Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt on menossa 32+3 ja vatsa on valtava myös terveydenhoitajan mielestä. Vauvan pää on tosi alhaalla ja siksi olokin niin tukala. Terkka vaan totesi ettei olo ainakaan helpotu ennen synnytystä.

Parin viikon päästä uusi neuvola, josta luultavasti lähete kokoarvioon.

Nyt on 34,5

Mutta esikoisestakin vatsa oli valtava vaikkei vauva lopulta ollut ollenkaan iso. Nyt vaan tuntuu ihan mahdottomalta tämä olo. Toisi ehkä mielenrauhaa se kokoarvio.

Mulla on sellainen neuvolatyyppi, joka ei ole ikinä (ollu kolmessa raskaudessa) kysyny henkistä hyvinvointiani. Koska oon aina voinut hyvin ja ollut reipas, niin ei ole ehkä siksi kysellyt. Musta olis tosi kiva joskus kertoa, että aina kaikki ei ole niin ruusuista, mutta se on niin vaikeaa kun toinen reippaasti aina toteaa, että " sä voit hyvin ja kaikki kunnossa. Tuttua juttua sulle." Vaikea siinä si alkaa kakista muuta. Viimeksi kyllä ojensin käteni kun sanoin, että myöhästyin pariterapian takia, mutta eipä ymmärtänyt napata kiinni tuostakaan vinkistä. Kaipa sitä vaan mennään hymyillen taas loppuun saakka ja puretaan murheet lenkkipoluilla.

Pitäis kyllä ehdottomasti kysyä mitä kuuluu eikä olettaa asioita! Mulla neuvolassa sama vika, täti puhuu omia asioitaan. Toivon mukaan saat kuitenkin purettua jossain myös omia asioitasi kun pariterapiassa on yhteisien ajatusten ja omienkin mietintöjen purkua.

Muokattu viimeksi:
Onpas inhottavaa jos tollain oletetaan ja laitetaan sanat suuhun. Ei kiva. Ehkä jos sanoisit suoraan että haluaisit puhua psyykkisistä asioista myös tai pyytää ohjausta psyk.sairaanhoitajalle tai vastaavalle?

Tää on nyt oikeastaan vähän eri juttu mut (oletan et sulla on myös tällainen) menee hermot sellasiin vähän vanhempiin terveydenhoitajiin, jotka ei yhtään kuuntele vaan hölöttää päälle niin ettei saa sanottua omaa asiaansa.

Neuvolatäti oli niin aurinkoinen etten hennonnut valittaa ja kiukutella suunnitelmieni mukaisesti. Mut huolenaiheet sain purettua ja perjantaina pääsen lääkäriin supistusten ja ylävatsakivun (mikä luultavasti on vaan lihaskipua) takia. Saanpahan sit mielenrauhan taas pariks viikoks.

Rv 31+2 tänään ja sf oli 28, vauva pää alaspäin mutta tilaa liikkua. Rauta on unohtunut viime viikoilta joten hb edelleen 110. Verenpainekin 104/68 eli ei raskausmyrkytyksestä huolta parista yksittäisestä näköhäiriöstä huolimatta. Paino noussut tasan 10kg ja siltä kyllä tuntuukin!!

Neljä syytä käydä labrassa lähiviikkoina, blaah. Vasta-aineet, streptokokki, kilpirauhasarvot ja mielenkiintoisin: sairaalabakteeri. On kuulemma joku riski semmoselle kun oon vuoden 2001 jälkeen ollu vuodeosastolla Pirkanmaalla. Kiva kuulla näin kuus vuotta jälkikäteen. Mahtaako selittää kaikki ne kummalliset sairastelut mitä just viime vuosina oon saanu kestää..

Kävin tossa neuvolalääkärillä missä tsekattiin tarjonta. Ja voi terve, perätilaanhan tuo oli kääntynyt. Eikun lähetettä äitipolille kääntämistä varten. Vatuttaa. Että nyt poppaskonstit käyttöön että kääntyisi iteksiään....

Minivöö: en ihan uskoisi et välttämättä selittää sairasteluja jos oisikin sairaalabakteeri? Kuka vaan meistä voi olla kantaja ja MRSA ja VRE-näytteet otetaan yleensä jos on ollut ulkomailla, HUS:n tai Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella hoidossa. Varmuuden vuoksi tsekkaus on hyvä asia toisaalta.

https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/bakteeritaudit/mrsa Tässä hyvää tietoa :)

Megara, mitä poppaskonsteja siihen on olemassa että vauva kääntyi iteksiää raivotarjontaan? Täällä nimittäin oltiin viime yönä poikittain mutta ultrassa oli tänä aamuna rt:ssa. Pelottaa se perätila kun en haluais sectiota.

