Neuvola-ja ultrakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja iita
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei ole vielä tässä raskaudessa mitattu. Aiemmissa on ollut ekasta 22 ja toisesta 19. Ekan kohdalla tuo mitta laski seuraavaan mittaukseen mennessä, joten vauvan asentokin vaikuttanee siihen. Nyt tunnen, että kohtu on jo hieman navan yläpuolella, viikkoja on 20+3. Itse olen melko pitkä (174cm) ja jonkin verran ylipainoinen BMI:n mukaan.
 
Meillä oli kolmas neuvola viime viikolla (17+5, la 30.11.). Kohdunkorkeus oli 18cm, ja käyrien yläpuolella sekin. Mutta th kyllä selitti, että se monesti on ensimmäisissä mittauksissa miten sattuu, kun kohdun asento ja ruumiinrakenne vielä vaikuttaa, että pääasia on että raskauden edetessä tasoittuu.

Muutenkin oli kaikki hyvin :) Painoa tullut yhteensä +3,2kg, kaikki arvot hyvät. Ihana oli kuulla taas pikkuisen sydän lyömässä vahvana <3 Seuraavaks sit rakenneultran varaus, jännää!
 
Neuvolakäynti torstaina (18+5), kaikki hyvin (paitsi hemoglobiini einiin kovin loistava rautatankkauksesta huolimatta, 110) ja paksusti voidaan.... 8kg tullut jo tässä vaiheessa, tosin ihan sama juttu kun esikoisen kanssa. Olo on kuin norsulla, mutta minkäs teet. En siis mässäile enkä mielestäni syö mitenkään erityisen paljon, mutta nähtävästi tämä on kehoni tapa valmistautua. Viimeksi kiloja tuli 23, mutta 6 kk synnytyksen jälkeen 28 kg oli hävinnyt, joten en jaksa stressata turhaan.

Mieliala tällä kertaa aika kehno, tuntuu että hermot menee ihan pienestä ja koko ajan. Välillä on todella surullinen,yksinäinen ja väärinymmärretty olo, välillä taas kaikki hyvin. En muista että olisi ollut näin myrskyisää viimeksi. Kaipa se tästä.

Mutta terhakas pieni kaveri tuolla sisällä ainakin, pienet varpaat tökkivät ja kutittavat tuon tuosta :angel3
 
Heippa taas! :)
Rakenneultra takana. Keskiviikkona sielä tosiaan kävin, viikkoja silloin 20+1. Pienellä kaikki hyvin. :) Kaikki oli niinku pitikin. Alkuun liikku niin paljon, ettei mittojen ottamisesta meinannu tulla mitään,sitten kuitenkin rauhoittui. Painoarvio 320g ja pituutta n. 20cm. :) Ja minun, vaan ei muiden, yllätykseksi paljastui, että sieltä tulee poika! :) Se ei jäänyt epäselväksi. Niin esitteli vehkeitään, että. :D
 
Neuvola käynti takana (rv21). Painoa oli tullu 5,5kg, mikä ei yllättänyt. Viime kerralla paino ei ollut noussut yhtään. Luulen, että tässäkin raskaudessa kertyy painoa n. 20kg. Tosin toivon, että ei tulis niin paljoa. Lähtöpaino on kuitenkin suurempi, kuin edellisessä raskaudessa.

Sf-mitta oli 24 ja neuvolatäti sano, että johtuu siitä että vauva on nyt niin ylhäällä. Kohdun alaosa oli kuulemma ihan "tyhjä". Katoin edellistä neuvolakorttia ja sielä oli sama homma, oli sitten tasaantunut parin käynnin aikana.

Hb oli 119, ihan hyvä. Saan alkaa syömään rautaa, jos siltä tuntuu muttei ole pakko. Kaikki oli muutenki hyvin, PAITSI....

Joudun siihen hiton sokerirasitukseen. Syy, ennen raskautta BMI yli 25. -.- Mulla on kauhea neulapelko (tai siis verinäytepelko). Mua alkaa pyöryttää, kun otetaan näyte mistä on sitte tullu ihan kauhea pelko siihen hommaan. Jos makaan, niin ei pyörytä, mutta silti pelkään sitä. Onneks on 5vk aikaa valmistautua. Olin siinä edellisessäki raskaudessa, plaah. Yritin kyllä vältellä sitä nyt, mutta ei auttanu.

