Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei oo mun tarvinnu labraan viedä pissanäytteitä, neuvolassa otettu ja siellä tutkittu. Verikokeetkin ottivat neuvolassa. :)

Mulla kans labrakäynti parin viikon sisällä. Sikiöseulontaan verikoe ja pissat sukupuolitaudeista. Onneksi voin käydä oman kylän terkassa eikä tarvi ajella kauemmas. 18.12. onkin jo eka sokerirasitus ja 12.12. nt-ultra. On tässä kohta kalenteri täys loppuvuodeksi kun neuvolalääkärissä käy vielä parin viikon päästä. :)

Mulla on tos kuun puolen välin jälkeen toi sikiöseulannan verikoe, nt ultra 5.12 ja neuvola pari päivää ennen. Kyllä tässä on jo nyt tullut mietittyä, että ois ihan helisemässä jos ei kalenteria ois keksitty. :D

Mulla oli varhaisultra tänään. Viikkoja pitäisi oman laskujen mukaan olla 8+ mutta eipä sieltä sykettä löytynyt. Täti meinasi että on kooltaan vasta 6+0. Viikon päästä uus ultra. Harmittaa ja suruttaa :( en jaksa uskoa että mitään enää löytyy...ei nyt parilla viikolla voi heittää, huoh. ..

Mi82, voimia tähän viikkoon. Pidetään peukkuja pystyssä että syke löytyisi ens kerralla :)

Mullakin heitti melkein viikolla, mutta syke kyllä löytyi. Ja silloin koon mukaan vastas noin viikkoja 6+1, mutta lääkäri ei ollut huolissaan yhtään eikä laittanut kontrolliin, sillä oli jo vaikeuksia löytää alkiota, mutta ei heillä oo kuulemma siellä päivystyksessä ees niin hyvät laitteet mitä äitiyspolilla. Ja mulla on kohtu niin takana mikä on voinut jo vaikeuttaa. Olin pari päivää ultran jälkeen murheissani, mutta sitten taas kun se siittiö voi elää sen viisi päivä. En ole yhtään huolissani enään, niin kauan kun vuotojakaan ei ole niin eletään niin että raskaus jatkuu normaalisti. :)

Mä vedän varmaan pohjat, kun mulla heitti kolme viikkoa pienemmäksi viikot! Epäsäännöllinen ja pitkä kierto, niin kyllä ne voi heittää paljonkin. Syke löytyi ja kaveri liikuskeli, niin en ole huolissani. Ja samalla tavalla kävi ekassakin raskaudessa, ja terve kaveri sieltä lopulta syntyi :) .

Niin kauan kun ei mitään runsaita kivuliaita vuotoja oo, en olisi kauhean huolissani. Tietysti tulee surku, kun viikot ei ihan vastannut ja sykettä ei vielä löytynyt, mutta toivo parasta niin kauan kum ei oo syytä epäillä keskenmenoa tms. Kun kuitenkin aina on mahdollisuus, että viikot heittää, suuntaan jos toiseen, varsinkin kun on kyse pienillä viikoilla ultraamisesta. Ekassa varsinaisessa ultrassa sitten selviää varmemmin todelliset viikot. Ja itse ainakin haluan uskoa, että kyytiläisellä on kaikki ok niin kauan ei oo vuotoja. :)

Vastatkaas viisaammat eli onko neuvola, labra, ultra ja neuvolalääkäri käynnit työaikaa vai ei? En tähän nyt saa mistään selkeää vastausta. Ja eletään KVTESin piirissä.
Kohta on meinaan tunnit aika roimasti miinuksella kun ei täällä mitään ilta-aikoja tarjolla ole.

Justiinsa lukkiin että raskaana oleva ajaa sen verran eelle että saa käydä tutkimuksissa työajalla eikä tarvi korvata.

Joo, jos ei ole mahdollista työaika-järjestelyin (esim kuten vuorotyössä, tai neuvolan ilta-ajat) käydä vapaa-aikana neuvoloissa, ne on työaikaa.

Meillä ainakin sanottiin et ne lasketaan työaikaan. Sen takia, että iltaneuvolaa ei voida enää ylläpitää resurssipulan takia.
Ja ilmeisesti myös miehelle kun saatiin se yhteinen aika niin et tuumasin et mies varmaan pääsee lähtemään töistä aiemmin niin sanottiin et saa tulla työaikana.

