Neuvola- ja ultrakuulumiset

Kävin tänää neuvolassa ja viikkoja on täynnä 40+1. Sain kans lähetteen synnytyspelkopolille kun mulle on iskeny kauhee pelko siitä jos tää raskaus menee sen kaks viikkoo yliajalle ni kuinka iso toi poika on sitten ja onko synnytys sit kuinka vaikee sen koon takii. Tähän asti en oo pelänny synnytystä yhtää, mut sit ku kuulin painoarvion ni johan alko pelottaa. Nyt vaa ootellaa et ne soittaa sairaalasta sitä aikaa et pääsen keskustelee tulevasta synnytyksestä. :/

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
ALotta kuulostaa, että oot saanu kyllä tosi hyvää ohjausta perätilasynnytykseen liittyen! Toivottavasti itekkin sais perjantaina edes jonkinlaista tietoa henkilökohtaisesti. Minkäkokoinen sairaala sulla on? Mun sairaala on keskussairaala, joten ei mikään yliopistollisen sairaalaan kokoinen..MIetin vaan, että onkohan ne ihan ammattilaisia tossa perätilasynnytyksessä, kun mä oon jääny niin huonolle ohjaukselle o_O

Arvio on, että mun vauva ois perjantaina 3500g, eli voi olla että vielä voidaan mullekki tehdä tota "kypsyttelyä". Jos sitten painoarvio ei oo yhtä äkkiä muuttunu paljonkin isommaks. Oliko se kohdunkaulan venyttely vaan epämiellyttävää vai oliko kuinka väkivaltaista puuhaa? Sattuko pahastikki? Koin sen ulkokäännön niin väkivaltaisena toimenpiteenä, että tuollainen venyttelykin kuulostaa jo pahalta mun korvaan. Varmaan riippuu tietty lääkäristäkin, se lääkäri joka mulla yritti sitä ulkokääntöä oli tosi kovakourainen niin siinä ulkokääntöä tekiessään kuin myös sisätutkimusta...

Kuinka kauan sitä pitää sitten odottaa, että saa alkaa ponnistamaan? Onko ne suositellu epiduraalia jo hyvissä ajoin vai mitä? Ja eikös se ole niin että sektioon ei voi enää mennä siinä vaiheessa, jos vauva on jo vähänkin ulkona? Vaan sektioon mennää jo ennen ponnistamista, jos ollaan mennäkseen?

Mullakin sisätutkimusta tekiessä lääkäri kokeili luut ja just paino myös peräsuoleen päin, joten uskon että on myös multa kokeillut tota häntäluuta.

Tosi huvittavaa, että täällä keskustelupalstalla kyselen perätilasynnytyksestä, kun en oo ammattilaisilta saanu infoa. Mutta ihanaa, että on joku joka on samas tilanteessa kuin ite, että ei ihan oo tän asian kanssa yksin.
 
Rsnn, minkäkokoiseksi sun vauvelia arvioitiin? Toivottavasti saat ajan pian, niin pääset keskustelemaan ennen synnytystä.
 
Alotta, mä olen kans kuullut että se käynnistys on rajumpi supistuksien kohdalta kun luonnollinen käynnistyminen, mut siinä vissiin myös synnytys etenee nopeampaa kun luonnollisessa. Ainakin mun ystävä joka on saanut 3 ja yksi niistä on käynnistetty niin kertoi että ne käynnistetyt supistukset tuli terävemmin ja eteni nopeammin.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
^ joo käynnistys ei varmastikkaa ole sama asia, kuin että luonnollisesti käynnistyisi.. Ja varsinkin ensisynnyttäjillä. Ja varsinkin perätilasynnytyksissä!! Mulle terveydenhoitaja sano, että "voidaan pehemeästi käynnistellä" perätilasynnytyksessä, mitä konsteja se sitten tarkoittaakaan..

Käynnistys kuulostaa kyllä muutenkin pahalta vaihtoehdolta, mutta perätilasynnytyksessä vielä pahemmalta...

Ja niinhän se on, että jos luonnollisen synnytyksen kulkuun joudutaan jotenki puuttumaan (käynnistys, kalvojen puhkaisu jne.) niin se aina lisää todennäköisyyttä, että synnytyksen edistyessä joudutaan puuttumaan lisää, esim. Imukuppi, pihdit...
 
ALotta, vielä pitää kysyä, että onko sinulla tietoa tuetaanko välilihaa ollenkaan perätilasynnytyksessä, niin kuin normaalisynnytyksessä? Entä onko välilihan leikkaus miten autonaattista?
 
Isabella, viime viikolla kun kävin koko ultrassa ni paino oli sillon 4 kiloo. Toki se on vielä normaalirajoissa, mutta mulle kuitenki iski kova pelko siitä ja varsinki jos se aikoo vielä kahen viikon ajan kasvaa lisää.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Rsnn, mutta hyvä että ne otti tosissaan sun pelon, ja pääset sinne polille. Ja eikö ne aikamonesti keskustelun lisäksi myös ultraa siellä tarkemmin, jotta pääsisit luottavaisimmin mielin synnyttämään? Oliko sulla kohdunsuulla tapahtunut yhtään edistymistä?
 
