Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime neuvolassa ei käynyt ilmi miten päin vauva on, mutta omien tuntemusten mukaan pyörii päivittäin ihan miten päin sattuu. Esikoinen heitti kuperkeikkaa vielä viikon 36 tienoilla, mutta päätyi lopulta pää alaspäin. Nyt on menossa rv 27 eli aikaa on.

CiCaDo aika hurjaa! Hyvä että kaikki meni kuitenkin hyvin. Kärsikö auto vaurioita ;)? Taksikuskikaan muuten tuskin on innokas kätilön hommiin...

Mies oli kuskina ja oman auton etupenkki oli kuulema aika järkyttävää katottavaa :D ite en tajunnu kattoa siinä hässäkässä auton vaurioita :) miehen kaveri oli onneks autopesulassa töissä ni sai kyllä penkin pestyä :)

Tohon raudan imeytymiseen auttaa c-vitamiini. Mulla ei aikasemmissa raskauksissa rautatabut imeytyny ollenkaan ennen kuin rupesin ottamaan ne appelsiinimehun kanssa..

Mitäs veikkaatte, saako neuvolakäynnin yhteydessä katottua onko korvatulehdusta?
Mulla on nyt kaks viikkoo ollu karmee flunssa. Pari päivää sitten tuli toispuoleinen kurkkukipu mukaan, ja se säteilee toiseen korvaan. Ei särje mitenkään kunnolla, mutta tuntuu välillä ikävältä.
Mulla olis tiistaina seuraava neuvola, niin ajattelin siellä kysyä jos voisivat/pystyisivät kurkkaamaan onko korva tulehtunut.

Multa eivät oo alkaneet korvia kattoo neuvolassa. Oliko että lääkärit vaan kattoo. Ainaki täällä sanoivat että pitää terveysasemalle ottaa yhteyttä korvien kanssa.

LilMinni minulta kattoivat korvat neuvolakäynnillä, kun mainitsin siellä niistä.. Mulla oli alkuraskaudessa huimausta, korvien kutinaa, paineen tuntua korvissa. Epäilin kanssa jotain korvatulehdusta tai muuta vastaavaa neuvolassa, mutta ihan siistit korvat oli. Kai ne oli jotain raskauden ensioireita..

Kävin tuossa lääkärin tarkastuksella ja ihmettelen kovasti lääkärien tylyä käytöstä. Miksei hoitsuille ja lääkäreille painoteta että he ovat hoito- ja ASIAKASPALVELUALALLA... Perusystävällinen osaa olla ihan jokaikinen, ei luulisi olevan niin vaikeaa. Jos työ ei maistu, ei saisi näkyä potilaalle.

Olisi miellyttävämpää avata haaroja sellaiselle joka on ystävällinen, sen sijaan että lekurista näkee että nyt on huono päivä ja pitää vähän tylyttää potilasta.

Lekurit ovat usein myös ylimielisiä. Murrr.

No, kaikki oli kunnossa, onneksi!

Ja jos terveysasemalla ollaan epäystävällisiä niin onneksi Kätilöopistolla on olleet todella mukavat ultraajat.

Tänään iltapäivästä vuorossa viides neuvolakäynti. Kertaakaan ei oo vielä tehty sisätutkimusta, eikä kai vielä tänäänkään tehdä, ellei terkkarilta jäänyt viimeksi sanomatta onko tämän päivän käynti ihan peruskäynti vai lääkärin tapaaminen. En vaan muista yhtään millä viikoilla se viimeinen sisätutkimus yleensä tehdään ennen synnytystä.

Mulle on kyllä joka kerta tehty sisätutkimus. Aina on kokeiltu kohdunsuun tilanne.