Megara, mitä poppaskonsteja siihen on olemassa että vauva kääntyi iteksiää raivotarjontaan? Täällä nimittäin oltiin viime yönä poikittain mutta ultrassa oli tänä aamuna rt:ssa. Pelottaa se perätila kun en haluais sectiota.

No kun ei niitä poppaskonsteja oikein ole. Kääntyy jos on kääntyäkseen. Pelottaa tuo kääntäminenkin.... En halua. :(

Löytyiskö esim youtubesta mammajooga asentoja vauvan kääntämiseksi...? Tai siis tilan antamiseksi, että vauva kääntyis itsekseen. Mäkin kuullut, että ulkokääntöhommat aikas turhia, mutta kai nekin joskus onnistuu jos vielä kuitenki sitä sitten ekana yritetään.

Ihan kuin olisin kuullut, että noin puolet käännösyrityksistä onnistuu..se nyt olis jo ihan hyvät mahikset verrattuna näihin "ei siitä kai ikinä mitään hyötyä ole" -arvioihin..
Poppaskonsteihin en oikein usko, mutta fikkarilla jotkut yrittää saada vauvan hakemaan valoa kohti päätään..ja on joku päälläkin seisonut kuulemma. :D

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Ja eikös jotkut väitä, että jumppapallopyörittelystä olisi apua perätilassa?

Täälläkin tänään neuvola, edelleen nuolee keskikäyrää, sf 31,5, pää alaspäin, mutta liikkumatilaa on hyvin. Hemppari humpsahtanut alaspäin 113->103, vaikka ekaa kertaa oon muistanut syödä rautaa(no en aktiivisesti, mutta 3tbl/2vko...). Muuten kaikki ok. Neuvolatäti oli tänään mukavasti kiinnostunut myös miehen voinnista, vaikka hän on aina mukana ollutkin, mutta enemmänhän sitä äidin vointia huolletaan ja kysellään. :)

Kiitos Ameeba! Ehdin säikähtää että joku bakteeri ois riehunu mussa vuosia mut kai se ihan vaaraton on, hyvä kuitenki et testataan nii voi vauvan suojata varuiks jos tarvii.

Ainiin ja tuberkuloosirokotteen saattaa meidän vauva saada synnyttyään, kun lähipiirissä on sitä ollu, vaikkakin tartuttamattomana versiona. Jää synnärilääkärin arvioitavaks. Kaikenlaista.

Mä muistelen kans, että ulkokäännöksen onnistumisprosentti on jotain 40-50.

Nuo sairaalabakteerijutut ovat toisinaan aika koomisia ja tulevat puun takaa. Yksi lapsistani sai pöpön syntyessään, mut se hoidettiin ja unohdettiin. Asia tuli esille kun hän jäi auton alle ja olimme sairaalassa. Siellä desinfioitiin veskit aina hänen käyntinsä jälkeen. Kun sitten kyselin, et mites koulut, tarhat yms, eikö riski ole sama muuallakin, niin hoitsu naureskeli, että siivous sairaalassa onkin ihan hölmöläisen hommaa..

Niin, terveelle ihmiselle sairaalabakteerit ei ole vaaraksi ja tosiaan voimme kaikki olla kantajia / saada bakteerin kaupasta, töistä, päiväkodista jne. Sairaalassa eristämisen idea kuitenkin on se, että pyritään välttämään tarttuminen potilaasta toiseen, kun toipilaana ollessaan ihmisen vastustuskyky on alhainen ja sairaalabakteerin aiheuttama infektio voi merkittävästi vaikeuttaa toipumista. Vaikkakin yksi neljän hengen huoneessa majailevasta potilaasta voi siltkin olla tietämättään kantaja... Joskus tuli dokumentti asiasta kuinka Hollannissa vuositasolla terveydenhuolto säästi paljon enemmän rahaa, kun panostettiin kalliisiin eristystoimiin. Lisäksi se inhimillinen puoli, kun potilaan sairaalahoito ei pitkity.

Mulla on ma neuvola ja hiukan sekavat tunteet koska viime viikolla neuvolalääkäri sanoi painoarvioksi 1700g viikoilla 30+. Mun paino tippuu koko ajan ja mahankin on ihan siedettävä mutta nyt näen unta jättivauvasta :(

Takaisin