Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toivotaan Rosamunda, että pikkunen on vaan ottanu kasvuspurtin nyt ja kasvu hidastuu loppua kohti! Mä ainakin ajattelin vänistä lääkärille niin pitkään, että saan ajan käynnistykseen, jos näyttää että on isokokoinen tulossa. Ei huvita ensisynnyttäjänä kokeilla, että mahtuuko se reilu 4-kiloinen tuolta putkistosta ulos vai ei :grin Mieluummin sitten vähän pienempää pötkylää voisi kokeillakin.

Avea joo niin mäkin sen oon ajatellut :) mutta ilmoittelen kyllä sitten kun itsekin tiedän.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Neuvolakäynti 36+3

Paino +1050 g/vko
Ei turvotuksia
Pissa puhdas
Verenpaine 124/77 eli samaa luokkaa kuin aiemmin.
Sf 30 eli alakäyrällä
Rt, mutta ei kuulemma vielä kiinnittynyt
Painoarvon heitti samaksi kuin erikoisesta (syntyi 39+2 3,2 kg)
Sykkeet 135
Streptokokki näytteen otti, sorkki molemmilla rei'istä mut ei ollenkaan niin kovakouraisesti kuin esikoista odottaessa.

Kaikki oli siis oikein hyvin ja seuraavaksi olisi lääkärille aika viikolla 38+.

Tänään oli neuvolalääkäri. Vauva vielä ylhäällä. Lääkäri oli sitä mieltä, että synnytys menee lasketunajan tienoille. Vauva on lääkärin mielestä pieni tunnusteli ns. käsikopelolla. Sanoi, että jää varmaankin alle 3500g syntyessä.
Tänään kävin myös labrassa antamassa sen streptokokki näytteen. Labran täti sanoi, että ohjeet on muuttuneet ja kaikilta synnyttäjiltä otetaan näyte ja uuden ohjeen mukaan molemmista rei'ista

Tää streptokokkinäyte on kyl jännä: mulla oli neuvolalääkäri viime viikolla 36+3 ja kysyin siinä että otetaanko näyte. Lääkäri vastasi, että kaikilta ei oteta oletuksena :O menee jo vähän yli hilseen :D

Sent from my Nexus 5 using Vau Foorumi mobile app

Ei ole täälläkään otettu näytettä ja menossa 36+4. Ehkä ensi viikolla kun on neuvola/lääkäri sillon katotaan myös mikä on kohdun tilanne eka kerta tässä raskaudessa.

Eilen kävin neuvolalääkärillä ja multa otti streptokokkinäytteen, ja mullekkin sanoi että nykyään kaikilta otetaan, koska voi synnytyksessä tarttua vauvaan ja on tosi vaarallinen. Jotenkin jäi lääkäri käynnistä vähän epäilevä olo, kun lääkäri ei oikein mitään sanonut mihinkään ja odotin että ois vähän paremmin tutkinut. Mutta vauva kuulemma kiinnittyneenä lähtökuoppiin ja mahtuu tulemaan alakautta. :)

Olen joutunut käymään äitipolilla viimeiset 4 viikkoa lapsiveden vähyyden takia ja rasittavaa kun joka kerta eri lääkäri ja sanovat ihan eri asioita. Toinen sanoo, että hyvin todennäköistä, että loppuun asti ei voi odotella ja joudutaan käynnistämään ehkä jopa leikkaamaan aikaisemmin. Toinen sanoo, että mulla ei voida käynnistää aikaisemman sektion vuoksi. Kolmas sanoo, että lähiaikoina pitää tehdä oksitosiini rasitus (tai se nännien pyörittely rasitus, jonka nimeä en nyt muista :D) jotta nähdään kestäisikö vauva synnytystä. Lapsivettä jäljellä melkeinpä vain yksi lammikko tuolla vatsassa. Lisästressinä vasta-aine E, josta yksikään lääkäri ei ole vielä antanut selitystä..

