Neuvola- ja ultrakuulumiset

Uudessa Vauva lehdessä on juttu 610g keskosesta. En ehtinyt vielä lukemaan mutta vinkiksi myös teille, monia varmaan kiinnostaa aihe nyt.

Täällä tuntuu kasvavan jättivauva. Painoarvio eilen jo 1100g ja mennään vasta viikolla 26+. Sain nyt insuliinia pistettäväksi aina iltaisin kun nuo aamusokerit olleet rajaa hipoen koholla. Onhan omakin paino noussu jo 12kg, ei tarttis enää..
 
Hyvä että sait insuliinit. Eiköhän se hiljalleen auta.

Oltiin eilen ultrassa, painoarvio 1340g, vastasi kolme päivää vanhempaa (28+5) kuin on (28+2) eli ihan OK.
 
Mie melkein laitoin vahingossa ton vauvalehden roskiin ku katoin et se o joku liberokerhon mainos ku osu takakansi edeltä käteen :grin Oli kyllä hieno juttu pikkukeskosesta siinä. Siis kun tänä aamuna meinasin heittää sen paperinkeräykseen ja huomasin että ups, se onki se vauvalehti minkä menin tilaamaan, eikä mikään mainos.

Päällimmäinen tunne ekan vauvalehden tullessa postilaatikosta oli ahdistus. Tyyliin yhtä ehkä kahta lukuun ottamatta ne "kuvaukselliset" vauvat oli kaikki rumia ja noi koko sivun kokoiset hymyilevät valokuvat vauvoista aiheuttaa lähinnä ahdistusta. Oma on varmaan ihana ja nätti ihan sama miltä se näyttää mut ei kyl aiheuta mitään "voi miten söpö" reaktioita noi vauvakuvat. Yäk, ryttynaamoja ja läskiposkia...
 
Mullakin on Katkin tilanne ollu mielessä, mukava että siellä pärjäillään :3some. Päivittelehän tänne kuulumisia aina kun jaksat, pystyt ja haluat.
 
Neuvolakuulumisia: Verenpaine 117/70, liikkeet hyvät, vauvan syke 160.. Mutta painoa vaan +400g viime käynniltä (eli n. 112g per viikko) ja edelleenki kokonais painonnousu raskausaikana vaan 2,4kg.. Niin ja sf mitassa ei muutosta vajaa kuukauden takaiseen. Myös noita kokoajan jatkuvia suppareita mietiskeli ja sano että kohdunsuun tilanne ois hyvä tarkistaa. No, sain muutaman tunnin päähän sitte ajan lääkärille kohdunsuun tarkistamista varten ja tuon painon+sf-mitan takia. Supistelut ei onneks ollu aiheuttanu mitään kohdunsuulle ja tuosta vähäisestä painonnoususta lääkäri ei ollu ollenkaa huolissaan.Mutta laitto kuitenki sf-mittauskontrollin kahen viikon päähän (seuraava neuvola vasta kuukauden päästä ja ois menny liian pitkälle hänen mielestään). Jos ei seuraava sf-mitta oo lähteny kasvamaan niin sitte ultraus että onko tyttö kasvanut normaalisti.

Tosi outoa mun mielestä, etenki ku maha on silminnähden kasvanu viime viikkoina! ja silti sf-mitta ei. Niin ja sf-mitta oli kuitenki ihan normikäyrällä...
 
Meillä oli tänään neuvolalääkäri (rv 26+4) ja olin vähän etukäteen panikoinut että supisteluista olisi aiheutunut jotain haittaa jo, kun niitä tulee useasti joka päivä, mutta onneksi paikat oli napakasti kiinni. Uskaltaa viedä koiraakin lenkeille kun tietää ettei se vauva sieltä vielä synny :) Vauvalla sykkeet n. 130 ja pää alaspäin siellä on hengailtu koko ajan. Mulla alkanut painokin vähän nousemaan ja nyt olikin tullut 500g/viikko.

