Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomen aamuna olis neuvola. Vähän jännättää paino ja hb. Vauvat ainakin aktiivisesti itsestään ilmoitelleet niin siitä en ainakaan ressiä nyt ota. :)

Ainiin ja joko teillä on tietoa toisesta neuvolalääkäristä? Mulla tänään sanottiin, että on rv 28.

Ainakin ennen meni neuvolaöääkärit näin vkot yht 3krt: 14-16, 26-28 ja 36. En tiedä miten nyt sitten. Meidän neuvolassa normiraskaudessa on vkoilla 17 ja 36 nykyään.

No eipä ollut yllätys että kohdunsuu on jo aivan pehmeä 23 viikolla. Enkä muuta ole tehnytkään ku maannut. Tästä viiden viikon päästä makasin jo sairaalassa keskimmäiseltä lapselta.

O-ou!!:confused: Toivottavasti vauveli saa kuitenkin kasvaa masussa vielä monta viikkoa!♡ aika hurja paikka kyllä....

Mä olin tänään neuvolassa. Kivaa oli että vanha tuttu neuvolantäti oli palannut sairaslomalta ja jatkaa nyt sitten toivottavasti nämä viimeiset neljä kuukautta mun kanssani. Mulla oli lapset neuvolassa mukana, joten keskittyminen oli välillä hieman haasteellista!

Kaikki testit antoivat hyvät arvot ja sydämen syke oli vauvalla n. 135. Vauva oli kuulemma jossain todella perällä eikä olisi millään halunnut että ääniä kuunnellaan :)

Kelan paprut sain, pyysin erikseen ihan paperiversion kun mun mielestä sitä on kivempi täytellä pikku hiljaa. Ettei tarvii illalla simmut ristissä ruveta täyttelemään koko lomaketta kun on saanut lapset nukkumaan :) raskaus todistuksen sain myös sekä linkin sairaalaan täytettävään esitietolomakkeeseen.

Kaikki muuten oikein kivasti, mutta voi helkkari mun painon nousuani!!!! Vaatimattomat 14 kiloa tullut lisää :smiley-angry002 Paino on nyt 64 kiloa eli ei se lukemana vielä paha ole, mutta silti jurppii että näin pienessä ajassa tullut ihan hirveästi painoa. Neuvolan täti ei pitänyt mitään saarnaa, koska olen lähtötilanteeltani ollut alipainoinen, mutta sanoi kyllä että ei ole hyvä että painoa tulee noin nopeasti. Yritän nyt liikkua ja syödä terveellisesti......

Neuvolassa käyty. . Vähän hämmentynyt olo. Painoa ei ollutkaan tullut lisää eikä neuvoan täti kirjoittanut lähetettä sokeriseurantaan vaikka pari arvoa olikin pielessä. Hemoglobiini oli laskenut 110 joten määrättiin syömään rautaa, tupla-annos pakkauksen ohjeesta. Oon tietty helpottunut ettei noita sokereita tarvi ainakaan vielä lähteä lääkkeillä korjaamaan mut toisaalta pistää miettimään voiko tähän tuomioon nyt sitten varmasti kans luottaa. .. vaikka eipä siinä mukaan auta :)

Meillä on seuranta takana. 23+6 A oli 660g ja B 590g. Kasvuseuranta neljän viikon päästä. Muuten kaikki oli ihan normaalisti, virtaukset hyvät ja sikiöt liikkuvaisia. A on kääntynyt pt ja potkii kovin tuonne ihan alas. Ehtii onneksi vielä moneen kertaan kääntyä oikein päin.

Töihin saan mennä kokeilemaan. Kohdun kaula oli ihan normaali ja suu hyvin kiinni.

Tänään oltiin mekin neuvolassa, rv 24. Saatiin kelan paperit, voimavaralappunen ja synnyttäjän esitietolomake täytettäväksi. Mukavasti oli kaikki. Hb oli hieman laskenut viime kerrasta (rv 17), mutta edelleen 129. Pikkukaveri ei oikein taitanut dopplerista piitata ja monotti anturia koko ajan huolella, meni jonkin verta aikaa et saatiin syke mitattua. Syke oli 138, viime kerralla taisi olla 137.

Lääkärineuvola käyty (+ sokerirasitus ja perus terkkajutut)
viikkoja nyt siis tuo 25+2, alunperin oli ens viikolle suunniteltu nämä käynnit joten tiiä sit miten vaikuttaa. Mutta oli onneks kaikki kunnossa, verenpaineet taas normaalit, viime käynnillä yläpaine oli pompannu sinne 138, nyt taas perus 115. Hemoglobiini samoten nyt 141, ennen 120 luokkaa. Painoa tullut lokakuun ekasta käynnistä vallan 2 kg, vaikka tuntuu että syön kahen edestä.
Sitten se lääkäri. Ihan yllätyksenä tuli että ultraili ja mittaili vielä pään ympärykset, reisiluun ym. ja painoarvioksi sai 732g. Kivasti oli pikkunen kasvot kameraa kohti, näky selkeästi kasvonpiirteet. :)
Lopuks ronkki sen kohdunsuun/kaulan, ja ehti jo sanomaan että kaikki hyvin, kunnes silmät muljahti ja korjas että eipäs sittenkään. No, ei muutakun ultralla kurkkimaan ja mittailemaan. Olisko se mitta ollu jonkun 3,5cm, ja kaikki ookoo. Lääkäri ei meinannu uskoo epäilyjään, ja siksi katso ultralla: meidän pikkuneiti istui ihan tuossa kohdunsuulla, ja potkas sitä lääkäriä sormille. Mitäs alko ronkkimaan, tais tuntua pikkuneidin pyllyyn epämieluisalta. :D Ihan kiva kun säikytellään, mutta tulipahan tutkittua! Niin ja mitänyt ehdin vilkuilemaan sitä näyttöä, niin mittojen mukaan vastas viikkoja 24+4, eli saattaa mennä vähän yli la:n... (tai sit on vaan pienikokoinen, niinkun vanhempansakin. :smug:)
Seuraava nvl aika meillekin vasta viikolla 30+, eli ei näitä nyt niin kovin useesti tunnu olevan.. ?

Mulla tuntuu olevan kuukauden välein noi neuvolat, eipä siellä useemmin kyllä musta tarvikkaan käydä, etenkin kun ihan normi raskaus.

Kuukausittain ne onkin, loppuraskaudessa tiheämmin. Ellei ole tarvetta tiheämpään seurantaan :)

Täällä kelaneuvola takana, nyt saa hakea pakettia ja tuet :) toverin syke 150, mikä onkin ollut joka kerralla toi sama. Ei tykännyt tökkimisestä ja melskannu siitä asti :D hemoglobiini laskenu, edellisen kerran 127 ja nyt 112 ... Rautalisää huomen haettava.... Painoa tulli kilo viime kuusta, yhteensä 4 kiloa ny :)

Takaisin