Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja riippuu paljon mittaajastakin toi sf-mitta. Siis saattaa parilla sentilläkin heittää ainakin mun kokemusten mukaan. Esikon kortissa näkyy heti heittoja kun joku muu mittasi kuin vakkari täti. Tosin silloin käyntejä oli paljon useammin kuin tässä raskaudessa. Oma täti jäi lomalle joten saapi nähdä millaisia lukemia huomenna mitataan..

Meilläpä kun ei hirveesti oo vaihtoehtoja noissa mittaajissa, melkeinpä kaikki käynnit mulla on ollu raskauden aikana samalla tätillä( pienen paikkakunnan etuja ehkäpä)

Mulla on ollu koko raskauden sama terkkari neuvolas ja se jäi nyt kesälomalle ja oikein kauhistuttaa mennä jollekin ihan ventovieraalle ens viikolla...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulle neuvolan täti soitteli tänään perään eilisen käynnin jälkeen että laittoi sittenkin mulle lähetteen kokoarvioon ja synnytystapa-arvioon polille kun oon niin lyhyt (??) :eek: Ilmeisesti 155cm on joku raja.. No mun lantio on ainakin omasta mielestä niin leveä että eiköhän sieltä isompikin tyyppi mahdu :grin Mutta kiva päästä vielä arvioituttamaan kokoa kun ei ole koko-arviota hetkeen aikaan tehty.

Toinen asia mistä soitteli oli ne hepatoositulokset, oli näyttänyt niitä lääkärille ja sanoi ettei tarvitse huolestua mutta lääkäri sanoi että jos kutina jatkuu niin heti soittoa neuvolaan ja uudelleen verikokeisiin..:confused: Oon nyt kuitenkin kahdesti jo käynyt verikokeissa ja ymmärtääkseni tulokset ollut ok, en sitten tiedä oonko jollain rajalla vai miksi pitää vielä sitä tarkkailla? :eek: Kutinaa kuitenkin on edelleen koko ajan, pääsääntöisesti käsissä ja jaloissa ja sormissa, mutta myös vatsalla, kyljissä ja käsivarsissa.. Mutta oon olettanut että se johtuisi tästä kevyestä turvotuksesta tms. Kuinkahan pian se hepatoosi voi sitten kehkeytyä? Kuitenkin edellisissä verikokeissa kävin n. viikko sitten ja tulokset oli kai ihan ok??

Hitto soikoon! Tulipa mieleen, että mun täytyy pyöritellä puikkoa alapään reikien huudeilla streptokokkinäytettä varten! Melkein unohdin koko jutun.

Mulla tuli myös vaaleanpunaista paperiin ja meni nopeasti ohi. Johtuu vaan pienestä nirhaumasta kun oli peittoa heiluteltu illemmalla.

Overa86, en tiiä ookko uudelleensynnyttäjä vai et, mutta ei sitä lantion kokoa voi ulkoa päin arvioida. Sillä ei siis oo mitään tekemistä sen kans kuinka leveä perse on, vaan synnytyksen yhteydessä ku puhutaan lantion koosta, ni tarkotetaan lantion rakenteellista kokoa. Sen voi arvioida uskottavasti vain kuvaamalla. Yleensä lääkäri arvioi vaan sisätutkimuksen perusteella lantion koon. Ja tietenki sitte, ku on synnyttäny, ni tietedään, että sen kokonen ainaki mahtuu ulos. Mutta se, että oot 155cm pitkä, voi viitata siihen, että sun lantio ois ahdas. Mutta ei välttämättä.

Hepatoosi ymmärtääkseni voi kehittyä vuorokaudessaki.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Täällä meilläpäin ei taideta ottaa streptokokkinäytettä ollenkaan :D En oo halaistua sanaa kuullut tästä asiasta terveydenhuollon puolelta ja viikkoja on jo 38+0. Näköjään nää käytännöt eroaa toisistaan paikkakunnittain.

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Hahah, joo ensisynnyttäjä täällä joka on kuvitellu että näin leveestä perseestä mahtuu mitä vaan ulos :grin:laughing002 Mutta ehkä se ei niin menekään..:) Täytyypä noita kutinoita sitten ihmetellä josko vielä hommaisi sen lähetteen labraan..eilenkin oli aika paljon kutinaa, mutta käytiin saunassa niin arvelin että johtuisi siitä.

Minä olen myöskin 155cm pitkä ja huomenna olisi edessä synnytystapa arvio. Täällä päin ainakin 155cm on raja, eli sitä lyhyemmät laitetaan automaattisesti arvioon. Itseltä olisi arvio jäänyt välistä ellen olisi sen perään kysellyt pari viikkoa sitten. Terkkari sitten laittoi kokeilu mielessä lähetteen ja siispä sain lääkäri ajan. Vähän jännittää jo huominen.

jjanette, täällä sama homma, streptosta ei oo puhuttu mitään ja mulla tänään rv 39+1. Seuraava neuvola ensi viikolla kun on rv 40+1 (jos sinne saakka päästään... toivottavasti ei...).

