Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolakäynti takana, kaikki hyvin noita alakerran ongelmia lukuunottamatta :) Painoa oli onneksi tullut huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmilla viikoilla, mutta kyllä silti näyttää siltä että mulle painoa kerkee tulemaan yli 20 kiloa ennen kun vauva on pukattu ulos, noh sitten vaan ihmetellään ahkerasti! Turvotusta pikkuisen, hemppa hyvä ja vauvan sykkeet 140 luokkaa.

Sf-mitta oli 24 ja viikkoja nyt 26+6. Eli mitan kanssa mennään ihan keskikäyrän tuntumassa. Seuraava aika olisi varattu jo 3 viikon päähän, mutta hänellä ei ollut aamu aikoja enää sillä viikolla tarjolla. Meidän lapset nukkuu päivällä päikkärit, joten siirrettiin aika sitten seuraavalle viikolle, niin päästään pikkuisille sopivaan aikaan :) Mä en muistanutkaan että jo näillä viikoilla käynnit rupeaa tihenemään, miten muilla? Tiheneekö teilläkin jo 30 viikolla?

AI niin, mulla on joskus tehty verensiirto joten sen vuoksi multa otetaan loppuraskaudessa vielä verikoe, missä katsotaan vasta-aineet, vaikka muuten olenkin O-veriryhmää.

Mulla oli nyt käynti 27+5 ja seuraava 29+5 eli josko ne nyt sitten jo alkaa tihenemään.

Mäkin ootan kun kuuta nousevaa et neuvolakäynnit alkaa tihetä. No nyt ne tiheni kun sain extra ajan maanantaille...

Ja orvokki, ihan sama kun sulla et multakin otetaan noi vasta-aineverikokeet kun oon lapsena saanu niitä verensiirtoja mut se ei oo vielä kun ens viikolla on vielä noi kilpparikokeet...

Mulle on ihan ok tää kuukauden välein olevat käynnit, en näe mitenkään tarpeelliseksi käydä useammin. Mulla oli neuvola nyt 27+0 ja seuraava 29+1 tosin tulee olemaan aivan pikainen, kun on kymmenen minuuttia ennen lääkäriä.

mulla on seuraava käynti kun on viikkoja 30+1 eli vajaan parin viikon kuluttua. Sitä käyntiä ennen pääsee treffaamaan vauvaa ultraan.

Eilen oli neuvola kaikki oli hyvin :) Raskausviikot 27+6 verenpaine 112/67, sf mitta 26 (24+6 23,5) ja sen kyllä tuntee kävellessä tuon taaperon perässä pitkin päivää... Vauvelin sykkeet myös hyvät +145.. Seuraava neuvola olis 31+6 viikolla ens viikolla ultra :)

Suumessingillä. Rv 28+1 ja minivauva n. 1,2-1,3kg. Kasvukontrolli äippäpolilla ja kaikki kunnossa. Vuorokauden ruokapäiväkirjaa kommentoivat esimerkilliseksi, paastoissa oli ylityksiä, mutta syy oli liian pitkä väli aterioiden välillä. Korjattu. Seuraavan kerran 4 viikon kuluttua kasvukontrolliin, ellei välissä mitään hälyyttävää tapahdu. Nla 25.3.

Kysyin saisko uäkuvia, ajattelin et normi 2dnä ja yllärilisäx saatiin 4dnäkin. Ja livekuvaa 4dnä. Mahtavuutta!!

Tänään neuvola rv 27+2, hb edelleen hyvä eli 132, sf 26, verenpaine 117/67, raivotarjonta, liikkeet ja syke hyvät, virtsa miinusta, painoa alusta tullut 9,6 kg ja sokerirasituksen (kuulemma loistavat tulokset) 4.4; 5.9; 5.2. Saisivat kuulemma olla n. tuplat että olisi ongelmia. Hienoa, että paperilla sentään näyttää loistavalta. Eihän tässä vaan kukaan ota mun valituksia tosissaan, kun katsoo että tuohan on "elämänsä kunnossa" :p Seuraava neuvola on vasta rv 33 eli ei niitä täällä pääkaupunkiseudullakaan ole kuin 6-8 vkon välein, jos ongelmia ei ole. Tuon 33 jälkeen alkaa onneksi olla useammin. Tai no mihkä sitä neuvolaa toisaalta tartteekaan, kun netistä minäkin tietoni etsin ja jos hätä tulee, niin päivystykseen menen sitten valittamaan :D

