Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tökkönen, jep kaikki kolme heitti. Mut oli ihan lohduttavaa kuulla, että johtuu vain raskaudesta. Sen tiesinkin, mut kiva että lukujenkin valossa näin. Niin mäki aloin miettimään, että tais siirtyä kättärille ultrat, harmiksi.
On kyllä pirun hankala opetella syömään säännöllisesti. Mulla on aina ollut vinksallaan kaikki - työ ja muut ihmiset menee itteni edelle ja jostain syystä mun tyhmä pää ei vielä muista laittaa vauvaa ykköseksi. Sen takia sit kiireessä jää syömättä ja juomatta... Mutta veikkaanpa, että alan muistamaan tärkeysjärjestyksen viimeistään kun liikkeet tuntuu kunnolla :) Siihen asti opetellaan katsomaan kellosta ruoka-aikaa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Voi mä halkeen onnesta! ^_^ Pääsin kuin pääsinkin neuvolalääkärillä kurkkaamaan pientä vuokralaistani <3 Tossa vastaanottohuoneessa olikin ultralaite! Ja pieni siellä tanssi ja heilui. Ihanaa! Ja muutenkin kaikki oli hyvin ja niin ku tässä vaiheessa pitääkin. Jess!

Kävin neuvolassa rokotepiikillä ja samalla kuunneltiin sydänäänet. Meinasi mennä etsimiseksi, mutta löytyihän se jumpsutus lopulta. Terkkari ohjeisti rasvaamaan mahaa arpien ehkäisemiseksi, sitä en kyllä osannut ajatellakaan vielä tässä vaiheessa.. Kysyin myös onko soveliasta juoda glögiä, kun siinä on useimmiten inkivääriä. Ei erityisemmin suositellut, mutta sanoi että kyllä joulupipareita saa kohtuullisesti syödä, vaikka niissäkin on hieman inkivääriä..

Helsingissä ultrat tehään siellä kummassa on tilaa. :D
Joten ultrapaikka ei määritä synnäriä.

Multakaan ei ole kysytty kumpaan haluan, mutta kättärille jos silloin on vain tilaa!
ja saa vieläkin toivoa vaikka naikkari hoitaa pääasiassa riskisynnytykset.
Jokseenki naikkarin haluisin jo jättää väliin ko hoidoissa ravas niin niin pitkään, viimeks kävelin suoraan hormonipolin puolelle, mut ultrathan on äitiys polilla.
Viikko pitäis viel jaksaa ootella ja sit ultraan!! :D Naikkarille siis.

Möttönen, laita puhelimeen aina alkuun hälytys ko on ruokalu aika.
Kroppa tottuu sitte nopiaan siihen rytmiin ja tuleeki jo näläntunne! :)

itekki saanut opetella syömään useammin, ko riskit raskaus ajan diapetekseen on niin suuret ja seuraavat sokrurasitukset kuukauden sisään.. Yök!!

Kävin neuvolassa rokotepiikillä ja samalla kuunneltiin sydänäänet. Meinasi mennä etsimiseksi, mutta löytyihän se jumpsutus lopulta. Terkkari ohjeisti rasvaamaan mahaa arpien ehkäisemiseksi, sitä en kyllä osannut ajatellakaan vielä tässä vaiheessa.. Kysyin myös onko soveliasta juoda glögiä, kun siinä on useimmiten inkivääriä. Ei erityisemmin suositellut, mutta sanoi että kyllä joulupipareita saa kohtuullisesti syödä, vaikka niissäkin on hieman inkivääriä..

Huiii! En tiennytkään ettei pipareita sais syödä, juuri mutustelin pienen kasan!
Pää on ihan pyörällä mitä saa syödä, mitä ehdottomasti pitäis ja mitä ei...! :eek:

no joo kohtuus kaikessa syömisessä. ja maalaisjärki. :) ite ainaki ajattelen niin. ei oo ihan maailman loppu jos vähä pipareita syö ja juo glögiä.. sama se on kahvin kanssa ei ylettömästi, kohtuudella! moni muukin asia..

Samaa mieltä Ahomelskaajan kanssa.
Eihän täällä kohta voi syödä mitään, kun kaikki on jotain mikä ei ole hyväksi yhtään kenellekkään. :grin

Minäkin olen ehtinyt glögiä vetää jo muutaman mukillisen ja kyllä varmasti jonkun piparinkin tulen maistamaan vielä ennen joulua.. Maalaisjärki pätee myös täällä taloudessa vahvasti.

