Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moi! Käytiin 4d-ultrassa, joten laitan siitä juttua, jos jotakuta kiinnostaa...paikka oli Felicitas Helsingissä ja lääkärinä Tapio Kurki. Kiireetön, asiallinen ja asiantunteva fiilis jäi lääkäristä. Aika oli 45 min. Käyntiä suositellaan rviikoille 24-26 mutta aina vkolle 30 onnistuu. Katseli rakenteet ja virtaukset (istukan toiminnan) vatsan päältä ja ultrasi myös alateitse kohdunsuun (jos tätä ei halua niin pakko ei ole, mutta aika riittää siihenkin). Käynti+ultraus maksoi 230 eur, mutta jos on lääketieteellinen syy käydä, niin Kelasta saa jotakin kyllä takaisin. En tiedä vielä, paljonko. DVD-tallenteen saa sitten jos haluaa, mutta kuvat riittivät meille. Toukkanen oli haastavasti istukan takana piilossa, mutta jokunen kasvokuva saatiin ja lääkäri totesi, ettei halkioita näy. Tallenteesta ei kuitenkaan sinällään olisi kauheasti hyötyä meille ollut. Hyvän yhteenvedon kirjoitti tutkimuksesta. Hyvä mieli jäi itse käynnistäkin, etenkin kun mitään poikkeavuuksia ei löytynyt. Uskoisin kyllä, että löytäisi, ja osaisi ymmärrettävästi selittää, jos jotain häikkää olisikin.

Kaikki hyvin ylimääräisessä ultrassa. Kasvua tullaan seuraamaan, joten ultrataan vielä raskauden loppupuolella. Mutta turhaan jännitin :)

Kaikki hyvin ylimääräisessä ultrassa. Kasvua tullaan seuraamaan, joten ultrataan vielä raskauden loppupuolella. Mutta turhaan jännitin :)

Eilisessä ultrassa käytiin taas katsomassa pienen pään kasvua ja kävin antamassa verikokeen jolla suljetaan infektiot pois ettei ole ollut oireettomia. Tänään heti neuvolaan ja pian päästään täyttämään kelan papereita, pieni mylläsi niin ettei sydänääniä pahemmin kuultu mutta onneksi eilen ultrassa sekin oli osa tutkimusta :) Lukeeko täällä enää kukaan näitä, milläs viikoilla pitikään näillä vaiheilla käydä sokerirasituksessa? Unohdin ihan kokonaan kysyä mutta aiemmin laskin että nyt elokuun aikana pitäisi käydä :D

Eilisessä ultrassa käytiin taas katsomassa pienen pään kasvua ja kävin antamassa verikokeen jolla suljetaan infektiot pois ettei ole ollut oireettomia. Tänään heti neuvolaan ja pian päästään täyttämään kelan papereita, pieni mylläsi niin ettei sydänääniä pahemmin kuultu mutta onneksi eilen ultrassa sekin oli osa tutkimusta :) Lukeeko täällä enää kukaan näitä, milläs viikoilla pitikään näillä vaiheilla käydä sokerirasituksessa? Unohdin ihan kokonaan kysyä mutta aiemmin laskin että nyt elokuun aikana pitäisi käydä :D

Mulle neuvolantäti sano että 24-28 viikoilla :)

Eilen oli ylimääräinen ultra. Siellä todettiin, että vauvalla on hieman lyhyet reisiluut viikoihin nähden (1,5 vko pienemmät). Kätilö oli tänään konsultoinut ultralääkäriä eikä sieltä tullut ohjeita lisä toimenpiteisiin. Seuraava ultra on kolmen viikon päästä. Toivottavasti jalat olis vähän kirinyt kiinni muuta kasvua.

