Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ole uskaltanut osallistua näihin keskusteluihin, kun olo on ollut niin epävarma siitä, onko siellä mahassa elämää ja onko kaikki hyvin. On tuntunut niin ristiriitaiselta iloita liikaa, kun ei ole ollut varmuutta asiasta. Näitä teidän keskusteluita olen kyllä seuraillut.

Tänään kuitenkin varhaisultrassa saatiin varmistus, että kyllä siellä pieni ötökkä kasvaa ja kehittyy. Pieni sydän näkyi ruudulla ja jyskytti tasaista 177 lyönnin minuuttivauhtia. <3 Pituutta ötökällä on 25 milliä, ja liikkumaankin tuo jo kuulemma alkaa. Olo oli yhtä aikaa onnellinen, liikuttunut ja hämmentynyt. Kyllä veti mykäksi nähdä ötökkä siinä ruudulla. Mieskin istui ihan hiljaa.

Nyt voi vähäksi aikaa hengähtää. Seuraavan kerran tavataan ötökkä np-ultrassa aatonaattona -- en malta odottaa.

Jaahas, tänään oltiin miehen kanssa ekalla neuvolakäynnillä. Ja tosiaan, vähän päälle kaksi tuntia siellä meni. Mutta aika meni tosi nopeasti, oli niin paljon puhuttavaa. Lippusia ja lappusia tuli tosiaan mukaan, mutta kolmasosan niistä tiedoista olen jo itse hakenut netistä aiemmin (tänään siis rv 9+3), mm. mitä saa syödä, raskausaika viikko viikolta jne. Mutta ihan kiva silti saada ne paperit ja vihkoset.

Terkka/kätilö oli ihan jees, tultiin ihan hyvin juttuun. Siltä löytyi huumorintajua, mutta otti tosissaan ja kuunteli ja neuvoi kun kysyi, ja vaikutti tosi asiantuntevalta. Ei vain kertonut että kannattaa tehdä näin ja näin ei kannata tehdä, vaan lisäksi selitti että MIKSI.
Ja musta oli kiva, että hän oli tosissaan alkoholin ja tupakan käytön kieltämisen suhteen. Nimittäin, jos terveydenhoitoalan ammattilainen olisi sanonut että yksi tupakka päivässä tai lasillinen viiniä illassa ei haittaa, niin olisin näyttänyt sille keskaria päin naamaa. Se on nollatoleranssilinja oltava, mitään riskejä ei oteta.

Multa otettiin vain pissanäyte nyt, seuraavaksi kun menen neuvolalääkärille niin silloin otetaan myös verikoe ja tehdään sisätutkimus. Ja pissanäyte kuulemma otetaan joka käynnillä, samoin katsotaan verenpaine.

Painoa on nyt pudonnut pari kiloa; joitain viikkoja sitten painoin 76,7kg, tänään painoa oli 74,3kg.

Sokerirasituksesta ei ainakaan vielä ollut mitään juttua, ehkä myöhemmin. En itsekään hoksannut kysyä.

Sikiöseulonnoista oli juttua, ja kyllä me nyt ainakin siihen ultraan halutaan, katsotaan jatkoa sitten.

Neuvolassa on laite, jolla voi kuunnella sydänääniä! Jee! Mutta kokeillaan vasta seuraavalla kerralla ja siitä eteenpäin, kätilön mukaan heidän laite ei ole niin tarkka että vielä olisi kuulunut mitään.

Seuraavaksi kolmen viikon päästä olisi tosiaan neuvolalääkäri terveysasemalla,
ja ultra pitäisi varata vajaan parin viikon päähän. Ultraus tehdään eri paikassa.

Oli myös kiva kun kätilö puhui aika paljon myös miehen kannalta asioista. Ja toisaalta musta tuntui, että hän silti "puolusteli" mun huonoa oloani, vakuutti miestä siitä että se on ihan totista totta.

