Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään rv 31 ja neuvolassa käyty. Mieskin pääsi mukaan :) Painoa oli tullu 2 kg lisää, Hb tippunut 119 ->117, RR oli ok. Sf oli viimeeksi 26 (rv 27+3) ja nyt 27. Terkka sano et saattoi mitata liian tiukasti että seuraillaan ja jos on poikkeavaa nii sit tarkemmat tutkimukset. Pikkusen sydän löi + 144 ja mies oli ihan ihmeissään kun kuuli nyt sydän äänet ensi kertaa. Nyt käyntien piti olla 2 vkon välein mutta terkan kalenteri oli jo maaliskuulle melkein täynnä, joten meen vasta 3 vkon päästä ja sitten yritetään josko 2 vkon välein pääsis.

Mulla oli kans tänään neuvola rv 30+0. Ei mitään kummempia, sf oli 31, eikä täti sanonut siitä muuta kuin, et tasaisesti kasvaa (viimeksi oli siis 29) ja et vauvahan on vielä aika korkeella ennen kuin laskeutuu. Eikä hän näe muutenkaan huolta vauvan koosta, kun tietää, että olen menossa radin takia käymään vielä sit siellä synnärillä siinä kokoarvio-/synnytystapaultrassa. Seuraava käynti mullakin sit jo parin viikon päästä.

Tänää neuvolakäynti 30+6.
SF-mitta 27. Pikkuisen oma syke + 130. Oli raivotarjonnassa. Itselläni Hb tippunut 116 -> 111. Olen kyllä huomannut olevani välillä väsynyt ja kalpea. Paino noussut noin 500g viikkovauhdilla.
Sanoivat lähtiessä että kuulostele oloa, ja nyt kyllä täytyy sanoa, että olo on aika heikko iltavuoron jälkeen, sillä palasin juuri 1,5vkon talvilomalta, ja nyt huomaa ekan työpäivän jälkeen että kunto on heikentynyt tuossa ajassa..:(

Tänään neuvolakäynti 30+0. Olin saanut Hbn nousemaan krautsaftin avulla n kymmenen yksikköä kuukaudessa \o/ Painoa neuvolan vaa'an mukaan 85kg, kotona 82,8kg (lähtöpaino 73kg, bmi 22).
Syke 150, ja ilmeisesti hengailee poikittain, mitä olenkin hiukan epäillyt. Tilaa kuulemma oli riittävästi pyöriskellä vielä vaikka miten. Sf 27cm.

Kävin neuvolassa alkuviikosta, mittausten mukaan kaikki kunnossa. Sf-mitta 28,5 (rv 34), painoa tullut nyt yhteensä 6,3 kiloa. Pikkuinen on selkeästi ottanut kasvussa loppukirin, sillä painoa on tullut nyt lisää 650g/viikko. Pikkuinen on selkeästi raivotarjonnassa eli senkin puolesta kaikki hyvin, koska tila alkaa vähenemään.

Ensimmäinen insuliinipiikki isketty reiteen eilen illalla. Tänään huomasin aiheuttaneeni "iskulla" mustelman. Onko se normaalia, radi-ihmiset (tai muut itseään pistelevät)? Vai teinkö jotain väärin... Mies sanoi, että todennäköisesti painoin liian kovaa, voisko olla siitä?

Piikki on voinut osua johonkin pintaverisuoneen. Ei ole vaarallista. Niitä mustelmia tulee aina välillä noista insuliinipiikeistä, vaikka olis kuin paljon pistänyt.

Mieskii naureskeli mun osuneen suoraan suoneen :) Mut siis joo, eli jos/kun näitä tulee, niin en ihmettele :)

Mulla oli eilen neuvola. Viimeksi oli määrännyt mulle rautakuurin kun hb oli ''vain'' 114. Noh, nyt oli 125 vaikka oon niitä muistanut vaihtelevalla menestyksellä viimeset 2 viikkoa syönyt. Taitaa imeytyä aika hyvin nuo tabut tai sitten se viime kerran mittaus meni pahasti pieleen... Vielä pitäs jatkaa tota rautakuuria vaikka tuntuu aika turhalle hommalle, kun tässä ei missään lähellekkään vaarallisissa lukemissa mennä.