Mulle on ainoastaan kerran tehty sisätutkimus neuvolalääkärin toimesta. Ens viikolla vois kysyä jos lääkäri ultratessaan sais katottua ultralla sen kohdunsuun ku vihloi tuossa viikonlopun sen verran kipiästi ja useasti

No kylläpä vaihtelee käytännöt! :o
Justiin tutkailin vanhoja äitiysneuvolakortteja, niin esikoisen odotuksessa viimenen lääkärintarkastus oli rv 37+, ja kuopuksen odotuksessa se oli rv 31+. Että saa nyt sitten nähdä koska mulle se sisätutkimus tehdään..

LilMinni, mulla sisätutkimus kolmen viikon päästä, jolloin olen siis viikolla 33. Tätä ennen on joskus heinäkuussa pikaisesti vilkaistu paikat (plus yksi ylimääräinen kerta pari viikkoa sitten kun oli kipuja, mutta nuo on ne vakiokäynnit)

Mulla oli eka ja ainoa lääkärineuvola tuossa 2 viikkoa sitten, eli 29+0. Tavallisia neuvolakäyntejä vaan nyt sit loppuraskaus ja tarvittaessa lääkärille/polille näytille. Kyl ekaa ja tokaa odottaessa oli useammin lääkärikäynti ja ekaa odottaessa tehtiin perusteellinen synnytystapa-arvio ultrineen 36+ viikolla, joka siis kaikille ensiodottajille kuului.

Mulla ei oo ollu neuvolalääkäriä kertaakaan, mut johtuuki varmaan siitä että mua seurataan isommassaki sairaalassa ja siellä aina kaikki tutkimukset tekee lääkäri. Joka kuukaus on siis lääkärikäynnit ollu plus sit viel noi hätälähdöt.

Minä kävin tänään ylimääräisen lääkärineuvolan tän radin takia. Lääkäri teki painoarvioo ja muutoinkin katsoi kasvua. Kasvu menee oikein nätisti käyrällä, painoarvioksi antoi tälle hetkellä n. 1170g. Ei ollu masun ympärys kasvanut liikaa. <3 Lapsivettä normaalisti ja istukka siisti. Raivotarjonnassa on ja lääkäri sanoi pään selvästi painavan jo kohdunsuulla. Paineen tunnetta kieltämättä ollu kyllä, varsinkin jos joutuu esim. kyykistelemään. Kohdunsuu kuitenkin vielä kiinni, pehmenemistä ei vielä ollut, mutta pikkuisen lyhentymää. Kohdunsuuta oli jäljellä n. 2cm, aikaisemmin ollut ainakin sen 3cm. Kehotteli nyt alkaa viimeistään välttelemään pidempiä kyykistelyjä ja muutenkin huomioimaan, ettei tule esim. töissä tehtyä mitään raskaampia nosteluita ym. Lääkärin oli tyytyväinen sokereihin. Patisteli kilpirauhaskokeisiin, meinasin nuo kokonaan unohtaa. :D Mulla kun tuo kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys siihen.

Lisäksi kävin pikaisen neuvolakäynnin myös. Paino oli laskenu edelliseen käyntiin verraten, mutta voi olla, että kun eri vaa'alla mitattu niin niissä sen takia heittoa. Nyt ois aloituspainosta nähden tullu painoa 3,7 kg yhteensä. Pissa puhdas (leukkarit 1+, mutta ne ollu koko tän raskauden ajan), verenpaine edelleen kunnossa, matalahko ennemminkin. Sf mittaa ei nyt mitattu. Verensokerit kunnossa. Ohjeeksi jatkoon tuli seurata 2-3 päivänä viikossa ja noina päivinä ottaa 4-5 mittausta ateriaa vaihdellen. Suurempia turvotuksia ei vielä ole. Parin viikon päähän uusi neuvola-aika sitten.

