Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla oli tänään np-ultra. Jännitti ihan kamalasti, kun en ollut ikinä ollut ultrassa.

Vauva polski todella vinhasti tehden käännöksiä. Pikku sydän tykytti ihan hirmuisen kovasti ja kaikki näytti olevan kätilön mukaan kunnossa. Sitten hän kävi levolle ja köllötteli, jolloin näkyivät kaikki sormetkin. Minivauva oli pääpeppumitaltaan 5,9cm ja vastasi 12+3 vk:n ikäistä.

Miestäni taisi jännittää vielä enemmän, kun hän ei aluksi tiennyt minne istua ja hänen oli juotava kaksi lasia kylmää vettä ja käytävä pisulla. Kun puhuimme synnytysasioista, hän valahti ihan kalpeaksi ja oli hiljaa. Hän kertoi, että häntä jännitti niin, että masuun sattui ja jalat muuttuivat hyytelöksi...

Nyt on ihanan helpottunut olo, kun paljon toivottu vauva konkretisoitui ultrassa. :)

Nomen, onpa kiva kuulla näin ihania ultrakuulumisia, onnea! Mä ehdinkin jo huudella tuolla Jutustelua-ketjussa että minne oot hävinnyt :)

Ja kuulostaapa suloiselta tuo miehen jännitys! :D Tosin voi olla, että kun oman ultran aika koittaa, sitä on itse ihan yhtä hermona :grin

Mulla on ollut viimeiset 6 vk niin paha raskauspahoinvointi (=kuvotusta ja oksentelua n.5-10 kertaa päivässä), ettei mulla ole edes ollut voimia kirjoitella tänne foorumille. Tänään ja eilen on ollut vihdoinkin paremmat päivät. :)

En ole moneen viikkoon pystynyt kirjoittamaan väikkäriä, vaan olen maannut kotona sängyssä ja mies on joutunut huolehtimaan ihan kaikesta kotona. Onneksi hän on ollut tukenani. Ehkäpä juuri tämän pahoinvoinnin vuoksi jännittikin niin paljon, että onkohan siellä masussa kaikki hyvin. :)

Ohoh, sulla on ollut rankkaa. :( Tosi hienoa kuitenkin, että mies on ollut sulla tukena ja että masussa oli kaikki hyvin. Toivottavasti nämä pari parempaa päivää enteilee jo pahoinvoinnin helpottumista ja loppumista!

Tänään oli nt-ultra ja olen niiiiiiiiin onnellinen, kun näin pikku pirpanan elossa, hyvin voivana ja kovasti kasvaneena! Voi sitä helpotuksen määrää mikä valtasi koko kropan, kun pikkuinen ilmestyi ruudulle uiskentelemaan. <3 ohjeeksi etukäteen sain että rakko pitäisi olla täynnä. No minähän sitten pidättelin 3h. (En ymmärrä miten niin kova hätä ehti tulla jo 1,5 h. Jälkeen edellisen vessakäynnin. ) kätilö tuumasi ultran alkaessa, että no sinulla on ainakin rakko täynnä, kohta hän naurahti ääneen ja lisäsi "no onpas, ihan valtava":D kerroin, että jo tässä melkoinen hätä onkin.

Kummatkin kädet ja jalat löytyi, nenä, sykkivä sydän, virtsarakko, mahalaukku, aivojen kumpikin puolisko oikeilla paikoillaan. Näitä siis luetteli/näytti ultran aikana. Joku kohta saattoi mennä vähän ohikin kun ihastelin vauvaa niin keskittyneenä.
Niskaturvotuksesta sanoi että joku raja on 3 (ilmeisesti jos turvotus on enemmän niin riski on suurentunut ). Meidän vauvalla oli 0,8/1,2. Noista isomman luvun sai kun vauva nojasi päätään taaksepäin, mihin kätilö kyllä sanoi, että ei silloin näytä oikein. Kertoi ettei tällä kaverilla turvotuksia kyllä ole. Tulokset tulevat ensi viikolla. Tai jos jotain "sanomista" on niin soittaavat, jos ei kuulu soittoa niin kaikki on normaalisti. :)
Hirveän kauhean pitkä selostus mutta oli niin jännittävä hetki että pakko purkaa tätä helpotuksen vyöryä. :)

Jännää kun meillä käskettiin heti alkuun tyhjäämään rakko ennen ultrausta! :O Mistähän sekin johtuu..

