Isabella, mulla kohdunkaula oli vielä osittain kiinni, joten sitä lääkäri availi ja venytteli, ihan sormin alateitse. Ei mikään mukavin kokemus. Kypsyttely ymärtääkseni pitää tehdä ajoissa, se siis voi antaa synnytykseen vauhtia, mutta ei ole sellainen "heti tapahtuu" keino.
Ainakin kaikki netissä olleet artikkelit ja myös meidän polilla lääkäri oli sitä mieltä, ettei perätilaa missään nimessä käynnistetä. Pitää alkaa luonnollisesti, että annetaan synnyttää. Ja synnytyksessä sitten kanattaa ottaa reilusti kipulääkkeitä, eikä kitsailla, perätilassa saa ponnistaa myöhemmin kuin pää edellä tulevaa vauvaa, niin ainakin meidän sairaalassa kannustetaan hoitamaan kivut minimiin, jotta sitten kestää sen ponnistamisen pidättelyn. Käytiin siis keskustellen läpi koko synnytys, miten sairaalaan, mitä sairaalassa, missä tilanteissa synnytyksestä siirrytään sektioon jne.
Niin, ja kaikkien kenen kanssa oon puhunut, niin käynnistetty synnytys tekee kipeämpää kuin luonnollisesti alkanut!! Nämä siis tuttuja äitejä, joilla useampi lapsi ja synnytyksiä kumpaakin lajia.
Ja muuten: mulla ainakin se erikoistuva lääkäri kokeili häntäluun asentoa emättimen kautta. Tutkiessaan siis sanoi, että "ja sitten häntäluu" ja kokeili missä mun häntäluu on.