Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty 39+5. Kaikki kunnossa ja nyt vaan odotellaan että milloin poika on valmis syntymään.... Yliaikaisuuskontrolli varattu ensi viikon perjantaille, toivottavasti sitä ei kuitenkaan tarvita ;)

Meillä oli perjantaina neuvola. Typy sillon 1, 5vk vanha. Viikossa tullu 300g painoa ja sen samaisen verran jo syntymä paino ylitetty.. :) mulla lähteny 10kg ja samanmoise viel jäljellä mut hyvää vauhtia tippuu kun imettää.. Ja kun päässyt jo hyvin liikkeelle.

Täälläkin käyty neuvolassa (40+5) ja viikon päähän varattu aika yliaikaiskontrolliin sairaalaan. Pää oli sentäs kiinnittynyt vihdoin paikalleen. Neuvolasta tultua alkoi kotona jomotella ja supistella. Ja sitä jatkui ainakin n. 3-4 tuntia, supistukset n. 8-15 min välein ja kestoltaan pääosin 1 min. Ei kunnon kivuliaita, mutta selkeitä kuitenkin. Jokohan nyt alkais olla mun vuoroni :woot:. Nyt tosin taas supparit on jo lievittyneet, vaikkakin yhä tuntuu. On tää jännää.. ja yhtä odottelua :P

Mää kävi vikassa äippäneuvolassa 41+3. Ei siellä muuta kun katsottiin RR, pissa ja kuunneltiin sydänäänet. Toivottelivat onnea jo ennakkoon ja voimia keskiviikolle. Kotiin päästyä äippäpolilta soitettiin ja pyydettiin tulemaan ke kontrolliin ja varautumaan jäämään sisälle. Eli nyt voi ollakin et tuun takas kotio odottelemaan vaikka oli puhetta et aletaan käynnistämään. Miten hitossa nää asiat voi aina muuttua....

Mä kävin tänään kontrollikäynnillä. Toivoin, että ei enää tarvitsisi, koska lapsi olisi jo maailmassa... mutta nyt siis rv 39+5 ja kaikki ok. Vauvan sykkeet tosi hyvät, mun virtsanäyte puhdas ja verensokeriseuranta mennyt hyvin. Kohdunsuu sormen verran auki, vauvan pää alhaalla, mutta hieman takana (eli tästä syystä ei juuri paina virtsarakkoa ja olen säästynyt jatkuvalta vessassa ramppaamiselta). Painoarvio tällä hetkellä jo 3770g. Käynnistykseen ei tarvetta ennen rv 42. Toivottavasti syntyisi pian jo.

Vauvan koko alkaa mietityttämään, kun kuitenkin hyvän kokoinen ja jos menee kahden viikon päähän synnytys, niin varmasti päälle neljän kilon mennään. Ja tosiaan olen ensisynnyttäjä :eek: Lääkäri sanoi, että kyllä sen pitäisi mahtua ulos aivan normaalisti...

Toisaalta nyt voi huokaista sillä tavalla hetkeksi, että kaikki on ok, ja vauvalla (ja minulla) on vielä 2 viikkoa armon aikaa syntyä itsestään. Eihän sitä käynnistystä nyt hirveän paljoa kuitenkaan toivoisi.

Äläpä hättäile :) Niin ne meillekin sanoi, että 39+1 olis ollut jo 3900 g vaan niinhän tuo käynnistyksellä syntyi 39+5 ja 3284 g :) Mäki oottelin kauhulla yli nelikiloista vauvaa.

Joo, se painoarvio voi heittää paljonkin. Ystävällä on kolme lasta olleet 5kilon tuntumassa, vaikka ensimmäisen teki 17-vuotiaana. Neljäs ja nuorin oli vähän alle 4 kilon. Ei kannata sitä kokoa panikoida. :)

Neuvolakuulumiset tänää 41+0. Paineet ja pissa ok. Sykkeet +135. SF-mitta 35,5. Vauva on jo niin alhaalla kun vaan voi, että terkka meinas että syntyis lähipäivinä. Kyseli, että eikö tunnun jo paineen tunnetta? Käsikopelolla tehneessä painoarviossa sanoi että voisi olla noin 3 kiloinen tai hieman päälle, mutta kuitenkin ei ole pahasta, että on ollu tähän asti kohdussa ja kasvatellut itseään. Tämä tieto aina rauhottaa itseänikin <3 Mutta. Jos ei muuten niin lauantaina soitto äippäpolille (41+3), varata aika yliaikaiskontrolliin ja käynnistys aivan viimeistään ensiviikolla keksiviikkona kun 42+0 täynnä. Mahdollisesti jo aikasemmin, riippuen millon käynti ja oma tilanne.
Jeee.
Ehkä tästä joskus saa vauvan syliinsä. :grin:smug:

