Neuvola-ja ultrakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja iita
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rakenneultra oli maanantaina. Kaikki oli hienosti ja rakenteet vastasivat laskettua aikaa. Kätilö ei kysynyt, halutaanko tietää sukupuolta, enkä mä kysynyt :) Itse epäilisin kuitenkin toista poikaa, vaikken kyllä mitenkään erityisen hyvin osaa noita ultrakuvia "lukea". Viikkoja oli silloin 20+2 ja pikkuisen paino 321 g.

Pari viikkoa sitten kävin neuvolassa, ja painoa on tullut 4,3 kiloa (19+2). Terkka laittoi mulle labralähetteen Hb-mittausta varten, mut en ole vielä muistanut käydä siellä.. Jos huomenna yrittäis :)
 
Kävin tänään ylimääräsellä neuvolakäynnillä. Kaikki mitat ok. Paineet 120/80, hb 129 (noussut raudan syönnin myötä), pissa ok, sydänäänet 150. sf mitta 24,5. Yläkäyrän yläpuolella, niinkuin esikostakin tässä vaiheessa. Painon katoin vasta vastaanoton jälkeen, ite laskettuna painomuutos/vk n.+600g... :s Toivottavasti alkais toi painonousu nyt pikku hiljaa hidastua.
 
Neuvola takana, viikkoja tänään 22+3. Ilokseni painonnousu on hidastunut, tähänastinen 3 kg:n kuukausivauhti oli jäänyt 700 grammaan. Paineet ok (117/78), mutta toi hemoglobiini ei nouse, ei millään. Olen syönyt Retaferiä kuukausitolkulla, ja yhä tippuu. Päivän tulos, 103, on kyllä kaikkien aikojen pohjanoteeraus. Mutta ei kuitenkaan väsytä eikä heikota eikä mitään, olo on päinvastoin mitä mainioin. Ei kremppaa, ei kolotusta. Energia piisaa vaikka pienelle kylälle. Kummallista.

Lapsukaisella on kaikki hyvin,syke oli 151 ja innokkaasti sinkoili ympäriinsä. Sf -mitta 20, eli kaikki ok. Sokerirasitukseen en nähtävästi joudu tällä kertaa, ainoastaan tarvittaessa, seurataan.

Että tällaista tällä kertaa. Ulos lähdin raskaustodistus kourassa. Ollaan todellakin jo näin pitkällä, laskettuun aikaan on tasan 4 kk. Iik. Hirmuista vauhtia viikot ovat menneet!
 
Täällä käytiin rakenneultrassa eilen :) Ja hyvinhän masussa voitiin, kaikki rakenteet oli kunnossa ja vastasi päivälleen viikkoja. Lopuks saatiin myös 99%:n tyttölupaus kätilöltä, eli pääsen prinsessahaaveilemaan!
 
Kohdunsuu sormelle auki koko matkalta, mutta kaulaa oli vielä 2.8cm. Vauva raivotarjonnassa, ja hyvin laskeutunut lantioon. Antoi jonkun lääkityksen ehkäisemään kohdunkaulan pehmenemistä, keltarauhashormooni valmiste kerran päivässä emättimeen. Painoarvio 25+2, 970g. Ois halunnu osastolle seurantaan, mut antoi lähteä kotiin kun katsoi että asutaan ihan vieressä..
 
Tänään oli neuvola 24+5. Kaikki oli hyvin. Hb 109 (viimeksi111), vaikka olen syönyt rautaa. Kohdun pohjan korkeus 25. Painoakin oli vihdoin tullut vähän lisää. Koko aikana sitä on tullut nytten kaksi kiloa. Sielä se pienen sydän sykki. :love2 Oli taas niin ihana kuulla. Nyt sitten täyttämään Kelaan hakemuksia.
 
Mulla oli eilen eka neuvolalääkäri :-0, rv 27 kummiski jo. Vauvan syke oli hyvä 150. Mun paino oli laskenu edellis neuvolasta ( joka oli 11.7 ) -100g ja kohdun seinämän korkeutta oli tullut tässä välis lisää 0.5 cm jonka takia sain lähetteen äippäpolille lisä ultraan. Neuvola lääkäri kyl sanoi että se mittahan vaihtelee mittaajan mukaan mut varmistetaa viel. Kohdun suu oli viel kiinni ja kaulaa jäljellä n. 2.5 cm. Vauva liikkuu kovasti <3
Perjantaina olis ravintoterapeutti ja ens viikolla neuvola :-)
 
Jaaha, meikäläinen sai raskausdiabetesdiagnoosin. Paastoarvo oli hyvä ja kahden tunnin arvo myös, mutta tunnin arvo oli 0,1 liian korkea eli 10,1. Nyt alkaa sit päivittäiset verensokerikontrollit kotosalla ja synnytystapa ja vauvan koko arvioidaan sairaalassa. Ihan uusia asioita tällaiset.. No, ensi viikon neuvolassa saan ohjeet seurantaan.
 
