Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei oo äippäpolilla. :( Joskus ollut kokeilussa mutteivat sit kuitenkaan päätyneet hankkimaan

Meille se 4D-ultraaja sanoi, että vauva voi näyttää syntyessään ihan erilaiselta kuin siinä ultrasss (kasvoista siis). Kasvojen lihakset ja rasvapeite on tässä vaiheessa vielä olemattomat, joten voi muuttua vielä ihan eri näköiseksi :)

Rv 30 kannattaa jo harkita meneekö rahat hukkaan, jos menee 4D:hen. Sikiö on jo niin iso ja lapsivettä suhteessa vähän, joten kuvanlaatu voi olla suttuinen ja epäselvä. Mitä enemmän lapsivettä, sen tarkempi ja parempi kuva. :)

Mies jo kyseli et mitä siellä neuvolassa pitää tehä ( josko nyt seuraavalla kerralla isäkin pääsis vihdoin viimein mukaan) sanoin et lähinnä jutellaan, sit tehää näitä rutiinitutkimuksia, jotka tarkemmin sille kerroin mitä ne on siis multa, ei isältä:wink

Mulla oli tällä viikolla (tai viime viikolla miten sen nyt haluua sano kun on su-ma yö menossa:D) neuvola + lääkäri ja hemoglobiini oli tippunu taas ja oli nyt 100. Ja sen kyllä huomaa, nukun aina pojan kanssa päikkärit (se nukkuu vielä onneks kahdet!!) ja silti tuntuu että väsyttää, nyt oon vklp saanu nukkua aamusin pitkään, mutta sepäs sitte onko sekottanu unirytmit ja nyt sitä valvotaan yömyöhään kun uni ei tuu. Kummallista :( Mutta ehkäpä se tolla tuplaraudalla lähtee nousuun, tai ei ainakaan tippuis enempää. Muuten oli kaikki ok vauvalla ja mulla, helmikuun 23. on seuraava käynti ja silloin saan ne Kelan lappuset. Saapi muuten nähdä koska rupeevat seuraamaan hepatoosia, kun oli se aiemmassa niin nyt tarkkailee niitä arvoja kun on 50-50 mahollisuus saada se tässäkin raskaudessa.. Eipä haittaa vaikka se ylimääränen piikittäminen ajottuis sinne loppupuolelle :p

Mä vähän mietin sitä 4 d:tä, että ois varmasti kokemuksena hieno. Mutta ei, näkeehän sen vauvan sitten ku se syntyy ja sit voi ihastella sitä mielin määrin <3 :) !

Mä olin Tupuna82 ihan samaa mieltä kans ensin, mut sit mies vissiin vähän innostu rakenneultrassa ja alko puhumaan siitä 4D:stä. Ei kuulemma niinkään sen takia, että nähtäis sukupuoli, joka meillä jäi siis arvoitukseksi rakenneultrassa, vaan sen takia että näkis pikkuisen paremmin. Niin mäkin sitten aloin heltyymään ja jos sen sukupuolen nyt sattuis näkemään niin se on vaan sitten extraa. :) Mut nyt kun se aika on ylihuomenna, niin nyt alkoi TAAS jännittää. :p

Toi 4D olis ihan kiva, mutta kyllä on niin törkee hinta, että jää väliin. Varhaisultrakin oli kallis, mutta sen mielenrauhan arvoinen..

Ihanaa Amelia, toivottavasti jalkojen väli vilahtaa :)

Mä haluan vielä ainakin yhden omakustanteisen ultraaäänen n. Rv 30+, mutta ihan tavalliseen ultraan mennään vaikka tuo 4D on varmaan upea kokemus!

