meillä neuvolassa alkaa influenssarokotukset vasta joskus marraskuun puolivälissä, ja sen jälkeen niitä sitten annetaan neuvolakäyntien yhteydessä. Eli vielä ei ole ollut mahdollista rokotuksia edes saada.

Me saadaan nyt keskiviikkona rokotukset. :) Kannattaa ottaa ite puheeks siellä neuvolassa ne. Meki otettiin, niin tiedettiin sit etukäteen millon ne saadaan että mieskin tulee sitten mukaan rokotettavaks.

Sain ajan siksi koska sf mitta on koko ajan vaan pysynyt melkein samana. Rv 27 se on ollut 26. Viikko sitten se oli 25 ja nyt tosiaan taas 25 ja rv 31+3. Toivotaan silti että kaikki on ok! Kerron sitten Iannuli miten kävi :)

Joo, soittelinkin tänään neuvolan päivystykseen (Hki) ja sieltä sanottiin, että laittavat toiveeni ylös rokotteesta niin ensi viikolla neuvolakäynnillä saan sen. :)

Empä enää tiiä... Oli kyllä taas semmonen ultrareissu ettei tosikaan... Ensinnäkin heti sanoin lääkärille,että ne sokeriarvot on nyt menny ihan päin pyllyä.. Se niitä katteli ja kehu,että aika hyvinhän nää on :) Mä oikeesti tuijotin sitä suu auki... Siihen vielä että jos sitä insuliinia sitte pitäis...? No eeei tartte ku näin menee vielä ihan hyvin... ÖÖÖ???
Sitte ultrattiin... vauva on pikkasen ton keskikäyrän yläpuolella nyt sitte, mut se onki kiva, ku mä oon tänään saanu vaan liian pieniä vauvoja, et nyt olis yks hiukan isompi HIHH HIIH HII.... Mä olin ihan hiljaa ja tuijotin sitä tätiä uskomatta korviani.
Mun vauvan paino arvio on humpsahtanu viikossa puol kiloa ylöspäin... ei mitään hätää????!!!Kahden viikon päästä kontrolli kun ne maksa-arvot on tommosia, mut nyt näyttää ihan siltä,että päästään loppuun saakka tän raskauden kanssa (lääkäri täti siinä hymyillen selittää... ) mua ei naurata pätkääkään... Kahden viikon päästä on nelikilonen mötti mahassa eikä mikään kiire synnyttää.. aivot sulaa! Ei mulla muuta! Eli täällä pötkö rv 34+4 tämän hetkinen painoarvio 2.7kg!

Kävin tänään lääkärissä varmistaa et vauvalla on kaikki hyvin, kun on ollut niin vaisu pari päivää. Asukas oli kuukausi sitten jo pääalaspäin ja nyt kääntynyt istumaan pyllylleen lantionpohjaan!! Onneks kohdunsuu kiinni ja 5cm jäljellä, joten ei oo viel tulossa ulos. Jospa toi pieni akrobaatti suostuis kääntymään raivotarjontaan tässä parin viikon sisään. Ma ois synnytystapa arvio sairaalassa ja saas nähdä miten seurailevat tilannetta jatkossa, olis meinaa 5vkoa laskettuun aikaan... Onneks eivät anna täällä synnyttää perätilassa vaan aina silloin sektio edessä. Haluisin kyllä ihan normi synnytyksen kun inhoan leikkaushaavoja ja niistä kestää aina toipua paljon kauemmin. Jään mielenkiinnolla odottamaan jos vielä kääntyy itekseen, voi olla meinaa aikamoinen plumpsahdus noin ahtaassa tilassa ja tuskin jää multa huomaamatta :)

Ikuinen unelma, meillä vauva kääntynyt itekseen jo ainakin kaksi kertaa, ja kummallakaan kerralla en oo sitä huomannut :)

Ekan kääntymisen raivotarjontaan tunsin koska meinas laatta lentää möyrimisestä. Tän toisen kääntymisen tajusin jälkikäteen, alkuviikosta yhtenä yönä oli maha tosi kipee vaihtelevasti enkä saanu nukuttua. Ja sit aamusta liikkeet tuntu tosi erilaisilta. Siks huolestuin ja menin tänään lääkäriin. Koomistaa oli kun ultraan näytölle ilmestyi pieni pylly :) Siis alakautta kun ultrattiin..

"Joutuuko" kaikki tuohon synnytystapa-arviointiin? Mulle ei oo meinaa puhuttu neuvolassa siitä vielä mitään. Seuraava neuvola on reilun viikon päästä, jolloin jo viikkoja 36+3. Millä viikoilla mahdetaan yrittää kääntää vauvaa, mikäli on perätilassa? Tuntuu, että heittää koko ajan kuperkeikkaa, vaikka suurimmaksi osaksi viihtyy raivotarjonnassa. Toivottavasti jää myös niin, ettei kääntöyrityksiä tarvita.

Vilijonkk4 35+0

Vilijonkka, meillä täällä synnytystapa arviointi on ensisynnyttäjille tarkoitettu.. Muista kaupungeista en tiiä :) ja kääntämistä kai yritetään siinä rv 37.

Takaisin