Ystäväni radi on saapunut jälleen. Aamulla pikapaasto näytti 5.5, huomenna saan tarkemmat tulokset. No, olo on kuitenkin huojentunu koska edellisessä raskaudessa se pikapaasto oli 6.8. Ehkä mulla on mahdollisuus selviytyä tästä ilman insuliinia! E: Piti laittaa tää kuukausiketjuun...
Laara1 multa on otettu neuvolassa verikokeet ja pissanäytteet pariin kertaan. Toisessa oli munuais höskässä haalea plussa. Verikokeesta kattoivat veriryhmän, sukupuolitaudit ja jotain muuta. Labrassa oon käyny sokerirasituksessa ja siinä veriseulassa.
Harmillista Lingon. Keskenmenot ovat ikäviä, mutta tarkoitushan niillä on. Kaikki ei ollut niin kuin piti.
Yllättävän suuria eroa näissä kaupunkien tarjoamissa neuvolapalveluissa, mutta jospa noita tutkimuksia täälläkin kohta tehtäisiin. Varmaan enemmän tutkittaisiin, jos valittaisi enempi :D "Kromosomitutkimustulos" tulikin tänään postissa ja siinä luki, ettei ole suurentunutta riskiä. Hemoglobiini olisi kanssa mielenkiintoista tietää, kun sitä ei ole raskausaikana mitattu ollenkaan ja useilla se vissiin laskee. Virtsakoekin olisi hyvä ottaa, kun infektioista olen jo ennen raskautumistakin kärsinyt. Neuvolassa sanoivat, että ehtii sitten seuraavalla kerralla katsoa sen. Kai se on vain ammattilaisen sanaan uskottava. Mulla vkoja nyt 12+2.
Ei oo multakaan hemoglobiinia otettu ja vois olla ihan aiheellista.. Mulla pahimmillaan ollut 84, ja olo oli ihan ok, vain vähän väsynyt..
Onko se nyt niin, että jos siinä kromosomipoikkeavuus tutkimuksessa todetaan ettei ole riskiä, niin ei tarttis pelätä et rakenneultrassa todetaankin olevan vammainen?
Siis ainahan on pieni riski kuitenkin olemassa. Ja eikös noissa seulonnoissa tutkita vain down syndrooma ja jotkut muut kromosomihäiriöt. Eihän ne rakenteellisia vikoja/vammoja sulje pois, joita pyritään nimenomaan siellä rakenneultrassa löytämään.
Raskauden aikana äidin verenkiertoon päätyy sikiöperäistä DNA:ta, jota pystytään nykyaikaisella teknologialla eristämään ja tutkimaan. Äidin verinäytteestä tutkittava NIPT (non-invasive-prenatal-test) löytää sikiön yleisimmät kromosomihäiriöt yli 99% varmuudella. Käytössämme oleva uusi NIPT-tutkimus on herkkä seulontatutkimus ja löytää 21- trisomian yli 99 % herkkyydellä (vrt perinteinen seulonta parhaimmillaan 85- 90 %). NIPT-testi löytää lähes yhtä suurella tarkkuudella myös trisomiat 13 ja 18, sekä sukukromosomien poikkeavuudet. Mikäli halutaan, kertoo testi myös syntyvän lapsen sukupuolen. Käytössämme on tarvittaessa myös laajempi tutkimus, joka löytää myös harvinaisempia muita kromosomien poikkeavuuksia (ns. mikrodeleetioita sekä Trisomiat 9 ja 16).
NIPT-tutkimus voidaan tehdä raskausviikosta 10 lähtien ja se sopii tarkemmaksi ja herkemmäksi vaihtoehdoksi perinteiselle seulonnalle tai jatkotutkimukseksi jos perinteinen seulontatutkimus tai ultraäänitutkimus on poikkeava. NIPT-tutkimuksen avulla lapsivesi- ja istukkanäytetutkimusten tarvetta voidaan vähentää huomattavasti. Näin myös perinteisiin kromosomitutkimuksiin liittyvä pieni keskenmenoriski voidaan välttää.
Myöskin kromosomit 18 tai 13 voivat siirtyä ylimääräisinä hedelmöittyneeseen munasoluun. Näiden trisomioiden aiheuttama kehityshäiriö on 21-trisomiaa huomattavasti vaikea-asteisempi ja niihin liittyy myös vaikeita rakenteellisia vikoja.
Nämä raskaudet päättyvät tavallisesti keskenmenoon tai lapset syntyvät ennenaikaisesti. Valtaosa elävänäsyntyvistä 18- ja 13-trisomialapsista menehtyy ensimmäisinä elinpäivinä ja vain harva heistä elää muutamaa kuukautta kauemmin.
Normaali kromosomitutkimuksen tulos merkitsee sitä, että kromosomien lukumäärä on ollut normaali 46 kappaletta eikä kromosomien rakenteissa ole todettu epäsäännöllisyyttä.
Tutkimustulos on hyvin luotettava ja yleensä vain hyvin pienet rakenteelliset poikkeavuudet voivat jäädä havaitsematta.
Rakenneultrassahan käydään tarkemmin läpi mm.sydän ja sen kammiot, verisuonet, munuaiset, maksa, mahalaukku, aivot, luusto ym. Vaikka ekassa ultrassa kaikki olisikin hyvin, niin kyllä rakenneultrassa voi löytyä kuitenkin poikkeavuutta esim.sydämen, maksan, tai munuaisten toiminnassa. Toki nämä häiriöt voidaan myöskin löytää vasta syntymän jälkeen.
Niin no se on sitten toinen asia, minkä kukakin kokee "vammaiseksi". Toki myös synnytyksen yhteydessä voi tulla hapenpuutetta, joka voi aiheuttaa esim.cp-vammaisuutta, tai vaurioittaa aivoja. Ihminen on niin monimutkainen olio ja koko raskausaika ja synnytys niin riskialttiita että mitä vaan voi käydä. Toki toivon, että jokainen meistä saa terveen lapsen syliinsä :) .
Olin myös keskiviikkona seulontaverikokeissa, perjantaille varasin ar ultran ja olihan siellä yksi vilkas uusi ihmisen alku
Kummasti tuli itselle rauhallinen olo, eikä enää tunnu siltä että olisin vain keksinyt päässäni kaiken. Siitä innostuneena kerroinkin koko perheelleni vauvauutiset, nyt on infottu omat vanhemmat, mun sisarukset ja juoruämmien sukua kun ollaan, veikkaan että tänään tietää jo serkut, tädit, kummit ja kaimatkin. Menossa vasta 10+4, esikoisesta kerroin julkisesti vasta 14 tai 15 viikolla, toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyviin. Täältä palstalta tullut luettua liian paljon huonoja uutisia