Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
lyhyesti tässä, tarkemmin tuolla viimeisessä neuvolalääkärissä:
vauva perätilassa
uusi kääntöyritys ensi ma
jos ei käänny niin todennäköisimmin sektio vko 39.

Mun tuttu sai tänään perätilavauvan käynnistyksellä. Se oli kyllä pieni, alle 2000 g :)

Voi Sirriäinen! "Ihana" mielenosotus sun masukilla :D Täällä lensi maidot suusta tuota lukiessa :grin On täälläki joskus suututtu neuvolatädin käsitelyssä.. :rolleyes:

Gnome, miten niin pientä käynnistettiin?:eek: Vai tarkotikko alle 3000g? Muistakko millä viikoilla käynistivivät? Kiinnostaa kyllä kaikki tieto aiheesta, kun vissiin suhteellisen harvinaista synnyttää perätilavauvaa.

ALotta, kuvattiinkin sulla lantio, vai halusiko heti sektion? Oisko lantion puolesta voinu synnyttää? Mua itteä vähä jännää, kuinka tarkka toi lantion kuvaus on, mulle kyllä sanottiin, että erinomainen lantio synnyttää perätilavauva. Suositteliko lääkäri sulle automaattisesti sektiota, vai kuinka siihen päädyitte? Sori tää kysely, ei tarvi vastata jos ärsyttää :oops:

Isabella: lantio kuvataan vielä ensi viikolla. Mutta koska vauva iso, nyt 3,1kg laskettuna aikana 4,1kg. Neljä kiloa on raja, jonka jälkeen eivät enää anna edes yrittää perätilasynnytystä. Pitäisi siis käynnistyä ennen laskettua aikaa, että saisi edes yrittää. Lisäksi äidin pituus vaikuttaa ponnistusvoimaan ja kun olen alle 160, ei sekään tue perätilasynnytystä. Oli muitakin kriteerejä, mutta en muista kaikkia tarkalleen.

Lopullista päätöstä ei ole tehty, sektio tämän hetkisillä tiedoilla ja tarjonnalla todennäköisin.

ALotta, ai, että pituuski vaikuttaa. Mä oon noin 166cm, että en nyt tiiä oonko mikään pitkäkään. Mulle ei puhuttu mistään muusta kuin lantion tilavuudesta ja sen puolesta vaan sanoivat, että kannustavat synnyttämään perätilavauvan. Toi kyllä sanottiin, että viimeistään pitää syntyä laskettunaikana ja painoa saa olla enintään 4 kg. Minusta tuo 4kg kuulostaa aika isolta perätilavauvan synnyttämiseen :O
Niin sitten se lääkäri sano, että luonne on ja tärkeä perätilavauvan synnytyksessä, ja kun kuulemma vaikutin rauhalliselta ja ohjeita vastaan ottavalta, niin sovellus sen puolesta perätilasynnytyksen. Mutta toiki musta aika hassua, koska mähän voin muuttua täysin kun synnytys on päällä ja on kipeä, niin eihän sitä tiedä kuinka ite käyttäytyy. :eek:

Isabella: niin olikin, siis asenne ja luonne oli yksi kriteeri; mulle lääkäri sanoi, että perheen pitää olla motivoitunut. Selosti aika tarkasti, että perätilassa lääkäri ei voi avustaa samalla lailla, kun taas normaalisynnytyksessä voisi auttaa esim. imukupilla. Että äidin pitää jaksaa ponnistaa paremmin. Siksi kai se neljä kiloa on se raja. Tosin mitä olen kavereiden synnytyskertomuksia kuullut, niin ei se pikkuisen yli neljä kiloa ole helppo homma raivotarjonnastakaan.

Isabella, mun ystävä synnytti perätilassa kun vasta sairaalassa huomasivat et lapsi on väärinpäin vaikka lääkärineuvolassa oli RT. Vauva oli alle 3 kg ja synnytys meni tosi hyvin, kyseessä oli kyllä uudelleen synnyttäjä ja noin 160cm pitkä ihminen. Mut tosiaan mitä tahansa voi tapahtua vaikka synnyttää normaalistikin et ei se ihan riskitöntä ikinä ole. Perätilassa tosiaan asento on hankalampi ja kätilön/lääkärin apu vähäisempää ennen kuin kroppa on ulkona. Ja kuulema tuntuu kuin synnyttäisi kaksi päätä!

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Niin ja jos synnytys sattuisi käynnistymään perätilassa, niin ambulanssilla sairaalaan! Näin ainakin täällä, tosin mullahan on noin 80km sairaalaan, että senkin takia varmaan ambulanssi, en tiedä jos olis 8km, niin millä menisin.

