Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me osallistutaan seulontaan. Esikoisesta ei osallistuttu mutta nyt kun olen 30 paremmalla puolella ajattelin sen olevan ihan aiheellista.

Miten siitä seulonnasta voi tulla keskenmeno riski? Verikoe äidiltä ja ylimääräinen ultra? Vai onko mulla menny jotain ohi? Niin ainakin tossa lapussa minkä sain neuvolasta luki. Eikö se ole se lapsivesinäyte juttu se missä keskenmenoriski kasvaa? o_O

pupa, ainoastaan sitten jos seulontaverikokeista löytyy jotain poikkeavaa, niin sitten otetaan lapsivesipunktio, joka voi aiheuttaa keskenmenon. Tosin mun neuvolatäti kertoi että on tullut uusi ohje että verikokeistakin voidaan saada tarpeeksi infoa ja näin vältytään keskenmenoriskiltä :)

Joo siis eihän niissä verikokeissa eikä ultrassa mitään keskenmeno riskiä oo.. Vaan jos sit verikokeissa löytyy jotain niin sit ohjataan lapsivesinäytteisiin (vapaaehtonen vaikka löytyski verikokeista riski). Lapsivesipunktiossa on sit se riski mut on vaan 0,5% riski..

Meille tarjotaan lapsivesipunktio joka tapauksessa vaikka ei verikokeissa mitään olisikaan. Niin monta keskenmenoa takana. Ei olla vielä päätetty mennäänkö mut katotaan tilanteen mukaan.

Ei seulontaan osallistuessa tuu mitää ylimäärästä ultraa. Vaan se verikoe. Se ultra on ilmanen osallistu seulontaan tai ei. Ei oo vaan nii tarkat viikkorajat ultralle jos ei osallistu seuloihin.

Okei.. Mä vaan sit luulin ku näytti ton kaavion mukaa et olis jotenki enempi noit ultria ku edellisessä raskaudessa. Mut ilonen vaan oon ku on useempi :happy093

Onhan se tietysti aina jännittävää kun ensimmäistä kertaa käy jossain :)

Kävin neuvolassa ultrassa verisen vuodon takia, mutta kaikki oli kuitenkin kunnossa <3 terveydenhoitaja laittoi vielä lääkäriajan. Täällä on ihana neuvolantäti, on ymmärtäväinen sen suhteen, että pelkään keskenmenoa.

Toinen uä takana ja olihan se mahatyyppi kasvanu jo vaikka miten :) La siirtyi pari päivää etiäpäin eli 12.12 on uusi.

Meillä täällä ulkomailla joutuu maksaa erikseen ultrasta, jossa katsotaan onko lapsella kehityshäiriö(down). Seuraavat kyllä tavan ultrissa mahdollisia kehityshäiriöitä, mutta jos tämän ennen vkoa 13 tehtävän ultran haluaa, niin siitä joutuu maksaa erikseen(onkohan sama kun tämä nt-ultra Suomessa?).

Mietittiin miehen kanssa, että jos otettaisiin tämä ns. extraultaus ja tutkimus, niin mitä se muuttaisi loppujen lopuksi. Vaikka lapsella todettaisiin esim lievä down, ei me tehtäis aborttia. Meidän rakas muru se ois joka tapauksessa! Joten pähkäilen tässä, että selviääkö noissa ultrissa myös muut vaikeammat kehityshäiriöt, esim aivojen puutteellinen kehitys tms?

Tänään oli eka neuvola ja seuraava onkin sitten elokuussa! Ei tarvitse näköjään kyllästymiseen asti rampata siellä..... Eli tässä välissä olisi varhaisraskauden uä ja rakenne uä. Koska olemme miehen kans perusterveitä, niin mun ei edes tarvitse mennä lääkärille tai tehdä sokerirasitustestiä! Nämä ovat mulle kyllä ihan hyviä uutisia, koska olo jotenkin hirmu luottavainen tämän raskauden suhteen <3

Noniin, eka neuvola takanapäin :) viikot ja laskettu pysyi samana :) kuunneltiin sydänäänetkin, ja saatiin jopa kuuluviinkin <3 en olettanu että sitä vielä edes yritettäisiin, mutta ihmeen kaupalla saatiin kuulumaan :) tuli heti sellanen todellisempi olo, kun pieni vaimee sydämen jumputus kuului doplerista :) <3 seuraava neuvolakäynti kesäkuun alkupuolella, millon neuvolalääkäri kurkkaa alakertaan.
Tänään siis rv 9+1 :)

Soittivat just äitipolilta et ens ma klo 14 ois ultra.. Onneks mies tulee mukaa, apua, jänskättää.. Nyt vaan keksimään tekosyy millä saan lapset hoitoon siks aikaa..

Nonii täälä nyt istutaan verikokeissa ja kaikki liput ja laput mukana... Tietysti neuvolakortti jäi kotiin :-( harmittaa..

Ei ku luulin että verikokeissa pitää olla kortti mukana että ne kirjoittaa siihen jotain mutta onneksi ei tarvinnukkaan! :-) oon tälläinen aloittelija vasta niin tiedä mistään mitään ;-) nyt on verikokeet otettu ja ensimmäinen virallinen ultra olis 29pv ❤

Takaisin