Neuvola- ja ultrakuulumiset

Ei ollu erityistä syytä miksi kattoi ultralla ekasaa neuvolasa :) laitteet ovat niiden huoneessa niin hän vain sano että voidaan katsoa ultralla jos haluan :)
 
Meidänkin neuvolassa on kuulemma nykyään ultralaite, mutta mä vähän luulen ettei ne suostu katsomaan ilman jotakin varsinaista syytä. Mut onneksi mulla on jo aika varattuna varhaisultraan, vielä viikko pitäisi jaksaa odottaa!
 
No me otetaan se näyte siksi kun meillä todettiin edellisessä raskaudessa harvinainen perinnöllinen sairaus, ja edellinen poikani kuoli siihen. Nyt otetaan näyte siksi että voivat britteissä tutkia, kantaako tämäkin lapsi kyseistä sairautta. Jos kantaa, niin raskaus voidaan keskeyttää. Ja niin aionkin tehdä, sairaus on todella vaikea ja kivulias lapselle, ja lapsi tulee kuolemaan, jos elävänä syntyy. Näitä näytteitähän ei helposti lähdetä ottamaan pienen 1% keskenmenoriskin takia, mutta niinkuin sanoit, jos nt-ultrassa havaitaan jotain, niin voidaan joitain näytteitä ottaa. Istukkanäyte voidaan ottaa vain jos istukka on tarpeeksi edessä, jos ei, niin sitten voidaan ottaa lapsivesinäyte viikoilta 15--> En nyt halua pelotella, mutta nt-ultrassahan selviää vain yleisempiä poikkeavuuksia, ja vaikeimpia rakennepoikkeavuuksia,esim jalat ja kädet. Paljon on sitten muita ongelmia jotka selviää vasta rakenneultrassa, viikoilta 20--> muistaaksein. Ja vielä senkin jälkeen voi tulla yllätyksiä. Tämä sairaus jota minä kannan(itse olen siis terve, mutta kantaja)selviää yleensä vasta 30-->viikoilta tai vasta kun lähdetään synnärille. Meillä tämä on kyllä paljon ärhäkkäämpää laatua ja selvisi jo rakenneultrassa.
Huomautan, että nämä ovat HARVINAISIA, minä jopa niin harvinaisuus että tähän mutaatioon jota kannan, eivät tutkijat ennen ole törmänneet. Pääsin siis historian kirjohin, maailmanlaajuisesti.
Ei siis kannata ihan vähällä säikähtää, ja mikä ei tapa taatusti vahvistaa!
 
Kiitos informaatiosta Kattjuska, tarkoitukseni ei siis ollut udella tai olla epäkohtelias... :sad001
Toivottavasti näytteestä ei tule esille mitään poikkeavaa. Tiedän ystäväni kohdalla, ettei nt-ultran tulos ole todellakaan 100%. Ystäväni sai 6 viikkoa ennen lapsen syntymää selville, että lapsi on vaikeasti kehitysvammainen kromosomipoikkeaman vuoksi. Itse mietin myös näitä asioita, koska ikää on miltei 40... Tänään ajattelin juuri soittaa neuvolaan ja keskustella terkan kanssa ultra-ajan varaamisesta ja samalla myös hiukan tästä pelosta, mikä mulla on lapsen terveyden suhteen. Ekan kohdalla en oikein osannut pelätä, mutta nyt kun lähipiirissä on käynyt noin, on ajatukset ihan erilaiset... :sorry:
 
Mä en millään malttais odottaa ekaa neuvolaa pääsen varmasti kuulemaan sydämmen lyönnit. Sillon mulla on viikkoja jo 10+1 :love7

ja pitäis tilata se sokerirasitustesti ja muut siinä samalla. Täytyy vaan sopia työpaikalla asiasta kanssa.
 
Soitin tänään neuvolaan ja varasin ittelleni ja likalle ajat jotenkin oletin että oltas päästy samalla kertaa kummatkin mut tää sano että mun aika ois kyllä jo aikasemmin. Joten mun neuvolla onkin sit jo 13.4 sillon rv n.7+5

Likasta menin ekan kerran neuvolaan rv 9+3
Mutta täähän nyt siis vaan ihan positiivinen ylläri :)

Muoks niin ja pitikin vielä sanoo että yritän ultra ajan kyllä saada tuonne äitienpäivää edeltävälle viikolle ois niin ihana yllättää äiti pienellä ultrakuva kortilla :)
 
Muokattu viimeksi:
Vielä en oo saanu aikaseks varata neuvolaa. Oli kyl tarkotus tällä viikolla ma tai ti mut niistä tuliki työpäivät, vaikka oisin kerenny kyl enne töitä soittaa. Mut jotenki muka tuntuu et pitäs olla vp et soittaa :D Jos sitte ens viikolla, sillon ois 6+jotain ni eiköhä oo hyvä aika jo soitella. :)
 
Rohkaistuin ja soitin neuvolaan...mukavan kuulonen terkka, sopivasti 1.4 sain ekan ajan :D
 
Eipä mitään Nyytikki, en toki pahastunu! Joo kyllähän sitä haluaa tietää faktat, sehän on selvä. Ikävää vain ettei aina lääkärissäkään kerrota kaikkea, rauhoitellaan vain. Tieteski ihmiset on erilaisia mutta jos äiti haluaa tietää ja näyttää siltä että pystyy ottamaan realistisesti asiat, niin miksihän ei niitä faktoja voi kertoa. Meilläkin eka oli vain sitä että ei tämä nyt varmastikkaan mitään ole jne.. piti sitten itse ottaa asioista selvää, että mitkä on vaihtoehdot. Sitten kun aisia selvisi, niin se oli helpompi ymmärtää ja sisäistää kun jo valmiiksi oli riskit tiedossa.
Mutta toivottavasti teilläkin on kaikki hyvin!:signs003
Jos vain on kohonnut riski johonkin, niin ainahan se odottaminen tuntuu pitkältä.
 