Neuvolassa käyty tänään ylimääräisellä käynnillä kun on ollut huonovointisuutta jne.. mut verenpaineet, sokerin pikatesti, hemppari ja virtsa oli kaikki niinkun pitää. Jopa hb oli noussut edellisen käynnin jälkeen (mikä oli 3 vk sitten) niin 109> 131 eli rauta on tehonnut ja voin kuulema pitää nyt taukoa jonkun aikaa. Virallinen neuvola lääkäri on sit ens viikon tiistaina missä katotaan kaikki uudestaan ja painoarvio yms.

hanski_ kuulostaapa kovalta hommalta jos tuntuu samalta kuin että synnyttäisi kaksi päätä!. Mutta jostakin kummasta oon saanu luottamuksen, että haluan kyllä yrittää. Se on kyllä totta, että mitä vaan voi tapahtua, on sitte rt tai pt vauva. Mulla vauva nytte 2900g ja viikkoja 37+3, että olis varmasti huomattavasti helpompaa jos tässä pian syntyis, koska jos menee lähemmäs 4kg, niin sitten en enää ois niin luottavaisin mielin. Se ois niin unelma, että pian syntyis, mutta eipä sille mitään voi, millo vauveli päättää tulla!

Isabella, tällä mun tutulla oli siis joku tulehdus päällä (tarkemmin en tiedä kun kuulen kolmannelta lähteeltä näitä uutisia), ja se oli sairaalassa useemman päivän ennen käynnistystä. Pariakin antibioottia sai, ja oli ilmeisesti pakko käynnistää lapsen pienestä koosta huolimatta. Laskettu aika oli vasta 1.9. eli kyllähän se jonkun 6-7 viikkoa etuajassa tuli, ja varmaan tyttö viettää ainakin ensimmäisen viikkonsa keskoskaapissa.

Syntyi kuitenkin kuulemma niin vauhdilla, että yllätti kätilötkin :wink

Neuvolasta juuri kotiutuneena innosta pinkeenä:) Vauva on laskeutunut jo hyvin alas ja pää kiinni siellä missä pitääkin! Muutaman päivän kipeet supparit ja menkkajomotukset voisi siis indikoida että tyyppi olis tulossa jo ennen LA (3.8.) millä hetkellä vaan :) Tosin mikäänhän ei ole absoluuttisen varmaa.. Mä oon niin valmis jo tosihommiin!

Täälläki päästiin justiinsa neuvolasta. Poitsun pää pääs vielä vähä heilumaan jos oikee väkisin yritti mutta kyllä se alkaa kiinnittymään paikoilleen. Sama ku mä oon aina aatellu ettei mulla mitää harjotussupistuksiikaa oo, niin kun terkkari kokeili mun vatsaa ni se sanos et joku suppari on käynnissä mahan kovuudesta päätellen. Näköjää ne on ollu sit nii hentoi et mä en oo vaa tajunnu et mulla jotai harjotussupparei on. :D

neuvolassa ei mitään uutta... tai no oon keränny kilon lisää painoa viikossa, nyt kokonaisnousu 6,9kg.
pissat, verenpaineet, sydänäänet ja liikkeet ok. Edelleen perätilassa.

Ens viikolla seuraava neuvola, vaikka maanantaina on äitipoli, siellä kun ei katsota painoa eikä hempparia...

Rsnn, meillä ei neuvolan hoitaja ole kertaakaan kokeillut kädellä et kuinka se vaavi siellä masussa on. Se vaan ottaa aina sf mitan ja kuuntelee sykkeen. Lääkäri tekee ne muut toteamukset..

huhuh hanski_ Ihan älyvapaata meininkiä teillä!
Tänään just neuvolassa puhuttiin perätilasta, kun se tilanne meillä nyt on (36+4) ja terkkareilla on ohjeet laittaa polille jos viikolla 35 tai sen jälkeen on perätilassa. Vauvan asentoa on katsottu viikosta 26 alkaen joka kerta.

Kyl täälläkin hoitsu puristelee hetken mahaa ja sitten alkaa mittailemaan. Tunteehan sen toki jos loppusuoralla vauva kääntyy perätilaan, mutta mun terkka sanoikin, että välillä vauva voi kääntyä yöllä niin, ettei siihen herää vaikka ikävältä tuntuisikin. Mutta toisaalta taas, jos monotukset osuu kylkiluihin, niin eipä se kauhean epäselvää ole miten päin siellä mennään.

Hanski_, meilläkin tosiaan tunnustellaan vauvan asento ja koko joka kerta neuvolassa. Ihan siltäkin varalta ettei vauvan koko pääse olemaan liian pieni/liian iso viikkoihin nähden millon tehdään tarvittaessa lähete äitipolille. Ja helpottaahan se terkkariiki kuuntelee sydänäänet jos vauva on saattanu vaihtaa kylkee mahassa, ni tällö ei tarvii nii kauaa ettii niitä äänii ku on pieni tuntemus siitä miten päi vauva on.

Siis kyllä mullakin on korttiin merkitty kuin päin se vaavi on, mut ei ne mitään sen kummemmin ole ikinä tunnustelleet tai arvioineet et minkä kokoinen se asukki on. Ja se mua ihmetyttääkin et kuin jätetään jonkun yhden lääkärin käsikopelolla varaan et kuinka iso se asukki nyt muka sit on jos ei ultraakaan oteta. Kait sitä nyt tulee ylläreitä synnärillä jos vaan arvioidaan mutu tuntumalla eikä katsota edes virallisia mittoja tarkemmin. No jospa ne sit synnärillä on viisaampia..

Takaisin