Ai kauhea että olen lepsu noiden ruokien suhteen! En edes tullut pieneen mieleenkään, että inkivääri ei olisi sallittu - eipä ole kovin tarkkaan nähtävästi tullut luettua tuota ruokaohjetta. Kertaus lienee tarpeen :)

http://www.thl.fi/fi/aiheet/tietopa...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet

Tuossa on linkki THL:n sivuille. Itekii otan kyllä lepsusti/maalaisjärjellä nämä. Esim. naudanlihat vedän ravintolassa ja kotona mediumina (sen kerran ku pihviä nyt yleensäkään tulee syötyä...). Glögiä olen myös juonut ja itseasiassa just olen tekemässä piparitaikinaa (jäähtymistä odotellessa naputtelen tätä ja kuuntelen M. Bubblen joulubiisejä :)). Ja aion niitä tekeleitä myös syödä.

Töissä tänään puhuin tuosta glögi/pipari/inkivääri-casesta ja kukaan työkavereista ei ollu koskaan kuullukaan tommosesta rajoituksesta (40-60 v naisia)...

Mä oon juonut glögiä jo varmaan 3litraa ja juon jatkossakin.
Inkivääriä on siinä niin vähän, hiukan mausteseoksessa etten välitä..

Ehken sellaisenaan käyttäis ruoassa, mutta noin pieni määrä ei mua haittaa..

Ja kyllä aion pippuripihvin ottaa mediumina, kun ens kuun alussa mennään kunnolla syömään miehen kanssa.

Minä olen syönyt inkivääriä nyt epähuomiossa, vaikka aikaisemmissa raskauksissa olin niin tarkka. Olen tehnyt itämaisia ruokia ja kurpitsakeittoon laitoin inkivääriä. Kaikki tuoretta raastettua, mutta mausteena käytän. Kyllähän kaikella saa yliannostuksella huonoja vaikutuksia, oli kyseessä sitten sokeri, suola, kaneli, inkivääri, tai vaikka yrttitee. Tein myös ekaa kertaa sitruunalla kypsennettyä lohta viikonloppuna ja siihen sinappikastikkeen, ja ai että, oli hyvää! Soittelin kälylleni, joka on suurtalouseläinlääkäri, ja siis lukenut elintarvikehygieniaa ihan vuosia sekä työnsä puolesta tietää. Hänellä on myös kaksi lasta, joten uskalsin ottaa neuvoja listeriasta. Tässä muutama juttu, jos kiinnostaa. Täydensin tietoa vielä kalamestarilta ruokakaupassa.

1. Jos ostat kasvatettua lohta, joka siis nostettua, ei pyydettyä, niin listeriariski on 0,01%. Kasvatusolosuhteissa tuota bakteeria valvotaa todella tarkasti. Myös tiskille tuodut kalat on testattu vielä täällä päässä, ja listeria niihin tulee vain, jos kalatiskissä sitä bakteeria olisi muuten.
Listeria on luonnon bakteeri, jota esiintyy siis mullassa ( muista pestä kädet siis puutarhatöiden jälkeen ja kynnenaluset) ja luonnon vesistöissä. Jos sitä ei ole kalan lihassa, se voi siis olla suomuissa pinnalla, jos kyseessä luonnon kala.
2. Kalan kylmäketjun on pysyttävä hyvänä ja jääkaappi on oltava alle 3 astetta kalalle. Monesti ihmisillä on liian lämpimät jääkaapit.
3. Kun graavaat itse kalan tai kypsennät vaikka tuolla sitruunalla, muista keittiöhygienia. Älä myöskään syö tekelettäsi useita päiviä, vaan mielummin valmistuksen jälkeen ja sitten vaikka mies syö ne seuraavalle päivälle jääneet.
4. Sitten varovaisuudesta järjen ääneen: Listeria siis esiintyy vain hapettomissa olosuhteissa, joten avainasemassa on ne vakuumipakkaukset. 99,9% kalatiskien kala on listeriavapaata ja varsinkin kun tiedät, mistä ja koska kala on tullut. Ravintolassa en tilaisi sushia, enkä raakaa cevicheä, koska en näkisi, millainen keittiö on, tai mistä kala on tullut ja koska...
5. Sitruunakypsennyksen sitruunahappo tappaa muut bakteerit tehokkaasti. Toksoplasmaa kaloissa ei esiinny, vaan se on sitten märehtijöissä esiintyvä bakteeri. (Tarkistin tämänkin) Suola ei sinänsä (graavaus) tapa listeriaa sellaisenaan, kuin suolaa elintarvikkeissa on. Jotta suola tappaisi bakteereja, olisi elintarvikkeen suolapitoisuus oltava yli 6% ja tämä on sellainen määrä, jota ihmiskieli ei edes kykene maistamaan, Eli supersuolainen, jota ei pysty syömään. Suolaus kuitenkin graavissa kypsentää kalan.

