Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nii neukku käyty ja kaikki ok :D kelaan laput lähetetty. Nii ja sit saatiin nuo ipana-tunnukset, huh ku niissä o täyttämistä. Onko niitä muualla käytössä???

Kivoja neuvolakuulumisia kaikilla ja mielenkiintoista, miten niin moni käytäntö vaihtelee. Mulla oli tasan viikko sitten 23+3 kelaneuvola, jossa kaikki hyvin, vauvan syke 145-150 mitä se on aina mitatessa ollutkin. :happy:Oma verenpaine OK, hb laskenu 117:een, mutta ei rautakuuria tarvii kuulemma vielä. Painoa tullu nyt raskauden alusta Yht. 3 kiloa, mihin oon tosi tyytyväinen kun lähtö-bmi on kumminkin jonnii verranki yli 25.

Sitä ihmettelen, miksei sf-mittaa voinu ottaa vielä? Mitataan vasta kuulemma seuraavalla neuvolakäynnillä, joka on joskus rv 30 vasta. Näin siis Espoossa. Meillä neuvolalääkärit viikoilla 17-18 ja 35-36.

Muuten vauveli siellä rt:ssä makoili ja potkiskelee lujasti molempiin yläkylkiin (heh, voiks niin sanoo :) ) On nää neuvolakäynnit niin kivoja aina, mut aika pitkä väli tässä keskiraskaudessa nykyisin on, melkein 2 kk o_O

En oo kanssa ipanasta kuullut. Ei siis varmaan ole täälläkään käytössä. :rolleyes:

Alina, erikoista ettei sulta oo tota sf-mittaa otettu. :eek:

Juu, niinpä. 1,5 vuotta sitten alettiin kyllä siinä rv 20 jälkeen ottamaan sf-mitta ku esikoista odotin. Mutta tässä välissä on ehtinyt nää neuvolakäytännöt ainakin täällä pk-seudullapäin muuttumaan, käynnit harvenemaan keskiraskaudessa ja eka lääkäri on jo silloin 18 viikolla, mikä on musta ihan liian aikaisin kun sisätutkimusta ei edes tehdä. Aiemmin se oli joskus rv 27, mikä oli musta järkevämpi ajankohta ekalle lääkärikäynnille. Nyt terkkari vaan kopeloi vatsanpäältä kohtua ja totesi sen kasvaneen hyvin. En tiä, mut jos oisin heikkohermoisempaa tyyppiä, niin saattais olla vähän fiilis et täs ollaan ihan tuuliajolla ja toivotaan vaan parasta ja et kaikki menee hyvin eikä tuu mitään komplikaatioita. Tai ehkä se on vaan tää, kun on toista kertaa pappia kyydissä niin kaikesta on vähän varaa tinkiä säästöjen takia. o_O

Ai okei. Kaikki sähköistyy, kuulostaa fiksulta. Vai mitä ootte tykännyt te kellä on ipana käytössä? Kohta nää fyysiset äitiyskortitkin on sit muinaishistoriaa :)

Alina mie asun kans espoossa ja kyll mult mitattii sf mitta viime neuvolassa. 22+? Tais olla viikkoja? Varmaanki neuvolottain vaihtelee?

Se ipana on sellanen et ku saa ne tunnukset ni se on vähä niinku sairaalaa ja synnytystä varten semmonen esitietolomake mihin tullee omat ja miehen tiedot ja sairaudet, lääkitykset yms yms. Sit siihen pitää laittaa hätäkastetta varten (jos sen tarvittaessa haluaa) sekä tytön että pojan nimi. Sitte synnytystä varten voi kirjotella toiveita siihen. Varmaan monet saa paperisena jonkun ton tyylisen version mut sitte ku sen koneella tallentaa ni se siirtyy suoraan sairaalan tietokantaan, mulla oysiin. Niin ne siellä näkee suoraan mun nuo jutut koneelta eikä tartte alkaa niitten papereitten kans pellaamaan. Ihan kätevää. Siinä ohjelmassa saa myös otettua käyttöö sähkösen äitiyskortin jos haluaa, jos ottaa ni sitten neuvolassaki kaikki arvot sun muut merkataan suoraan sinne ohjelmaan. Mä oon ite tuossa niin vanhanaikanen et mielummin kannan mukana sitä neuvolakorttia :) ja sitte ku mulla niin paljo äippäpolin käyntejä ja sit neuvolan ni minusta on selkeempää ku saa kaikki maholliset siihen paperiseen korttiin :)

Meillä on tommonen systeemi mut sen nimi on pikkuhaikara :D Sairaalan oma versio on haikara, mihin ne pikkuhaikaran tiedot tallentuu.

Täällä kans se pikkuhaikara ilmeisesti sama kuin ipanan/naperon tarkoitus? :D minulla oli neuvola maanantaina hemoglobiini tippunut sataan niin saa alkaa syömään lisää rautaa ;( ilmankos on väsyttänytkin taas vaihteeksi. Viime viikolla onnistuin jopa liukkailla keleillä kaatumaan suoraan pylylleen mutta kaikki on kuitenkin kunnossa kaatuilusta huolimatta :)

Miten muilla jotka joutuu rautaa napsimaan mitä merkkiä syötte? Tablettina vai nestemäisenä.?

Aamulla hain opsidan- lääkkeet :) neuvolatäti sanoi et joka päivä yks, mut jos vatsa ei kestä riittää yks jokatoinen päivä :) mulla hemoglobiini oli 112, sanoi ettei anemiaa ole mutta väsyttää varmasti :)

Takaisin