Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ultrassa tänään kaikki hyvin! JEE! Prinsessalle ei ollu kasvanu jalkojen väliin vieläkään pippeliä ja painoarvion mukaan painoa jo 1360g eli tasan keskikäyrällä mennään (rv 28+6). Seuraava ultra aika kahden viikon päähän.
Nyt voikin sit jännittää torstain pelkopoliaikaa seuraavaksi...

Huutelen kuulumisia, pääsin kotia vielä makaamaan :) saa nähä kauaksikko aikaa, 15pvä uudestaan kontrolli jos ei mitään tapahu ennen. Toivottavasti ei.
Painoarvio about 1700g, reippaankokonen on kossi jo :)

Neuvoloitten vähyys on kyllä ihmeellistä.. Esikoisen kohdalla tuntui, että saa koko ajan olla ravaamassa, mutta nyt ollut vissiin 3 vai 4 neuvolakäyntiä ja rv jo kohta 30 :O

Neiti, mä söin kans alussa nestemäistä eikä tapahtunut mitään. Sit aloitin kans ton obsidan satasen ja nyt on normaali hb! Mutta kyllä siihen meni aikaakin pari kuukautta, ei ihan heti nouse.

Eli täytyy siis kaivaa obsidanit taas takaisin. Lopetin niitten syönnin ku kypsyin siihen ku hb vaan tippuu vaikka mä kuinka yritän sitä nostattaa. Kyl mä ainakin kuukauden sitä söin 2-3 kpl päivässä... Mut yritetään uudelleen ku en haluis et sektion jälkeen on hb alle 80 niinku aikasemmin.

Oon tänne julkiselle puolelle kirjotellu meiän kontrolleista joten jatkan vielä jos joku samaa asiaa googletteleva vaikka löytäisi, itse ainakin alussa googtelin tätä samaa asiaa ja oli harmi ettei vertaisia paljoa löytynyt

Käytiin jälleen kontrolliultrassa, viime kerrasta olikin jo kolme viikkoa. Vauvan pää on kasvanut todella hyvin ja ultraaja totesi ettei meidän tarvtse enää perinnöllisyyspuolella käydä mutta saatiin kuukauden päähän vielä ainakin yksi kontrolliaika :) Kone laski painoksi vähän vajaa 1200g

Rakenneultrassa huomattiin että pää menee juuri ja juuri alakäyrällä joten jouduttiin heti erikoislääkärille. Tässä ajassa pää on ollut alakäyrän ulkopuolellakin, keskusteltu lääkärin kanssa keskeytyksestä ja lapsivesipunkiosta sekä erilaisista kromosomipoikkeavuuksista, koettu järkky huoli pään kasvun notkahduksesta ja sen myötä jännitetty kaksi viikkoa NIPT tuloksia joka paljasti niin vauvan sukupuolen kuin senkin ettei ole riskiä kromosomipoikkeavuuksiin. Kaikki tää on tapahtunu tosi lyhyessä ajassa ja nyt parin viikon ajan olen oikeasti tajunnut että kyllä se toivottu vauva on meille tulossa eikä se ole lähdössä pois. Nyt vasta nuuhkuttelen, järjestelen ja hankin vauvalle vaatteita enkä koko ajan henkisesti varaudu vauvan kuolemaan :)

Muokattu viimeksi:
Tänään oli neuvola. Samalle kertaa sain ängettyä esikoisen 2v neuvolan ja oman äitiysneuvolan. No siinähän se meni hyvin ja juteltiin vuoron perään mun ja esikoisen asioista.

Verenpaineet oli taas sen 106/69. Eka tulos oli jotain 137/75.. Oli vähän esikoisen kanssa leikkiminen vaikuttanut :P
Proteiinit oli - ja sokerit +, mutta täti sanoi, ettei aiheuta mitään toimenpiteitä, kun olin juuri käynyt viikko sitten sokerirasituksessa ja arvot oli ollut jo melkeen liiankin matalat. En niitä arvoja tiedä kun ei sanonut, enkä tajunnut siitä kortistakaan katsoa, mutta ei kuulemma ollut noussut melkeen ollenkaan sen litkun juomisen jälkeen.

Sf-mitasta oli huolissaan. Ollaan menty siis alakäyrän alapuolella ja tänään mittaustulos oli 22cm. Ylöspäin mennään, mutta vähän vielä enemmän sielä käyrän alapuolella kuin aikaisemmin. Viikkoja siis 29+1. Hivenen täti helpottui, kun sanoin, että viimeraskaudessa mitta oli rv 30+ vaan 25cm, että samoissahan tässä mennään. Sain kuitenkin kontrollikäynnin kahden viikon päähän ja katsotaan, että maha kasvaa.

Tuli mieleen siinä mittaillessa, että missä asennossa joudutte pitämään jalkoja, kun teitä mitataan? Esikoisen kohdalla kun makasin siinä sängyllä jouduin pitämään jalkoja alaspäin kurotettuina sellasella rappusella, mikä siellä jalkopäässä oli. Nyt joudun pitämään niissä gynetelineissä. Kyllähän siitäkin jo senttejä tulee lisää, jos mahaa ns. venytetään.. :D

Mulla on jalat ollu niissä telineissä :) Niin esikoisesta kun tästä toisestakin kun on mitattu muutaman kerran

Atsirk ihania uutisia! <3 Toivottavasti voit nyt nauttia loppuraskaudesta ilman huolia. :)

Tumelo täälläkin sf-mitta otettu niin että jalat on ollut niissä telinneissä. Minkä kokoinen sun esikoinen oli syntyessään? :) Kertoiko se alhainen sf-mitta paljon vauvan koosta? Itselläni oli myös viime kerralla neuvolassa rv 28+2 sf mitta 24 cm, keskikäyrän alapuolella.