Joo, oon kyllä itekki hieman helpottunu siitä et ne otti sen asian vakavissaa ja teki sen lähetteen. Ultrauksesta en tiedä, mut kylhän seki vois olla ihan hyvä tehdä. Viime viikol ku kävin siellä ultrassa ni lääkäri tarkasti kohdunsuun ja totes sen olevan enää 1,5 cm pitkä ja melkein kahdelle sormelle auki, mutta sanoki että vaikka tilanne on se ni ei sitä pysty sanoo koska synnytys käynnistyy. Ja pyyhkäshän se sormellaki noita kalvoja pois mutta ei siitäkää mitää tehoo ollu.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Isabella, mun sairaala on pieni keskussairaala, kaksi kätilöä vuorossaan, noin 850 synnytystä vuodessa.
Perätiloja synnytetään siellä silti noin 10/vuosi, joten kaikki yhtään pidempään talossa olleet on hoitaneet niitä. Ja perätilan hoitaa yleensä kokeneempi kätilö. Ei mullekaan ole ohjausta tullut kuin nyt viimeisellä kerralla, kun sitä vaadin. Siis pitää kysyä, että saa vastauksia.

Kypsyttely aiheutti kipua (ja pientä verenvuotoa). Minulla ulkokääntö oli vain vähän epämukavaa, tuo venyttely sattui. Tietysti mulla on joka kerta osunut mukavia lääkäreitä, jotka selittää mitä tapahtuu ja se on auttanut rentoutumaan. Kuulema ulkokääntö sattuu, jos äiti yhtään laittaa vastaan ja mitenkä sä siinä rentoudut jos et pysty luottamaan lääkäriin?

Ei mitään tarkkoja aikoja, että mitä ja missä vaiheessa. Perätilasynnytyksessä lääkäri on tavoitettavissa/paikalla koko ajan ja lääkäri päättää miten edetään. En tuosta ponnistamisesta osaa sanoa tarkemmin, varmasti minuuteissa laskettava aika.

Nyt pitää mennä, jatkan myöhemmin.
 
38+4 oli tänään neuvolakäynti, oma terkka oli palannut lomilta ja oli niin kivaa nähdä sitä taas :) sf-mitta palasi sinne missä sen pitääkin olla, käsikopelolla sanoi että normaalikokoinen (joskin ehkä pitkä) vauva on ja hyvin on laskeutunut, vaikka ei kiinnittynyt. saa hellittää radi-tarkkailua ja nauttia loppuraskaudesta :p en aio toki ruveta nyt mässäämään ihan huolella, mutta aion kyllä syödä juttuja mistä olen viimeiset pari kuukautta kieltäytynyt. ei ollut huolissaan laskeneesta painosta, sanoi että vauva kyllä ottaa omansa että se on mun oma paino vaan mikä on nyt pudonnut. ja toki se varmaankin johtuu tuosta radi-ruokavaliosta. jäi kyllä hyvä fiilis ja kun oon koko ajan ollut harmistunut kun se ei laskeudu, niin tieto että onkin jo laskeutunut ja hyvin lähtökuopissa, toi luottamusta siihen että jossain vaiheessa sekin tulee sieltä ulos :grin jipii!
 
Jatkan nyt tuosta perätilasta, mitä tiedän... Tosin voi olla, että käytännöt voi vaihdella sairaaloittain.
Lääkäri ei sanonut tarkkoja aikoja milloin pitäisi epiduraalia ottaa tms., mutta kuitenkin suositteli pitämään kivut kurissa, jotta jaksaa varmasti ponnistaa, kun sen aika on. Perätilavauvaa ei voida niin paljon auttaa, esim. vetämällä, joten äidillä pitää olla voimavaroja jäljellä. Siksi suositteli reilua kivunlievitystä. Mutta eihän siitä voi ennakolta sanoa paljon tarvitsee ja mitä lääkkeitä, kun jokainen kokee kivun yksilöllisesti.

Sektio-optio on voimassa koko synnytyksen ajan, jos vauvan sykkeet heikkenee, mennään sektiolla loppuun. Ymmärsin niin, että myös vielä siinä vaiheessa jos peppu vähän pilkottaa, niin voidaan tehdä sektio, pää on kuitenkin isompi eikä sitä voi lääkäri noin vain nykästä ulos. Äidin pitää synnyttää lapaluihin asti ja vasta sitten voi lääkäri auttaa, siinä on siis pituudesta suurin osa synnytetty jo.

En edes tullut ajatelleeksi kysyä välilihasta. Ajattelin, jonkin artikkelin perusteella, että leikkaavat sen automaattisesti. Muutenkin puhuttiin synnytysasennosta, että ponnistusvaiheessa pitää olla siinä pöydällä, jotta lääkärillä tilaa työskennellä ja lantio mahdollisimman auki auttaessaan päätä ulos. Pitääpä tämä vielä kysyä ensi viikon käynnillä, tosin ei mulle sillä ole merkitystä, parempi vain jos leikkaavat kuin että repeäisi.
 
