Minä olen syönyt inkivääriä nyt epähuomiossa, vaikka aikaisemmissa raskauksissa olin niin tarkka. Olen tehnyt itämaisia ruokia ja kurpitsakeittoon laitoin inkivääriä. Kaikki tuoretta raastettua, mutta mausteena käytän. Kyllähän kaikella saa yliannostuksella huonoja vaikutuksia, oli kyseessä sitten sokeri, suola, kaneli, inkivääri, tai vaikka yrttitee. Tein myös ekaa kertaa sitruunalla kypsennettyä lohta viikonloppuna ja siihen sinappikastikkeen, ja ai että, oli hyvää! Soittelin kälylleni, joka on suurtalouseläinlääkäri, ja siis lukenut elintarvikehygieniaa ihan vuosia sekä työnsä puolesta tietää. Hänellä on myös kaksi lasta, joten uskalsin ottaa neuvoja listeriasta. Tässä muutama juttu, jos kiinnostaa. Täydensin tietoa vielä kalamestarilta ruokakaupassa.
1. Jos ostat kasvatettua lohta, joka siis nostettua, ei pyydettyä, niin listeriariski on 0,01%. Kasvatusolosuhteissa tuota bakteeria valvotaa todella tarkasti. Myös tiskille tuodut kalat on testattu vielä täällä päässä, ja listeria niihin tulee vain, jos kalatiskissä sitä bakteeria olisi muuten.
Listeria on luonnon bakteeri, jota esiintyy siis mullassa ( muista pestä kädet siis puutarhatöiden jälkeen ja kynnenaluset) ja luonnon vesistöissä. Jos sitä ei ole kalan lihassa, se voi siis olla suomuissa pinnalla, jos kyseessä luonnon kala.
2. Kalan kylmäketjun on pysyttävä hyvänä ja jääkaappi on oltava alle 3 astetta kalalle. Monesti ihmisillä on liian lämpimät jääkaapit.
3. Kun graavaat itse kalan tai kypsennät vaikka tuolla sitruunalla, muista keittiöhygienia. Älä myöskään syö tekelettäsi useita päiviä, vaan mielummin valmistuksen jälkeen ja sitten vaikka mies syö ne seuraavalle päivälle jääneet.
4. Sitten varovaisuudesta järjen ääneen: Listeria siis esiintyy vain hapettomissa olosuhteissa, joten avainasemassa on ne vakuumipakkaukset. 99,9% kalatiskien kala on listeriavapaata ja varsinkin kun tiedät, mistä ja koska kala on tullut. Ravintolassa en tilaisi sushia, enkä raakaa cevicheä, koska en näkisi, millainen keittiö on, tai mistä kala on tullut ja koska...
5. Sitruunakypsennyksen sitruunahappo tappaa muut bakteerit tehokkaasti. Toksoplasmaa kaloissa ei esiinny, vaan se on sitten märehtijöissä esiintyvä bakteeri. (Tarkistin tämänkin) Suola ei sinänsä (graavaus) tapa listeriaa sellaisenaan, kuin suolaa elintarvikkeissa on. Jotta suola tappaisi bakteereja, olisi elintarvikkeen suolapitoisuus oltava yli 6% ja tämä on sellainen määrä, jota ihmiskieli ei edes kykene maistamaan, Eli supersuolainen, jota ei pysty syömään. Suolaus kuitenkin graavissa kypsentää kalan.
Summasummarum: Käytä järkeä, osta tuoretta, muista hygienia ja oikea säilytyslämpötila. Tein lohta ja olen syönyt myös silliä lasipurkista. Hyvää oli ja aion jouluna syödä lisää. :-)
Halusin jakaa tämän, jos joku haluaa tukea omaan päätöksentekoon noissa kalajutuissa joulun lähestyessä. Itse en usein syö, koska tokihan sekin kasvattaa riskiä, mitä useammin asetat itsesi alttiiksi. Mutta itsetehtyä silloin tällöin mutustelen.