Kokonaisuudessaan jäi siis ihan hyvä fiilis neuvolasta :)

Muokattu viimeksi:
Eka neuvola ois uudenvuoden aattona eli viikolla 11+0. Sitä ennen kyllä joudun käymään lääkärillä todentaan raskauden, että saan Kelalle todistuksen raskaudesta erityisäityisrahaa varten.. Mutta eka virallinen neuvola tosiaan vuoden lopussa ja sitä ootellaan!!!!! Edellissä asuinkunnassa eka neuvola varattiin 8+ viikolla, mut täällä tosiaan 10+ viikolle. Eikä sitä toisaalta aikasemmin tarvi ollakkaan, ku harvoin noita sydänääniäkään kuuluu ennen viikkoa 12..

Meilläkin oli eka neuvola eilen, ja aika turhaksi koin.... Tai kaikki asiat oli jo aika tuttuja, mutta en mä mitään ihmeitä odottanutkaan :)

Virtsanäyte, verenpaine ja Hemoglobiin mitattiin. Hempglobiini oli mulla kyllä jo nyt hyvin alhaalla 105... Ihmekkään, että oon ihan kuoleman väsynyt.... Onko teillä muilla mitattu hg:ta nyt alkuraskaudessa?. Mä aloin nyt syömään raskausmultivitan lisäksi nestemäistä rautaa.

Meillä seuraavaksi kolmen viikon päästä np-ultra ja sitten viikolla 15 on lääkärintarkistus. Menee siis vähän eritavalla eri kaupungeissa :)

Sokerirasituskokeesta sen verran, että Mä kysyin tehdäänkö mulle sokerirasitusta, kun olen 26 ja normaali painoinen. Niin neuvolatäti sanoi, että kaikille suositellaan nykyään. Eli siihen mennään :)

Onks sul Tapiirinen normi hb-taso mikä? Mulla on 125-135 ja yleensä kans jo heti alkuraskaudes lähteny hurjaan laskuun ja aina oon heti joutunu alottaa raudan ja jossain vaihees joutunu sit syömää tupla-annosta. Raskausaikana ei onneks koskaan oo menny alle 100 mut oon jo ihan kuollu jos laskee alle 110 (tai no okei, viime sektion jälkeen olin kuollu ku hb laski 76 ennekö antovat verta!).

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla oli hb 135. Ihan normilukema mulle. Viime raskaudessa ei tainnut missään vaiheessa tippua kamalasti, enkä siis lisärautaa syönyt kun vasta section jälkeen. Ja silloinkin vaan about pari viikkoa. Totesivat et mulla kaiketi imeytyy ruoasta tehokkaasti.

Ihanan hyviä arvoja teillä! :)

Mulla on aina ollut aika heikko hb.. Siinä 120-130 tuntumassa pyörinyt. Joskus kävin rautavaranto testeissäkin kun oli alhainen, mutta kaikki oli silloin täynnä. Kiitos sheidi viestistä. Antaa uskoa, ettei arvot laske entisestään. Eikun rautaa poskeen :)

Voi tietenkin olla, että mä olen ollut aika huonolla ruokavaliolla, kun olen ollut huonovointinen, eli ei välttämättä oo raudatkaan imeytyneetm kun painokin on pudonnut,,, no nyt vain peukut pystyyn, että suunta on ylöspäin :)

Onnea Tiu, on varmaan ollu aika ylläri, onko teillä suvussa kaksosia?

Joo me oltiin kanssa viime perjantaina ekaa kertaa neuvolassa ja eka ultra olis 18.12... jännittää ihan sikana kun tätä on niin kauan toivonut ettei vaan meinaa millään uskoa että tää olis nyt totta. Eli malttamattomina odotamme tota ultraa. Hb mulla oli 121 ja verenpaine 124 / 77.

Ja Tiulle onnittelut myös täältä <3 !

Kiitos kaikille <3
Omasta suvusta löytyy kaksosia ja miehen suvusta myös mutta en jotenkin osannut ajatella että omalle kohdalle osuu :grin

Tää ei nyt ole varsinainen neuvola- tai ultrakuuluminen, mut tänään kävin antamassa verinäytteen, kun pelkään että pojalla on parvorokko. Viikko pitää odottaa tuloksia..

Takaisin