Alotta, mun kaverilla ei ainakaan leikattu vaikka synnytti perätilassa vajaa 2vk sitten, tosin ei ollut ensimmäinen synnytys ja vauva oli alle 3kg.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Huh, soittivat mulle lopultakin sairaalasta ja sain ajan synnytyspelko polille huomiselle. Pyys kans kirjaamaa ylös ne asiat mitkä synnytyksessä pelottaa jotta lääkäri voi käydä sitä läpi. Iha hyvä vaa, koska tiedän et ku alan asiasta itkee ni multa lähtee puhekyky ja koitan siinä tilanteessa vaa saada hapen kulkemaa. :D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Rsnn, hieno juttu :) hyvä että sen keskustelu pitää lääkäri, niin varmaan tutkiikin sitten vauvan js sut paremmin synnytystä ajatellen, näin ainakin oys:ssa :)
 
Pelkopolilta päästy ja helpotti kyllä oikeasti näitä mun pelkoja! Se lääkäri oli aivan ihana ja se teki perusteellisen tutkimuksen sitten. Kokoarvio ei ollu viikossa muuttunu yhtää oikeastaan ja lantionkin kun se kävi läpi ni sano että hyvän kokonen lantio on ja hyvin pitäis vaikka isommankin lapsen tulla läpi. :) lääkäriltä sain myös luvan tulla herkemmin synnärille tutkimaan tilanteen kun synnytys lähtee käyntiin kun oli pelkoa myös siitä nopeasta synnytyksestä. Sano et vaikka kiellettäis tulemasta ni senku tuut vaa. :D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä oli tänään ensimmäinen lastenneuvola. Tavattiin tuo uusi neuvolatätikin vihdoin. Huh mitä sähellystä, sairaalasta ei oltu merkitty äitiyskorttiin kaikkia tietoja eikä sairaalasta oltu saatu myöskään synnytyksen tai minun tietoja. Pojan tiedoista löytyi osa.
Oli nopea käynti, katsottiin paino (oli vihdoin lähtenyt nousemaan lähtöpainosta), päänympärys ja pituus (50,8cm). Saatiin tiedot rokotuksista, varattiin uusi aika seuraavalle viikolle painokontrolliin ja siitä seuraavalla viikolla olisi lääkäri.
Täällä ei tosiaan tehdä kotikäyntiä niin kuin muualla tuntuu olevan tapana. Harmi sinänsä, oli ikävää yrittää istua siellä kovalla tuolilla... :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Kharou, etkö säkin asu Lahes? Kyllä mulle ainakin neuvolasta on sanottu, että eka käynti pyritään järkkäämään kotikäynniksi. Toki täällä on kova ruuhka, joten voi olla ettei onnistu, riippuu ihan tuurista. Mä siis olen keskustan neuvolassa.

Sit kyselisin miten päksissä homma toimi? Millasta oli synnärillä / osastolla? Oliko ihan kamala ruuhka?
 
Sirriäinen, joo. :D Elokuu on näitä kesälomakuukausia niin ei kuulemma riitä millään resurssit kotikäynteihin, sanoi tuo meidän neuvolatäti. Muuten olis voinutkin olla. :) En tiedä et onko sitten eri alueiden neuvoloilla eri tilanne, tämä vähän itäisemmässä osassa. :wink

PHKS oli ihan mukava paikka synnyttää. Me ehdittiin tavata jo synnytyssalissa kolmen eri vuoron kätilöitä, kaikki oli mukavia ja pätevän oloisia. Me jouduttiin osastolla kolmen hengen huoneeseen, kun samana päivänä synnytti moni. Myöhemmin tulleilla puolestaan oli jo mahdollisuus perhehuoneeseen.
Ohjausta siellä sai vaihtelevasti, toisinaan eri vuoroissa olevat antoi keskenään ristiriitaisia ohjeita. Aina kuitenkin sai apua kun pyysi.
Ekana päivänä näytettiin pikaisesti vaipanvaihto ja peruspuhtausjutut, toisena päivänä sitten kylvetys. Kolmantena päivänä olikin jo kotiutuminen. :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
neuvola 38+6.
painoa taas +1kg. En käsitä mistä se tulee neuvolassa, kun omasta mielestä kotivaaka näyttää samaa lukemaa kuin viime viikollakin?? Ei tullut motkotusta, kokonaisnousu 9,8kg.
Edelleen PT, sykkeet ok, liikkuu.
Verenpaine 130/95 tms. meni myös läpi ok, koska ei muita raskausmyrkytykseen viittaavia oireita. Toisella mittauksella olikin sit jo vähemmän painetta.

Seuraava käynti 39+6. Tosin välissä se PT kontrolli äitipolilla.
Neuvolantäti toivoi, ettei nähdä ensi viikolla. :grin

Meillä pitää soittaa neuvolaan kun on kotiuduttu, varaavat sitten ajan kotikäynnille.

Ja niin: vatsa on laskeutunut! Jes!
 
Takaisin
Top