Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun hemppa oli alussa 149, joka ln mulle alhanen, yleensä yli 150. Oli pudonnut seuraavalla mittauskerralla 124. Sen jälkeen ei ole mitattu.. väsyttää kyllä pirusti, voisi ensi viikolla pyytää mittaamaan hempan kanssa. Olis ihan mielenkiintosta tietää että onko laskenut lisää.

Ei mullakaan oo testattu hemoglobiinia kun ensimmäisessä neuvolakäynnissä. Viimeksi otti sen, kun sanoin että välillä väsyttää, niin sanoi että ottaa vaikka ei kuuluisikaan juuri sen takia. Ja ei minulle ole vielä tehty sitä kohdunmittaustakaan (vaimikäsenytonnimeltään..). Tosin on ollut aika pieni maha viime käynteihin asti, ettei paljon mitattavaa olisi ollutkaan ;) Ehkä ensi viikolla, kun sitten on neuvola ja rv 23 +3. Tuskin sillä mitalla niin suurta merkitystä on vielä tässä vaiheessa. Verenpaineet oli viimeksi laskeneet, joten toivotaan ettei laske lisää, niin ei tartte ruveta mitään huimauksia pelkäämään. Sen verran huomasi nyt 2 viikossa mahan kasvaneen, että kun Ylläksen reissulla 2 viikkoa sitten toppahousut sai menemään juuri ja juuri kiinni, niin nyt jää väliä varmaan sen 10 cm :rolleyes: ettei toivoakaan edes yrittää laittaa niitä kiinni. No vyöllä ja pitkällä paidalla toimii edelleen :grin

Ja kuppikoko kasvaa! D-kuppiin joutui vaihtamaan jo toista kuukautta sitten ja nyt eivät meinaa mahtua enää nekään... kalliiksi tulee tämä raskaus..

Mä oon muutenkin niin huono mitään pillereitä napsiin niin ei kiinnostas huvikseen niitä rautatabuja syömään.. Sit jos ne viel aiheuttaa jotain ummetusta LISÄÄ niin sit palaa hermot! Kummallista touhua.. o_O
Mä en syö mitään muita vitamiineja ku D:tä, ja se on ainut mist mulle on sanottukin, joten en napsi kyl niitäkään ylimääräsiä..

Minä syön yhä foolihappo+omega3 -lisää (sis. muutamat vitamiinit) sekä erikseen D:tä ja välillä magnesiumia jos on ollut lihaskipuja. En tosin muista joka päivä ottaa... nuo ekat pillerit lähinnä koska meillä on kalan syöminen niiin vähäistä, kun mies ei sitä syö lainkaan ja harvemmin jaksaa alkaa pelkästään itselle laittamaan.

Tää pitki viimeks jo laittaa, rakenneultrasta saatu hauska otos :)

Liitteet

• jalka.jpg
    jalka.jpg
    92.7 KB · Katsottu: 47
Neuvolassa käyty ja saikkua rapsahti. Mua on nyt parin viikon ajan supistellu lähinnä stressi tilanteessa, tiistaina kipeestikki ja tuntuu usein paineen tunnetta, ei oo kuulema normaalia joten lääkäri aika ke joka tarkistaa kohdun suun tilanteen. Proteiinit oli edelleen 1:llä plussalla joten labraan ennen lääkäriä että selviää ettei oo mitään tulehdusta joka aiheuttais supisteluja. Sitä ennen jos tuntuu paineen tunnetta ja supistelee niin mentävä äitiyspolille näytille. Great! Kiva odotella keskiviikkoon asti ja pähkäillä että onkohan kaikki hyvin vai ei... Voihan se olla ettei oo mitään, pitäis vaa ottaa rauhallisemmin ja olla stressaamatta, mutta silti pelottaa, viime kesänä keskenmenokin takana joka ei ainekaan auta yhtään oloa! :sad001

Tiiän että voi olla ihan normaaleja harkkasupistuksiakin mutta silti pelottaa... Se kun ei oo mikään itsestäänselvyys että sen vauvan syliin asti saa :sad001 Niin ja eihän tuolla meiän terkkarilla ollu lääkäri aikoja ku vasta ke ja seki oli ainut 3 viikon sisällä :eek: Siksi sanokin et jos alkaa taas supistelee ja tuntumaan paineen tunnetta niin äitiyspolille mars. Ärsyttää vaan sinne mennä kun turhan usein tulee vastaan "mitä sä tänne tuut meiän aikaa tuhlaamaan?" asenne... Noh jos tää tästä... Kiitos kuitenkin tsempeistä :Heartpink :)