Luottakaa naiset omaan äidinvaistoonne. Esim. rondine, better safe than sorry... Nimim. Istun täällä Jorvissa kun mun mielestä pikku-ukkeli oli keltainen. Neuvola vähätteli jo viime viikolla. Änkesin tänne synnyttäneiden osastolle. Lopputulos: arvot koholla, verikoe otettu ja lastenlääkäri vielä tulossa tsekkaan. Ihan kiva! Olen pähkäillyt tätä viime viikosta asti. Olis pitäny vaan tulla aiemmin. :-(

Kätilö oli ihana! Mitään vahinkoa ei ole tullut mutta hyvä kontrolloida. V...ttaa kun pitäis vaan aina mennä se oma tuntemus edellä. Liian helposti sitä uskoo ympäristöä. No, tiedän entistä paremmin tämänkin jälkeen, kuka tuntee lapseni parhaiten: minä.

Tsempit täältäkin fashionhunny. Meilläkin poika kellastui 3 päivän ikäisenä hieman ja verikokeet otettiin ja arvot oli normaalit. Kotiin lähdettäessä pyysivät tarkkailemaan, ettei vaan ala kellastumaan lisää. Verikokeisiin oltais heti saatu mennä uudelleen jos olisi mielestäni kellastunut. Olin kotona kyllä ensimmäiset päivät ihan neuroottinen ja tarkkailin silmänvalkuaisia etteivät kellerrä. Onneksi keltaisuus alkoi viikon sisällä vaalenemaan. Hyvä juttu että menit käymään verikokeissa ja kuuntelit omaa äidinvaistoasi, siihen kannattaa aina luottaa. On huomattu monta kertaa. Ja totta kukaan muu ei tunne lastaan paremmin kuin vanhemmat itse. Tsemppiä vielä teille.

No tää on niin tyhmää kun olisin voinu tulla sillon 4-5 vrk iässä kun mehän päästiin jo 1,5 vrk päästä kotiin synnytyksestä. Inhottaa lukea ne korkean bilirubiinin vaikutukset... No ei tuo arvo nyt liian kamala ollut mutta silti. Ja edelleen täällä oottelen lääkäriä... Puoli kymmenen jo kohta kello...

Joo mä lueskelin kans paljon niistä haittavaikutuksista. Onneksi teillä ei ollut liian korkeaksi arvot nousseet. Toivottavasti lääkäri pian teille jotain infoa antamaan ja pääsisitte pian nukkumaan.

Mä nyt laitqn tähän osioon kuulumiset. Tyttöhän syntyi viime to,ja la päästiin kotiin. Illalla katoin että tytön silmäkulma näyttää kyllä omituiselta ja toinen puoli naamasta turvonneelta. Soitin synn.osastolle ja sielä sano että on normaalia että vastasyntyneen naama on toispuoleinen ja silmissä ongelmia,mut jos su olis turvonnu lisää niin mun kannattais soittaa päivystykseen,mut silti paras olis odottaa maanantaihin ja neuvolaan. Su yritin uudelleen soittaa,päivystyksessä ei vastattu,ja vähätellen sit synn.osastolla hoitaja sanoi että jos musta nyt siltä ehdottomasti tuntuu niin kai mun on tytön kanssa päivystykseen mentävä. Likan naama siis turpos jatkuvasti vähän ja patti silmäkulmassa kasvoi. Nyt oikaisu loppuun, tytöllä oli kyynelkanava tukossa ja infektoitunut,ja haettiin uutta vauhtia lasten osastolta suonensis. ab:n kanssa. Pahimmillaan naama oli jo tosi pahoin turvonnut kun tulehdus eteni ja itku ilmeisesti vielä pahensi turvotusta. Tänään päästiin kotiin ja nyt näyttää hyvältä. Ja loppupointti alun pitkässä stoorissa,että muakin ketuttaa kun yritti pyytää apua puh kautta,niin mun huolta vaan tunnuttiin vähättelevän ja tapa puhua oli 3lla eri ihmisellä vaan että mun pitås oottaa neuvolaan ja ei siinä mitään todellista vaivaa ole.. Jos epäilette jotain,niin tarkistuttakaa mielummin kun jäätte kotiin. Mä meinasin jäädä mut onneks en. Jos oltain odoteltu niin olis päässy tosi pshaan kuntoon..

