Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla lääkärineuvolassa teki sisätutkimuksen ja kädellä paineli mahan päältä kohtua, kuunneltiin sydänäänet ja kyseli vointeja. Terveydenhoitaja otti sitä ennen verenpaineet ja painon. Minulle ei ole ikinä lääkäri antanut vaihtoehtoja tehdäänkö sisätutkimus vai ei. Vaikka ei ole ongelmia ollutkaan.

Eihän se rakenneultrassa tietenkään ole sukupuoli tärkeysjärjestyksessä ykkösenä (normaalissa), mutta kyllä meiltä on kysytty lopuksi halutaanko vielä kysyä jotain. Sillon ovat ihan mielellään katsoneet sukupuolen ja näkeehän ultraaja jo tutkimusta aiemmin tehdessä kumpi on :)

Selvä tiuh, ittellä varmaan siis samalainen edessä ku sullaki :)
Kiitos siis vastauksesta! :)

Täällä nyt 14+0 La:n mukaan. Toinen neuvola oli myös tänä aamuna. Oli mukava täti. Edelliskerralla oli sijainen. Kuunneltiin sydänääniä ja 158 paukutti pikkusydän menee. Kohtu on kuulemma mukavasti kasvanut kun kiitteli mahaa.

Oli kyllä kamalin neuvolakäynti ikinä! Neuvolalääkärinä oli joku nuori ja uusi työntekijä. Sisätutkimuksen teko sattui ihan hirveästi. Lääkäri löysi, jonku patin emättimestä mistä ei tiennyt, mikä se on. Myönsi, ettei ole vielä paljon kokemusta ja ei osaa sanoa asiasta tarkemmin. Pyytää lähetteen jollekin toiselle, jos on tarvetta.. Mutta asia selviää, jos postissa tulee kutsu toiselle lääkärille. Tietenkin säikähdin ihan hulluna ja tuli kaikki kauhukuvat tietenkin mieleen.. Lähtiessä lääkäri vaan sanoi, että hyvää odotusta ja älä stressaa turhia. Onneksi oli mies mukana, olisin muuten hajonnut jo siihen paikkaan.

Säikähdin ihan pirusti ja kotona aloin vaan itkemään. Onneksi saatin vielä yksityiselle ajan samalla illalle. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasi, että vauvallakin on kaikki hyvin. Kaikki kunnossa:happy: ja lääkäri epäili, että neuvolalääkäri oli kohdun reunaa tunnustellut, koska hän ei löytänyt mitään poikkeavaa. Usein tuntuu naisilla selkeämmin raskaana ja jos, on suhteellisen hoikka. Samalla katsoi vauvan mitat, jotka vastasi hyvin viikkoja :Heartred Kaikki oli vauvalla hyvin! siellä se toinen pötkötteli jalat ristissä:love2 onpa kyllä helpottunut fiilis! Näinpähän vauvan taas ja kuulin sydänäänet:happy: Saatiin vähän lisää kuvia muistoksi.

Tänään käyty neuvolassa rv 17+1. Oli kyllä ihana kuulla sydänäänet ja ne oli 145 <3 liikkeitä olen tuntenut hieman (enemmänkin kuplintaa). :) esikoinen ja mies oli myös neuvolassa mukana. Esikoinen sanoi sydänäänien jälkeen: "isi kans" ;);) (Ahti on 2v4kk). Onko teillä nimet jo valmiina tulokkaalle? meillä on molemmille sukupuolille. Heti kun selviää sukupuoli varhaisultrassa (22.7) niin alamme kutsua jo nimellä. Niin teimme Ahdinkin kanssa.

Ai niin...painoa on tullut hurjasti jo näihin viikkoihin 3kg! (olen normaalipainoinen). Ahdista tuli näillä viikoilla 300g! huhhuiijaaa....

Meillä on tytölle jo nimi valmiina, ollut jo pidempään, kun ei ole vielä tyttöä meille siunaantunut. Pojalle taas pari vaihtoehtoa, ja nekään ei varmoja :D

Minä olin viimeksi melko tyytyväinen neuvolassa käydessä kun painoa oli tullut lähtöpainoon 2-3 kg (pelkäsin jotain 5kiloa) viikkoja oli silloin 14+3. Normaalipainoinen olen painoindeksin mukaan. Ekassa tippu paino muutaman kilon, tokassa en muista paljonko oli tässä vaiheessa noussut.

Eilen just mietittiin nimiä. Mietittiin enempi tyttöjen nimiä, joten pulassa ollaan jos sieltä onkin poika tulossa ;)

Mulla oli eilen nlalääkäri. Rv 16+6 sillon. Sisätutkimusta ei tehty kun ei nähty tarpeelliseksi. Sykettä kuunneltiin vartti et saatiin vauva hereille ja tarvittava sykevaihtelu vauvalle.. Paino lähteny vauhdilla nousuun.. Muuten kaikki hyvin ja seuraava käynti on 29.7 rakenneultra. Mulla sillon jotain rv20-21..

Tänään toka neuvola, viikkoja tasan 14. Kaikki oli mallikkaasti, hemoglobiinikin oli 137, vaikka ekassa raskaudessa se laski aika rapsakkaasti. Ehkä kroppa nyt tietää mitä se on tekemässä?

