Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty. Vauvan sykkeet hyvät, verenpaine yms normaalit. Painon suhteen mennään yhä nollilla. Sf oli 28cm. Seuraava visiitti ois pääsiäisen jälkeen, rautaa pitäis popsia enempi jos sillä sais hb:n nousuun.

Nlassa käyty. Kaikki hyvillä arvoilla, mitä nyt paino vois tietty olla alhaisempi, lissää ei ollu tullu, pikkasen karissu. Vaavi veivas itsensä eilen sellaiseen asentoon, että täti tarkasti asennon UÄllä. Vaavi nyt rt, pyllöttää peppu pystyssä. :taunt008 Hetkellinen helpotus, jos vaan pysyis nyt lopun aikaa ko. asennossa ni ei tarttis mieltään vatvoo asialla.

Neuvolapäivä täälläkin! ( Ja taas "pääsin" opiskelijan käsittelyyn, oon kiertäny meijän pikkuneuvolan kaikki terkat ja harkkarit läpi, joka kerta eri tyyppi. Ei muuten haittaa, mutta ei tee mieli kaikille avautua alusta loppuun ja kertoo yksityiskohtia asioista.. )
Viikkoja siis 30+2
Painoa tullu ekasta punnituksesta nyt yhteensä 3,6 kg, viimekäynnistä +0,320g/vko (ylllättävän vähän?)
verenpaineet vähän noussu edellisestä, 127/86, hemoglobiiinia ei mitattu, sf-mitta n. 28cm, sydänäänet 135 ja pissa edelleen puhdas. :)Ei siis mitään uutta maan ja taivaan välillä, edelleen mennään ja nautitaan sen minkä osaa, vaikka kyllä alkaa ahistamaan pikkuhiljaa. Synnytysvalmennuksien aikataulut sain Kysille, pitäsköhän ihan mennä?
Äidillä oli paha raskausmyrkytys/joku selittämätön häiriö kun minua odotti ja siitä on kertonu sen verran kauhhutarinoita että.. Hätäsektio ja näkö meni puoleksi vuodeksi toisesta silmästä.. :sorry:

Niin ja noista neuvolakäyntikerroista on ollu puhetta, niin meillä täällä on ollut nyt näin :
8+0 Lääkäri (+ultra&terkka)
12+1 Nt- ultra KYS
16+2 terkka
20+4 Rakenneultra KYS
22+1 terkka
25+2 Lääkäri (+ultra &sokerirasitus&terkka)
30+2 terkka

Ja seuraavat käynnit jotka tiedossa:
33+1 terkka
36+ Lääkäri

Ja minulle ainakin sanoivat että siks näitä on näin "harvakseltaan" kun ei mitään ongelmia tms ole, vaan kaikista kerroista tähän asti ainakin selvinny puhtain paperein. :cool:

Täälläkin piipahdettiin nlassa tänään. Kolmessa viikossa hb laskenut 132 ->112 :eek:
Kuulemma näillä viikoilla normaalia. Painoa tullut n. 600g /vko edellisestä mittauksesta, mutta silti nyt vasta 2,5kg lähtöpainosta (huh) Painoa siis omasta takaa ylimääräistä. ;)
Sf nyt 30-31 riippuen mittauskohdasta eli pysynyt suunnilleen samana. Verenpaineet pysyneet samoissa luvuissa koko ajan ja tyytyväinen oli myös siihen, että sokerit pysyneet alle rajojen. Ensi viikolla onkin sitten kontrolliultra äpolilla :D

Kuinka monta lääkärintarkastusta on normaali? Mulla on ollut lääkärinaika vaan alkuraskauden ultrassa ja jotenkin neuvolasta sain sellaisen kuvan että ei mitään muita lääkärintarkastuksia ole uudelleensynnyttäjällä jos mitään hälyyttävää ei ilmaannu. Voi olla että ymmärsin hyvin väärinkin mutta on mielestäni harmittavan vähän... Yksi vaan siinä alussa ja loppu mennään pelkillä terkoilla..

Esikoisella oli alkuraskauden lääkäriultran lisäksi 36/37 viikon kieppeillä lääkäri mutta jotenkin sain sellaisen kuvan ettei sitäkään ole kun olen uudelleensynnyttäjä ja kaikki mennyt viimeksikin hyvin.. Eli kohdunsuun tilannetta yms ei tarkisteta kun vaan alussa mikä on mielestäni tosi outoa. Varmistan kyllä vielä neuvolasta mutta mun mielestä hän ekalla neuvolakäynnillä sanoi ettei ole lääkärikäyntejä tai sitten ymmärsin tosi väärin.

9.4 olisi toinen sokerirasitus ja sitten 13.4 neuvola (29+0). Vasta-aineet katsotaan verensiirtojen takia jossain vaiheessa. Mitään muita aikoja ei vielä tiedossa.

Täällä meillä u.synnyttäjille on kaksi lääkärikäyntiä. Varhaisultran yhteydessä ja rv 36. Mutta pyytämällä saa extrakäynnin, jos on esim kovia supistuksia, kuten mulla. :)

Itse odotan esikoista, eikä meillä oo ollu, kun vaan yks lääkäritarkastus ? :o Seki oli rv 20+2. Enkä sitte tiiä, tuleeko ees muita tarkastuksia, kyllä nyt ainakin luulis että tulee :o Ultrassakin kun on käyty, ei sielläkään muuta tehty kun vaa pällisteltii muksua, ultraaja otti mitat pienestä ja sitte lähettii pois. Rakenneultran jälkeen ultraaja vaa totes, et nähää sitte ku tuut synnyttää.
No mutta, maanantaina meil on neuvola+ perhetyöntekijä. Pitää varmaan kysyä, tuleeko muita lääkärikäyntejä enää sitte ollenkaa.. Ensimmäinenki oli noin myöhää vasta.