Mullakin oli alkuviikosta neuvola. Mullahan on ollu koko raskauden 12 viikosta lähtien kaikkia ongelmia ja oon saikulla ollut jo tammikuusta lähtien kipujen ja outojen vuotojen takia, nykyään jatkan saikkua jatkuvien kipeidenkin supistelujen ja kipujen takia. Liikkumiskielto nyt päällä niin että 15min kerrallaan ja sekin on oltava rauhallista köpöttelyä. Näin ennestään liikunnalliselle ihmiselle on pikkusen vaikeeta... o_O mutta mielummin kai tää kuin että pikkuinen tulis (ainakaan kauheasti) ennenaikasesti. Muut perusjutut oli ok mut hemoglobiini oli romahtanu alle sataan kun viimeks oli viä 120. Ilmankos oon näin vätys koko ajan. :confused: rautaa lisää. Ja sit te kokeneemmat. Mitä tarkoittaa kun lääkäri kirjotti että "kohdunsuu pehmennyt, pituutta 2,5cm ei ihan vielä auki sormelle"? viimeks pituutta oli kuukausi sit 3,5cm eli sentin lyhentynyt. En oikeen saanut siis selvää onko tilanne mikä ja mitä nuo ees tarkoittaa, onko syytä siis huoleen kuinka paljon? Onko noi ihan hyvät vai saako olla tässä vaiheessa kun on rv 27+2 lyhenemistä ja pehmentymistä? Koko ajan lekuri puhui vain että nyt sit pitää ottaa rauhassa ettei ala syntyä ennenaikaisesti mutta ei kuitenkaan selittänyt noita kaikkia niin selkeesti että nyt tietäsin onko kyseessä hätähärä vai vaan varotoimenpide. :rolleyes: se oli positiivista että sokerirasitus tulokset tuli ihan huippuina takas ja vavvan sydän pompotteli vahvasti! :)

Onko sulla Katruska ennestään lapsia? Jos on ni ei oo ihan tavatonta et näillä viikoilla kohdunkaula olis jo vähä pehmentyny. Mutta jos oot ensisynnyttäjä ni sitte tilanne o vähä eri, kannattaa tosiaan ottaa rauhassa! Toisaalta jos kohdunkaula on kuitenki vielä koko matkalta kiinni ni ei pitäs olla niin semmosta hättää mitä et se ois alkanu yläpäästä vähä aukeemaan. Mut paljo lepoa eikä mittää kovin raskasta ettei supistelut lisäänny. Mutta jos lisääntyy ja on kipeitä ni helposti tarkastuttaa synnärille tilanne. Tsemppiä! Toivotaan et siellä menis vielä monia monia viikkoja eteenpäin ennenku vaavi syntyy!

Öö mä oon ensiodottaja ja kukaan ei oo koko odotusaikana kurkannu alakertaan mistä mä tiiän et se on kiinni? Ei mulla oo ollu kyllä kun muutama kivuton supistus koko odotusaikana?

Mira oo vaan rauhassa! Luultavasti sulla on kaikki kunnossa! Ei sitä alakertaa rutiinisti turhaan sorkita ettei se sitte edesauta sitä et siellä jotain sen sorkkimisen takia tapahtuu. Kohdunsuun tilannetta katellaan yleensä vasta sitte ku jotai häikkää tullee voinnissa, esim. Nuo kipeät supistelut tai sitte jo tiedossa olevat riskis, esim sairaudet mitkä voi aiheuttaa ennenaikasen synnytyksen. Ole vaan onnellinen et ei oo ollu muuta ku niitä normi harkkasuppareita! :)

Älä nyt Katruska vaan vielä aloita synnyttämään! Varmasti tuskastuttaa ja pitkästyttää vaan maata, mutta ei kai tuossa tilanteessa oikein muutakaan voi.

Tsemppiä kaikille ja malttia ja jaksamista saikkulaisille/lepäilijöille! On se parempi ottaa rauhaksiin, vaikka saattaa tosi puuduttavalta tuntua. Toivotaan et vauvat pysyvät yksiöissään ainakin vielä viikkoja jos toisiakin! <3

Täällä ei mitään neuvolakuulumisia ole vielä 5 viikkoon tiedossa. Nyt mennään sitä tasaista keskiraskautta ja kulutellaan aikaa reilun 2 kk neuvolavälillä. Mut kumpu kasvaa ja pieni potkii tasaisesti ja säikähtelee kovia ääniä, niin hellusta <3 :)

Täällä tänä aamuna neuvola rv 26+3 ja kaikki muuten kunnossa mutta sf-mitta huiteli alakäyrällä ja ens maanantaina uusi mittaus. Toki varmasti vaikutti se että vauva oli masussa poikittain, mutta hieman pisti miettimään et pitäiskö olla huolissaan. Lisäksi omat verenpaineet huiteli myös aika korkealla joten kotimittausta tiedossa sen osalta. No ei auta kuin odotella maanantaille niin ollaan viisaampia.

Mä odotan että alkaa olla useammin neuvola :) vaikka eipä siellä mitään ihmeempää tehdä ja kaikki ollut tähän asti kunnossa, niin aina se neuvolakäynti vaan tekee konkreettisempaa tästä odotuksesta! Seuraavaan vielä pari viikkoa ja edellisestä jo yli kuukausi. Aika harvoin mun mielestä mutta varmaankin kun jo toista odotan ja kaikki tosiaan olleet mallillaan. Harmi, ettei ultraakaan enää ole ellei tule jotain tarkistettavaa.

Takaisin