Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on nyt rv 18+3 ja ei oo vielä neuvolassa mitattu sitä SF mittaa. Kenties seuraavalla neuvolakäynnillä mitataan reilun viikon päästä. On mulla kyllä maha jo tosi näkyvä...

Ootteko muuten tuntenut potkuja?

Mulla oli 19+2 sf-mitta 19cm. Kuulostaa olevan paljon verrattuna näihin muutamiin lukuihin mitä ootte laittanu. Toki mulla on ylimääräistä muutenki mahassa, vaikuttaakohan tuohon mittaan sitte.

Keskiviikkona rakenneultrassa (20+1) todettiin matala etuseinäistukka, joka ilmeisesti osittain kohdun suulla. Istukan sijainti pitää tarkistaa vielä uudellen ultrassa n. rv 30, että onko liikkunut pois edestä.
Kovin selviä liikkeitä ei oo vielä tuntunu, pientä hipsutusta ja muutama ns kovempi tumps. Johtunee sitten tuosta etuseinäistukasta. Sinällään vähän tylsä juttu, ku eka tulossa ja ois kiva tuntea liikkeitä enemmänki

Mulla on Mart-su myös istukka osittain kohdunsuulla, tosin takaseinällä. Viikon päässä R-Ultrassa näkee onko liikkunut pois. Tästä johtuen ollut verenvuotoa, joka nyt vähentynyt lähes kokonaan pois. Eli voisi kuvitella että olisi liikkunut ylemmäs. Jos ei liiku, ei voi synnyttää alakautta...

Mulla oli 19+2 sf-mitta 19cm. Kuulostaa olevan paljon verrattuna näihin muutamiin lukuihin mitä ootte laittanu. Toki mulla on ylimääräistä muutenki mahassa, vaikuttaakohan tuohon mittaan sitte.

Keskiviikkona rakenneultrassa (20+1) todettiin matala etuseinäistukka, joka ilmeisesti osittain kohdun suulla. Istukan sijainti pitää tarkistaa vielä uudellen ultrassa n. rv 30, että onko liikkunut pois edestä.
Kovin selviä liikkeitä ei oo vielä tuntunu, pientä hipsutusta ja muutama ns kovempi tumps. Johtunee sitten tuosta etuseinäistukasta. Sinällään vähän tylsä juttu, ku eka tulossa ja ois kiva tuntea liikkeitä enemmänki

Ei rasvakerros vaikuta sf-mittaan.
Se on kuitenkin kohdun kokoa, joka kyllä selviää painelemalla :)

SF otetaan häpyluusta ja se loppuu kohdun korkeimpaan kohtaan. eli jos vatsanahan alla on läskiä, niin kyllä sitä sinne mitan alle myös jää. kyse on kuitenkin vain muutamista senteistä, sillä usein läski kerääntyy laajalle alueelle ja jonkun verran sitä voi myös "vetää" kireäksi pois edestä. Tietysti jos on hyvin paljon ylimääräistä vatsalla, niin SF mitta ei kerro oikeen muusta kuin siitä että kuinka nopeasti yksilöllisesti vatsa kasvaa kyseisellä henkilöllä.

Huomenna rakenneultra :) jänskättää. Haluan kyllä ehdottomasti tietää onko tulossa tyttö vai poika niin pääsee shoppailemaan. Tänään 20+4

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

• Tykkään
Reaktiot: P_K
Limppu mullla rakenneultra viikon päästä ja toivotaan kovasti poikaa. Tänään oli neuvola.
SF mitta 14cm, hb 127, sä 150 krt/min, pissa puhdas ja paino edelleen sama. terkkari oli huolissaan kun paino ei ole noussut :confused: onhan se noussut jo melkeen 5kg kokonaisuudessaan. kuukauden päästä pitää käydä antamassa verinäyte rh- takia. kuukauden päästä myös neuvola, jossa saa raskaustodistuksen kelaa varten.

Nyt 19+6

Siis huolissaan siitä, ettei nouse kokoaikaa? :o
Mulla on tähän asti joka neuvolassa laskenut vaan ;O

Eihän sen oikeastaan ole tarvinnut vielä noustakaan! Minä olin edellisessä neuvolassa neuvolan mittareissa 8kiloa miinuksella, todellinen tilanne -10,5kg. Päätään terkkari puisteli, mutta tietää, että edelliset raskaudet olleet myös tätä lajia, niin ei hätäillyt. Opiskelijasta, joka oli siellä, tuo tiputus kuulosti pahalta. Minulta ei vielä sf:ää ole otettu,ensi kerralla kuulemma. Joskus joulukuun puolella. Torstaina olisi rakenneuä, tyttöä kovasti toivon, kun 2 poikaa on. Toivottavasti selviää. Saattaisi vaikka ompelu ja neulomisvimma iskeä ;)