Nyt tuli vihdoin paperi ja ekaan "viralliseen" ultraan tasan kahden viikon päästä,tuntuu loputtomalta :D

Tiitiäinen oletkin jo saanut vastauksia mutta tässä vielä lainaus ja linkki :)

c) Raskaana oleva työntekijä ilmoittaa työnantajalle, että hänellä on varattuna tutkimusaika äitiysneuvolaan 3 viikon päästä klo 15.00 ja 7 viikon päästä klo 9.00. Tuleeko 4 §:n 2 momentin 5-kohta sovellettavaksi vai ei ja miten työnantaja voi ottaa tutkimukset huomioon tulevien työvuorojen suunnittelussa? Onko työnantajalla oikeus saada työntekijältä selvitys tutkimuksista äitiysneuvolassa?

c) 5-kohdan määräys koskee synnytystä edeltäviä lääketieteellisiä tutkimuksia ja työnantajan on myönnettävä työntekijälle vapautus työstä, mikäli tutkimus on suoritettava työaikana. Tällöin ko. aika on kuitenkin palkallista aikaa.

Raskaudenaikaisissa tutkimuksissa tulee pääsäännön mukaan kuitenkin käydä työajan ulkopuolella aina kun se on mahdollista. Tällöin työntekijän työaikajakson säännöllinen työaika ei jää vajaaksi (ks. kohdan 4 vastaus 1). Mikäli työntekijän tulee käydä tutkimuksissa työaikana, tulee poissaolosta ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen työnantajalle tai niin pian
kuin se on mahdollista (ks. kohdan 5 vastaus 1).

Työntekijän on pyynnöstä esitettävä työnantajalle selvitys tutkimuksen liittymisestä raskauteen sekä sen suorittamisen välttämättömyydestä työakana ja tutkimukseen kuluneesta ajasta.

http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/kvtes/tyoajat/Sivut/laakarin-maaraamat-tutkimukset.aspx

Minäkin sain tänään postissa kutsun nt-ultraan, vasta 9.12! Miten sinne asti jaksaa odottaa :D

Eka neuvola takana <3 miljoona ja yks asiaa tuli käytyä läpi, monta opaskirjaa,dvd ja vauva-lehteeja sata lappua mukaan :D Paljon sulateltavaa :D Eka ultra on nyt sit 3.12 ennen sitä verikokeet.
Neuvolassa laskivat et oisin nyt rv8+2 ja laskettuaika 21.6...ite netissä tein laskurin ja sen mukaa ois 7+6 ja la 24.6....kumpi nyt sit onkaan oikee,ultrassahan sit varmistuu :)

VauvaHaaveissa, neuvola käyttää laskuissa lähtökohtaisesti 28 päivän kiertoa... Siitä eri lukemat kuin netin laskureilla. Nt-ultrassa tarkentuu. Siinäkin taidetaan muuttaa la:a, jos viiden (?) päivän heitto laskelmissa. Vauvahan ei todennäköisesti kuitenkaan synnyt la:ana, päivämäärällä odottajan kannalta vaikutusta ehkä eniten äitiysloman alkamiseen.

Heippa!
Eilen oli eka neuvola. Oli ihan mukavaa. Tuli pari lippu lappua. Verikokeet ja virtsanäyte sit labraan, kun ehdin/jaksan. Terkkari oli mulla edellisissä raskauksissa myös, joten oli mukavaa jutella hänen kanssa. Mukava ja osaava nainen. En joudu (jeeeeeeeeees) sokerirasitukseen. Sitä jännitin. BMI oli norm, ikä ok ja ei sukurasitetta. Mut niin oli myös edellisissä raskauksissa ja silti jouduin, ku sokeri tuli "läpi" pissaan. Mut silti oli norm.rasitus arvotkin.
No mut lopuks kuunneltiin sydänääniä ja siellähän se ihanasti tykytti ja jyskytti! Mahtavaa oli kuulla, ku en oo ollu missään varhaisultrassakaan. 27.11 on sit nt ultra.

Takaisin