Neuvola- ja ultrakuulumiset

Musta toi kyllä kuulostaa tosi oudolta kun oon siis diabeetikko ja sen takia käyn nyt loppuaikana kerran kuussa äitiyspolilla ultrassa. Ja joka kerta ne mitta reiden pituuden sekä pään ja vatsan ympäryksen, minkä perusteella tulee koneelta painoarvio. Joka kerta ne ekaks lääkärit kokeilee käsin miten isolta vauva tuntuu vatsan päältä, heittää siitä arvion ja osuu yleensä melko lähelle sitä koneen tekemää arvoo. Toki ne on vaan arvioita, mut silti.
 
Rv 38+0 ja tänään käyty taas neuvolassa.Vaavilla kaikki hyvin. Kovasti mönkii ja syke 140 :) Ei kuulemma ollut vieläkään kiinnittynyt. Ja tällä kertaa antoi käsituntumalla painoarvioksi noin 3200g, että saas sit nähdä.. Sf-mitta oli 33cm. Pissa oli puhdas ja painoa oli viikossa tullut 400g. Verenpaineet oli 102/76 ja pulssi 113 :eek: Vähän säikähdin kun ne on nyt olleet nousussa ja yhtäkkiä laskee, mutta johtuneekohan vaan helteistä.. o_O

Ja seuraavalla kerralla minä saan sen mun oman ihanan terkkarin takaisin! :smiley-bounce013 Nämä sijaiset on kyllä olleet niin surkeita. Tämä mun oma th on ollut pitkään lomalla enkä kyllä nyt päästä sitä mihinkään :grin Aivan ihana terkkari joka kyllä osaa työnsä ja ollut pitkään alalla ja jolle voi puhua ihan mistä vaan! Ens viikolla mulla onkin sit se loppuraskauden neuvolalääkäri :)
 
Muokattu viimeksi:
Millier: mulle ainakin sanottiin, että helteellä verenpaine tippuu tosi helposti, pitää muistaa juoda, juoda ja juoda.
 
Mä oon viikolta about 30 käynyt polilla joka toinen viikko ja viikolta 35 joka viikko, mulla on radi, insuliinihoitoinen sellainen. Mulla on joka kerta mittailtu vauvan kokoa ja viime mittauksella se arvioitiin jo3,2-3,3 kg ja viikkoja silloin 36+. Mulla käynnistys odottaa tulevana torstaina, silloin tasan 38 ja voi että odotan sitä. Viime yönä jo käytiin synnärillä kun illasta alkaen supisteli selän puolelta ja mun mielestä vauva ei liikkunut paljon niin alkoi huolettaan. Vauva jaksoi kuitenkin hyvin ja mun supparit tietty loppu siellä, mutta on ne taas tässä aktivoitunut kun olen touhunnut. Alkaa nää vaivat haittaan jo elämää ja tää helle että mielelläni "poksahtaisin" jo. Pitää käydä taas illalla kävelyllä ja muutenkin touhuta jospa ne supistukset taas voimistuis. :)
 
viikkoja 37+2 ja toinen kääntöyritys äitipolilla.

kääntö ei onnistunut, muuten kaikki ok, paitsi perätilassa siis edelleen. Otettiin magneettikuvat ja ensi maanantaina uusi aika, jolloin sit lopullisesti pitäs osata päättää synnytystavasta.
 
Voi harmi ALotta ettei onnistunut :sad001. Nyt alkaa varmaan olla turha edes toivoa, että kääntyisi enää itsekseen siellä? Saitko jotain lisäinfoa aiheesta muuten päätöksen tueksi?
 
