Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Justihin.. no näitä vissiin on mielipiteitä niin monta kun on lääkäriäkin :D

Mä olin ylimääräisessä istukkakontrollissa tänään. Oli silloin rakenneultrassa kohdunsuulla, mutta nyt noussut. Eli kunnossa :) Painoarvio rv 29+2 oli 1,6 kg. Koen vauvan suureksi kun vertasin lukua pieneen esikoiseen. Mutta keskikäyrällä kuulemma oli. Pienenä ihmisenä mietin, että paljonko mahtaa kasvaa vielä lokakuun loppuun mennessä. Oma painokaan ei oo kovin suuri, alle 60 kg oon vieläkin. Paino noussut yhteensä n. 8 kg alusta.

Mekin kävimme reilu viikko sitten ultrassa rv 30+2. Tytön painoarvio myöskin 1400g ja alakäyrillä. Hoikaksi lääkäri sanoi ja pitkäksi, koska reisiluu taasen menee yläkäyrillä. Seurantaan ei kuitenkaan sanojensa mukaan kasvun takia ottanut vaan mulla oli kohdunkaula lyhentynyt 2,8 cmiin ja hieman pehmentynyt. Sairaslomalle laittoi äitiysloman alkuun saakka, vuodelepoon kuitenkaan ei määrännyt. Viikon päästä katsellaan miltä näyttää.

Normineuvolassa suositeltiin aloittamaan rautalisä, kun hb tippunut 148->113. SF-mittaa ihmetteli kun ei ollut kasvanut edelliskerrasta, edelleen oli 26 cm. Tosin mittaaja oli eri ja ilmeisesti

Täällä kontrolliultra tänään. Vauva kasvaa yläkäyrällä 1600g nyt 29+6.
Kuulemma väh 3800g syntyy, siltä ei voi välttyä? Tiedä häntä mistä osasi sanoa, sanoi myös että pojasta tulee yli 180 cm aikuisena.. Mistä tämä tieto kumpuaa? :D
Itse olen 164cm.. Mies n 184.

Nyt sitten dietille.. Pitää saada tämä painon nousu vähän pienennettyä vaikkakin 9kg tullut alusta, mutta koska ylipainoa.. Ei saisi kauheasti enempää tullakkaan.

Toinen munuaisallas edelleen laajentunut joten yksi kontrolli vielä tulossa rv 35 paikkeilla.. Ei kuitenkaan vaikuta pojan elämään mitenkään..

Aikamoisia arvioita heitti tässä vaiheessa ja muutenkin.. Kyllähän nuo vauvat tuolla masussa tekevät ties mitä kasvupyrähdyksiä ja -hidastuksia. Ja mulle arvioitiin esikoisesta ultrauksella synnytyspäivänä 3600-3700g ja oli kuitenkin yli 4kg..tällä kertaa en ihan niin tarkkaan perusta noista arvioista. :)

Neuvolassa tänään käyty rv 31+0. Vavella oli kaikki kunnossa, pulssi jotain 146, välillä vähempi ja välillä enempi, liikekannalla kun oli.
sf mitta oli suht maltillinen 27 cm ja neukkari täti povaili pienempää vauvaa kun mitä esikoinen oli syntyessään, saas nähä!:rolleyes:
painoakin tullu onneks vain se +200g/vko.

Esikoinen tosiaan meni hiukan yliaikaseks, menin yliaikais kontrolliin rv 41+5 ja hän päätti syntyä sitten 41+6 vai mitensenytoli?:smiley-angelic006
tänään tuumasin että tuntuu et tää vois syntyä vähän aiemmin, ni neukkari täti kertoi että nykyään täälläpäin käydään viimeistään rv.41+4 yliaikais kontrollissa jossa aloitetaan samointein vauvan uloshäätämis toimet. Oli sitten arki tai viikonloppu. Itseäni ainekin helpotti tuo tieto.:happy:

Tänään neuvola vk 30+6. Sykkeet 130 ja liikkeet vahvat. Vauva jo kääntynyt pää alaspäin ja siinä tod.näk. pysyy. Oonkin saanut päivittäin kunnon jomotukset pienistä jalkapohjista oikeella kylkikaaren alla. Sf- mitta oli sama kuin kk sitten eli 27. Johtunee uudesta asennosta. Hg oli vihdoin noussut hurjasti 95 - - 112. Nestemäiseen siirtyminen (Compiron Fe) ja sen ottaminen yöllä toimii. Ja HURRAA kalorien laskeminenkin auttoi! Nyt oli paino peräti tippunut 600 g (ed. kerralla oli tullu 1500g/vk lisää).