Kiitos Åke <3 Heh se tosiaan voi olla mun päästä kiinni tuo asenne homma, ja enhän mä kanta-hämeessä kyseisellä osastolla ole joutunut asioimaankaan, siis muuten kuin ultrassa :) Mikkelin äitiyspolilla oli aineki tuo asene kun menin esikoista odottaessa kivuliaitten säännöllisten supistusten takia äitiyspolille rv36 ja vastassa ollut elämäänsä kyllästynyt 50 vuotias kätilö sanoi että "Mitä noin nuori mistään supistuksista mitään tietää, mahatautia on liikenteessä, mene vaan kotiin ettet muihin tartuta" ilman mitään tutkimista siis tän totesi. Onneksi osasin sanoa oman kantani asiaan että en lähde 60km päähän sairaalasta ennen kun mut on tutkittu ja liimasin takapuoleni odotustilan penkkiin. Pääsin sit lääkärin tutkittavaks ja synnytyssaliinhan sitä jouduttiin kun synnytys oli käynnistynyt ja olin 2 senttiä auki. Supistukset sitten loppu kun seinään illalla ja pääsin klo 21 kotiin, tyttö anto tän jälkeen odottaa syntymistään 40+5 viikoille asti :p Toivottavasti täällä kanta-hämeessä ei oo yhtä asennevammasta porukkaa :eek:

Hämeenlinnassa on mukavaa porukkaa kyllä. Kävin siellä ylimääräsen kerran kipujen takia ja hyvää palvelua sain :) Älä siis siitä ainakaan huoli :) samoin kun oon sinne soittanu niin aina on hyvin asiallisia ollu ja vakavasti asiat ottanu. Toivottavasti kuitenkin supistukset nyt vähensi kun saikulla oot. Jaksamisia :thumleft

Pauski90, mulla myös viime viikolla supisteluja ja paineen tunnetta ja neuvolan täti kyllä heti huolestui ja käski käydä päivystyksessä. Siellä oli kaikki ok ja olen jättänyt kaiken tekemisen minimiin ja se on auttanut, supistukset ja paineentunne ovat normalisoituneet. Seuraava neuvola-aika vaihdettiin lääkärineuvolaksi johon on kaksi viikkoa aikaa. Mutta mikäli oireet alkavat uudelleen niin käski heti soitella päivystykseen. Toista lasta odottavana tietää liiankin hyvin mitä voi menettää. Mutta toivottavasti ovat harjoitussupistuksia. Muista levätä ja vietä pari päivää hyvällä omallatunnolla sohvalla makoilllen!

Tänään rv 25+3,
sokerirasituskoe takana!

Olin tosiaan sen 12h syömättä ja juomatta mitään ennen koetta, eli eilenillalla seitsemän jälkeen piti paasto aloittaa, tänään sitten hiukan yli seitsemän aamulla piti labraan mennä.
Siellä otettiin ekaksi nollla-arvoverikokeet, neljä putkiloa verta musta otettiin :eek:
Sitten piti juoda pari mukillista sitä sokerilitkua.
Se oli onneksi jääkaappikylmää! Vadelmanmakuista. Ihan kamalaa, mutta toisaalta oli niin kova jano, että äkkiä ne mukilliset alas meni.
Sitten sanottiin että menepäs tuonne tunniksi huilimaan.
Siellä yhdessä odotustiloista oli sohva, kova sellainen kylläkin. Heitin saappaat pois jaloista ja yritin ottaa mukavan asennon, laitoin musiikin mp3-soittimesta soimaan ja luin kirjaa.
Oli tosi huono olo, nälkä ja kaamea JANO! Päätä myös särki.
Ja siinä sohvalla oli tosi hankala istua, meni paikat ihan jumiin.
Tunnin päästä mut kutsuttiin labraan taas, otettiin verikoe, ja sitten taas tunniksi odottelemaan.
Sitten otettiin kolmannen kerran verikokeet, ja sitten sai lähteä kotiin.