Tänään oli taas neuvola. Rv 38+0. Uusi neuvola kun juuri muutettiin, eikä edes tavattu meidän uutta neuvolatätiä kun oli sijainen viimeistä viikkoa.
Verenpaineet 120/86, ei turvotusta ja muutenkin kaikki ok. Hb ei kuulemma tarvetta mitata, kun ollut molemmilla kerroilla ok kun se on katsottu.
Höttiäinen liikkui hurjasti kun yritettiin kuunnella sykettä, yritti möngertää karkuun ja lopuksi sitten alkoi huitomaan sitä laittetta. :D Oli helpottavaa, kun mun mielestä se on nyt liikkunut viime päivinä aika vähän.
Ihan kiva sijainen oli, kertoili synnytyksestä ja kivunlievityksistä ja kyseli minun ajatuksia asiaan liittyen. Tähän mennessä neuvolassa ei ole oikeastaan asiasta puhuttu, eipä kyllä ole sanaakaan puhuttu myöskään imettämisestä tm.

Jäi vaan vähän vaivaamaan, kun tuumasi että on vielä hyvin tilaa liikkua kun ei ole kovin alhaalla. Viime lääkärikäynnillä kuitenkin lääkäri kirjoitti siihen neuvolakorttiinkin lisähuomautuksen, että on laskeutunut todella alas lantioon ja kiinnittynyt jo tiukasti.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
neuvola 37+4:
pt, edelleen
painoa +1,9 (kokonaisnousu 8,8)
HB 117
paineet 130/85
vauva liikkuu ja sykkeet noin 140-150.

streptokokki postiivinen

seuraava onkin sit taas äitipolin lääkäri ens ma, eli 38+2 ja sit neuvola pe 38+6
 
Tänään neuvola viikoilla 39+2. Pojalla oli kaikki hyvin ja oli lopultakin kiinnittyny ja laskeutunu. Kuitenki ku mitattii sf-mitta ni siitä saatii jopa 38 cm! :eek: sano et todennäkösesti johtuu justiinsa siitä ku on päässy kiinnittymää ja laskeutumaa ni pojalle on tullu vähän enemmä tilaa itselleen ja on varmaa vetäny itsensä vaa aika suoraks (ja kaiken lisäks mulla on eteenpäi kallistuva kohtu mikä voi vaikuttaa paljonki mittaan). Mitta meni kuitenki sf-käyrän yli ni tekee lähetteen sairaalaan et käydään mahdollisesti kattoo pojasta koko arvio. :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Eilen oli sitten ilmeisesti viimeinen neuvolakäynti, jos ei sitten tuu ennen laskettua aikaa mitään oireita, miks pitäisi käydä :) Mutta mua niin tympii kaikkien tietämättömyys! Yritin kysellä terkalta kaikkea perätilasynnytyksestä, mutta se ei osannut vastata. Sekin jo kokenut konkari neuvolassa, mutta ei tiedä perätilasynnytyksestä juuri mitään!?? Terkka sitten soitti synnärille kätilölle ja yritti saada kysymyksiini vastauksia, mutta IHME, ei sekään tienny! Sit se kätilö meni kyselee kollegoilta neuvoa, niin jotain epämääräistä ne vastas. Ja mulle jäi ihan epävarma olo kaikista asioista mitä oisin halunnu tietää.
Siellä äippäpolillakin oli silloin kun kävin joku lääkäri, joka ei ollu vielä valmis, niin se ei päättelyni mukaan ollu nähnyt koskaan perätilasynnytystä, niin eihän sekään mitään osannu kertoa, eikä varsinkaan kysymyksiin vastata :sad001 vähän tullu epävarma olo koko perätilasynnytyksestä "ammattilaisten" takia. Osaakohan ne sellasta edes hoitaa.. Eipä se paljon auta että ite on motivoitunut synnyttämään perätilassa, jos ei oo lääkäreitä, jotka osais sen hoitaa.. Hohoijaa!
 
Isabella mulla suurin apu on tullut perätilaan liittyen mun äidin ja tätien kautta, oon saanut linkkejä duodecimiin ja ihan kunnon vastauksia. Neuvola sanoo, että kuuluu äitipolille ja siellä ei kenelläkään ole ollut aikaa kunnolla keskustella. Mulla vielä päätös tekemättä, tosin täällä vauva iso, joten voi olla, että jo fyysiset mitat estää perätilasynntyksen.

