Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viikon päästä olis kela neuvola. Sitä odotellessa ja hemoglobiini täytyy kyllä mitata, sen verran on alkanut väsyttämään vaikkei mitään ihmeempiä olis tehnyt. :cool:

Mulla huomenna neuvola, sit saa varmaan sen todistuksen kelaan ja ajattelin sitten töihinkin tästä ilmotella.

Mulla tehtiin rv 17+ sisätutkimus ja mitattiin lääkärinlassa kohdunkaulan pituus, oli 3 cm. Ultraan ei täällä enää pääse, jos ei oo jotain syytä. Viime raskaudessa yliaikakontrollissa vielä ultrasivat ja katsoivat vauvan painoarviota, mutta eipä sielä edes mulle koko ruutua näytetty ollenkaan.

Mullakin on huomenna neuvola, onneks se on heti aamusta. Täytyypä pyytää seuraavakin neuvola-aika aamulle, aamuajat on parhaimpia mulle. Mulle tehtiin sisätutkimus, oisko ollu viikkoja 14+ silloin. Pari viikkoa pitäis ootella niin pääsee taas treffaamaan vauvaa ultrassa.

Eilen käyty neuvolassa,hemppa 135,laskenut hieman mutta huitelikin 152 aiemmin... Painoa nyt tullut 2kg lisää alkupainosta,huomaa että ruoka alkanut maistumaan :happy: Eipä tuolla mitään kummia,seuraava neuvola varattiin rv 30 ja sitä ennen pitäis käydä taas ah niin ihanassa sokerirasotuksessa! Ainiin ja sf mitta otettiin eka kertaa,oli nyt rv 23+2 20cm

Neuvolassa kävin minäkin aamulla. Vauvan sykkeet oli hyvät, 152 luokkaa. Paino vielä vähäsen miinuksilla. Hb tipahtanut hieman, mutta en oo aikeissakaan koskea rautavalmisteisiin ennen kuin lähentelee 100 hb. Sokerit pysyny hyvinä :) Seuraava aika varattiin kolmen viikon päähän.

Mulla myös nla takana ja kela-todistus saatu, pitäis varmaan alkaa töihinki tästä ilmottelemaan :) . Paino noussut alusta 2,4 kg, eli vielä aika maltillista ja alle 60 kg/175.. Neuvolan vaaka vaan näyttää jotain 1,5 kg enemmän ku kotivaaka..Hb oli laskenut 115 ja aion nyt alkaa rautaa popsimaan. Verenpaine hyvä ja vauvan sykkeet 145-155. Sf-mittakin nyt ekaa kertaa mitattiin, oli alakäyrällä 16,5 cm. Viikkoja nyt 22+2. Ja kätilöopiskelija sai harjotella, eli en paljoa omaa nla-tätiäni ees nähnyt..

Mullakin oli tänään se kauan odotettu neuvola uudessa paikassa. Se terkka oli ihana :) Vauvalla oli hyvät, taisaiset sykkeet, hiukan vajaa 150 koko ajan. Neuvolakortissa lukee, että syke "vähän", mutta kai se silti hyvä on, kun oli tasainen syke. Vauva oli oikein liikkuvainen :)

Mun paino on noussut nyt alusta 3kg, joka kans kuulema normaali. Ruoka on kyllä aina maistunut :grin Hemoglobiini oli taas hiukan laskenut, nyt 111 ja ostan vielä rautaa lisäksi. Verenpaineet oli edelleen hyvät 118/71. Sf-mitta otettiin kans ja normaalissa mennään, oli nyt 18,5. Viikkoja on mulla nyt sit 22+1. Sokerirasitukseen pitää varata nyt itse aika. Ikää mulla 33v. ja ensisynnyttäjä. Sukurasitetta ei onneksi ole diabetekseen, mutta jännittää silti tulokset ja se itse testaus...

Mutta huaah.. kokonaisuudessaan olen niin huojentunut ja tiedän taas paljon enemmän :)

Mä en taaskaan keksinyt mitään kysyttävää neuvolassa, ei mulla oo ikinä mitään kysyttävää :D . Jos joku asia mietityttää niin kaivan sitten itse sen tiedon jostain ja sit se koko asia unohtuu jo neuvolakäyntiin mennessä. Sitten kun vauva on syntynyt, niin sitten kyllä keksii vaikka mitä kysyttävää, näin ainakin esikoisen kohdalla :) .

