Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Asla, teillä on pitkä väli neuvola käynneissä, kun mun seuraava aika on jo 18.11 rakenneultra on vasta neuvola käynnin jälkeen 19. joulukuuta (rv21+5)

TheRoad, juu näin tuntuu olevan. Luulisi ensiodottajalle vähän tiheemminkin käyntejä olevan.. Mutta toisaalta, empä ole ainakaan vielä kaivannut käyntejä nykyistä enempää kun ei ole mitään suurempia huolenaiheita tai seurattavia asioita noussut esille. Neuvolapäivystys ja nla:n vapaat tunnit esim. sydänäänien kuuntelua varten pelittää varmasti tarvittaessa. Eipähän tarvitse sumplia töissä ajanvarauksen kanssa niin paljoa. Toki jos tarvetta olisi enemmille käynneille niin sitten järjesteltäisiin kaikki ajat mitä tarvii, ei työt sen edelle mene :)

Meilläkin eka käynti oli 24.9 ja nyt toka vasta 10.11. Sais olla tiheämmin. Onneksi oli ultra välissä.

Asla: Meillä ei täällä ole noita "vapaita tunteja" tai avointa neuvolaa, niin siinä mielessä ihan kiva, että on päässyt silti kuuntelemaan sydän äänet vähän useammin. Ultria meilläkin on vain ne kaksi kertaa. Pienen paikan etuja on, että meillä on vain yksi neuvola täti (onneksi on mukava) ja yksi lääkäri koko neuvolassa. Samat ihmiset hoitaa raskausajan ja sitten lasten neuvola käynnit myös.

Tuli tos mieleen et mitäs vauhtia teän pikkusten sydämet on lyöny vaikka toisella neuvolakäynnillä?
Mulla neuvolatäti kirjotti 150, vaikka sano et löi 157..

Tätä on kysytty ennenkin, mutta puhelimella etsiminen on tuskaa (enkä käytä konetta kotona, työkoneella en viitsi surffata foorumilla): miten se lääkäriaika eroaa tavallisesta neuvolakäynnistä? Kannattaako miehen ottaa vapaata? Paikkana Helsinki.

Ei mun tietääkseni muuten kun että lääkäri tekee mahdollisesti gynetutkimuksen. Siis siellä ekassa. Toisesta en oo kysellyt.
Meillä mies oli vaan ekalla neuvolakerralla mukana, jatkossa käyn yksin. En koe, että siellä hänelle yhtään mitään.

Mulla ei ollu ekalla lääkärikäynnillä miestä mukana. Ei mielestäni kannata vapaata ottaa. Ihan vaan keskusteltiin oloista ja pikainen gynetutkimus, that's it :)

Mulla lääkärikäynnillä oli ensin terkkarin nopea tarkastus, jossa otettiin paino ja verenpaine sekä kyseli kuulumiset. Tämän jälkeen lääkäri kuunteli sydänäänet ja teki gynetutkimuksen, jossa tarkasti kohdunsuun sekä kyseli muuten kuulumisia. Aikaa mulla kului tuolla yhteensä n. 30 min. En kokenu tarvetta olla miehen mukana

Ylimääräiset uä:t käyty taas ennen ensi viikkoa. Hyviä fiiliksiä! Sokerit testattu ja protskut katsottu. Jokohan pääsisi viikonlopun viettoon? :-D

Kiitos vastauksista :)

Sain aikaisen lääkäriajan kun lähetin neuvolaan viestin jossa valittelin iho-ongelmia ja hoitopulmia. En nimittäin uskalla käyttää kortisonia enkä nykyistä antihistaminia. Onneksi aika jo ensi viikolla, mutta neuvola on sitä seuraavalla, ja harmittaa kun ne noin kasaantuivat, koska sitten on varmaan taas toooosi pitkä tauko ennen seuraavaa neuvolaa :/

Me ollaa mieheni kanssa päätetty että yhdessä me tähän päädyttiin niin myös yhdessä käydään neuvolassa ja yms niin molemmat on yhtä tietosia asioista :) toki riippuu aina töistä että miten pääsee

Normaali käynti, erona vain gynentutkimus.
Pääosin aion käydä yksin, jollei mitään erityistä ilmene..

Täällä oli myös neuvolalääkäri eilen, mutta mulla se ei menny ihan putkeen. Vauvan sykettä ei löytynyt eikä mitään muitakaan elonmerkkejä, vaikka lääkäri ja kaksi terkkaa romplasivat melkein tunnin. Vain mun oma syke ja jotain suolistoääniä saatiin kuuluviin. Tuli äkkilähtö Kättärin päivystykseen, jossa jouduin odottamaan yli neljä tuntia lääkärille pääsyä. Tuskallisen hitaita tunteja. Odotellessa joku terkka/kätilö kävi jo selittämässä mulle senkin miten kohduntyhjennys tapahtuu. Tuli jotenkin ihan epätodellinen olo. Sanoin hänelle vain, että "ei nyt mennä asioiden edelle, eihän me vielä edes tiedetä, onko siellä elämää vai ei". Lopulta pääsin lääkärin vastaanotolle ultrattavaksi ja kas kas, siellähän se vauveli olla köllötteli ja sydän sykki ihan normaalisti. Vastasi kooltaan ihan oikeita viikkoja (eli mun kohdalla rv 17 +) eikä lääkäri muutoinkaan havainnut mitään hälyttävää tai poikkeavaa. Eli kaikki kunnossa siis, luojan kiitos, mutta olipahan päivä! :)

Takaisin