Laitoin jotain mietteitä ja linkkejä ennen synnytystä palstalle http://forum.vau.fi/threads/per%C3%A4tilasynnytys.1469413 /, mutta jos joku askarruttaa, niin saa kysyä minultakin yksityisviestillä. Minä haluan tietää kaiken mahdollisen ennen päätöstä, vähempi ei riitä :)

Mun äitini sanoi viimeseksi ohjeeksi, että synnyttämään mennessä pitää kätilöiltä ja lääkäriltä kysyä monta perätilaa ovat hoitaneet, ja jos vastaus ei miellytä, niin siinä vaiheessa sitten sanoa, että sektio kiitos. Ei ole mikään pakko mennä sen alkuperäisen synnytyssuunnitelman mukaan. Isommassa sairaalassa saa varmemmin kokeneemman, mutta meillä ei ole vuorossaan kuin kaksi kätilöä ja yksi lääkäri, joten valinnanvara aika olematon.
 
Me päästiin tänää jo kattoo pojan kokoo ultraan. Arvioks tuli sellanen 4 kiloo et vielä mennää normaalin alueella mutta vähä keskikäyrän yläpuolella. Lääkäri teki samalla sisätutkimuksen ja totes et kaulaa on jäljel enää vaa 1,5 cm ja auki melkei kahdelle sormelle. Pyysin kans vähän "rajumpaa" käsittelyy jos se auttais vähä toho synnytyksen käynnistymisee. :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
ALotta, kiitos vinkeistä.
Ajattelin jo soittavani äitipolille ja kysyä saisiko jonkun sellaisen puhelimeen joka tietäisi perätilasynnytyksestä.. Mutta viimeistään äitipolin käynnillä vaadin kyllä vastaukset kysymyksiini, niin saan vielä varmistuksen päätökseeni. Eniten tällä hetkellä huolestuttaa, vauvan painoarvio, koska jos se heittää hirveästi, niin silloin voi tulla ongelmia... Aika monelle käynyt, niin että vauva ollut jopa lähelle kilonkin isompi, mitä arvio on ollut! Ja en kyllä perätilasynnytykseen lähde, jos ei ole kokenut lääkäri vuorossa. Inhottaa ajatus sektiostakib, mutta eipä tälle tilanteelle ite mitään voi :sad001
 
Tsemppiä teille perätilasynnyttäjille! Mulla sairaalan lääkäri sanoi maanantaina ultran antavan kokoarvioksi 3200g, mutta käsin kuulemma tuntui kyllä isommalta. Myös neuvolalääkäri veikkasi aiemmin, että "voi se nelosellakin alkaa." Toivon ultran olevan oikeassa, mutta tässä tapauksessa on ehkä ihan hyvä, etten tiedä minkä kokoisen joudun lopulta synnyttämään.. LA on huomenna..
 
mulla on tovi aikaa ku viimeks neuvolassa käyny johtunee siit ku aluks oli raskausmyrkytys epäily no nyt se on pois suljettu mutta tosiaan lapsivesi tilannetta tarkkaillaan sairaalan äitiyspolilla, keskiviikkona kävin taas ja se vesi on siinä rajalla kohdun suu/kanava 3cm/1,5 cm, tytöllä 5 päivässä oli painoa tullu 200 g eli nyt arvio on 2900 g ens keskiviikkona uusiks ja jo 8 kun ehkä tekevät riipuu taas tilanteesta niin oksitosiini rasituksen vauvalle ELIKKÄ voisko joku valaista muo tosta oksitosiini jutusta kun eivät muuta sanoneet kuin että voipi käynnistää synnytyksen no ei kyllä muo haittaa kun viikkoja sitten 38+2 :)
 
Tämän päivän neuvolassa ei oikeastaan mitään uutta;