Mulla unet ollu kattelussa jo viidettä viikkoa. Taustalla eka selkäongelmat, jotka jo voitettu, sitten kolahti kunnon kriisi tän perheen niskaan, joka yhä vaiheessa. Keskimäärin oon nukkunut 4h yössä ja senkin pikkupätkissä. Terkka tarjosi kotiapua. Olin aika yllättynyt. Hyvä tietää että semmoista tässä kunnassa järjestyy. Synnytyksen jälkeen, jos uni ei korjaannu, varmaan sitäkin apua tarvitaan.

Lisamarie, mäkään en oikein usko painoarvioon mitä lääkäri sulle antoi. Mulle esikoisesta sanottiin 4D-ultrassa, että samalla kasvuvauhdilla olisi 3,6 kg ja syntymäpaino mikä meni yli lasketun ajan oli kuitenkin 3 kg. Ja 4D on sentäs tarkka, mutta mulla raskausdiabeteksen myötä oli tietty ruokailu tarkkailusssa. Ja nyt sulle 29+6 on sanottu, että 1,6 kg vauva ois yläkäyrällä ja mulle taas sanottiin 29+2, että vauva 1,6 kg on keskikäyrällä niin ei ihan yksiin mee käyrät :grin. En tosin nähnyt käyrää..

Kia, upeeta et tarjotaan kotiapua. Ilo ne kunnat joissa saa tuollaista palvelua :)

Rv 32+2 oli istukkakontrolli, joka oli noussut täälläkin ;) !!
"Pikkuinen" kasvanut hyvin, ja tämänhetkinen painoarvio oli 2390g! Lääkäri sanoi mahdollisen syntymäpainon menevän 4.5kg luokkaan...
Vauvan koolla ei ole mitään merkitystä, vauvalla kaikki hyvin! Se oli se tärkein uutinen!

Meidän keskimmäinen oli syntyessään ton 2390g rv 36+3. :) Mut hänellä koko vastasikin joitakin viikkoja pienempää. Arvioitahan nuo syntymäpainoista kaikki vaan on ja korkeintaan suuntaa antavia. Tässä vaiheessa ne yleensä perustuu kai siihen, että kasvu jatkaa samaa käyrää, millä nyt on. Meidän poika kasvaa tällä hetkellä arvioden mukaan aikalailla keskikäyrää ja ois n. 3,5kg syntyessään. Noilla kaikilla kolmella edellisellä on kuitenkin 30 viikon jälkeen alkanut kasvu hidastua, joten epäilen niin käyvän nytkin ja tämänkin olevan noin kolmikiloinen, jos lähellä laskettua aikaa syntyy. Jää nähtäväksi.

Eilen lapsivesikontrollissa äitipolilla. Muuten kaikki ok, mutta vaavin painoarvio yläkäyrällä 2370g. Gyne sanoi että jos seuraavissakin kontrolleissa kasvu jatkuu yläkäyrällä niin joudutaan käynnistämään ennen laskettua aikaa. Oon ihan masentunut :sad001 Esikoinen käynnistettiin, ja se oli ihan hirveetä. Mulla oli kolme vuorokautta kipeitä supistuksia 4-10 minuutin välein ennenkuin synnytys "oikeasti" saatiin edes käyntiin, ja kaikki keinot saatiin käyttää että lähti kunnolla etenemään. Synnytyksen virallinen kesto oli sitten noin 17 tuntia ja supparit oli ihan käsittämättömän kipeitä ja tuli jatkuvasti 2 min välein, tuntui etten ehtinyt levätä niiden välissä yhtään. Nyt tulevaa synnytystä varten olin tsempannut itseäni juurikin ajattelemalla että tällä kertaa saa alkaa luonnollisesti, ja kivut pitäis olla siten ehkä helpompia kestää ja synnytyksen pitäis olla nopeempi. Oikeesti en halua käydä sitä samaa painajaista läpi uudestaan :nailbiting: :dead: Miehenkin naama veti aika vakavaksi kun sanoin että voin joutua taas käynnistykseen.

Eikä mulla oo edes radia (ei sillä että sitä muuten toivoisin!) jolloin voisin ehkä itse jotenkin estää ettei vauvasta tulis kovin iso. Mutta kun vauva on painava siksi että se on muuten vaan pitkä ja kookas, sellainen oli esikkokin ja sellaisia ollaan miehen kanssa molemmat. Pitää siis vaan toivoa että tämänkertainen mittaus oli yliarvioitu eikä tarvisi käynnistää, tai että käynnistys sujuisi helpommin jos siihen joudutaan. Mutta nyt on kyllä totinen paikka saada itseään tsempattua synnytykseen :oops:

PS. Käynnistyksen hyvä puoli toki on, ettei tarvi kärvistellä viikolle 42, vaan saa pukata muksun maailmaan pari kolme viikkoa aiemmin. Mutta silti, rather not.