Kyllä pisti jännitystä elämään sijais-terveydenhoitaja neuvolassa äsken... :confused: ei onnistunut saamaan sydänääniä kuuluviin vaikka kuinka yritti. Soitti sitten äitipolille ja onneksi pääsin heti sinne tarkistettavaksi. Ja siellähän se syke saatiin heti vahvana kuuluviin :D Kyllä meinas itku päästä matkalla mutta onneksi on lyhyt matka polille niin ei tarttenut kauaa jännittää. Nyt voikin sitten rauhassa odotella perjantain ru:ta. Ja ääniä kuunnellut hoitaja meinas, että tytöltä kuulostaa (saa nähdä pitääkö paikkaansa) ;)

Mulla oli neuvola tänään 22+0. Verenpaineet kohtalaiset, mulla siis matalat ja huomaakin välillä ku laskee liian alas ku heitättää. Se mitta mulla 21 ja vauvan sykkeet 145. Itellä painoa tullu 4.5kg alusta, vähän se harmittaa ku pelkään painon nousua, ylipainoa kun ennestään on jonkinverran.
Todistuksen sain minä myös.
4 vk päästä olis sokerirasitus, yök.

Mullakin oli viikko sitten neuvola ja sielä kun mitattiin hb niin oli kanssa 115. Ja rautatabletteja olen alkanut syömään. Sf mitta oli 19,5cm.
Onko muita ketkä matkustaa lentokoneella nyt tässä talven/kevään aikana? Me ollaan lähdössä Leville maaliskuun puolivälissä ja silloin on mennyt jo viikko 27 yli. Ja Finnair vaatii jonkunlaisen todistuksen, että saan lentää. Muilla siis kokemusta tuosta todistuksesta ja sen mahdollisesta kysymisestä lentokentällä tms? :rolleyes:

Necklace kannattaa pyytää just ennen lentoa se todistus, nimittäin jos jotain sulle sattuu et joutus laskeutuun sun takia kun olet raskaana niin joudut maksaan sen lennon, ja se ei ole halpaa. Mun veljen vaimo oli 7 kk raskaana kun me lähettiin turkkiin. Se oli pyytänyt lääkärintodistuksen, pääs suomen puolelta koneeseen mutta turkissa alkoivat vaatiin todistusta ja vaikka sillä oli se, niin se ei riittänyt. Sen piti Alanyassa käydä erikoislääkärillä 4d ultrassa varmistamassa vielä että kaikki hyvin. Tollanen välilaskuvoi maksaa 100 000 e ulkomaanlennoilla, tietty suomessa eri asia :)

Mekin käytiin just neuvolassa.. Vauvan syke keskimäärin 135, vähältä kuulostaa kun kattelee mitä teillä ollut.. Välillä nousi sinne 140. Mut eipä se neuvolatäti mitään sanonut, paitsi että sykkeessä kuuluukin olla vaihteluita ja nousi kyllä kun lähti liikkumaan. Mun paino onneksi edelleen lähtöpainon luokkaa, välissähän se laski pari kiloa flunssan takia ja nyt tullut se pari kiloa takasin.
Raskaustodistus saatu ja sit pitäis vissiin alkaa tutkimaan kelajuttuja.
Sokerirasitukseen pitäisi aikaa varata ja neuvolalääkäri kolmen viikon kuluttua.
Sf-mitta 19, rv 23+0, eli keskikäyrillä mennään :)

Jestas... Sellaisia todistuksia kaipaavat lentoyhtiöt?! Mistä viikoista alkaen, tietääkö kukaan?

Finnair haluaa todistuksen ku 28 viikkoa on täynnä. Ja se piti muistaakseni lähettää finnairille jo etukäteen eikä antaa vasta lento päivänä. Kotimaan ja skandinavian lentoja saa lentää kauemmin kun noita pidempiä ulkomaan lentoja.

Takaisin