Rv 39+5
-painoa kertynyt viikossa +350gr, joten maltillinen nousu (ihme siihen nähden paljon oon mättänyt herkkuja naamariin:grin
-hb 106 ja laskusuhdanteinen eli kehoitus lisäraudan napsimiseen tuli jälleen (Obsidan oli vaan niin myrkkyä mun 0mahalle, ettei sopinut lainkaan ja nyt haettu uusi tippamuodossa oleva valmiste)
-rf 34, tarjonta RT, sykkeet +140

Liikelaskentaa kehotti tekemään ja herkästi olemaan kättärille yhteydessä, jos vauvan liikehdintä muuttuu; "istukan kunto loppumetreillä kun ei ole aina enää ensiluokkaista" Meikäläinen sai siis taas jälleen uuden lisän tähän jännittämiseen ja murehtimiseen:sad001 Onneks tähän saakka vauva kyllä möyhää tasasin väliajoin..

Uusi neuvola-aika varattiin reilun viikon päähän (40+5) ja 41+3 (10pv yli lasketun) saa sit lähetteen yliaikasuuskontrolliin kättärille, jos tää ei tosiaan älyä ulos ennen sitä tulla..:confused:

Toivossa siis eletään, että vauva on vain täsmällinen tapaus, koska tää mamma ei jaksais olla raskaana enää sekuntiakaano_O
 
38+2 ja kolmas perätilakontrolli äippapolilla.
Erikoistuva lääkäri teki tutkimukset ja vanhempi kollega vahvisti. Eli tuplana tutkittiin.
Vauvan paino nyt 3300-3600 (siis hitusen eroa noissa arvioissa)

Ei enää yritetty kääntää mutta yritettiin vähän herätellä mun kroppaa valmistautumaan synnytykseen.
Tai kypsytellä, sitä sanaa lääkäri käytti, jotta käynnistyisi ennen laskettua. Lantion magneettikuvat siis ok ja synnytyslupa edelleen on, vaikka vauva perätilassa.

Viikon päästä uusi kontrolli ja sit varataan jo sektio, jos niin pitkälle mennään.
 
ALotta, kuinka tuo "kypsyttely synnytykseen" tapahtui? Uskon että itellä sama edessä perjantaina, kun on LA. Puhuko ne mitään yritetäänlö synnytystä käynnistää, jos ei ala ite syntymään, vai suoraan vaan sektioon? Voi kun mua jännittää jo perjantai, kuinka tää perätilavauva pääty ulos :oops:
 
Isabella, mulla kohdunkaula oli vielä osittain kiinni, joten sitä lääkäri availi ja venytteli, ihan sormin alateitse. Ei mikään mukavin kokemus. Kypsyttely ymärtääkseni pitää tehdä ajoissa, se siis voi antaa synnytykseen vauhtia, mutta ei ole sellainen "heti tapahtuu" keino.

Ainakin kaikki netissä olleet artikkelit ja myös meidän polilla lääkäri oli sitä mieltä, ettei perätilaa missään nimessä käynnistetä. Pitää alkaa luonnollisesti, että annetaan synnyttää. Ja synnytyksessä sitten kanattaa ottaa reilusti kipulääkkeitä, eikä kitsailla, perätilassa saa ponnistaa myöhemmin kuin pää edellä tulevaa vauvaa, niin ainakin meidän sairaalassa kannustetaan hoitamaan kivut minimiin, jotta sitten kestää sen ponnistamisen pidättelyn. Käytiin siis keskustellen läpi koko synnytys, miten sairaalaan, mitä sairaalassa, missä tilanteissa synnytyksestä siirrytään sektioon jne.

Niin, ja kaikkien kenen kanssa oon puhunut, niin käynnistetty synnytys tekee kipeämpää kuin luonnollisesti alkanut!! Nämä siis tuttuja äitejä, joilla useampi lapsi ja synnytyksiä kumpaakin lajia.

Ja muuten: mulla ainakin se erikoistuva lääkäri kokeili häntäluun asentoa emättimen kautta. Tutkiessaan siis sanoi, että "ja sitten häntäluu" ja kokeili missä mun häntäluu on.
 
Takaisin
Top