Painon nousu on ollut nyt rauhallisempaa. Aikasemmin kiloja tuli ropisten ja masu kasvoi kovaa vauhtia. Vauva oli syvällä alhaalla pää edellä. Siellä se sitten hakkas nyrkeillään mun lantiota... Aina neuvolassa on kiltisti ''lähtökuopissa'', mutta muuten hilluu vähän mitenkin päin. Onneksi tuntuu hakeutuvan aina oikeaan asentoon eikä kenkkuloi enää pää ylhäällä. Vieläkin yrittää kovasti olla sivuttain ja potkii raivoisasti kun ei onnistu samaan tapaan kuin aiemmin:p

Piikki on voinut osua johonkin pintaverisuoneen. Ei ole vaarallista. Niitä mustelmia tulee aina välillä noista insuliinipiikeistä, vaikka olis kuin paljon pistänyt.

Näimpä, mulla siis miehellä 1.tyypin diabetes ja juu, sillä on kuule mustelmia vatsa täynnä. Et kyllä niitä tosiaan aina joskus tulee vaikka pistäjä ois kuinka kokenut. Ja ei todellakaan ole vaarallista, pääasia, et se insuliini ei tule siitä pistoskohdasta ulos vaan pysyy sisällä!

Neuvolassa käyty, viikkoja 31+0 , Hb 137 , paino 67,9kg lähtö paino 58kg eli melkein se 10 kiloa kertyny. Sf mitta 31 ja vauveli oli perätilassa. Viikon päästä taas äitiyspoliklinikalla se istukka kontrolli. Toivottavasti jotain edistystä olisi tapahtunut ja istukka alkanut siirtymään pois kohdun suulta. vatsa ainakin nyt viikossa kasvanut hirveän paljon. Nyt jännäillään sitä ensi maanantaita. Vauvalla onneksi kaikki ok, mikä tärkeintä :happy:

Täällä kans tänää käyty neuvolassa. Rv 32+4 ja kaikki kunnossa. Tuli hyvä mieli ku pikkunen nii hyvin reagoi ku sykettä kuunneltiin. Sopivasti vaihtelua ja muutama potku anturiin ku vissiin alkoi häiritsemään liian pitkään ihastelu.

33+0 ja neuvolassa käyty tänään. Hb oli nyt laskenu kun en ole syönyt rautatabletteja kuin silloin tällöin (tyyliin nappi/vko..) tai muutenkaan kummoisesti, joten nyt sitä sit aktiivisemmin. Muutoin kaikki okei, sf nyt 29,5. Ja myöhemmin tällä viikolla taas kättärille. Mikäpäs tässä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mullaki oli tänään neuvola, 31+6.
Hb oli laskenu 112:een, mut muuten kaikki ok. Sf-mitta oli 31, mut johtuu siitä ku muksu majailee vain toisella puolella, ja mitta otetaan korkeimmasta kohdasta. Painoa on tullut jo melkein 12kg, mut ei se kuulemma haittaa :)

Tulin juuri ylimääräiseltä lääkärikäynniltä neuvolasta ja jouduin 2 viikoksi sairaslomalle, mutta vielä jäi 1vko sairasloman jälkeen töitä, ennen äitiysloman alkua. Lääkäri sanoi ettei voi antaa laskettuun aikaan asti sairaslomaa. En sitä olisi olettanutkaan, vaan ehkä korkeinaan äitiyslomaan saakka. Oli muutenkin ehkä elämäni oudoin lääkäri kokemus.
Noin keski-ikäinen, huonoa suomea puhuva naislääkäri. Sekoili kuukausissa ja päivissä, ei kuunnellut loppuun saakka jos jotain minulta kysyi, käytti dopleria ja ultaus laitetta sen näköisenä kuin olisi ensi kertaa niitä käyttänyt. Mainitsikin jossain sivulauseessaan että vielä harjoittelee. Ei reagoinnut/vastannut mitenkään, jos yritin oireista sanoa. Meni jotenkin koko käynti aivan harakoille. Ja sairasloma todistukseen laittoi "selkäsärky", josta kyseli käynnin alussa, kun oli lukenut että olin viimevuonna sen takia sairaslomalla. Mistä näille maksetaan ja mistä näitä tulee. Noh, jos jotain tulee, niin pitää soitella neuvolaan ja kysyä. Jäi vaan jotenkin todella tyhjentävä olo käynnin jälkeen :wideyed:

