Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä Harmony, että annat palautetta! :) Käsittämätöntä tosiaan, että se keskittyminen erikoisraskauksiin ei sitten näy kumminkaan teillepäin käytännössä. En oo osannu tota ees ajatella. Mä antaisin mielelläni vaikka useammankin turhan alkuraskauden käyntini teille, joilla raskauden ja voinnin ja fiiliksien seuraaminen on vielä tärkeämpää suurempien riskien vuoksi. Jos ne siis tosiaan olisi hyödyllisiä. Iso pointti näissä käynneissä ylipäätään on tietysti vauvojen voinnin/äidin fyysisen voinnin seuraamisen ohella myös äidin henkinen tukeminen. Uskomattomalta tuntuu.

Mutta siis parempi antaa vaan palautetta suoraan koko systeemistä, mä olen sen myös jo virallisia teitä antanut. Niin pöyristynyt olin tosta ekan lääkärikerran suoranaisesta haaskauksesta.

Eniten ihmettelin just sitä, että käynnit harvenettu paljon. Kun syy olikin, et poistetaan "turhat käynnit" norm.rask ja lisätään risk.rask sekä heille jotka tarvitsevat mm.psyykkeen takia. No ei kyllä näy näin riskiraskaana olevalle. Ei mun tarttis olla neuvolssa koko ajan, mut siis vkot on 26 kohta ja 3 käyntiä takana. Viimex oli vkoilla 22 ja seurv on 30 vkoilla. Ja neuvola ei ole tässä hiffanut, että siellä äippäpolilla tehdään liukuhihna-tyylillä töitä. Ei siellä ole aikaa "valitella". Mäkin oon kuitenkin jo 2krt ollut raskaana ja moni asia hyvin tuttua. Ja oon monista oireista/kivuista huolimatta levollisin mielin. Mietin vaa et miten esikoistaan/esikoisiaan odottavat selviävät, kun on tommonen väliinputous.

Mihin ne neuvola-ajat on menny? Mulla hyvin harvat käynnit vaikken oo mikä riskinodottaja? Joillakin on sitte normi yksösraskaus, uudelleen synnyttäjä ja monta käyntiä jo takana. Voi kun oiskin koko Suomessa samat käytännöt. Et kaikki kävis saman aikataulun mukaan. Tietty jos tulee sit jotain niin sit kuuluukin olla käyntiä.

Muoks. Mäkin oon jo päättäny antaa palautetta noista käyntien harvuudesta. Niin monta kertaa oon soitellu sinne neuvolaan ja jos oisin 8-16 töitä tekevä niin millos mä oisin sinne soitellu? Jotai iloo on näistä vuorotöistä. Ens viikolla alkaa taas labrassa juoksu, johan tässä onkin jo kuukaus kun viimeks on verikoeotettu muualta kun sormenpäästä..... Kohta mä alan syyttää mun hemppaa noista verikokeista :facepalm:

Muokattu viimeksi:
Mietin ihan samaa et mun kohdunkaula on tutkittu tasan 2kertaa koko raskauden aikana eli ar-ultrassa rv 7 ja nt-ultrassa. Seuraavan kerran meillä lääkäri jossa ksi ultrataan ja tutkitaan paikat on rv 30+. Ja oon ensisynnyttäjä. Toki jos jotain on niin varmaan tutkivat mut mistä sitä voi itse tietää kun en nyt voi sanoa et osaisin kertoa jos esim supistaa.

Mulla ei eded nt ultrassa tutki, ainoastaan rv 9. Tosin eilen katto päivystyksessä kävin jatkuvan menkkajomottelun takia näytillä.

Ei sitä sisätutkimusta ruukata tehäkään. Vain riskiraskauksissa sitä seurataan aktiivisesti. :)
Jos hälyyttäviä oireita ilmaantuu niin sit voivat tutkia ja määräävät hoidon. Muutoin lähtökohta on se, että keskiverto-odottajan kohdunsuu kestää kiinni sinne täysiaikaisuuden tietämille ja äidin on osattava kuunnella omaa vointiaan ja relata. Niin se vaan menee :)

Ja kuten sanottu, turha alapään ronkkiminen tutkimusmielessä voi ärsyttää kohdunsuuta ja saada sen aukenemaan.

Meillä oli et ei tutkita jos ei oo ollu mitään vaivaa. Mulla ei oo ronkittu vielä ollenkaan.