Täälläkin on aina mitattu sf-mitta jalat niissä telineissä... Ja on ollu isoja heittoja jos mittaaja on ollu joku muu ku vakkari neuvola täti.

Multa terkka kysyi, et kuinka haluan pitää jalkoja... nostaa ne gynetelineelle vai pitää siinä pallilla. Pidin pallilla, ja nyt sit viime neuvolas sf oli tasan keskikäyrällä, 27,5cm ja rv 30+6. Esikon kohdalla mulla oli lähes joka neuvolas eri mittaaja ja sf huiteli alakäyrän alla, tais näillä viikoilla olla just jtn 23cm. Vikoilla viikoilla maha sit pompsahti ja lopussa oli sen 35cm ja tyyppi ihan mukavan kokoinen... Pääsin toki kontrolliultriin alhaisen sf-mitan ansiosta, joka oli ihan kiva - jotenkin loi varmuutta, et kaikki on hyvin :)

Ultrassa käyty. Vauvalla reisimitta tulee sen pari viikkoa jäljessä, minkä se on ollut tässä viimiset 13vko. En siitä kovin paljoa huolta kanna kun reidet kuitenkin kasvaa.
Perätilassa Hän siellä majaili. Mulla on lääkärineuvola kuuden viikon päästä, jos sillon on vielä perätilassa, niin sitten lähete TYKSiin äitipolille ja pohditaan josko tarttis keisarinleikkausta miettiä. Noh toivotaan, että Hän kääntyy.
Painoarvio oli 1446g (nyt rv 30+0). Tuo reisimitta laskee hieman painoarviota. Muuten kaikin puolin hyvin vauvalla asiat.:happy:

Tänään oli taas kontrollikäynti neuvolalääkärillä, eivät supistukset oo saaneet aikaan mitään, vaikka kovin napakoita ja toisinaan säännöllisiä/kipeitä ovatkin. Kirjoitti kuitenkin sairasloman äippäloman alkuun asti.
Hieman tässä ollaan pettyneitä että töiden puolesta tämä raskaus on mennyt päin mäntyä, mutta kun supistelee niin kauhiasti jo ihan pienestäkin rasituksesta niin minkäs siinä tekee. :sad001

tseitsei: Mä oon niin kateellinen tosta hb noususta... Voi kumpa mullakin...

Miitu: Kyllä niitä töitä kerkii elämän aikana tekemään... Ehkä sun ja vauvan vointi menee niitten edelle. Et nyt sit vaan hymy korviin ja nauttimaan vauvan tulo valmisteluista.

Hb:n noususta: mulla romahti se tossa puolessavälissä ja meinas jo, että pitää alkaa syömään rautaa. En kuitenkaan aloittanut, kun ei vatsa niin tykkää siitä hommasta ja kaikki mikä on pois vatsaoireista on plussaa! ;) Mutta ite sain nousemaan ruokavaliolla, eli jokaiselle ruualle huomioin rautapitoisia aineksia, lähinnä kasvisten muodossa. Siskolta sain keväällä lehtikaalin taimen ja se jos mikä on superfoodia! ;) Luonnon antimia, silloin nousuvaiheessa pääasiassa mustikkaa (ja sitä meni PALJON!!) Nyt syödään sit puolukkaa ja marja-aroniaa. Helppoja lisätä, on persilja, pinaatti, jota muuten söin kans silloin nousuvaiheessa. Korvasin kokonaan tavallisen salaatin sellasella tuorepinaatilla, jossa vielä oli maininta, että syötäväksi sellaisenaan..kuukausi sitten hb olikin 127, joten maanantaina jätti mittaamatta kun kolmen viikon päästä on lääkärineuvola.

Kahdesta aikaisemmasta synnytyksestä seurauksena molemmista hb:n romahdus, mutta ilmeisesti elimistö toimii siinä asiassa hyvin kun nostanut molemmilla kerroilla itse arvot nopeesti. Toki ne syöttää sit rautaa jos niin käy, mutta eipä se lisärauta ihan vuorokaudessa pure. =)

Mulla on ihme kyllä pysyny hb hyvänä, viime neuvolassa ei mitattu kun sitä edellisellä kerralla oli 130. Täytyykin kuun alussa olevassa neuvolassa pyytää taas mittaamaan.

Eilen oltiin neuvolassa :) sykkeet 135-145, hb 108 ( alotettiin rautalääke ), rr 113/80, turvotus +, proteiinit -/+ ja muut -. Sf mitta oli huimat 32cm . Nyt odottelen soittoa neuvolasta kun hoitaja keskustelee lääkärin kanssa. Kuitenki lähetteen tekevät synnytystapa-arvioon ja hoitaja arveli, ettei laskettuun aikaan asti mennä.. Saa nähdä. Kuitenkin myrkytyksen (lievän) oireita kuulemma on ja ku toi sf-mitta pompsahti yläkäyrälle vaikka ennen mennyt siellä alhaalla oli aika huolestuneen oloinen täti.

Takaisin