Pixieg, kyllä se toka voi käynnistykselläkin edetä nopeammin. Joko kroppa osaa homman tokalla kerralla paremmin tai sitten synnytykset vain ovat joka kerta erilaisia. Ja etunsa siinäkin, että vauvan ei anneta kasvaa liian isoksi.

Joo, ilman muuta on parempi käynnistää jos näyttää tulevan kovin iso vauva. Ja tiedän kyllä että eri raskauksissa voi onnistua käynnistykset ihan eri tavalla. En vaan millään olis halunnut tälläkin kertaa siihen. Mut juu, pitää yrittää ajatella positiivisesti :rolleyes:

Eihän sitä tiedä jos luonto ehtii hoitamaan synnytyksen ennen käynnistystä?

Neuvola tänään 33+3. Painonnousu on ollut hyvin maltillinen koko raskauden ajan, mutta nyt tuli 3kg 3 viikossa, vaikka olen syönyt jopa hieman vähemmän kun normaalisti radi mittauksien takia. Voiko syynä olla jalapeno himo ja siinä oleva suola? Hemoglobiini on myös laskenut 105:een vaikka oli n. 150 ennen raskautta. Pitäänee varmaan aloittaa rautakuuri. Plääh!

Pixieg, mulla esikoisen käynnistetty synnytys oli nopea ja helppo, 5h kesti kaikkiaan :) Ei aina ole huono juttu tuo käynnistys! Uskon, että normaalisti käynnistyessään synnytys olisi ollut paljon pidempi ja rankempi...

Mulla oli tänää ylimääräinen lääkärikäynti supistelujen takia. 2cm kohdunkaulaa jäljellä, kanava kiinni, mutta jotain pientä pehmenemistä havaittavissa. Ei kuitenkaan lääkärin mukaan syytä huoleen, ja voin jatkaa elelyä samaan tahtiin... Vauvaakin pääsin vilkaisemaan ja hienosti oli kasvanut! 1569g painoarvio, ja tänään 31+1 :)

Neuvola täälläkin tänään, 34+1. Oma mua varmaan nuorempi neuvolantäti oli poissa, joten oli ihan virkistävää keskustella noin viiskymppisen kanssa välillä :) Plus oli aika perusteellinen omaan verrattuna. Hemoglobiini sormesta 109 (ennen ollut 120 yläpuolella) ja laittoi mut käymään labrassa sen takia. Hyvä niin, saan tietää tarkat arvot huomenna. Antoi myös verenpainemittarin kotiin arvoista 124/85 johtuen, kun ennen alapaine on ollut jotain 70 luokkaa ja ei kuulemma sais nousta normitasosta kuin tuon 15. Pakko sitten yrittää rauhoittua ainakin 15 minuutiksi/päivä :) Sf noussut tasaisesti, taisi olla 29,5 nyt. Kertoi myös missä on peppu, selkä ja pää (Rt1 kuulemma) sekä kokeili sitä ettei ole kiinnittynyt vielä. Ihan mukava fiilis jäi, seuraavaksi sitten lääkärineuvola syyskuun alussa :)

Meilläkin tänään kontrollia suppareiden vuoksi. Kiinni, mutta pehmeä. Tunnustellen n. reilu 1.5 cm kohdunkaulan pituus. Saan liikkua rauhallisesti, eikä enää tarpeen kontrolloida koska kuulemma niin hyvät viikot (32+4). Vaavi 1900g, syntymäpainon arvioi jos menee la saakka n. 3,2 kg. Sopivan kokoinen esikoinen :)

Neuvolassa tänään rv 32+0, Sf 28 keskikäyrällä hyvin menee. Kuulemma ihanteellisesti painokin noussut että ei tarvitsi turhaan alkaa syömään enemmän; tarkoittaa että vaikka söisin niin ei se vauva sen nopeammin kasva. :) Eli 8kg tullut alkupainosta tähän mennessä. Nyt siis noussut vain 200g kolmen viikon takaisesta käynnistä.
Puhuttiin kaikennäköistä parisuhteesta, anoppiin, synnytys, synnytyksen jälkeen. Mun höpöistä unista, elämästä ennen raskautta. Sanoi vaan lopuksi että olet ihanan positiivinen. <3 :cat: Höpötänköhän mä vähän liikaa..tai no mä oon aika yksin paljon..mies reissaa niin tulee mietittyä kaikenlaista höpöä. :joyful: Äänitin miehelle poikasen sydänääniä. :Heartred

Takaisin