Sain ne kela-paperit, mutta ens viikolla vasta tulee 22 viikkoa täyteen, niin sitten kannattaa kuulemma vasta lähettää ne.

Mulla kans hermo menee niin herkästi nykyään. En jaksa yhtään kuunnella meidän 2,5v neidin kiukuttelua. -.- Nyt neiti lähti isänsä kanssa reissuun viikoksi, niin saan yksin raivota. :D
 
Neuvolassa vierailtu :) Kelan kaikki lippuset laitettu eteenpäin.

Painoa yhteensä tullut 6.2kg
Paineet 115/62
Kohdunpohja 21.5
Hemppa 116

Eli kaikki ok tältä osin. Ensviikon perjantaina sit kohdunkaulan ja vauvan tarkastuskäynti polilla.
 
Täällä myös ultrassa käyty ja kaikki rakenteet oli niin kun pitikin :) Näillä näkymin meidän prinsessa saisi pikkuveljen :) <3
 
Nyt on käyty rakenneultrassa. Kaikki oli hyvin. Painoksi arvioitiin 409 grammaa. Viikkoja oli silloin 21+1. Vielä jätimme sukupuolen salaisuudeksi. :)
 
Neuvolakäynti takana, vauvan syke 155. Verenpaineet 110/66 ja kohdunpohjan korkeus 20cm. Mun paino enää -500g lähtöpainosta :)
 
Sydämmessä reikä pysynyt vauvalla samanlaisena. Eli ei ainakaan ole kasvamaanpäin. Kohdunkaulaa 3cm jäljellä, eli 0,5cm hälyrajaan. Ulkosuu 2cm auki, sisäsuu kiinni. 23+2, 642g <3 2 viikon päästä uudelleen.
 
Hienoa, että on pysynyt samanlaisena! Nyt otat vaan rauhallisesti, ettei se kohdunkaula lyhenis nopeasti! Tiedän, ettei rauhallisesti voi kylläkään ottaa, mut yritä silti. Mullakaan ei tää nostokielto tunnu toteutuvan ikinä, kun tuo meidän 1v8kk haluaa tietty tulla usein syliin. Mutta olen mä jättänyt hiekan/sepelin kottikärrykärräämisen ja muut vastaavat puuhat pois. Mies saa tehdä nuo raskaammat hommat nyt kokonaan.
 
Viikkoja tänään 21+2, ja rakenneultra onnelisesti takana. Kaikki osat paikoillaan, eikä mitään epänormaalia havaittu. Huh! Ja tyttö sieltä kuulemma 90% varmuudella olisi tulossa:)
 
Soitin tänään sinne neuvolaan, kun epäilin että lapsivettä tihuttaa. Laittoi sitten lähetteen äippäpolille ja käväsin sielä. Lapsivettä se ei ollut, eli luultavasti vain runsasta valkovuotoa. Paikat oli myös kiinni. Sydänäänet vielä kuunteli kun odotettiin testin tulosta ja nekin hyvät, 130-160. :) Eli täällä siis kaikki hyvin. :) Oli onneksi todella mukava kätilö ja sanoi, että hyvä kun kävit tarkistuttamassa. :)
 
Eipähän tartte siihen mennä näin viimeiselläkään kerralla :) Luulin ensin et kaikki joutuu siihen, mut en sit onneks joudukkaan.

Nalsulaiselle tsemppiä sinne liemen juontiin :happy093.
 
Huh, nyt se on ohi .... Ei enää äklömakeaa sokerilitkuu :-)
Mua ihmetyttää miks mun edes piti mennä moisee kokeesee toistamiseen ku edellise rv 15 kohil tehty testi osoitti että arvot jopa poikkeuksen matalat ja ei kuulemma pelkoo raskaus diabeteksesta. Esikoisen kohal vatsa kasvoi huimempaa vauhtii ja ei ollu puhettakaa mistää sokerirasituksesta. Oon hoikka ja suht lyhyt ni toi masu nyt vaa korostuu aika hyvin <3
olipa muuten viime yö aika tuskanen ku tuntu että janottais mut kun ei saanu edes juoda vettä :-)
Huomenna saan sit soitella neuvolaa ja kysellä kokeen tuloksii :-)
 
Takaisin
Top