Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon nyt tammikuusta asti käyny nlalääkörillä tasasesti kuukauden välein tarkistetaan aina tilanne supistelujen vuoksi..on kyl ollu aivan mahtava lääkäri..kuuntelee ja kyselee ja ymmärtää. Terkoista en oo saanu mitää irti ja joka kerta ollu eri terkka..en ees tiiä kuka on mun ns. oma terkka.

Mulla on ollut jo pitkään kahen viikon välein lääkärin tarkastus. Hitto että käy aina niin kipeää se sisätutkimus. On niin kovakourainen se akka että kyllä vituttaa. Pakko sanoa sille siitä ens kerralla jos ees uskallan mennä sinne.

Meillä on tosi pätevä neuvolan täti. Hänellä kuitenkin taitaa olla jotain perustavanlaatuista ongelmaa oman terveyden kanssa, koska on pitkiä aikoja välillä pois töistä. Hän oli toista lasta odottaessani puolet raskaudesta pois. Nyt palasi sairaslomalta, otti mut kerran vastaan ja nyt on jäänyt taas pidemmälle sairaslomalle. Sääli, koska on kuitenkin suht nuori ihminen kyseessä ja rosi hyvä työssään. Myös asiakkaiden kannalta se on kurjaa, koska hänet korvaa aina sijainen ja valitettavasti kaikilla ei ammattitaito ole aina ollut ihan kohdillaan :oops:

Tänään neuvolassa käyty ja pienellä oli kaikki hyvin. :happy: Viikkoja on 27+4 , sf-mitta oli 26cm ja verenpaineet yms. hyvät. Paino noussut koko raskauden aikana 100g. Sokerirasituksen tulokset oli 4.4-5.1-5.6 eli nekin oli kunnossa. Nyt voi hyvillä mielin lähteä nauttimaan vapaapäivästä ja suunnistaa koirien kanssa metsään lenkille. :greet025

Olipas mukava neuvolakäynti tänää..vihdoinki omalla terkalla :)
Painoa tullu hienosti liikaa, hb 106 vaikka oon rautaa syöny viikon verran, verenpaine ja pissa ok, sf mitta 25, vauva tällä hetkellä rt ja vähän tipahtanu alas ku sydän äänetki kuulu lonkkaluun vierestä (syke 140-145). Kotimittauksella tänää (rv 28+3) masunympärys 95 cm.

Tänää kävästii neuvolassa, rv 28+5. Paino noussu n. 280g/vko, verenpaine laskenu, terkka käski ottaa rauhallisemmin, mut hb noussu takasin normaaliks, ei tarvikkaa alkaa syömää rautatabletteja :happy: sf mitta 27, muksun syke +148. Oli taas sitä mieltä et häntä ei tartte häiritä ja huito hirveesti. Äitii ilmeisesti tulossa, ku totesin ite pienenä neuvolan ovella jo terkalle "minua ei sitten missään tapauksessa mitata, eikä punnita" :rolleyes:

Pitkästä aikaa oli neuvola. Pissatestit ja verenpaineet ok, vauvan syke n. 140. Kovasti melskasi kun sydänääniä kuunteli :) ja tyyppi on rt. Jaja.. sf-mitta 31cm eli yläkäyrällä. Tosin vauva oli aika korkeella?, että johtuiko siitä niin iso mittaustulos. Ensi kerralla (2vko päästä) tarkastetaan tilanne uudestaan ja jos vielä yläkäyrällä tai yli niin lähetteellä kuulemma äitiyspolille tarkastaan vauvan koko. Muuten kaikki siis miten pitääkin :smug:

Neuvolassa käyty. Eipä mitään erityistä ollut. Sf-mitta pompannu takas alakäyrän tuntumaan, nyt oli 25cm rv 29+6, viime kerralla oli reilusti alle alakäyrän. Painoa viikossa tullu 167g, sano et ei kyllä oo paha. Seuraavalla kerralla (jos sinne asti päästään), kolmen viikon päästä käydään läpi asioita mitä käytäs perhevalmennuksissa, sinne ku en oo luultavasti pääsemässä.

