Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli taysissa taas ultra ja painoa pikkusella oli jo 816g nyt vastas ihan oikeita viikkoja rv 24+6 vähän keskikäyrän yläpuolella menee tämäkin. Sain pelkopolille ajan edellisen synnytyksen takia ja tulee kyllä tarpeeseen puhua kun ei viimeks menny ihan putkeen. Rv 36 sit synnytystapa arvio. Yksi ylimääräinen ultra vielä ennen sitä. Vasta-aineet basedowista oli hyvin laskenu ja nyt ollaan jo normaalissa arvoissa.

30.5 on, mutta hengailen tässä ketjussa, kun ajattelin, että jos laskettuun asti menee raskaus, niin todennäkösesti menee sitten sinne kesäkuun puolelle samalla. Uhkahan siinä päällä nyt tietty roikkuu.

Kata, mulla ihan sama tilanne et 2 neuvolaa takana ja ultrat, neuvolaan oon tietty soittanu monta kertaa ja kysyny millon mitäkin. Meille esikoinen tulossa ja maanantaina on 25+4 on kolmas neuvola jolloin käydään kela-asiat läpi. Viikolta 28 tihenee käynnit, et en tiiä et oisko se viikon 28 käynti jo se lääkärineuvola? Maanantaina ollaan viisaampia!

Kata, mulla ihan sama et 2 kuukauden välein on ollu neuvolat ja siinä välissä ultrat eli kaikki ollu likimain kuun puolen välin jälkeen eli loka- ja joulukuussa neuvolat ja marraskuussa ja tammikuussa ultrat ja nyt taas helmikuussa se neuvola. Mä otan aina kun meen neuvolaan niin pitkän kysymyslistan mukaan et mitä piti muistaa kysyä. Pari vuotta sitten harvennettiin ns. tavallisten odottajien neuvolakäyntejä ja musta ne ainakin on sikaharvoin kun just ekaa odottaa...

Lorenzia, mulla oli päivystyksessä pissan proteiini yhdellä plussalla, mut seurataan kun lääkäri konsultoi gynekologiaKin asiasta. Sulla kuulostaa vakavalta tilanne kun moneen kertaan sama tulos... Toivottavasti kuitenkin kaikki hyvin.

Äippäpolilla käyty. Kohdunkaula nornaaleissa mitoissa mutta pehmenny :(. Yhdyntäkielto ja kaikki isommat rasitukset poies. Parin viikon päästä uus käynti. Kuhan tässä ei vuodelepoon joudu.

Luin kans äsken taysin epikriisiä ja siinä luki et sisätutkimusta tehdessä ulkosuu raottaa sormelle, mutta kanava suljettu. Tarkottaako toi nyt et alkaa paikat pehmiään vai mitä? Siinä tutkimusta tehdessä mutisi et tää on nyt tällänen mut niin se on yleensä uudelleen synnyttäjillä. Ei se ainakaan mistään rasituksen välttämisestä puhunu :/

Iltsu90. Mulla oli kohdunsuu täysin pehmennyt pari viikkoa sitten kun oli rv23. Ei puhuttu yhdyntäkiellosta mitään ja liikkua saa kunnon mukaan. Tosin se lääkäri tiesi että en juuri pysty liikkua niin ei varmaan siksi siitä hirveesti varoitellut. Viikon päästä uudelleen tarkastukseen. Edellisessä raskaudessa makasin sairaalassa kaks kuukautta mutta vauva syntyi lopen vasta rv37.

Mullakin oli lääkäri laittanut korttiin että kohdunsuu pehmeä, ei puhunut mitään kylläkään asiasta. Hb oli vaan 92, onneks pyysin sen ottamaan kun ei sitä ole mitattu ekan kerran jälkeen. Nyt sit rautaa popsimaan ja laajempaan verikokeeseen.. Sf mitta oli pompsahtanut 26 senttiin (rv26+1), viimeks oli 19cm. Verenpainetta ja sokereita seurattava kotona.. Olipahan sellanen neuvola tällä kertaa..