Itse en koe noita lääkärikäyntejä niin välttämättöminä,jos ei ole mitään erityistä.Mulla on ollut kaksi neuvolalääkärikäyntiä (toinen ylimääräinen) ja se normikäynti oli kyllä aika turha.Ehkä tähän vaikuttaa,että meidän th neuvolassa on aivan huippu ja luotan hänen ammattitaitoonsa 100%!Taasen tämä lääkäri ei ole koskaan minua vakuuttanut,ollaan oltu tekemisissä ihan tk:n puolella.Mutta varmasti tosi yksilöllistä kuka kaipaa mitenkin paljon näitä käyntejä!

mä taas en luota yhtään tohon meiän neuvolatätiin.. ei ota mitää mitä sille sanoo tosissaan jne. jos siltä kysyyki jotain, ni ei sano juuta eikä jaata ja on vähä sillee et lue netistä. ei kuuntele, iskee paperit kouraa ja laittaa uuden ajan ja osottaa ovea. meinattii jo miehen kaa, et vaihetaan, mut ei tääl oo muita neuvolatätejä. meiän alue jaettu nii tarkasti, et jos haluu toisen, pitää muuttaa.

On niitä, joilla kaikki ei oo menny kuten Strömssöösä raskauksien suhteen esim. Tuulimuna, kkm, munajohdinraskaus....mitä vielä? Ni, kai etenkin heille on tärkeä tuo varhaisultra, jotta tiedetään että kaikki on sillä hetkellä kunnossa. Sitten tuo rv 20+ lääkärintarkastus voi olla niille aiheellinen, joilla ollut pistelyä, kipua, hiivaa tai muuta huolta, jonka lääkäri on voinut selvittää ja sitten tuo rv36 käynti on melko mielenkiintoinen uskoakseni aika monelle kun tutkitaan tarjonta ja valmistaudutaan sen elämän koitokseen.

Ehkei niitä käyntejä niinkään sellaiset tarvitse, joilla raskaus on edennyt mutkitta, tai on jo useampi lapsia entuudestaan. Mielestäni kuitenkin nuo kolme kertaa voisi kaikille olla tarjolla ja asiakas saisi itse päättää käykö vaiko ei.

Päivystys ja polikäynnit ovat sitten luku erikseen. Siellä käydään suurimman hädän sattuessa ja maksetaankin vielä koko huvista, nla lääkäri on ollut onneksi maksuton täällä ja siksi en ole pistänyt pahakseni käydä. Notta joo, lääkärin olisi kuitenkin oltava asiallinen ja ammattitaitoinen.

Orvokki*, ei nii. Niin vastenmielistä on lähtä neuvolaan, ku tietää ettei sieltä mitään infoa edes saa. Joka kerta ku neuvolaan lähtö edessä, oksennan aamulla vähintää kerran ja muutenki voin pahoin pelkästä ajatuksesta et pitää taas mennä. Ja muittenkin tältä meiän alueelta kanssa kun jutellu, sama neuvolatäti, jokane sanonu että ko täti pelkästään v*ttuilee ja kohtelee ihan samalla tavalla ku meitäki. inhottavaa. :( Sieltä mistä mä oon kotosin, siellä oli aivan ihana neuvolatäti. Sanoinki miehelle jo, että voitais muuttaa sinne et saatais oikeesti kiva neuvolatäti eikä tollanen mikä meillä on nytte.. Epäilen jopa, osaako se lukee hemoglobiini arvojakaa oikein, saati vauvan sykkeitä.. :(

Mulla huiteli sf-mitta niin korkealla kun taulukkoa vaan löytyi kun esikoista odotin. Hän oli useita viikkoja loppuun asti perätilassa ja aina se pää vaan mollotti kylkiluiden välistä :smug:

Meillä on kaks nla-lääkäriä joista toinen vois kyllä keskittyy ihan vaan omiin asiakkaisiinsa yläkerrassa. Ihan pilipali mummo :(

Mulla ollut kaks lääkärikäyntiä, viimeisin eilen ja aivan yhtä turhan kanssa. Ei eronnut mitenkään muuten neuvolakäynnistä kuin yritti onnettomasti ultrara, mutta jos lääkäri ei erota kättä ja jalkaa, olisi varmaan parempi lopettaa. Kysyi vointia, mutta kuitenkaan ei kiinnostanut. Salaiselle puolelle purin kiukkuni paremmin. Mutta parin viikon päästä aion kyllä neuvolassa kysyä oliko tällä käynnillä oikeesti joku tarkoituskin.

Minulla on ollut yksi neuvolalääkäri neuvolassa viikolla 14. Se oli se koko perheen laaja terveystarkastus, jossa nuori mieslääkäri näpräsi enemmän puhelintaan kuin keskusteli meidän kanssamme. Teki sisätutkimuksen ja ultrasi vauvat nopeasti, mutta ei siitä kyllä käteen jäänyt yhtään mitään. Aikaa koko käynnillä meni 20min.

Sen lisäksi olen kaksi kertaa tavannut lääkärin sairausloman takia ja tietysti joka polikäynnillä on lääkäri. En tiedä, tuleeko vielä neuvolasta erikseen joku lääkärikäynti, kun noita äitiyspolin seurantoja alkaa olla jo parin viikon välein..

Takaisin