Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Palautetta tuollaisesta. Aivan uskomattoman ammattitaidotonta, sekä alkukommentti että myös se, ettei antanut neuvoja kohdunkaulasta. En halua huolestuttaa, mutta ainakin mulla kun supisteli ekassa raskaudessa paljon, niin nimenomaan sitä tsekattiin, ettei kohdunkaula ole pehmentynyt. Ja kun EI ollut, niin sai jatkaa normirasitusta. Mun tiedoilla tuollainen löydös vaatii uusintatarkistuksen lähiaikoina ja paljon lepoa.

Tosi tökeröä! Palautetta kehiin ja toivottavasti saat jatkossa asiallisemman lääkärin.

Mulle lääkäri sanoi myös, että kohdunkaula on pehmennyt (rv 30) mutta sanoi heti perään, että älä huolestu, on normaalia. Mulla ei ole ollut supisteluja vielä lainkaan.

Juu kyllä tuli niin pahamieli että boikotoin koko terveyskeskuksen. Mulla kaikki lääkärit sieltä ollut tosi tylyjä ja epäkohteliaita mutta tää nyt oli piste iin päälle. Onneksi seuraavat kontrollit äippäpolille ja neuvolaan..

Ok kiitos Aino J. Pitää toivoa parasta ja ettei lähde lyhentymään kohdunkaula. :) pysyisi kyydissä nyt sinne ainakin 35 viikolle.

Täällä oli tänään neuvola 27+5, verenpaine hieman koholla edellisiin verrattuna ja hemoglobiini 113 kun normaalisti ollut 130-145. Flunssassa tosin olen vielä, paranemassa kylläkin mutta sanoi terkkari että voi siitäkin johtua nuo heitot. Painoa tullut nyt jo hurjat 12kg... :arghh: Lähtöpaino oli tosin alhainen joten ei kuulemma mitään hätää oo painon suhteen kun normaali painoinen vielä näissä mitoissa olisin. Huomaa sen kyllä miten paljon raskaampi on liikkua kun painoa tullut. Sf mitta 27cm, terkkarin mukaan "niukka" mitta kun ei (SAANUT?!) kunnolla häpyluulle mittaa laitettua. Mutta jospa se sf mittakin alkais käyrillä nyt kulkea eikä yli käyrien, äitiyskortin taulukon mukaan olis ainakin asettumassa ylimmälle käyrälle :rolleyes: ainiin ja poika edelleen pää alaspäin, terkkari tunnusteli pitkään ja sanoi että "on vielä onneks hyvin täällä ylempänä että ei ole laskeutunut", onkohan siinä sitten joku huoli että alkaisi laskeutua lähtö kuoppiin ennen aikojaan?

Muokattu viimeksi:
Miten ei muka saa mittanauhan päätä asetettua häpyluulle? :woot:
Kummallisia terkkareita ja lekureita on teille kyllä sattunut. Mun kaks ekaa neuvola käyntiä oli kokemattomalla terveydenhoitajalla jolla ei ollut huumorintajua, mutta kai hänenkin pitää sitten työ oppia. Muuten oon ollut hyvässä huomassa.
Jännä miten eri aikaan nää sf mittauksetkin tehdään eri kaupungeissa.

Mua hieman huvittaa jo nyt vaikka aiemmin pihisin raivosta. Menin neuvolaan lääkärille kramppaavan alavatsakivun ja lantioalueen kivun vuoksi, joihin ei Panadol auttanut ja kivun vuoksi itkin paljon, olin väsynyt kun en saanut nukuttua ym ym. Siellä oli sijaisena oman neuvolalääkärin tilalla gynekologi, joka kattoi vain ja ainoastaan refleksit polvista ja lähetti kotiin sanoen "Panadolia 3×1000mg ja Buranaa 3×800mg raskauden loppuun asti joka päivä, niin pystyt olemaan".
Kävelin sit pihan toiselle puolen terveysaseman päivystykseen, missä lääkäri tutki huolellisesti joka paikan mm. sisätutkimuksenkin teki. Onneksi kaikki oli kunnossa, mutta levähtämään käski ja kaksi viikkoa saikkua sekä Panadolia vain tarvittaessa.