Kiitos! <3 mulla varmaan vähä tarkempia ollaan tossa hommassa ku oon ensisynnyttäjä ja mulla semmonen sidekudossairaus perussairautena mihin liittyy ennenaikasuuden riski. Siskolla viiminen kolmesta muksusta syntyny rv 30 ja keskimmäinen rv34. Ni seurataan aika tarkoin sitte. Sano et yhdyntäkielto sen takia ku se kypsyttää kohdunsuuta. Ainaki nää pari viikkoo pitää olla tosi varovainen et nähään mihin suuntaan tilanne lähtee kehittyy. Toivotaan parasta!

Tsemppiä iltsu sulle sinne ja toivotaan että sulla ei lähtis tilanne edistymään. Nimimerkillä tää makaaminen ei oomitään luksusta.

Tän päivän ultrassa vauva A oli 610g ja B 637g. Kasvua tapahtunu hyvin vähän mutta sanoi lääkäri että kun on erilaiset laitteet täällä ja KAKSilla niin sekin vaikuttaa mittaus tulokseen. Ens viikolla taas katotaan uudestaan. Kohdun kaulan tilanne oli parantunu että suljettua kanavaa oli nyt 2,2cm entisen 0,5cm sijaan. :) tänään siis rv 24+6 jonne viime viikolla ei uskottu että päästään. :)

Mä tuun Jetsoni sun kaveriksi sinne ouksiin jos tää tästä huonompaan suuntaan lähtee! Huippu et siellä tilanne paeantunu! :)

Tsemppiä ja voimia Iltsu ja Jetsoni kovasti multakin! Toivottavasti pikkuiset pysyvät masussa vielä monia viikkoja! <3 <3

Lueskelin teidän kaikkien neuvolakuulumisia ja tulipahan vaan mieleen itelläkin, et mistäs sitä tietää onko itelläkin paikat pehmentyneet tai jotain, kun kukaan ei ole kurkannut alakertaan kertaakaan vielä tässä raskaudessa (eka neuvolalääkäri ollut jo viikolla 18), eikä tule varmaan kurkkaamaankaan ennen toista lääkäriä, joka on silloin 36 viikolla. Seuraava neuvolakäynti on rv 30 ja huomenna on 25+0 täynnä. Kyllä tässä uudelleensynnyttäjänäkin mennään ihan toivotaan parasta -asenteella. Niin paljon asioita voi kumminkin mennä mönkään matkan varrella, et ihan pisti hirvittämään näin lauantai-illan ratoksi.

Toisaalta, olo on hyvä eikä mitään mihinkään erikoiseen viittaavaa ole tuntunut, joten kaipa sit kaikki on hyvin. Kyllä tää 2 kk väli näissä neuvolakäynneissä mustakin silti aika pitkältä vaikuttaa. Ja edelleen oon sitä mieltä, että se, joka Espoossa/meidän neuvolassa on järkeillyt tän uudistuksen, että eka lääkärikäynti on parasta sijoittaa jo ennen puoltaväliä, on mennyt niin metsään päätöksessään. Siitä käynnistä ei ollu mitään hyötyä, kun ei ollut järkeä edes alatutkimusta silloin tehdä ja olin siellä käynnillä silloin alle 5 minuuttia, kun ei ollut mitään läpikäytävää. :sad001

Alina minä myös annan seuraavan kerran noottia meijän neuvolalle. Itse terkka on ihana, mutta saapi viedä palautteen eteenpäin. Espoosta minäkin siis. Mä olen omalla tavallani ihmeissäni, että riskiraskaudessa (odotan kaksosia) käynnit ovat sen 2kk välein. Totta kai seuranta on mullakin tiiviisti jorvissa. Mutta tässä mennään tavallaan ristiin Jorvin ja neuvolan kanssa.
Jorvissa mennään 30min ultrat. Lääkärit ei pahemmin vointia kysele. He mittaa vauvat, katsoo kohdun ja pyytävät pukeutumaan. Varataan uus kontrolli ja thats it. Ei siinä ehdi mistään puhumaan taikka pahemmin "avautumaan". Sit neuvola missä vois vuodattaa tätä oloa, ku kerrankin he siihen voisivat keskittyä niin on NÄIN harvat käynnit. Nimenomaan ne käynnit harvenettiin, jotta voidaan ns."keskittyä" näihin riski/yms/raskauksiin. Mut ei kyllä niin mene.

Takaisin