Summasummarum: Käytä järkeä, osta tuoretta, muista hygienia ja oikea säilytyslämpötila. Tein lohta ja olen syönyt myös silliä lasipurkista. Hyvää oli ja aion jouluna syödä lisää. :-)

Halusin jakaa tämän, jos joku haluaa tukea omaan päätöksentekoon noissa kalajutuissa joulun lähestyessä. Itse en usein syö, koska tokihan sekin kasvattaa riskiä, mitä useammin asetat itsesi alttiiksi. Mutta itsetehtyä silloin tällöin mutustelen.

Mun täytyy nyt kyllä sanoa tosta pipari- ja glögijutusta, että ei todellakaan ole tullut mieleenikään, että jättäisin ne syömättä, ainakaan inkiväärin vuoksi. Määrät on kyllä todella pieniä niissä. Jos niin tarkkaan alkaa syynäämään kaikkien ruokien ainesosia niin huomaa, että on syytä paastota koko raskausaika. Hanavedessäkin on varmaan ties mitä bakteeri- ja hormoonipitoisuuksia että pitäis varmaan pulloveteen siirtyä... En siis halua ketään sättiä, jos haluaa olla tarkka, itse en vaan pysty enkä halua vaikeuttaa elämääni moisella...

Aasialaisia naisia kehotetaan nauttimaan inkivääriä runsaasti raskausaikana sen terveysvaikutuksien vuoksi, ja joitain vuosia sitten sitä vielä suomessakin suositeltiin. (Ja itseasiassa mullekin neuvolassa sanottiin, että joillain se auttaa pahoinvointiin)

On hyvä muistaa, että kaikissa noissa on kyse suosituksista ja siitä, että niitä aineksia käytettäisiin runsaasti. Paitsi tietenkin niissä ruokamyrkytys- tapauksissa kuten noro tai listeria, missä pienikin määrä riittää sairastuttamaan. Todennäköisyys listeriallekin on suomessa melko pieni.

Jaica, kokeiltu on tuota hälytystä kun ihan muuten yritin opetella pitämään ruoka-ajoista kiinni. Vaan ei auttanu - ihan liian helppoa vaimentaa :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä en tainnu viime raskauden aikanakaan jättää mitään kokonaan syömättä noiden rajoitusten vuoksi, mutta tosiaan maalaisjärkeä käyttäen menin minäkin silloin. Ja nyt, olen tainnut olla entistä lepsumpi, syön perusterveellistä ruokaa ja that´s it... Ja nehän on kuitenkin viranomaisten laatimia suosituksia, joita jokainen sitten tulkitsee omalla tavallaan ja rajoittaa syömisiään kuten haluaa.

Mäkin oon aika lepsusti ottanut.. ainoo mitä oon tarkkaillu ruokavaliossani on ollut raa'at elintarvikkeet, kuten raaka kananmuna ja kala. Kasvikset ja vihannekset on pesty hyvin. Muuten ihan samalla tavalla syönyt kuin ennenkin :)

onko teillä mitattu SF mittaa, mulla oli 18+0 13 cm

olisi kiva tietää missä lukemissa muilla on.
masukuvien perusteella, mitä olen katsellut, niin tuntuu että puolilla on paljon isompi ja sitten toisella osalla ei näy juuri mitään. Mulla taitaa olla aika keskitasoa vatsan koko.

sf mittahan vaihtelee mittaajan mukaan, mutta ei se montaa senttiä heitä. lisäksi kun tässä vaiheessa vatsa ei mene sivulle, niin mittaustavat ovat melko samanlaisia mittaajien kesken.

Maanantaina 19 + 6 taas neuvola, joten saa nähdä mitä mittaa silloin tulee.

Takaisin