Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolakäynti takana, kaikki arvot kohillaan :)
Tällä kertaa ei ollu mitään nipottamista painonnousustakaan kun ohjelma anto 500g/viikko painon nousuks.. hehheh. sf 26cm... eeeerittäin yläkäyrillä siis verraten esikoisen odotukseen...

Lääkäri katto alapään, valkovuotoa on omasta mielestäni *yäh* paljon, mut oli sitä mieltä ettei ainakaan sillä hetkellä mitenkään hälyttävästi o_O Ja kyllä siellä tuntu kohdunkaulat ja suut ynnä muut olevan ihan normaalia luokkaa, ettei tässä nyt tarvii huolestuu mistään mut oli sitä mieltä et rauhallinen kävely on sallittua mut mitään painavaa ei enää sais nostella.. puuuuuhhh...

70Mulla oli neuvolasa kaikki kunnossa. Toissakeralla oli hempat pudonnut 136--120, joten aloitin ottamaan rautalisää jokatoinen päivä (vaikka ei olisi tarvinnut,mutta kun tuo väsymys ja puutuneisuus oli niin älytöntä,et pakkohan oli jotain sen eteen tehdä). Nyt oli arvot noussut 120--130 eli ihan hyvät ja huomaa jo omassa jaksamisessakin,että on parempi olo ollut.

Ötökän sykkeet oli ka. 134 ja kovasti potki suoraan neuvolatädin doppleriin!
Mun verenpaineet olivat hyvät 115/70 ja syke oli 60. Sain kehut tuosta hyvästä neuvolan tädiltä! :)

Paino oli noussut 1kg. eli vielä ollaan aloitus painosta -4kg..eli kokonais painon nousu on 3kg tähän mennessä. Et ihan tyytyväinen olen tähänkin.

Muutenkin kaikki hyvin,pissatesti aina ollut puhdas,et sekin ihan hyvä homma.
Kauheesti ei ole vieläkään mitää raskausoireita,vaan olo on tosi hyvä ollut!

Maanantaina olisi sokerirasitus..just can´t wait! niin jo ärsyttää valmiiksi mennä sinne,mutta hyvähän se on tietää sitten,että onko muutosta tuon suhteen tapahtunut,koska kävin siis silloin rv13 jo ensimmäisen kerran ko. testiti ja silloin oli kaikki arvot erinomaiset.

Muokattu viimeksi:
Tänään oli lääkärineuvola (viikkoja 28+2). Protskut plussalla joten täytyy huomenna viiä labraan virtsakoe. Kohtu laskeutuu jo jonkun verran, mutta lääkäri sano että ei hätää kun kohdunkaula ei oo pehmenny ja on jotenkin takana piilossa ja siks suojassa, mut sano et pitäis istua niin paljon kun mahdollista seisomisien välissä. Hemppakin oli laskenu 115 kun alussa oli 137 mut ei kuulemma viel hälyyttävä mutta sitä seuraillaan ja kahen viikon päästähän on sit taas jo seuraava neuvolakäynti. Kaikki muuten vaikutti hyvältä ja sf mittakin oli 25 cm eli ihan normaali vaikka pelkäsin et olis kasvanu liian vähän kun kohdun korkein kohta on vasta pari senttii yli navan. Se vaan johtuu tästä mun pituudesta onneks :)

Oon muuten vähän hankalassa tilanteessa.. meillä jäi oma neuvolatäti useamman kuukauden sairaslomalle ja nyt siellä on sijainen, kenestä en oikeastaan välitä ja kenen kanssa ei kemiat kohtaa.
En nyt sit tiiä, pitäsikö neutraalina vaan käydä mitat otattamassa ja muut lukemat ihestään.. pitäiskö kysyä suoraan onnistuuko meillä ammattimaisesti nää käynnit vai suoraan vaan kieltäytyä menemästä hänen luo.. äh...