Ai ja mittoja kun hän otti niin kooltaan pikkuinen vastasi 13+1.
Menkoista laskettuna olen nyt 13+3 ja varhaisultran mukaan 12+5. Ja en kyllä ole nyt ihan varma mitä laskettua nyt noudatetaan 29.9 (menkoista) vai 4.10(varh.ultra). Mutta itse ajattelen sen vähä laajemmin että "kuun vaihteessa", kun ero ei ole kuin alle viikko :)

Marsi, ultrattiinko teillä alakautta vai vatsan päältä?:) meillä päältä. Oon netistä lukenu että rakko täynnä = päältä, rakko tyhjä = alakautta.
Onko jollakulla enemmän kokemusta /tietoa asiasta?:)
Mulla eka vatsan päältä tehty ultra ja toinen ultra ikinä.:)

:dummy1: Niin loppujen lopuksihan "lasketulla ajalla" ei ole muuta merkitystä kuin antaa suuntaa :) vain muutama prosentti syntyy virallisena laskettuna aikana. Itsekin olen sanonut kaikille että sitten lokakuun lopussa :)

Täällä ultrattiin yläkautta ja sanottiin että virtsarakko piti olla tyhjä.

Mulla tehtiin ultra alakautta viikolla 6. Silloin piti olla rakko täynnä. Seuraava ultra on viikolla 10+4 ja silloin pitää olla rakko täynnä myös. En vaan tiedä vielä kumpaa kautta ultra tehdään, mutta veikkaan että vatsan päältä.

Onpa outoa, kun ohjeet on noin erilaisia. Mulle kans sanottiin, että rakko tyhjä ja päältä ultrattiin.

On oikeesti hassua miten on nii erilaisia käytäntöjä.:o pääasia varmaan kuitenkin, että hommat hoituu luotettavasti, tehtiin ne sitten millä kaavalla tahansa.

Ompa outoa että nuo ohjeet vaihtelee. Mulle sanottiin että melko täynnä sais olla niin näkyy paremmin. En tiedä kumpaa kautta sitten ultraavat. Pää meinaa hajota tätä odotteluun, oon googlaillu kaikkea noihin turvotuksiin ja riskilukuihin liittyvää. Ei varmaan olis pitänyt osallistua koko seulontaan. Mies ei myös jaksa enää kuunnella mua

Voi olla paikkakuntakohtaisia eroja ohjeissa; siis jossain on vaan käytäntönä, että nt-ultra tehdään jokatapauksessa alakautta. Onhan myös eroja tekeekö lääkäri vai kätilö, sairaalassa vai neuvolassa. Meillä ohje mennä rakko täynnä. Yritetään ensisijaisesti vatsan päältä ja täyteläinen rakko nostaa kohtua esille. Jos ei saada näkyvyyttä -> ultraus alakautta. Mulla terkka löysi kyllä nopsaan rv 8+4 vauvelin pikaseen ultratessaan, joten eiköhän ensi ti:kin onnistu vatsan päältä. Nt-ultra on neuvolassa lääkärin tekemänä. Rakenneultra on sairaalassa ja esikoisesta oli ainakin lääkäri ultraamassa

Meillä varhaisultran teki lääkäri tk:ssa, nt-ultra sairaalassa kätilön tekemänä. Rakko tyhjänä, ja kehotettiin vielä käymään vessassa ennen tutkimusta. Ja eka ultra alta ja toka sekä alakautta että päältä. Jotenkin tuntuu nyt hurjalta, että pikkuisen näkee seuraavan kerran vasta toukokuun lopussa. :(

Meillä ihan paperilla ohjeet ja siinä lukee, että rakko tyhjänä ja ultrataan sisäkautta. No ohje sinänsä on ollut mulla sama jo kahden edellisen raskauden kohdalla, mutta edellisessä ultrattiin kuitenkin mahan päältä. Ja niin uskon nytkin tapahtuvan. Huoh, vielä pari viikkoa ultraan. Miten tässä jaksaa odottaa siihen saakka?!

Takaisin