Itse jo googlettelin, että mihin tuo voi viitata. Ei se ainakaan helpottanut, kun sieltä löytyy vaikka mitä. Nyt mun mielestä tällä meidän vauvalla on varmasti jokin kehitysvamma tai kromosomivika.:nailbiting:

Muuten vauvalla kaikki hyvin ja liikkui paljon. Kätilö katsoi kyllä tosi tarkkaan kaikki elimet ym.:happy:

Mamma84 toivottavasti saatte seuraavassa ultrassa tietää enemmän, minua ainakin on auttanut juttelut lääkärin kanssa joka on selittänyt asioita. Meillä tosin hieman eri kun pään koko jää juuri ja juuri alakäyrän alapuolelle minkä takia seurataan. Ultrissa ei ole löydetty mitään poikkeavaa joten emme lähteneet, vielä, lapsivesipunktioon. Minun suvussa on pienipäisiä, kuten minä ja esikoinenkin joten voi hyvinkin olla että Tirppakin on pienpäinen. Maanantaina käyn kuitenkin uudestaan verikokeissa joilla saadaan selvyyttä yleisimpiin kromosomipoikkeavuuksiin. Meille tämä tiistainen lääkäri kertoi kuinka nuo yleisimmät voisivat näkyä ultrissa ja koska mitään poikkeavaa ei ole näkynyt en ole huolehtinut hirveästi vaan nauttinut vauvan potkuista, tosin ostimme juuri kaukalon ja sen kun kotia kannoin ajattelin heti että mitä jos tätä ei päästäkkään käyttämään. Olen kuitenkin pyrkinyt siirtämään nuo ajatukset pois, onneksi esikoinen pitää arjessa kiinni eikä pääse liikaa murehtimaan

Mamma84 ja atsirk paljon tsemppiä molemmille, toivottavasti molempien vauvat voivat ja kasvavat hyvin eikä ole mitään vakavaa. <3

Mamma84: Meillä myös rakenneultrassa rv 20 havaittiin reisiluun olevan 6vrk jäljessä viikkoihin nähden, muut mitat viikkoja vastaavat. Myös plexus choroideus kystia oli mol. puolin aivokammioita 1-3 kpl. Tämän johdosta saimme kontrolliultran lääkärille vkolle 22, jossa edelleen reisiluun mitta n. Vkon jäljessä muita mittoja. Kaikki muuten vauvalla ok. Lääkärin mielestä ei syytä huoleen ollut, reisiluun mitassa n. 2 vkon vaihteluväli on normaalia ja plexus cystia ei nykyään seurata (niitä lähes 50%lla ja häviävät kasvun myötä lähes aina). Kuitenkin laittoi vielä varmistukseksi lähetteen tarkempaan ultraan äitiyspolille.

Itse myös googletin löydökset, eikä se todellakaan olisi kannattanut! Monta yötä meni valvoessa ja pelätessä, että meidän vauvalla nyt sitten kromosomipoikkeama ja lapsivesipunktio odottaa riskeineen... Järjellä ajateltuna tietysti heitto mitoissa niin pieni, ettei olisi kannattanut murehtia asiaa, mutta helpommin sanottu kuin tehty näissä odottajan "hormonihöyryissä".

Viikon sisään pääsimme äitiyspolille jossa kokenut lääkäri ultrasi ja totesi pienen jätätyksen reisiluussa tosiaankin olevan normivaihtelun (2vkoa) sisällä ja kystatkin pienentyneet. Kaikki muut rakenteet olivat normaalit. Hänen mukaansa nykyiset veriseulat se ensisijainen riskin osoittaja kromosomipoikkeavuudelle (siis käytännössä down- syndroomalle). Ennen veriseuloja käytettiin ns. markkereita, joita piti olla useampi yhtäaikaa, jotta aihetta epäillä poikkeavuuksia. Todennäköisesti mekin siis " vanhan mallin" mukaan jouduimme tätä asiaa jännittämään, koska juurikin nuo kystat ja jonkin mittojen jätätys kuuluvat noihin markkereihin. Kovasti lääkäri pahoitteli, että olimme joutuneet turhaan huolestumaan, mutta toisaalta tulihan tarkistettua. Mitään jatkoseurantoja ei tämän jälkeen ole tarvittu, enkä myöskään ole enää itse asiaa murehtinut. Tervettä lastahan ei kukaan lääkäri tai mikään tutkimus voi 100% sti luvata.