Ja tänään rv 28+6, huomenna poksahtaa taas uusi viikko. :) olikohan siinä kaikki... :D

Kävin siellä neuvolassa tänään. Rv nyt 30+6. Hemppa laskenut reilusti viime kerrasta, nyt oli 106. Pitää ruveta ottaan rautaa kahdesti päivässä.
Verenpaine 135/75. Paino noussut tasasesti, n. 300g viikossa.
Vauveli oli perätilassa, ja siitäkin huolimatta sf-mitta huiteli yläkäyrän tuntumassa. Terkka sanoi, että armonaikaa on noin viitisen viikkoa kääntyä oikeinpäin. Jos edelleen on sillon perätilassa, niin lähettävät ultraan tarkistaan kuinka päin vauva on. Jos ultrassakin näkyy olevan perätilassa, niin laittavat lähetteen äitiyspolille. Siellä sitten mietitään lähdetäänkö yrittämään ulkoista kääntöyritystä. Terkka sanoi myös, että koska viitteitä on siihen että tämä olisi yli 4kg syntyessään, niin sen kokoista ei juurikaan yritetä kääntää, eikä suositella synnytettävän alateitse. Joten sehän olisi sillon sektio edessä.
Täytyy vaan toivoa, että tämä neiti tulisi järkiinsä ja kääntyisi oikeinpäin. Sektiota en haluaisi, mutta jos ei voi muuta, niin siihen on tyydyttävä. Sanoin miehellekin, että synnytän mielummin jopa autoon/kotona, kuin sektiolla.

Ja mikä tuuri kävikään korvien tarkastuksen kanssa. Paikalla kun olikin sattumoisin lääkäri, niin katsoi korvat ja löysikin pienen tulehduksen toisesta korvasta. Ei tarvinnut mennä mihinkään terveyskeskukseen tai mihinkään muuallekaan :)

Ultrakuulumisia ulkomailta :) Oliskohan tää ollut kuudes vai seitsemäs ultra..ei pysty muistamaan :) Tällä kertaa katsottiin tarkemmin vauvaa ja painoarvio oli 1,9kg ja rv 31+4, jotenka laskettuaika aikaistui jonkin verran. Vajaan kuukauden päästä sairaalassa olis tiedossa synnytystapa-arvio. Nyt oli vauva ainakin kääntynyt jo pää alaspäin, toivotaan että pysyy siellä eikä käänny perätilaan enään. Vauvalla ja äidillä kaikki enemmän kuin hyvin.
Uskon että hyvä pohjakunto ja elämäntavat ovat helpottaneet raskautta merkittävästi, sillä olen selvinnyt ilman suurempia ongelmia. Vielä teen koirien kanssa 2-3 lenkkiä päivässä(hidastuneella vauhdilla kylläkin) ja saan hepankin hoidettua ja liikutettua maastakäsin. Ja en ole kuitenkaan enää mikään kakskymppinen ;)

Hyvillä mielin eteenpäin kohti viimeisiä viikkoja!

Meillä oli eilen käynti pelkopolilla. Synntys jännittää ja mietitytti uskallanko synnyttää alakautta. No tunnin keskusteltua kätilön kanssa tulin siihen tulokseen että en edes enää tiedä mitä pelkään. Alakautta siis ois tarkotus kuitenkin lähteä taas yrittämään.

Jutustelu hetken jälkeen oli lääkäri joka ultraili hiukan. Painoarvioksi saatiin n. 1900g joka oli ilmeisesti suht paljon viikkoihin nähden? Rv 30+6. Kontrolliin päästään vielä viikolla 36+jotain en muista nyt tarkkaan. Vähän saa sittenin alkaa jännittää jos vauva hirveesti kasvaa että mahtuuko häntä edes alakautta synnyttää..

Mikä vaikuttaa noihin ultrien määriin? Mietin kun itellä tosiaan raskausvk20 oli ru ja seuraavan kerran näyttää olevan lääkäri raskausvk36 . Eli käsittääkseni ultrataan sillon...?

Eikös ne ultraile sit enemmän jos on jotain huolen aihetta tai seurattavaa. Tai sit kuulostaa että joissain neuvoloissa on ultralaitteet ja niill sit katotaan sykkeet.

Takaisin