Mä niin odotan 3.2. neuvolaa!! Tuntuu, että en edelleenkään tiedä oikein mitään! Mun eka neuvola oli 7.11., sit nt-ultra 20.11. ja lääkärineuvola 17.12. Nyt olin 19.1. siellä rakenneultrassa ja nyt ensi viikolla toi uusin neuvola. Mulla vaihtui taas neuvola/terveydenhoitaja muuton takia. Ekassa neuvolassa ja lääkärineuvolassa oli kummassakin eri ihmiset. Jospa tää kolmas on ja pysyy samana :)
Mua ihmetyttää, kun multa silloin 7.11. on otettu ainoastaan pissanäyte, verenpaineet ja hemoglobiini. Luulis että niitä tarkkaillaan koko ajan.. Onneksi rakenneultrassa osasin jotakin kysya, vaikka siellä ei ehkä normaalisti mitään neuvolakysymyksiä kysellä. Sain onneksi selvennystä vaivoihini, joka on varmaankin sitten sitä närästystä :meh:

Mullakin on 3.2.seuraava nla! Siellä vissiin saan jo sen raskaustodistuksen ja sit täytyy töihin ilmottaa, jaiks! Meillä katotaan pissa ja verenpaineet joka kerta, tai no nykyään ne pitää itse katsoa. Mutta hemoglobiini multa on katottu vaan ekalla kerralla. Koskakohan tää itsepalvelukulttuuri menee siihen pisteeseen, että senkin saa itse pistää ja mitata, heh :D .

Mullakin on seuraava neuvola 3.2. eli viikko vielä! Tupuna82, mä käsitin että itse katsotaan noi verenpaineet ja pissa vaan ennen lääkärineuvolaa.

Ei meillä oo mitn ohjeistusta tullut et itse katsottais.. täytyishän siinä tietää et missä huoneessa laitteet on ja miten niitä käytetään?! Mulla on piiiiitkä lista kysymyksiä vkon päähän :-)

Meillä 9.2 nyt alkanu tuntuu jo vähän turhilta. Tai siis, kun kuulumiset vaihdetaan ja näytteet otetaan ja se on aikalailla siinä. Toki sydänäänet kuuntelee, mutta se ei oo mulle se kohokohta, kun kotonakin kuulen. Ainoo nyt et ootan hemoglobin ottoa, onko ruvennu vähän laskemaan, kun pientä väsymystä alkanu pukkaamaan.

Käytännöt vaihtelee neuvoloittain. Osassa neuvoloista asiakas mittaa AINA itse kaikki perusjutut. Meillä tarvii ite pissata purkkiin ja kävellä vaa'alle, ei onneksi muuta:p

Muakin lähinnä turhauttaa koko neuvola, kun th on niin tympeä ja työhönsä sopimaton. Se ei ole henkkoht kiinnostunut asiakkaiden hyvinvoinnista, tekee vaan pakolliset mittailut mahd nopeasti. Haluaisin vanhan th:n takas, joka kyseli ja jutteli mukavia, hoiti siis äidin psyykettäkin eikä vaan fysiikkaa.:bored:

Necklace ompas teillä aikasin neuvola!! Meillä melkein kuukaus pitää vielä oottaa ja muutaman päivän oon sua vaan jälessä!!

Ja meilläkin neuvolassa tarvii vaan purkkiin pissata ja Terkka hoitaa loput...

Jospa tuolla uudessa neuvolassa toimis paremmin! Mä odotan, että neuvola on se paikka, jossa NEUVOTAAN. Mähän en osaa edes kysyä mitään, tai nyt osaan jo paremmin, kun täältä lukenut kaikenlaista, mitä muut tietää ottaa huomioon ja itse täysin ulapalla. Mitkä KELA:n paperit sieltä pitäis saada, se raskaustodistusko töihin ja äityspakkausta varten?
Mä aloitan tosiaan ensi maanantaina uudessa työpaikassa ja voinkin sitten vielä sen todistuksen ensi viikolla mukanani ;) Toki he tiesivät minut jo töihin ottaessaan, että oon siunatussa tilassa :D

Takaisin