Esikoinen, 1v 8kk, oli mukana ja alkoi itkeä lohduttomasti sekä silloin kun mitattiin verenpaine että silloin kun kuunneltiin sydänäänet. Valtavaa empatiaa vai pelkoa koneita kohtaan? Hän kyllä pelkää esim. sauvasekoitintakin. Sydänäänten kuuntelu onnistui lopulta siten, että poika istui ja nyyhkytti kainalossa siinä tutkimuspöydällä. Vähän ehti jännittää, kun siinä tuoksinassa terkkari ei ensin löytänyt sydänääniä. Mutta hyvin se siellä jumpsutteli!

Seuraavat käynnit ovatkin lääkäri heinäkuun lopussa, rakenneultra elokuun alussa ja neuvola elokuun loppupuolella. Hui, sitten on jo melkein syksy ja raskaus jo aika pitkällä!

Mäkin hyppään keskusteluun vihdoin mukaan. Täällä menossa viikko 15+1 ja laskettu aika on siis 15.12.2015.

Tänään oli toinen neuvola ja vauva päätti säikäyttää todella, sillä terkka ei löytänyt sydänääniä aamulla. Sain uuden ajan onneksi tälle iltapäivälle, ja tällä kertaa sykkeet löytyivät nopeasti! ❤ Huh, kun helpotti! Vauva oli ilmeisesti ensimmäisellä kerralla takana/syvällä piilossa ja tais terkka etsiä sykkeitä liian ylhäältäkin.

Seuraavaksi neuvolalääkäri parin viikon kuluttua, rakenneultra heinäkuun lopussa ja neuvola taas elokuun alussa.

Multa ei muuten mitattu tällä kertaa hemoglobiinia, terkan mukaan seuraavan kerran ohjelman mukaan mitattaisiin vasta noin viikolla 26!

Minullakaan ei viimeksi neuvolassa (rv 14+4) katsottu hempparia. Seuraava neuvola vasta rakenneultran jälkeen joskus elokuussa.

Mullakaan ei mitattu nyt toka neuvolareissulla hemoglobiinia. Ei kuulemma yleensä laske tässä vaiheessa ja edellisellä kerralla arvo oli hyvä.

Mulla otettiin viimeksi neuvolassa hb vaikka ensimmäisellä kerralla oli 146. Se kyllä taidettiin ottaa siksi kun valitin huimausta ja niinhän se oli laskenut 125 1,5kk aikana...

Meillä mitataan jos pyytää ja ajattelin kyllä pyytää kun ei viimekskään arvo kauheen hyvä ollu vaikka olikin sellainen ettei tarvinnu rautalisää ruveta syömään.

Meillä on kanssa nimet jo valmiina kummallekkin sukupuolelle :) Pojan nimeä jouduttiin miettimäään kauemmin että löytyi nimi josta kumpikin tykkäsi. Itse asiassa se lopulta oli äitini ehdotus, josta sitten nappasimme kiinni :)
Nyt vaan odottelemaan rakenneultraa jos mahdollisesti näkyisi, kumpi nimi sitten tulee käyttöön :)

Mulla oli tänään (14+1) lääkärineuvola. Mitä ilmeisemmin kyseinen lääkäri oli ensimmäistä kesää(viikkoa/päivää) alan töissä. Hänellä oli todella epävarmat otteet ja puheet. Sydänääniä ei saatu dopplerilla kuuluviin ja ultraäänilaitetta hän ei edes osannut käyttää... Jouduin odottamaan jonkin aikaa, että hän löysi hoitajan, jolta laitteiden käyttö luonnistuu. Heikompihermoinen ois ehtinyt siinä vaiheessa jo panikoitua. Meillä kun on kotidoppler ja olen jo pari viikkoa tuntenut sattunnaisia liikkeitä, niin osasin olla rauhallisin mielin siitä huolimatta, ettei ääniä saatu kuuluviin. Ultraus oli todella nopea, mutta olihan se kiva nähdä pikkuinen.

Kutakuinkin viereisessä huoneessa olevan näytevessan käytäntöäkään tämä lääkäri ei tuntenut. Sen verran hän tiesi kertoa, että joku oli hänelle kertonut, että se vessa sijaitsee parin oven päässä samalla käytävällä. Onneksi vessan seinällä oli selkeät ohjeet toimintatavoista. Kerroin näytteen annetuani lääkärille, miten siellä toimitaan... Jospa osaa neuvoa seuraavan asiakkaan hiukan paremmin.

Luulisi, että tuollaiset asiat on ihan perusjuttuja neuvolalääkärille. Jäi kyllä sellainen tunne, että työhönperehdytys on ollut erittäin heikoissa kantimissa.

Amarie: harmi, että sulle osui kohdalle niin ammattitaidoton lääkäri. Mua alkaa itteeni aina ärsyttää olla jossain vastaanotolla, jos kyseisen alan henkilö on ihan tumpelo. Koita siinä nyt sitten kyselläkään mitään, jos mielessä on jotain mikä askarruttaa..

Eilen päädyttiin päivystykseen ultrattavaksi kun jouduin pienoiseen onnettomuuteen jossa yllättäen raskas yli 2m korkuinen tavarakärry iskeytyi vauhdilla loukaten selkää ja jalkoja niin että ilmat pihalle ja kipu säteili myös vatsan/nivusten seudulle niin että keho kuhmuilla, naarmuilla ja kävely yhä ontuvaa :/ pääasia että pikkuisella maha-asukilla kaikki onneksi kunnossa <3 sukupuolta ei kerrottu mutta jos kuvia oikein tulkitsin niin poika tulossa :) istukka kuulema edessä (aiemmassa raskaudessa takana) joten kiinnostaisi kuulla onko täällä joulukuisissa muita eteisistukalla odottajia

Takaisin