Vauva taitaa olla aika rauhallista sorttia ku aina sydänääniä kuunnellessa tai ultratessa tykkää olla hilijakseen ja rauhassa :)

Taysissa käyty kontrollissa rv 30+3 ja vauvalla painoa jo 1730g vähän keskikäyrän yläpuolella menee edelleen. Ekan kerran otettiin vauvasta sydänkäyrää monitorille ja nekin hyviä arvoja. Arvio et jos vauva kasvaa samaa tahtia niin syntymäpaino olis 3700-3800g. Sairasloma jatkuu 12.4 asti.

Pelkopolilla myös käyty juttelemassa edellisestä synnytyksestä koska se oli mulle rankka kokemus. Loppuun asti yritettiin alakautta mut vähäisten supistuksien ja vauvan avotarjonnan vuoksi ei alakautta syntynyt. Oli itellä ajatus etten ees halua kokeilla alatie synnytystä mut nyt taidetaan kuitenkin kääntyä siihen et lähdetään kokeileen alatiesynnytystä. Oma toipuminen on nopeempää ja toivotaan et tää kokemus korjais pelon. Nyt osaa eri tavalla vaatia asioita ja jos tämäkin synnytys pysähtyy niin sit herkästi sektioon mun kohdalla.

Laura, kauanko sinulla meni aikaa käyrillä? Minä joudun ilmeisesti myös käyrille ylihuomenna ja kätilö vain käski varata aikaa, mutta ei yhtään sanonut, että kauanko siinä yleensä menee. :) En sieltä alle kahden tunnin pääse yleensäkään pois, kun ultra kestää aina pitkään ja kätilö haluaa myös jutella pitkään. Kiva sitten olla vielä käyrillä siihen päälle.

Elaffy: En pystyny oleen kun 10min mut ois pitäny olla pidempään. Se sänky on niin hirvee eikä löydy hyvää asentoa. Siellä oli hirvee ruuhka tänään. Oltiin siellä 3,5h kun oli aikoja laitettu päällekäin pääsiäisen takia et kannattaa varautua et menee aikaa.

Kiva juttu.. Noh, jos illaksi pääsisi lähtemään mökille niin hyvä. Siellä ei toimi edes netti, että odottaessa olisi jotain tekemistä..

Ollaankohan me LauraLady oltu samassa ruuhkassa :D

Mä nimittäin jouduin PHKS:sta Taysiin tarkkailuun illansuussa kun verenpainekontrollin seurauksena löytyi napanuoran virtauksista joku blokki. Täällä Taysissa ei blokkia kuitenkaan illalla ollut, mut osastolle siirryin. Toistaiseksi kaikki siis hyvin, mutta edelleen tarkkaillaan tilannetta kun mulla vasta rv 28+3 menossa.

Freyja, Laura on ollut polin puolella ja sinä olet todennäköisesti synnytys vastaanoton puolella, kun se päivystää. Poli on siinä pitkän käytävän toisella puolella. :) Osasto on sitten tietysti vielä erikseen. :)

Okei, mä olin ihan pihalla et missä mä olin ja ylipäätään et missä osastolla oon tällä hetkellä :D Ikinä ennen käynytkään Taysissa niin oli vähän sekava olo kaiken matkustamisen jälkeen.

Siellä taitaa olla kaksi osastoa synnyttämättömille naisille. Olet siis todennäköisesti osastolla 4a tai 4b. :D Riittää, kun löydät kahvilan pääaulasta. ;)

Tänään oli neuvola. Pissa ja verenpaine oli ok. Hemppa oli laskenu 111 eli rautakuurille joudun. Papu oli viistossa asennossa mun oikeassa kyljessä siten, että pää oli oikean tissin alla ja jalat alakerrassa vasemmalla puolella eli onkos se nyt sitte perätilassa :p. Syke oli ~143. Sf-mitta oli 26cm (30+2) eli Papu oli kasvanut tasaisesti ala- ja keskikäyrän välissä, ein näytä ainakaan vielä kuulantyöntäjä olevan, vaikka mulla on radi. Sitten pistettiin anti-D kankkuun ja aivan hätkähin, ku se pistettiin. Pistoksen jälkeen halusin nähdä sen neulan ja oli se kyllä älyttömän paksu eli ei ihme, vaikka vähän sattu.

Takaisin