No hyvä tietää toikin, kiitos Rosalina infosta. :) Ei sitä muista kaikkea ekalta kerralta ja silloin sitä ei olis ite ainakaan edes osannut pyytää välttämättä mitään, vaiks ois tuntunutkin joltain. Mutta nyt kun aattelee tarkemmin, niin onhan se kovin järkeenkäypää, että sinne ei ronkita muuten vaan, jos ei oo mitään syytä. :) välillä pitää tulla pieni hermoromahdus näköjään, vaikka sitten ilman syytä. :wink

Mä en usko, että sis.tut olisi jätetty "pois" vain sen takia, jotta kohtuun ei tapahtuisi muutoksia. Niin kauan niitä sis.tut on tehty, että ne olisi vähennetty/lopetettu aikaa sit. Mutta kuten kaikissa aloissa, myöskin sos.ter alalla tapahtuu jatkuvaa muutosta. Ja olen ymmärtänyt, että nyt halutaan, että lääkärit tutkimuksien sijaan keskittyisivät odottajan anamneesiin ja kokonaisvaltaiseen terveyteen.

Mulla neuvola kerran kuussa, kerran ronkittu neuvolalääkärissä ja nyt tässä kuussa uudestaan tsekkaavat alapään tilanteen noiden kipujen takia ... Mistään mitoista ei oo puhuttu aina vaan et kaikki ookoo ( kohdunkaula, sfmitta jne :D)

Mä en muista, että multa ois aiemmissakaan raskauksissa tsekattu alakertaa kuin varhaisultrassa ja viimeisessä lääkärineuvolassa rv 36. Ja turhaahan sitä tavallaan on tutkiakaan. Kyllähän se sit lähes jokaisella jotenkin oireilee, jos siellä muutoksia tapahtuu. Silloin tutkitaan ja jos on muutoksia niin sen mukaan määrätään jatko.

Kiinnostavahan se ois toki tietää mikä tilanne kohdunsuulla on, mutta "ei sillä tiedolla mitään tee", jos on hyväkuntoinen eikä ole oireita, jotka vois viitata ennenaikaiseen synnytykseen. :)

Minulla on sisätutkimus tehty viisi kertaa, mutta se kuuluu rutiinisti seurantoihin ja sitten tarpeen vaatiessa tehdään tietysti muutoinkin. Ja sisätutkimus tullaan tekemään vielä monen monta kertaa tämän raskauden aikana. :)

Täälläki sisätutkimus tehty monesti mutta nyt on siirrytty siihen että tarkistaavat vaan ultralla kohdun suun tilanteen ettei vaan saa mitään ärsykettä alkaa aukeemaan enempää.

Riskiraskauksissa onkin normaalia ja tarpeellista pysyä ajan tasalla kohdunsuun tilanteesta, kaksosraskaudessa varsinkin muutokset tapahtuu monta kertaa herkemmin kuin yksösraskaudessa :) ja hyvä kun se voidaan tehdä ultratenkin niin ei tuu turhaa ronkkimista.

Mulla se lääkäri kokeili sormin kun ei ollu uskoa ultrassa nähtyä. Saipahan varmistettua ultrakuvan oikeeksi, mutta.... Sen ronkkimisen jälkeen supisteli koko illan aika ilkeen olosesti. Onneksi kuitenki helpotti eikä supparit jatkunu pitempää .

Mä en myöskään toivo että alakertaa tutkitaan yhtään enempää kuin on tarvis jos raskaus etenee ihan normaalisti. Silloin on tietysti ihan eri asia jos on syytä epäillä avautumista tai pehmenemistä tms. Melko suurella varmuudella odottava äiti saa jotain epämiellyttäviä tuntemuksia siitä jos muutoksia alkaa tapahtumaan, mm. supistukset, kivut ym. Ja aina neuvolasta kirjoitetaan lähetettä ylimääräisiin tarkastuksiin jos jotain hälyttävää ilmenee.

Täällä on neuvola 4 viikon välein jos odottaja sitä haluaa. Muuten 6-8 vko välein. Lääkäri oli rv 14 ja en tiä onko koska seuraava.

Meillä on kanssa neuvola 4 viikon välein ja alku- sekä loppupuolella lääkärineuvola (en muista viikkoja,mutta ainakin eka oli ihan turha).Mulle ei ole tehty ollenkaan sisätutkimusta ja nyt 26+5 menossa.Sitä ei täällä tehdä,jos ei ole jotain erikoista.Olen todella tyytyväinen omaan neuvolaan ja oma neuvolatäti on oikean aidosti mukana tässä touhussa!

Mulla on perjantaina lääkärineuvola. Ja on siitä varmaan lähemmäs 2 kuukautta, kun viimeksi neuvola ollut :eek: Siellä kyllä viimeksi sanottiin, että nyt kevättä kohti alkaa käynnit tihenemään.

Takaisin