Hah, onpa todella outoa toimintaa. Mikään ei kyllä estä lääkäriä antamasta 3 viikkoa sairaslomaa... Noita tyyppejä näyttäisi riittävän!

Mietin että tässä oli ongelmana ilmeisesti kielimuuri, koska hänellä meni niin paljon kuukaudet (niiden nimet) sekaisin alusta lähtien, eikä kysellyt äitiyslomasta mitään, pelkästään lasketusta ajasta.

Joo no mun mielestä ei kielitaito saisi olla niin huono, että menee noinkin olennaiset asiat ihan sekaisin. Meillä palkanlaskijana sellainen henkilö, joka ei myöskään ymmärtänyt, jos vähänkin erikoisempia asia. Tosi ärsyttävää! Tietyissä ammateissa kielitaidon vaan täytyy olla kunnossa.

mulla oli neuvola jo viime viikolla, mutten koneella ole pahemmin käynyt niin jaetaan nyt sitten. Eli rv 33+3, Hb:tä e edes mitattu, toisaalta hyvä kun ollut niin alhanen niin ei tarvi siitä murehtia :-) sf oli 31. Painoa tullu raskauden aikana 13,9kg :shy: kauheaa kun tässä viimesen 6vko aikana on tullut 9kg lisää, eli pieni kasvupyrähdys menossa, on vaan niin iso olo jo!:smiley-ashamed005

34 + 2
Viimeinen neuvolalääkäri takana.

Tilanne oli juurikin se mitä osasin itsekkin odottaa.
Viimeiset päivät tuntunut kuin vauva olisi jo laskeutunut, no niinhän se olikin.
Tunnustelemalla onneksi pääalaspäin eli raivotarjonnassa.
Paikat olivat todella pehmeät ja kiirellinen lähete synnytystapa arvioon kättärille.
Kohdunkaulaa jäljellä alta 2cm.. viimeks sanottiin et 1,5cm kättärillä.
Vauvan pää painaa alaspäin, ja pehmentää entisestään. Ei osannut ottaa enempää kantaa.
Tokas vaan, että syntyy todella suurella toden näkösellä ennenaikasesti.
Ei saa nostaa, kurottaa tai kantaa enään mitään..

Lääkäri oli venälaistaustainen nainen ja suomen kieli ei ollut sitä parasta mitä odottaa lääkäriltä.
Selvää sain sen, että viimestään ens viikolla synnytystapa arvio
ja siellä ne päättää jäänkö jo osastolle vai pääsenkö vielä kotia lepäämään.

Jokseenkin mulla on ollut se käsitys ettei sairaala lepoon oteta enään näillä viikoilla, mut saas nähä.
Kumpa nyt päästäis sinne viikolle 36 saakka niin vauvallekki olis mukavempi syntyä.
Tällä viikolla käyn vielä muutamasti koululla, tekemässä yhtä prokkista ja otan toosi rauhassa.

Eilinen yö meni supistelujen kanssa, Heräsin monta monta kertaa, siihen että alko supistelemaan ja alaselkää poltteli.
Kauan supistukset kesti, sitä en tiiä koska sain nukahdettua aina uudelleen, sitä ennen meni kaks yötä valvoessa.

Painoa tullut 12 kiloa ja sf mitta 32

Alko tosissaanki jännittään et miten käy.

Takaisin