Be: Kiitos vastauksesta! :) Nimittäin mä oon jotenkin aina kuvitellut, että jo siellä ekassa neuvolassa ultrattaisiin, mutta sitten kun aloin etsimään tietoa netistä, niin sain sen käsityksen, ettei siellä ultratakkaan. Tai lähinnä taisin lukea keskustelupalstoja kyseisestä aiheesta ja luotin sokeana niihin. :) Mutta kyllä mä kovasti toivon, että näkisin pienen siellä ultrassa. ❤ Meillä mies tulee myös ensimmäiseen ultraan, kun tää on meille molemmille ensimmäinen lapsi. :)

Tiuhtimuksella hyvä päivä mennä neuvolaan. :wink Sen jälkeen voit hyvillä mielin kertoa ihanat uutiset, kun on kuitenkin aprilli päivä. :wink
 
  • Tykkään
Reaktiot: be
meilläkään ei ultrata neuvolassa missään vaiheessa raskautta (ei oo laitteita), vaihtelee ilmeisesti paikkakunnittain. kävimme sitten varhaisultrassa yksityisellä. halusin mennä, koska mullakin oli muutaman päivän kestänyttä veristä vuotoa, sellasta niukkaa ja ruskeeta. raskaustesti näytti edelleen positiivista, mutta kai se voi näyttää plussaa jonkun aikaa keskeytyneen raskauden jälkeenkin. en siis ollut oikein varma, oonko raskaana vai en! ultrassa kuitenkin näkyi pieni papu, 3mm ja 6+0 lääkärin mukaan! :Heartred
 
Kattjuska toivottavasti teillä menee tämä raskaus hyvin eikä näytteestä löydy mitään poikkeavaa.

Sowhia joo netistä kyllä löytyy aina erilaista tietoa ja tuokin vaihtelee niin paljon että jotkut ultraa neuvolassa ja jotkut ei. Minullakin oli mies mukana ensimmäisessä ultrassa esikoisen raskaudessa ja varmasti tulee nytkin. :) Se ensimmäinen ultra silloin oli kyllä niin ihana hetki. :Heartred Kyllä siinä itku tuli molemmille kun näki että siellä oikeasti kasvaa pieni ihminen. :)

k_repolainen ihana kuulla että ultrassa oli pikkuisella kaikki hyvin ja ettei vuoto ollut mitään vakavaa. :)
 
Taisin johonkin jo ( tämänkin) mainita, mutta täälläkään ei ole neuvoloissa lähiseudullakaan ultrauslaitteita, kälynen dopleri vaan :grin pienessä aluesairaalassa on, mutta siellä ultrataan vaan parina päivänä viikossa lähetteellä. päivystysaikana jos tarvitsee ultrata, niin lähin sairaala (synnäri) on n.60-70km päässä. Yksityiset taitaa olla saman matkan päässä, ellei kauempana, höh, olis niin kiva kun pääsis ultraan useamminkin esim. Neuvolassa, mutta ei....
 
Mulla tosiaan kävi niin, että neuvolan täti komensi käymään ensin ultrassa ja tulemaan vasta sitten neuvolaan, koska mun yliepäsäännölliest kiertoni tekee mahdottomaksi arvioida tarkasti, millä rv:llä mennään. Sain tänään postia että pääsen ultraan 8.4.
 
Mä kovasti kyllä toivon, että ekassa neuvolassa ultrattaisiin, mutta saa nähdä miten käy. Täytyy sitten harkita tuolla yksityisellä käymistä, jos ei sitä pientä muuten nää. Tai ylipäätänsä Tottakai mä haluan tietää onko mun sisällä pieni ja täsmääkö viikot.
 
  • Tykkään
Reaktiot: be
Minäkin painin tässä varaanko alkuraskaudenultraa. Voi olla että koetan sinnitellä sinne rv 12 tietämille. Neuvolaan en ole vielä edes soittanut, taidan odotella ainakin ensi viikolle sen varaamisen kanssa.

Käyn nyt eri neuvolassa kuin viime raskaudessa enkä yhtään tiedä mm ultrauskäytännöistä. Viime raskaudessa neuvolassa ei ultrattu kertaakaan, ainoastaan np- ja rakenneultrat oli. Jännittää myös uusi neuvolan täti kun edellinen oli niin mahtava. Toivon että kemiat kohtaisi!
 
Soitin neuvolaan heti plussattuani, maaliskuun alussa. Eilen oli eka käynti, joka oli neuvolalääkärille ja hän teki varhaisultran rv 6+3. Ultrassa näkyi 7mm pitkä elävä alkio ja sydämen syke . Ens viikolla aika terkalle. Hyvin on erilaiset käytännöt eri kunnissa näköjään.
 
Takaisin
Top