Nyt on käyty rakenneultrassa :) kaikki oli hyvin:) Tyttö olisi tulossa, aivan tyttö olo olikin :) ihanaaa jee :D kuvista tuli vähän hassuja kun typy oli koko ajan leuka rintaan painettuna ja jalat tulivat hassusti pään yli. Oli siis aivan mutkalla. Ei meinannut pysyä paikallaan ja hikotteli niin että kätilö tunsi mahan läpi. :) sukupuolta katsoessa tyttö rapsutti peppuaan. Eli siis iskän tyttö ;)

Mulla oli tänään lääkärineuvola. Kaikki ok. Mitä nyt "tuota painon nousua voisit tarkkailla".. JuuJuu. :oops:

Viikon päästä rakenneultra.

Hei mitä siellä rakennultrassa tehään? Tai siis ihmettelin, kun ajanvarauslapussa luki "käynnin kesto 1-3 tuntia". Käydäänkö siellä monessa eri paikassa/huoneessa vai mikä ihme aiheuttaa tuon keston arvion venymisen noin... Meillä siis huomenna rakenneultra, jänskättää...

Rakenneultrassa lääkäri tutkii nimenmukaisesti vauvan rakenteet. Luusto, verisuonten virtaukset, sydämen lokerot ja läpät, aivojen verenkierron ja selkärangan. Samalla saadaan selvyys vauvan koosta viikkoihin nähden ja tutkitaan kohdun suu ja kohdunkaulakanava. Itsekin odotan torstain kontrollia, koska sielläkin näkyy jo rakenteet, vaikka itse rakenneultra hiukan myöhemmin. Rakenne ultra vasta myöhemmin, kkoska silloin luotettavuus sydämen rakenteista paranee huomattavasti. Siksi esim. raskauden keskeytysten yläraja on se 22 viikkoa 20 sijaan, koska tuo kaksi viikkoakin on ratkaiseva, jos jostain syystä pitäisi tutkia lisää ja saada varmuutta. Onnea matkaan!!! Itseäkin jännittää...

Tänx Fashionhunny :) Eli tehdään myös alapäätutkimus, enpähän laita kaikkein hankalimmin riisuttavia/puettavia sukkahousuja :wink Vähän kyllä ihmetyttää tuo kesto 1-3 tuntia?!?

Mua jänskättää eniten siks, ku oon saanu jostain päähäni, että kaikki ei oo kunnossa. Miehellä meni jo hermot, ku koko ajan maalailen piruja seinille. Ei mulla oo tohon mitään syytä/oireita tms. Kuhan häröilen...

Hyvin se menee, vaikka itsekin kyllä hermoilen. Mulla ne on aina tutkinu kaikki, ja olen halunnutkin, jottei esim. kohdunsuu ole alkanut avautua, mikä lisäisi infektioriskiä vaikka uidessa. Jos esim. on ollut paljon suppareita, on kohdunsuun tilanne hyvä tsekata. 1-3 tuntia on varmaan varattu, jos vauva vaikka olisi ensin hassussa asennossa, eikä saataisi kunnon ultraa, tai sitten jos jotain olisikin, niin on tarpeeksi aikaa tarkistaa kunnolla asiat ja sopia mahdollisista jatkoista. Hyvin varmasti kuitenkin menee ja olet 45 minuutissa ulkona sieltä. :-)

Mulla meni tänään rakenneultrassa 45min vaikka oli hankalassa asennossa. Eikä kyllä tehty alapäätutkimusta :o

Toi sisätutkimuksen puuttuminen on musta outoa. Oon seurannu kaikki raskaudet yksityisellä ja aina on tarkkailtu kohdunsuun tilanne keskiraskaudesta eteenpäin. Kyllä se lääkäri on aina vähän kritisoinu julkista seurantaa ja itekin oon vähän sitä mieltä ettei äitien kuulu pissaa stiksata ja paineita itse mitata. Sillä ne saa heti nousemaan kun jännittyneenä itse mittaa. Mut en tiedä...säästösyyt...?

Täällä ainakin kaikkiin taysin kutsuihin laitetaan ylimääräistä aikaa, koska välillä ajat on myöhässä.
Näin niihin on pitänyt pystyä varautuun, eikä pitäisi olla itsellä kiireinen aikataulu.

Mitäs jos on pyöreämpi niin tehdäänkö rakenneultra alakautta vai tehdäänkö se aina vatsanpäältä? Mulla on nyt torstaina ensimmäinen neuvolalääkäri jossa tehdään sisätutkimus joten en oikeen usko että sitä rakenneultrassa tekevät..

Takaisin