^ Aika kurja tilanne, en osaa kyllä sanoa miten kannattaisi tehdä. Ihan oman fiiliksesi mukaan katsot, miten parhaaksi näet.
Mäkään en tästä meidän sijais-neuvolatädistä oikein välitä. Siis tulen toimeen, mutta harmittaa kun siitä tykkäsin kauheasti joka oli alkuun...

Äippäpolilla käyty koska kolmatta päivää putkee verenpaineet koholla 145-172/89-111 + kovat turvotukset jaloissa ja mahassa nyt rv 26+1 Siellä tutkivat tarkemmin, kohdunsuu ja kohdunkaula ennallaan (puoli pehmeä ja 2cm) vauva voi hyvin paino arvio 900g. Proteiinit 1+ ja verikokeiden tuloksia ei tarvinnu jäädä odottamaan, soittavat jos niissä jotain häikkää. Epäilevät että on ennakoivaa raskausmyrkytystä tai sit vaan et raskaus kohottaa paineita, joten sain verenpaine lääkityksen ja joudun seurantaan. Tiistaina neuvola lääkäri ja to seuranta aika äippäpolille. Jos tää tästä toivottavasti :sad001

Neuvolalääkäri takana, tänään rv 26+5 Sokerirasitus tulokset ok, hemppa 121, painoa +500g/vk (yht 2,5kg lähtöpainosta) verenpaineet 139/83 eli lääkkeet toimii jes!
X8YPpi6kcyo.png
Sf mitta 24cm, kohdunkaula 2cm, Kohdunsuu pehmeä/puoli pehmeä ja sormelle auki. Mitään raskasta ei saa tehdä, lepoa vaan. Jos tää nyt tästä eikä kehittyis myrkytykseksi, torstaina äippäpolille vielä tarkistukseen :)

pauski90, hyvältä muuten kuulostaa, mutta harmi tuo puolipehmeä ja hieman auennut kohdunsuu. Nyt sitten ihan tosissaan koitat ottaa rauhallisesti! :)

Oli kuulema pehmeä tai puolipehmeä sano että joidenkin mielestä puolipehmeä mutta hänestä oli kyllä jo pehmeän puolella niin merkkas korttiin kummatkin. Ja ei kuulema mitenkään hälyttävä tilanne oo kun toista odotan, uudelleen synnyttäjillä yleensä pehmeämmät paikat. :) Mut siitä se oli vähän huolissaan kun tähän asti ei oo ollu yhtään auki ettei vaan enempää lähe aukeamaan, mut jos tää tästä lepäilemällä. La ja su pitäis järjestää esikoisen synttärit ja 3.5 on kaverin polttarit joita oon suunnitellu, niiden jälkeen nostan jalat kohti kattoa enkä tee enää mitään :rolleyes:

Joo pauski90 ottaa ny iisisti vaan! :)
Mulla oli tänään perus neuvola ja meinasin ihan pökrätä siihen sängylle ku sydänääniä kuunneltiin. Vissiin kohtu painaa nii kivasti jotain isoja verisuonia. Kuunneltiin sit kylkimakuussa ja hyvin kuulu siitäkin. :)
Hempat oli vaan 100 joten rautakuurille vaihteeksi..
Sf mitta oli 28 eli kai ihan normaali jos kaks on masussa mut menee tota yksöstaulukkoa kun kattoo niin yli yläkäyrän. Outoa ettei oo monikkoraskauksiin omia taulukoita.
Mulla vaihtu terkka kun muutettiin ja voi kun harmittaa etten oo saanut hänellä käydä alusta saakka! Niin ihana ihminen ja oli paljon asiantuntevampi kuin edellinen.
Painoa oli tullu +135g viikkotahdilla eli pikkase vähemmän kun viime kertanen 904g/vko.
No yhteensä alusta tullu 4kg :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Sokerirasitusta ja neuvolaa oli tänään; sokereissa kaikki arvot ylitty hiukan, eli radi -> kotiseurantaa ja ruokavalion muokkausta... jotenkin silti aavistin sen, ja toisaalta iha vaa hyvä et oikeesti joutuu alkaan parantaan ruokailutottumuksia. Oma itsekuri yksin kun ei oo oikein siihen riittäny, vaikka nyt perusterveellisesti syönkin, mut ne ruokailuvälit ja makean syönti... no, loppupa seki nyt sit :rolleyes: :smiley-angry017