Kun tulin kotiin, join monta lasillista vettä ja vedin kauhean lautasellisen eilistä makaroonia ja jauhelihakastiketta.
Ja sitten mun tuli vielä huonompi olo :confused:
Tuli oikein kylmä hiki, ja kädet tärisi, ja oksetti ja närästi.
Ja nyt vielä särkee päätä, ja paikat on ihan jumissa, siitä situmisesta varmaan siellä huonolla penkillä vetoisassa odotusaulassa.
Soitin töihin, josko olisinkin koko päivän pois, saikkua omalla ilmoituksella. Se oli esimiehelle ok.
Harmittaa vaan nyt se, että saan tästä päivästä koko päivältä saikkurahaa, kun taas jos olisin sokerirasituksen jälkeen mennyt töihin, niin olisin koko päivältä saanut ihan normi palkan.
Noh, tää meni nyt näin ja kotona ollaan.
Olo on jo toki parempi, mutta en mä enää viitsi töihin lähteä, kun mulla menee tunti matkaan (kello on nyt 11:30) ja työaika loppuu klo 16.

Onko muilla tullut huono olo sokerirasituksesta?

Muokattu viimeksi:
Voi jessus, mä niin kauhulla ootan tota sokerirasitusta! Mulla tulee kauhee olo jos vähänkin on nälkä niin mitä se sit on 12tunnin jälkeen ku ei saa edes juoda!! :confused:

^ Juu kun mullakin on ollut nyt edelleen sellaista, että 2-4 tunnin välein pitää syödä, muuten tulee kauhea olo. Ja jano on koko ajan, litkin vettä paljon. Niin oli kyllä aika tuskaa tuo paasto, ja nyt vielä sen jälkeinenkin olotila. Päätä särkee kamalasti edelleen, onneksi ei ole vielä migreeniksi äitynyt, kun ei ole edes lääkettä käytettävissä raskaana ollessa.

Mähän käväisin jo sillo rv13 sokeritesteissä. Mulla tuli siitä litkusta vähän sellanen kuvotava olo kyllä, mutta just se odottaminen ja aulassa tököttäminen oli se rankin osuus..oli siis niin tylsää ja aika meni hitaasti!
Testien jälkeen söin ohjeistuksen mukaisesti, pieniä annoksia, oman tunteen mukaan..vedin autossa matkalla töihin muistaakseni banaanin ja join pullon vishyä. Töissä söin sitten jogurtin ja pienen tauon jälkeen leivän. Sitten söin normisti lounaalla ja välipalat. ei tullu syömisestä pahaa oloa. Mutta silloin olikin niin alussa tää raskaus,että katotaan miten vaikuttaa nyt kun menen kuukauden päästä uudestaan..
Viimeksi ei todettu radia onneksi, toivottavasti ei nytkään. Sormet kyynärpäitä myötä ristiin!

Martuti, sä kuvailit just mun sokerirasitus kokemuksen. Menin sen kokeen jälkeen suoraan töihin ja söin omalla työpöydällä. Kädet rupes tärisemään, tuli huono olo, kauhea kylmä hiki, päästä heitti niin että pelkäsin pyörtyväni, jalat kanto huonosti :confused:

Mulle tehtii sokerirasitus jo rv 18 kun kysyin neuvolasta että onko normaalia kun on koko ajan jano (saatoin juoda pelkkää vettä 4-5litraa työpäivän aikana) ja nilkat turvonneet muodottomiksi.

Mulla oli hyvät olot siellä testissä, mukavat nojatuolit raheineen, tv ja uudet testit sairaanhoitaja tuli ottamaan sinne huoneeseen kun oli oikea aika :)

Meillä ei paikallisessa tk:ssa ollut nojatuoleja, raheja saatikka edes telkkaria..voi elämä,että oli tylsää silloin!
Otin mukaan työläppärinkin,kun ajattelin,että teen töitä siinä samalla. Ku olin kysynyt kolmelta eri hoitajalta,että saanko wlan/ wifi tunnukset, ja kun kukaan heistä ei edes tiennyt mikä wlan tai wifi on,niin luovutin täysin. Kännykän olisi saanut hotspotiksiksi,mutta silloin nopeus niin hidas vpn yhteydelle.. eli kaikki vastusti. Tyydyin sitten lukemaan viisi vuota vanhoja, kaikkien näpläämiä lehtiä..:)
no olipas taas purnaus- kommentti! :):)

Takaisin