Meillä oli neuvola viime viikolla rv 33+4. RR 107/73, hb 108 (pysynyt onneksi samana, eiä laskenut enempää), rautaa vetelen, joten toivottavasti lähtee nousuun... Mennyt tasaisesti alaspäin lähtö oli 135..
Paino oli tippunu 0,4 kg, ilmeisesti ollut turvotusta viime kerralla kun silloin (rv 31) oli tullut 700g vko. Kohdunpohjankorkeus 32. Tyyppi oli tosiaan kääntynyt jo lähtökuoppiin, niinkuin epäilinkin :)
Edellisviikollahan meillä oli lääkärikäynti, kun on selkä vaivannut, niin kävin hakemassa sairaslomaa. Jonka sainkin ja nythan sitä oltu sairaslomalla jo pari viikkoa. Huomenna alkaisi virallinen äitiysvapaakin, joten melko loppusuoralle sitä jaksoi, tänään ajattelin mennä käymään työpaikan kesäjuhlissa vielä moikkaamassa työkaverit.
Mutta lääkärissä tahtoi tehdä sisätutkimuksen mitä ihmettelin, kun selkää menin valittamaan, ja tutkimuksen jälkeen (ultrasi myös) pisti lähetteen synnytyssairaalaan kun halusi että gynekologi tutkii tarkemmin. Olin niin hämmentynyt, etten siinä tajunnut kysyä mikä vialla, ajattelin vain että no minäpä ajelen tästä sitten käymään synnärillä (puolen tunnin ajomatkan päässä). Menin onneksi käymään välissä kotona, kun siellä sitten iski että jotain voi olla vialla ja rupesin itkemään paniikissa. Soitin miehelle, joka oli töissä ja isälle joka lähti viemään minua sairaalaan. Sairaalassa vastaanotto oli tosi nuiva! Pistivät kuitenkin minut sydänfilmiin, jossa makoilin puoli tuntia ja sitten sisätutkimukseen, jossa mittasivat kohdunsuun. Kaikki oli kunnossa, ja lääkäri oli siis epäillyt, että on pehmennyt ja auennut. Jonka jälkikäteen luin itsekin neuvolakortista.. Ja siellä näkyivät ottaneen myös sen streptokokki näytteen. Saipahan kunnon tutkimukset jos ei muuta.. Mutta kyllähän pelästytti! Osaa ottaa hieman rauhallisemmin tuon käynnin jälkeen..
Juhannuksen jälkeen onkin sitten seuraava neuvolakäynti, joka on lääkärinkäynti viikolla 37. Samana päivänä meille tulee kotiin käymään myös terkkari. Tutustumiskäynnille, joka on kuulemma täälläpäin tapana ensisynnyttäjillä. Sama tulee sitten käymään kun vauva on kotona.

Tulihan hirveä stoori, mutta oli pitkä taukokin kirjoittelussa :)

JustBreathe, tosi inhottava tilanne, kun itse et tiennyt ollenkaan mikä on vialla. Mie inhoon sitä hiljaisuutta jota jotkut lääkärit käyttää voimakeinonaan kun joku näyttäis olevan vialla. Itse makaa siinä pöydällä ja näkee selvästi lääkärin naamasta, että lääkärin mielestä kaikki ei oo niinkuin pitäisi, mutta lääkäri pysyttelee tuppisuuuna eikä sano mitään. Jonkunlainen sisäänrakennettu tutka voisi olla lääkäreilläkin, kun hoitavat jo valmiiksi pelästyneitä äitejä.

Eilen oli neuvola ja kaikki oli ok, ainoo vaan että sf-mitta 39cm ja edelleen menee ihan omaa käyräänsä reilusti yli käyrien :grin Ei siis mikään ihme ettei pysty kunnolla hengittämään.
Ja eilen siis rv 37+0.

