Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mietin kanssa, että siellä taisi puhelimessa olla jokin kustannustietoinen tyyppi :D Julkisen terveyden- ja sosiaalihuollon maksuja säädetään Lailla sosiaali- ja terveydenhuollon maksuista ja STM:n sivuillakin selvästi on tiivistettynä asia eli ei kyllä kuntalaisen maksettavaksi mene toimenpiteen varsinaiset kustannukset.

Kyllä varmasti ehdit säikähtää! Itse olen erikoissairaanhoidon talouspuolella töissä niin saisin kyllä kans aika kivoja sydämentykytyksiä potilaille aikaiseksi jos kävisin osastolle kertomassa, että tämä hoito maksaa sitten 150 000 euroa että kaiva kuvettas.. :D

Vetää silti aika kovaa hintaa kunnalta, varsinkin kun olettais, että kunta maksaa jo jotain könttäsummaa sopimuksesta kyseisen terveydenhuollon yrityksen kanssa... Mutta on taas hyvä muistutus siitä miten hyödymme verorahoin kustannetusta terveydenhuollosta. Siis, kun ne todelliset kustannukset on oikeesti isoja summia ja me selviämme polimaksuin yms.

Totta, varsinkin nyt raskausaikana kun tulee käytettyä julkista terveydenhuoltoa enemmän niin todella arvostaa sen tuomia palveluita!

Järkyttäviä hintoja :dead: oon kyllä nyt vähä tolaltaa Lisamarien puolesta. Ei saa ihmisiä säikytellä.
itekkii oottelen sitä laskua näistä kaikista pakollisista polikäynneistä kun niitä käyntejä kuitenkii tulee kahden viikon välein tällä hetkellä ja myöhemmin viikon välein. Oman arvion mukaan niistäkin tulis jo aika monta satasta. 36€ x 15käyntiä (luultavasti alakanttiin, todellisuudessa varmaa lähemmäs 20) =540€ (720). Vai onko niissä joku maksukatto yleensä? Muistankohan ihan väärin? Täällä kun on nähtävästi tapana laskuttaa kaikki käynnit kerralla, ni voi tehä heikkoa jos tollane lasku saapuu. Sillä hinnalla sais jo tuplarattaat :wtf::p

Kattika sul on lupa kieltäytyä opiskelijoista! Ja jnk mul oli sisätutkimus neuvolalääkäris. Melkeinpä joka kerta ekassa raskaudessa.

Täällä kanssa tänään kävin lisäultrassa. Vauva voi hyvin ja liikkui niin lujaa, ettei oikein selviä kuvia kotiin saatu. Kohdusta löytyi kuitenkin hematooma, istukan vierestä. Oli vuotanut jo kokonaa pois joten nyt pitäisi verenvuoden vähentyä. Nyt vaan rauhassa rakenneultraan asti ja katsotaan sitten onko hävinnyt kokonaan ja jos mahd. istukka nousisi pois sieltä kohdunsuulta. Onneksi on nyt ohi, ei tarvitse pelätä kokoajan, että mikä on vialla ja mikä vuotaa. Vauva näytti myös rakenteellisesti normaalilta, vähän isompi viikkoihin nähden.
Huhhuh kyllä nyt helpottaa!

Lisamarie 16+2

Hei, onko kellään kokemuksia tai tietoa kohdun koosta ja korkeudesta. Kuukausi sitten lekuri sanoi sen olevan viikkoja suurempi (ja just olin käynyt nt-ultrassa eikä siellä kukaan mitään maininnut ja ainakin lapsen koko täsmäsi viikkoihin) ja tänään terkkari neuvolassa totes sf-korkeuden olevan kanssa aivan liian suuri. Harmi, kun ei sanonut sitä mulle, eikä ollut korttiinkaan kirjannut. Alkoi kyllä epäilemään, että jos sitä ei vielä tarkkaan saa, viikkoja 18. Jotenkin jäi vaan hämmentämään tämä asia. Siis kumartuminen on kyllä vaikeeta ja olen tavallista lyhyempikin. Muutoin kaikki hyvin. Vegaanina hyvät b12 arvot lämmittävät mieltä.

Multa ei vielä ole kohdun korkeutta mitattu (ainakaan oman tiedon mukaan: D) viimeksi neuvolassa sanoi että seuraavalla kerralla mitataan eka kerran ( tulossa rv 23, viime nla oli rv 16).