Tsemppiä kaikille supisteluiden ja muidenkin vaivojen kanssa! :)
 
Mulla oli kans supistuksista ja säryistä huolimatta kohdunsuu vielä visusti kiinni ja muutenkin kaikki hyvin. Sf-mitta vaan oli valtava 26,5 cm. Voi olla että synnytän huhtikuussa sit 60 senttisen ja 5 kilosen jättiläisen :confused:
 
Toinen neuvolalääkäri takana. Kaikki oli niinkuin pitikin. :) Verenpaineet on edelleen matalat, hemoglobiini korkea, painoa kertynyt raskauden alusta 9kg. Vauva oli pää alaspäin, kohtu kiinteä ja kiinni -> ulkosuu oli sormelle auki, kuten monella uudelleensynnyttäjällä eli siinä ei mitään hätää. :) Varmuus ab-kuurin vain kun emättimen limakalvo oli hieman samea ja valkovuoto kellahtavaa. Sokerirasituksesta ei ole vielä kukaan puhunut mulle mitään, eikä mulla siihen mikään hinku olis mennäkään.. Joten kaikinpuolin kaikki hyvin tällä mamilla. :)
 
Täältä kans uusia kuulumisia! :) Eilen (27+1) tosiaan oli tuo lääkäri-neuvola aika.
Tosi nopsaa tuntus käyvän tällä kertaa kaikki läpi..vähän jäi siitä siks jotenkin haikea fiilis. Opiskelijakin oli käynnillä. Noh, kaikki tekee niin eri tavalla..eikä ollut se oma tuttu turvallinen neukkutäti siinä koko aikaa.

Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni. Sf-mitaksi saatiin n. 23cm, hiukan mennään keskikäyrän alapuolella. Mä kun luulin että se ois ollu korkeampi jo kun vauvakin välillä tuntuu ihan kylkien alla..kai se on vaan niin mittaajasta kiinni. Nyt on mun lähtöpainosta tullut sitten kaiken kaikkiaan yhteensä 7kg lisää.saas nähdä paljon nousee tuosta sitten vielä loppua kohden.

Verenpaine sekä hemoglobiini normaali ja hyvä. Vauvan sykettä ei tahdottu millään opiskelijan sekä lääkärin kanssa ensin löytää, kunnes hakivat mun oman neukkutädin etsimään ja 15min yrittämisen jälkeen vihdoin se "laukkaus" sieltä kuului <3 Syke oli 150.

Seuraava neukkuaika saatiin ensikuulle! :)
 
Mä luulen kans, että toi sf-mitta on ihan mittaajasta kiinni. Oon huomannu, että meidän neuvolantäti mittaa ihan eri tavalla kuin lääkäri.

Edellisen kerran 5vko sitten mulla oli se sf-mitta 18cm. Nyt mittaustulokseksi saatiin 26!!! Ihan hurjan paljon kasvanut! Tää maha on tullut ihan yhtäkkiä!

Muuten kaikki vaikutti olevan ihan ok. Lääkäri ei ottanut mitään kantaa alamahan kipuiluun eikä käsin puutumiseen. No, täälä nuo lääkärit tuntuvat olevan muutenkin "lievästi" omituisia. Tärkeintä oli taas kerran tehdä selvitys kuka mun mies on ja ketä sen vanhemmat on. Itse kun en tältä paikkakunnalta ole kotoisin vaan muuttanut tänne muualta miehen perässä...

*muoks* Viikkoja siis eilen mittauksessa 27+0 :)
 
Muokattu viimeksi:
Mul on kerran mitattu toi sf-mitta ja se oli silloin rv 22 ja se oli 22cm. Nyt maha on kyl kasvanut (huomenna alkaa 31.vko/30+0).
 