Mut täytyy kehuakin kun on aihetta; sitten kun päästiin lääkärin puheille saakka,niin kaikki oli tosi ihania ja ottivat vakavasti ja jopa kuuntelivat kun kerroin omat mielipiteeni miten ongelmat etenivät. Ja lastenosaston henkilökunta oli mahtavaa. Eli olen erittäin kiitollinen siitä miten hienosti ihmiset hoitivat työnsä ja tukivat huolissaan olevia vanhempia,harmitti vaan se että kun yritti kysyä ensin apua puhelimitse,niin ei edes haluttu kuunnella tai suhtautua huoleen kuten mielestäni pitäisi. Toisaalta,suuri osa kyselyistå kait sitten on aiheettomia niin ovat turtuneet vastailuun..

Se on varmaan just noin että tulee paljon aiheetontakin kyselyä. Kyllä muölekin sanottiin puhelimessa että jos se rauhoittaa sun mieltä niin tule nyt sitten ja sithän se arvo olikin korkea. Pääsimme yöksi kotiin ja huomenna takas ja uudet arvot. Ja vaikka joka päivä ja tosi kivasti kyllä huolehtivat kun pääsemme synnyttäneiden osastolle labrakärryn labraan kun polilla ja päivystyksessä kellastuneilla infektiovaara. Ja lastenlääkäri tutki kyllä kaikki ja mun veriryhmänkin kuulusteli sen toisen keltaisuutta aiheuttavan varalta. Apua! Joku verensiirto vauvalle nyt olisi ihan varsinaista. No huomenna ollaan viisaampia mutta on ollut kyllä pitkä ilta.

Tsempit, fashionhunny. Hyvä että lähdit. Omaan vaistoon pitää aina luottaa. Sen, jos minkä olen minäkin oppinut jo esikoisen kanssa, että AINA pitää mennä näytille, kun itsellä on sellainen olo. Esikoisella on tullut lääkärikuluja vakuutukseen kolmen vuoden aikana n 4000 euroa, ja yksikään lääkärikäynti ei ole ollut turha. Ja mukaan mahtuu myös hänellä parin päivän oleilu lastenklinkan infektio-osastolla, kotisairaalan asiakkuus ja lukuisia muita päivystyskäyntejä eri syistä. Tietenkin suurin osa kuluista on tullut korvakierteen vuoksi yksityiseltä, mutta kertaakaan eivät nuo vakavammatkaan käynnit ole osoittautuneet turhiksi.
Viime perjantain tapahtumat vain vahvistavat sitä käsitystäni, että omia vaistoja on kuunneltava aina. Ilman sitä meillä ei ehkä olisi enää vauvaa...

Mulla tulevana sunnuntaina 41+5 yliaikastsekkaus kättärillä. Sanoi että ota kassi mukaan, voi olla et käynnistetään samalla. Woohaa. Vihdoinki vähitellen ehkä vauvaki saapuu maailmaan, vaikka tahtoisin kovasti saada hänet ilman käynnistystä. En tiä mitä keksis nyt viikonlopulle, et lähtis itestään mut toukokuulle tuntuu menevän.

Lillukka: Vaunutella saa, kun painoa lähemmäs 3kiloa, koska tähän aikaan on katupölyä ja pölyä vielä niin paljon, että tässä vähän odotellaan sitä vielä. Ja sitten puolisen tunnin reissuja aluksi ei pidempiä. Meillä kans nyt puklaillaan yhtäkkiä puolet :( Että varmasti tuo painonnousu hidastuu. Ja yhtäkkiä tissitkään ei halua tuottaa maitoa tarpeeksi :(

Fashionhunny: mekin käytiin sairaalassa bilirupiini kontrolleissa viimisen kerran kun 8pv ikäinen. Meilläki oli just ja just alle hoitorajan. Onneksi lopulta lähti sitten laskuun, mutta yhteensä 6sti jouduttiin ottaan ja 2 otettiin, ku oltiin jo kotona.

Takaisin