Mä varailin seuraavaa normaalia neuvolaa tänään ja samalla kerroin omasta lievästi stressistä vauvan suhteen. Pääsinkin sitten tänään piipahtamaan neuvolassa sydänäänet kuuntelemassa. Kuului hyvin ja täti kertoi vauvan liikkuvan kovasti, kun oikein pulppuaminen kuului väliin. <3 uskomatonta miten tuollainen 2 min piipahdus neuvolassa voi saada omat fiilikset niin hyväksi ja turhat huolet pois! :)
Neitistressaaja + pikkutintti 19+1

Mulla on neuvolakortissa kuvaaja, mistä näkee keskimääräisen kohdunkorkeuden ja neuvolassa merkataan aina mittauspiste siihen kuvaajaan. 12,5 cm taitaisi olla 18 viikon kohdalla käyrä.

Siitä mäkin sitä tietoa etsin, enkä löytänyt. Mutta nyt tarkempi syynäys paljasti, että oli vaan merkinnyt eri paikkaan 22cm kysymysmerkillä. Eli nelisen viikkoa suurempi. No, mulla on äitiyspolilla aika kuun lopussa, että ehkä huomioivat samalla tuonkin asian sitten.

Pellefantti ei sitten terkka muuta sanonu kuin että on liian suuri? Olishan toi voinu vähän asiaa käsitelläkin... Kohdun kokoon vaikuttaa muutkin asiat kuin lapsen koko, esim suuri lapsiveden määrä. Mulla kulki kohtu +1 käyrällä esikoista odottaessa, ja se oli ok. Vielä ei ole mitattu, mutta rv 13+4 oli kaksi sormenmittaa navan alapuolella, nyt 17+3 ehkä navassa menossa.

No, ei sanonut, kuittas vaan että ei sitä vielä tarkkaan saa. Enkä sitten tietenkään osannut itekään kysyä ja nyt jälkikäteen alko tietenkin vaivaamaan. Mutta jos vaivaa vielä loppuviikosta, niin pirataun hälle kyllä.

Mä palaan noihin poliklinikkamaksuihin kun itsekin vähän järkytyin että nehän maksaa joka kerta sen 32,10€ ja joudun käydä rd:n takia. Tuo 3*16,10 koskee vain terveyskeskuspalveluita. Maksukatto poliklinikalla taitaa olla 700€:n hujakoilla

Nii minäkii olin lukevinani tuosta linkistä, että polimaksut peritään jokakerta. No meillä varmaan tulee se maksukatto vastaan. Ei sillä, että se ois rahasta kiinni, mutta ei oo tää hedelmöityshoitokaan ollut ilmaista, sitte kuulee kaksosista ja niiden takia on käytävä joka toinen viikko polilla (mielelläni käyn, jotta tiedän että kaikki on kunnossa) ja sitte vielä on ostettava melkein kaikki vauvatarvikkeet tuplana. En ihan ajatellu tän tulevan näin kalliiksi. Mutta tosiaan toivotut ja pitkään kaivatut lapset ovat, niin ei se raha siinä niin paljon merkkaa. Hirvittää vaan. Eli pikkaisen ristiriitaisissa tunnelmissa, jos joku ymmärsi mitä tarkoitan.... kauan säästetyt rahat lasten tarvikkeisiin meneekin polimaksuihin :dead:

Mun käsittääkseni kohdunkorkeuden mittauksessa yksittäinen absluuttinen arvo ei ole merkittävä vaan siinä seurataan muutosta pidemmällä ajanjaksolla. Jos huomattaisiin, että ei ole kuukauteen kasvanut, olisi syytä lisätutkimuksiin. Vaikea mitata ja eri mittaaja voi saada erilaisen tuloksen. Meillä ainakin oli jollain kerralla sijainen neuvolatätinä ja käyrässä selkeä heitto siinä kohdin.

Kävin tänään supistelujen vuoksi lääkäris tarkastettavana, ja kaikki oli onneksi kunnossa. Kohdunkaulakanava normaali eikä reagoi ärsytykseen. Tulipahan nähtyä vähän ennakkoon vauvelikin, ensiviikolla sit ru. Ei huoleta enää niinkään se, kun tietää että kaveri voi hyvin.

Miltä noi supparit tuntuu? Mul on nyt ollu 3 päivää kauheen paineen tunnr alavatsassa. Varsinki ku kävelee ni tärähtelee ikävästi, tuntuu et kohtu tipahtaa. Ärsyttää kun kokoajan kun joku asia selviää niin tulee uus huolenaihe lisää. Anyone?

Takaisin