^ Mulla ihan sama tilanne! Ja taisinkin johonkin jo kirjoitella, että kysyin viimeisessä neuvolalääkärissä tuosta näytteenotosta ja hän sanoi ettei sitä tehdä automaattisesti kaikille.. jäi kyllä kysymättä, että kenelle se tehdään oletuksena.

Kohta neuvolaan. Oma terkka jäi just lomalle, ja nyt siellä vastassa joku tuurari. Ja mikäli joudun viel ens viikollakin menemään niin sit saattaa olla taas eri tyyppi vastassa. Ja riippuen miten vauva syntyy niin saattaa olla viel kolmas terkka joka tekee ekan tarkastuksen. Tai sitten mun oma terkka on palannu, ja käydään viereisellä paikkakunnalla hänen luona, koska meijän oma tk heinäkuussa osin kiinni. Ihana lomakausi.

Neuvola 39+0

Paino 76,9 (viimeks 77,8) en ymmärrä, mielestäni olen syöny kyl tooosi paljon, etenkin jussina tuli tankattua... Mut ei tuo sijaistava pitäny tuota minään, itteeni tosin alko hieman mietityttään.
Turvotus -, tämä jopa halus omin silmin ja kätösen todeta nilkkojeni tilanteen
RR 112/64
Pissa puhdas, hemppaa ei mitannu
Sf 35 (ollu 36 vkolta alkaen)
Syke ~140, tämä jopa sanoi sen ääneen.

Hieman oli kuivan olonen (kuin myös näkönenkin) tämä täti. Mutta käynnistä selvitty kunnialla. Elättelen toiveita etten ole menossa ens ti 39+6 enää neuvolaan :rolleyes:

Tänään kävin neuvolassa 38+2. Hemppa oli 134, verenpaine ja pissaa ok. Sf mitta oli tippunut viikossa 2cm ja vauva on lähtökuopissa :) painoa oli tullut hiukan päälle 300g. Ensi viikolla taas neuvolaan ellei synny sitä ennen.

Muokattu viimeksi:
Lääkärineuvola 38+2 (Miks muuten neuvolassa mennään päivän edellä koko ajan eli 38+3 vaikka la on 7.7. vai oonko mä ite laskenut väärin?)

Oli yks turhimmista käynneistä tähän asti. Vakiterkka lomailee joten sijainen oli. Kysyi multa tulosta viimeksi otetusta streptokokkinäytteestä! No löysi se ne tiedot koneelta. Sitte kysyi otetaanko hb. Sanoin et mitä turhia, tuskin mun enää tarvii raudansyöntiä tässä vaiheessa aloittaa. Ja kysyi vielä että laitetaanko vielä yks neuvola-aika viikolle 40+. Mietin vaan että jos olisin sanonut ei niin missä vaiheessa mun pitäis olla yhteydessä johonkin jos lapsi ei alkaisi syntymään ajoissa. Paino oli noussut +592g ja rr 145/77 mut selitys korkealle yläpaineelle tais olla se että vielä varttia aikaisemmin olin imuroinut ja pessyt lattioita. Pissa puhdas.

No sit lääkärille jossa seurasi turhin osuus. Sisätutkimus tehtiin ja kohdunsuu on pehmeä ja 1cm pitkä ja vauva tosi alhaalla. Tuskin menee kuulemma hirveesti yliajalle. Tai sit menee. Melko valmista siellä alkaa olla.

Huomenna voisinkin soittaa neuvolaan lisää tietoja koska lääkäri ei merkinnyt korttiin sf-mittaa, tarjontaa, sykettä eikä liikettä. Mut kaippa ne oli okei kun ei mitään maininnut. Sanoi vain että reippaat äänet kuuluu mahasta ja onnea synnytykseen.

Mimmi, kuullostaapa huolettomalta toiminnalta. :/ Toki terkan kuuluukin kysellä asiakkaan mielipiteitä, mutta joskus sellainen turhanpäiväsyys ottaa pannuun. Musta on myös jotenkin hauskaa kun lääkärit tai terkat ottaa kantaa siihen millon vauva syntyy. Onko ne ikinä pitäny paikkaansa paitsi suunnitelluissa sektioissa/käynnistyksissä :D ja silloinkin voi sattua vaikka ja mitä.

Mulla on laskettu aika 9.7 ja viikot tänään 38+0 että kyllä toi neuvolan laskenta tuntuu vähän hassulta. :D Kattookohan ne siellä varmasti oikeeta päivää mistä laskea?

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Mimmi meillä on sama laskettuaika ja mulla oli myös sama kohduntilanne. Sanoivat myös et saattaa tulla oikeestaan millon vaan huomenna tai vasta la jälkeen...Ei siis kauheasti ollut mitään iloa käynnistä. Sf mitta tosin oli viikossa laskenut pari senttiä.

Takaisin