Lääkärineuvolasta kotiuduttu. Verenpaine oli nyt selvästi koholla ja tuli ohje seurailla tarkasti muita raskausmyrkytyksen oireita. Neiti vainoharhaisena tilasin sit noita proteiiniliuskoja kotiin. Aiemmin oon vaan seuraillut verenpainetta mut nyt viime viikolla huomasin sen itsekin olevan koholla ni eipä siitä enää juuri hyötyä ole ellei vielä tästä pomppaa. Tietty ylävatsakipu, päänsärky, äkillinen turvotus jne. myös seurattava.

Kohdunkaulaa ei ollu säännölliset supistukset avanneet, mutta käsky tuli välttää kaikkea, mikä supistuksia aiheuttaa. Ja jos tulee mitään mikä etäisesti vois muistuttaa lapsivettä niin on syytä lähteä sairaalaan heti eikä jäädä ihmettelemään että onko vai ei. Käytännössä voin nyt sit köpötellä mummotahtia lähikauppaan ja takaisin. Ei kauheena sais kumarrella tai kyykistyä. Eikä nostaa mitään. Eikä kävellä liian kovaa... Voi tulla mielenkiintoinen Helsingin/Tallinnan reissu 1,5 viikon päästä ku K-raudassakin sai etsiä istumapaikkoja kierrellessä! Mut tosin sanoi että tää voi tasoittua kunhan tää flunssa helpottaa...

Sain samalla antibiootit poskiontelotulehdukseen mutta käski odotella pari päivää helpottaisiko paine omillaan ettei syö raskaana antibiootteja turhaan. Samoin sain purkin mukaan ja lähetteen, pitää käydä paikallisen terveysaseman labrassa perjantaina aamupissan kanssa. Että painaako vaan tuo vauvan pää virtsarakkoa vai onko siellä tulehdus kun vihloo, pissaamisessa ei kuitenkaan ole mitään kirvelyä tai oireita. Mutta jos sekin ois tota supistusherkkyyttä lisännyt.

Summa summarum, sairaslomalla äitiysloman alkuun asti...
 
Ei käsketty välttää suolaa. Mut ajattelin kyllä ainakin vähentää suolan käyttöä ihan oma-aloitteisesti. En mitään erityisen suolaista ruokaa harrasta nytkään mut on kyllä sekä tehnyt suolaa että vettä paljon mieli suurimman osan raskautta.
 
Vähän kurjia uutisia elmiina, mutta ainakin saat nyt rauhassa seurailla omia tuntemuksia kun sait sairaslomaa. Hienoa kuitenkin kuulla ettei ne aika rajulta vaikuttaneet supistukset ollu vielä ehtiny aiheuttaa vahinkoa ja saat sen suhteen olla rauhallisin mielin.

Toivottavasti ei oo raskausmyrkytystä ja ne paineetkin lähtis laskemaan!
 
Tänään oli minulla raskauden ainoa lääkärikäynti. Viikkoja 30+3, painoa oli tullut lisää 560 g per viikko viimeisen viiden viikon ajan, nousu kuulemma hyvä. Kokonaispainosta en saanut onneksi moitteita :) Verenpaineet oli 113/86, hemoglobiini huikea 140 ja kohdun korkeus 28 cm eli normaali. Vauva tuntui lääkärin käsiin keskikokoiselta, pää oli alaspäin ja selkä vasemmalle. Kaikki oli alapäässä normaalisti, lantionpohjan lihaksista sain lääkäriltä pisteitä 4/5 :grinSairaslomalle kuitenkin jään tämän päivän jälkeen, koska kivut alapäässä on niin kovat ja pahenevat aina työpäivän aikana (istumistyö). Tänään siis järjestelen työasiat kuntoon ja palaan työelämään luultavasti sitten aikalailla tasan vuoden päästä :)
 
Joo, se kyllä kuulosti melko hauskalta omaan korvaan, ei oo ennen mun alapäätä pisteytettykään laughing6
 
Takaisin
Top