Muutoin neuvolassa kaikki ok, ja suurena plussana että paino ei ollut noussut! + 7kg on tähän mennessä tullut, nyt viimisen kuukauden on pysynyt samana :>

Mulla oli kans viime viikolla neuvola ja sokerirasitus. Neuvolassa oli kaikki hyvin ja nyt ei ollut plussalla proteiinitkaan :) Täti oli tyytyväinen ja sainkin seuraavan neuvola ajan kuukauden päähän kun nyt oli kaksi viikkoa vaan välissä kun oli viimeks proteiinit 2+ pissassa.

Täällä käytiin tänään Jorvissa lisäultrassa katsomassa, että istukka on noussut pois kohdunsuulta. Ja olihan se. Kaikki näytti muutenkin hyvältä, paino oli tippunut 1,5kg radi-ruokavalion myötä, mutta lääkäri oli kyllä tiukkana tulevaisuuden ruokavalionkin kanssa, kun sukurasite diabeteekseen on olemassa ja painoakin liikaa. Muuten totesi kaiken olevan niin kuin pitääkin, viikolla 36 eli 2.6. on seuraava kokoarvioultra, jossa katotaan miten isoksi beibe on kasvanut. Nyt oli 1470g viikolla 30+1, ja lääkäri sanoi sen olevan sopiva. Ihan mahtava homma! :)

Tänään oli neuvolalääkärin käynti ja kaikki hyvin :Heartred Tyypillä näkyi kasvot jo ihan selkeästi, mutta jalat oli taas tiukasti ristissä, ettei millään halua paljastaa kumpaa sukupuolta on :rolleyes: kohdunkaula ja -suu oli normaalit, eli ei hätää siinäkään. Hullua kun nyt se tyyppi ei mahtunut enää ruudulle kokonaan, vaan piti katsoa osissa, että taitaa se jo iso jötkäle olla!
Hemoglobiini oli vähän vielä tippunut, mutta Floradixia vaan kehiin, niin eiköhän tässä jaksa vielä töitä painaa. Painoa oli tullut 475 g viikkotahtia parisen kiloa lisää, mutta ihan normaalia tähän väliin ja eikä onneksi näy muualla kuin mahassa :) yläkäyrillä kohdunkorkeudessa edelleen mennään, toivon mukaan ei kuitenkaan ole tulossa 5 kiloista vauvaa niinkun meidän suvussa on hieman ollut tapana.. Verenpaineet menee vaan alaspäin, mutta onneksi vaan yläpaine (102/74), alapaineet pysyneet aikalailla samoissa. Yläpaineissa lähtö oli 124, josta tippunut tasaisesti kokoajan.
Sokerirasituksesta sovittiin lääkärin kanssa, että koska mitään muuta rasitetta ei ole ja pissan sokerit on olleet normaaleja, niin mun ei tarvitse siihen mennä, ellei tule jotain varsinaista syytä raskauden kuluessa! Jes! Oon niin onnellinen :grin
Ensi neuvolakäynti 4 viikon päästä ja sitten alkaakin jo 2 viikon välein käynnit! Eli loppu häämöttää!! :Heartpink

Tänään rv 30+3 oli neuvola aamupäivällä.

Katsottiin mun sokeriarvoja, joita olen nyt 3 viikkoa kotona mittaillut. Ne oli ok, vain yksi arvo ihan hieman koholla yli raja-arvon. Ei siis muita toimenpiteitä, kuin edelleen mittailua kotona. Joskus rv 37 tienoilla sitten äippäpolille synnytystapa-arvioon tsekkaamaan vauvan koko ultralla.