Luulisin siis, että teidänkin kohdalla tuo 1,5 vkon jätätys reisiluussa on katsottu ihan normaaliksi vaihteluksi kun ei ole nähty tarvetta seurata tarkemmin, kun kerran muyt mitat ja rakenteet ilm. OK? Varmasti vauva vain kasvaa omaan tahtiinsa. Minullakin masun kasvu alkuun todella vaatimatonta ja vasta nyt rv 31 aletaan olla sf -mitankin suhteen alakäyrän yläpuolella. Voithan tietysti yksityisellä käydä ultrassa tarkistamassa missä mennään, mutta itse koin ainakin ultrien odottamisen ja sen epävarmuuden niin kuormittavana että päätin etten lähde ylimääräisiin tutkimuksiin kuin erittäin pätevästä syystä. Oman mielenrauhan suhteen kannattaa tehdä niin kuin kokee tarpeelliseksi.
Tsemppiä jatkoon!

Niin teillähän olikin mamma84 seuraava ultra näköjään tiedossa, en huomannutkaan...

Koin edellisellä neuvola käynnillä jotain mielestäni erikoista. Tai ei se varmaan ole erikoista, olen vaan tottunut muuhun. Eli olemme muuttaneet toiseen kaupunkiin, olen kolmevuotta tottunut käymään samalla neuvolatädillä. Täällä uudessa neuvolassa oli mielestäni erikoista se että ennen omaa aikaa pitää proteiinien lisäksi tarkistaa verenpaine ja paino itse.

Miten usein teillä muilla on neuvolakäyntejä? Meillä oli tänään 28+4 lääkärineuvola, tosi lyhyt käynti jossa katsottiin paino, hemoglobiini, verenpaine ja lääkäri teki sisätutkimuksen, kuunteli vauvan sydänäänet ja otti sf-mitan. Kaikki OK eikä mitään erikoista. Seuraavaa käyntiä käskettiin kuitenkin varailemaan jo viikolle 30? Tähän mennessä näitä on ollut niin harvakseltaan, että tuntui tosi nopealta tuo aika. Vai nytkö jo alkaa se loppua kohti tiheneminen?

Meillä ei tuota lääkäriä ole tässä vaiheessa, vasta viikolla 35, mut kyllä nyt viikolta 30 näyttää olevan jotain aikaa melkein viikottain perhevalmennukset mukaan lukien.

Kolmen viikon päähän sovittiin lopulta käynti. Terkka puhui, että parin viikon välein pyrkii tapaamaan sitten loppua kohti.

Mullon 1-2viikon välein oys tai oas. Neuvolakäyntejä aloin jo peruutteleen välistä ku tuntu että mitä sielläki vielä ramppaa.. :p

Musta taas tuntuu, että ole ikinä neuvola-aikoja. Lääkäriä en ole nähnyt sitten pahoinvointijakson. Eli jos sitä ei olisi ollut, niin en olisi vielä koko ihmistä tavannut. Edellinen neuvola oli viime kuun puolella, seuraava on enskuun alussa.
Hullua, miten on asiat muuttuneet siitä, kun esikoista odotin. No, onhan siitä tietysti jokunen vuosi... mutta silti.

Itse olen tosin huomenna menossa sinne psykologille juttelemaan näistä mun ahdistuksistani... josko saatas kuuppaa vähän kasaan.

Mulla oli tänään neuvola lääkäri ja viikkoja mulla on 27+2. Seuraava neuvola käynti on reilun neljän viikon päästä eli viikkoja on silloin 31+3. Mulle neuvolatäti tais sanoa, että nyt noita käyntejä alkaa olemaan tiheämmin, en nyt muista miten usein. :D

Ja toivottavasti saisit piikkipensas apua tuohon ahdistukseen. :)

Piikkipensaalle sympatiat, toivottavasti saat nuppia läjättyä hissukseen.. :)
Mullon nuita sen takia nui palijon ku kyttäävät kaulaa ettei lyhene huomaamatta. Kai normaalisti olis 1kk-2vko välein neuvola.. Ihan lopussa ilm. Krt/vko :)

Takaisin