No niin, vihdoin pääsen tänne taas tauon jälkeen kirjoittamaan :) Eli käytiin ylimääräisessä ultrassa viime pe, johtuen tuosta perässä laahavasta sf mitasta. Eli kättärillä käytiin kääntymässä ja typy mitattiin kaikin puolin :) Pää ja reisiluunmitta vastasi viikkoja, mutta meidän typyn keskivartalo tulee kolmisen viikkoa perässä ja oli ultrassa hyvin sirossa kunnossa. Juuri ja juuri meni alakäyrälle tuo mitta. Tärkeintä kätilön mielestä kuitenkin nyt on se, että typyn sydän lyö vahvasti, ja liikkuu hurjasti. Ehkä se energia kuluu sitten siihen :D Ensi ma seur neuvola ja 10.8. katsotaan utralla tilannetta (jos siis sf mitta edelleen laahaa perässä).
Painonnousua itsellä edelleen vasta kilo raskauden alusta. Mutta ehtiihän sitä vielä. Olen pitkä (173) ja treenannut aina, joten sinällään tuo BMI ei kehon koostumuksesta kauheasti kerro (27) vaikka en mikään keijukainen olekaan :D

Pääasia, että hirveä huoli ei kättärikäynniltä jäänyt, typy siellä kasvaa omassa tahdissaan. Eiköhän tuo masu ota sitten mittavan loppukirin kait. Kätilökin sanoi, että vauva piiloutuu kroppaan aika kivasti. Hyvä kun ulkopuolinen edelleenkään enää välttämättä koko raskautta edes huomaisi :D
Tosin olo on alkanut nyt käydä väsyneeksi, pissi ramppaus valtavaa ja tuntuu että koko vauva makoilee tuolla kovin alhaalla. Typy oli jo pää alaspäin, istukka toimi normisti ja lapsivettä myös normimäärä :)

Hepsuliini, muut ultrat on maksullisia. Jos jotain poikkeavaa havaitaan, niin "pääsee" lisäultriin kunnallisella puolella. Meillä pään mitta oli pari viikkoa pieni laskettuun aikaan nähden, joten kolme kertaa käytiin kontrollikäynneillä. Vähän päälle 30e per kerta. Toisilla on myös neuvolassa ultralaitteet ja niistä ei tarvitse tietenkään mitään maksaa.

Joo, meillä oli lisäultraus nimenomaan tuon sf mitan vuoksi, mutta käsittääkseni se oli maksuton (julkisella). Tosin voi kai ne laskun laittaa peräänkin vielä :D

Miten ei muka saa mittanauhan päätä asetettua häpyluulle? :woot:
Kummallisia terkkareita ja lekureita on teille kyllä sattunut. Mun kaks ekaa neuvola käyntiä oli kokemattomalla terveydenhoitajalla jolla ei ollut huumorintajua, mutta kai hänenkin pitää sitten työ oppia. Muuten oon ollut hyvässä huomassa.
Jännä miten eri aikaan nää sf mittauksetkin tehdään eri kaupungeissa.
En tiedä itekkään miten ei muka saanut kunnolla sitä mittaa laitettua :grin huvittava ajatella tuota näin jälkikäteen, olishan sen saanut kun olis vaan laittanut :grin

Joo, meillä oli lisäultraus nimenomaan tuon sf mitan vuoksi, mutta käsittääkseni se oli maksuton (julkisella). Tosin voi kai ne laskun laittaa peräänkin vielä :D
Kyllä sieltä poliklinikkamaksu aivan varmasti vielä kotiin kolahtaa postin mukana, no worries.. [emoji1]
Nimim. Säännöllisesti uä:ssä ravaava ja koskaan ei ole lasku unohtunut. Meinaan siis ettei kunnallinenkaan terveydenhuolto ilmaista ole, tietenkään.

Tänään taas äitiyspoliklinikalle menossa ja maksu tulee perässä, vaikka mun mielestä käynnit on turhia :/ raskausdiabeteksen takia seurataan ahkerasti.

Mun mielestä on hyvä kun seuraavat tilannetta äippäpolilla rd:n takia, mutta välillä käynnit on kyllä niin turhan tuntuisia. Joo sullahan pysyy hyvin nuo sokerit edelleen (pistän illalla insuliinin). Verenpainekin on aina vaan matala eikä painoa ole tullut. Sitä kun oli jo paljon lähtötilanteessa. Nämä asiat käydään toteamass kerran kuussa äippäpolilla ja sitten vielä neuvolassa. Äippäpoliltahan saa vielä sen 32€ laskun aina muistoksi tästä. No joo ultraa ne myös mutta silti välillä vähän tuntuu väkinäisiltä käynnit, ne kuulemma tästä vaan tihenee loppua kohti.

Takaisin