Verenpaine ok, 119/78.
Pissassa kaikki ok.
Painoa tullut nyt viikkotasolla +300g/vko, vähemmän kuin tähän asti, jee! :)
Tänään viimein mitattiin ensimmäistä kertaa se kohdunpohjan korkeus, se oli 29 cm.
Vauvan sydänääniä kuunneltiin, sykkeet heitteli vähäsen mutta ihan normaalia kuulemma, varsinkin kun tyyppi siellä jotain vähän reuhoi.
Terkkari tunnusteli tyyppiä masun läpi. Tällä hetkellä tyyppi makoili hieman poikittain masussa, pää alaspäin ja peppu oikealle, selkä vasemmalla. Eli jotenkin kyljellään hän siellä pötkötteli :)
Katsottiin läpi se mun netissä täyttämäni esitietolomake. Olen saanut sen nyt muuten täytettyä synnytystoiveineen, vain nimet puuttuu mahdollista hätäkastetta varten... pitäisi nekin päättää pikku hiljaa.
Täyttelin jonkun synnytysmasennukseen liittyvän hyvinvointimittarikaavakkeen (taas joku hemmetin kaavake...!), ei ilmennyt kuulemma mitään ihmeellistä.
Keskusteltiin mun voinnista ja jaksamisesta.
Ihan jees kerta, ja alan jopa tullua jo tuon terkkarin kanssa ihan juttuunkin :)
Mun mies ei tällä kertaa ollut mukana (eka kerta kun ei päässyt), hänellä oli niin paljon työkiireitä ja kun tuo neuvola oli klo 9:30 niin oli vähän hölmö aika miehen työpäivää ajatellen.

Miulla ois keskiviikkona neuvola täällä uudella paikkakunnalla, vähä jänskättää et millanen tuo uus neuvola ja terveydenhoitaja on. Puhelimessa kyl aikaa varatessa kuulosti tosi mukavalle ja jonkin aikaa juteltii ja paljo jo kaikkea kyseli joten toivottavasti on yhtä mukava miltä kuulosti :grin
Jännä nähä myös saanko sit ajan neuvolalääkärille kun puhelimessa kyseli oliko viimesin käynti lappeerannassa lääkärikäynti. Lappeenrannassa on ainanki se keskiraskauden lääkärikäynti poistettu ni tääl sit se ilmeisesti vielä on ku kyseli oonko käyny.. No keskiviikkonaha se sit selviää! :)

Tänään kävin neuvolalääkärillä naapurikylässä, kaikki oli hyvin!:) Sokerirasituksen (tiistaina istuin terveyskeskuksessa mummojen kanssa 2,5 tuntia) tulokset kaikki kolme verikoetta alle sallitun rajan.
Pissa puhdas. Kohdunkaulaa jäljellä 4cm, vähän pehmennyt, mutta ei mitään hätää, sanoi vain että pitää kuunnella kroppaa ja muistaa levätä. Hemppa 110, eli noussut 104, saan jatkaa raudan syöntiä.
Verenpaine 110/60. Mahamitta sama kuin viimeksi eli 26, sanoi että voi heittää vähän kun oli eri mittaaja, mutta kahden viikon päästä mitataan uudestaan, kun menen normi neuvolatädilleni, hän on nyt lomalla, niin oli "naapuri kylän" täti tänään...
Vauvan syke +146. Ainoa mitä ei katsottu niin oli mun paino, koska vaaka oli lääkärin huoneessa, eli kahden viikon päästä sitten.:p
Asun niin pienellä paikkakunnalla että meillä toi neuvolalääkäri on paikan päällä vain joka toinen perjantai, ja silloin myös vuorotellen mun kylässä ja naapurikylässä.
Olin ottanut "vapaa päivän" tänään, mulla oli vain 4 asiakasta, ja ne oli siskoni, hänen miehensä, niiden 3v tytär ja sitten isäni...Nyt sohvalle lepäämään!:)

Takaisin