Mä sain kans ton diagnoosin ku oli se sokerirasitus 0,1 yli sen viite arvon. Paasto oli mulki hyvä mut seuraavat arvot molemmat 0,1 yli. Mulla tuottaa ongelmii vaa se että sitä pitäis olla tietyllä ravinto "dietillä " mikä ei taas sovi yksii mun perus sairauden ruokavalion kanssa. Perjantaina meen juttelee ravintoterapeutin kanssa josko löytys jonkinlainen keskitie.
 
Mä odotan mielenkiinnolla, millaisen dieettiopastuksen itse saan. Millaiselle dieetille Nalsulainen olis neuvolan puolesta laitettu? Yritin kovin etsiä virallisia ruokavalio-ohjeita tähän tilanteeseen, mutta törmäsin vain tietoon, ettei oikein tiedetä, mikä ruokavalio olisi paras mahdollinen. Hiilarit tietty vähiin (on nyt jo) ja kokonaiskalorimäärä alas..
 
No mä sain sellasen dietin että hiilarit ja kalorit alas ja runsaasti kuituu... Näin neuvola ohjeisti. En vaan kestä tuota kuitua kun mulla on sellanen imeytymis häiriö että ainoo vilja mikä sopii on speltti ja se taas ei kuulu noihin neuvolan suosituksiin.
 
No menipä hankalaksi Nalsulaisella, toivottavasti ravitsemusterapeutti osaa auttaa :/ mä oon syönyt jo pidemmän aikaa melko vähillä kaloreilla ja hiilareilla ja ilman vehnää. Kuitua tulee rukiista ja kasviksia kuluu. Täytyy varmaan vielä jättää itseltä hunaja pois teestä (en juo päivittäin) ja kieltäytyä kyläreissuilla jätskistä. Muuta en sit enää oikein keksi, ett miten vielä vois ruokavaliotaan muokata. Painoakaan ei ole vielä tullut tässä raskaudessa.
 
Mulla oli tänään kolmas neuvola käynti :-) ja rv 28 lähti sen kunniaks käyntiin <3
verenpaine mulla edellee matala 98/53 , hemoglobiini 105. Vauvan syke oli aluks tasasen 130 mut sit ku häntä häirittii mahaan tökkimällä syke nous pikkusel 150 <3 kohtu kasvaa mukavasti, siro 26cm korkeus.
keskiviikkona sitten juttelee diabetes hoitsun kans ruokavalioista.
 
Mulla on viimeks ollu neuvola rv 22+0, seuraava on rv 28+6. Välissä tosin kolme ultraa, ehkä neljä. Mut polilla ei noita hemppoja ja muita juttuja katota.. Täytyy torstaina ainakin pissa tikuttaa sielä varmuuden vuoksi. Torstaina seuraava masuun kurkkaus <3
 
Kävin tänään sokerirastuksessa, ja edelleen hengissä! Jeee. :D Huomenna voi soittaa neuvolaan ja kysellä tuloksia. Paasto oli ainakin hyvä, 4.4. Toivon tosiaan, että niissä arvoissa ei ole mitään vikaa...
 
Soitin neuvolaan ja kysyin sokerirasituksen tulokset. Kaikki oli niinku pitikin. En muista ulkoa, mutta about eka arvo 4,6 (pikamittarilla 4,4), toinen arvo jotain päälle 6 ja kolmas jotain päälle 7. :)
 
Mulla on tänään aika diabetes hoitajan puheille mun ruokavaliosta, kun ne sokerirasituksen 2 myöhempää arvoo oli sen 0,1 yli viiterajan. Onneks sain mun omalta ravintoterapeutilt laput ja todistukset mun erityis ruokavaliosta ja käski sanoa terveisii diabetes hoitajalle että mun ruokavaliota ei pysty eikä saa lähtee muuttamaan. Lähinnä tarkoittaa kun joudun mun perus saIrauden takii syömään sellasta "kliinistä proteiini ravintolisää" ja tää neuvolan diabetes hoitaja oli sitä mieltä puhelimessa että se pitää jättää pois kokonaan. Katsotaa mitä täst tulee :-)
 
Mä kävin toissapäivänä neuvolassa. HB 123, RR 118/60, painoa tullut lähtöpainosta nyt +300grammaa. Kohdunkaula auki sormelle, mutta se on ollut jo ekasta lääkärineuvolasta niin. Vauva on poikittain kohdussa!

Sain laitteet sokeriseurantaan ja ohjeet pitää ruokavalio samanlaisena kuin ennenkin. Tämän päivän syömisten jälkeen sokerit olleet 4-5 välillä, joten ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, että pelkkä seuranta riittää. :)
 
Takaisin
Top