Muokattu viimeksi:
Mulla oli neuvola tiistaina, rv 36+4, jolloin terkka sanoi, ettei oo kiinnittynyt. Lääkäri sanoi kuitenkin seuraavana päivänä, rv 36+5, että on kiinnittynyt. Saman sf-mitan kumpikin kuitenkin sai, mikä tuntuu kyllä olevan pieni teihin muihin verrattuna, 31 cm, mutta menee aikalailla keskikäyrällä kuitenkin. En oo saanu rakenneultran jälkeen mitään kokoarvioita. Nyt kun kysyin lääkäriltä, niin sanoi, että ehkä jotain 2600-2800 g, mutta ei tutkita sen tarkemmin kun kaikki raskaudessa mennyt hyvin. :eek: No, kai se mahtuu syntyy :)

^ Meille ei sanottu edes rakenneultrassa kokoarviota. Toki tuota sf-mittaa on seurattu, mutta siinä se. Mulla oli tarjonnan tarkastus viime viikolla, ja siinä ultraaja tutkaili mittoja, sanoi itse kyllä että on aivan epävirallinen kokoarvio (monitori näytti n.2700g) ja että katsotaan ihan kun on ylimääräistä aikaa. Yksi mun pelko on, ettei mahtuisi tulemaan alateitse, ja se huomattaisiin synnyttäessä :eek:

Mä olen pistänyt merkille et tosta pelosta on tullu tosi yleinen ilmiö, eli pelätään että mahtuuko vauva syntyyn.. Ihan mielenkiinnosta haluaisinkin kysyä että onko kaikilla siihen joku syy, tyyliin että olis tutkittu et on ahtaat paikat tai jotain vai pelätäänkö sitä ns. muuten vaan..? Funtsailin vaan kun siis itellä ei esikoisen kans käyny edes mielessä pelätä tollasta.. :rolleyes:

Mäkään en jotenkin osaa pelätä synnytystä. Mä luulen et tässä kohtaa tieto lisää tuskaa. Niin paljon on netissä kaikkia juttuja siitä ettei mahdu syntyyn ja on käyny sitä ja tätä. On tietysti niitäkin jolla on oikeesti syy pelkoon mutta jotenkin uskoisin että tää nettiaika on pelkoja lisäänny. Tästä asiasta ollaan äitini kanssa juteltu ja tultiin siihen tulokseen että se vaikuttaa paljon.

Joo, se on se neuvo jonka oon synnyttäneiltä tutuilta saanu; älä lue mitään aihetta koskevaa netistä, varsinkaan foorumikirjotuksia ;) enkä oo nyt loppuvaihees enää lukenutkaan, ainoastaan kuunnellut jos joku on livenä kertonut omista kokemuksistaan. Oma synnytyspelkoni on raskauden myötä lähes kokonaan kadonnut, enkä aio hankkia sitä takaisin mistään nettipalstoilta :P

Niin toi on kyl ihan totta! Muutama tääl on tosiaan kertonukkin et on ihan aihettakin pelkoon, mut tosiaan jännä juttu.. :rolleyes: Ite oon kans sellanen et vaik lukisin mitä niin en osaa pelätä vaan toisten kokemusten perusteella, koska se ei tarkota sitä ettäkö itelläki ois samoin..

Ja kyllähän normaalisti nainen pystyy synnyttään neli-jopa viiskilosen ihan hyvin. Mutta ainahan ne harvinaiset tapaukset nousee pintaan. Jokaisessa synnytyssairaalassa noita synnytyksiä hoidetaan kuitenki se kymmenkunta päivittäin ja suurin osa sujuu ihan ok.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Joo siis oon pistäny merkille ihekin täällä lueskellessa (sekä facebookin ihmeellisessä maailmassa) et moni ainakin sanoo sen ääneen / kirjottaa ja osa kai oikeasti pelkääkin, et mahtuuko syntymään..
Pitää tää henk koht sanoa vielä, et ite en tosiaan ensisynnyttäjänä osannu ees miettiä mitään sellaista..
nyt toki erilailla kun se yks kokemus on takana :grin

Mutta, ihelläni voi tehä se niinku Miu88 tuossa kirjotteli, et elä lue mitään varsinkaan foorumeilta, niin sitä en tosiaan tehnykään :grin Sen verran tunnen ihteeni, et olisin kaiketi käyny sit liikaa miettimään. En halunnu kuullakaan mitään millasta synnytys esim on koska ihelleni koin parhaimmaks mennä vaan autuaan tietämättömänä ottamaan vastaan sen mitä tulevan pitää...
No, kai sitä jotain "ennakkovaroitusta" olis voinu kuitenki ottaa, mut tällä kertaa viisaampana..onneks sai tän toisen mahdollisuuden vielä kokea :)

Takaisin