Neuvola-ja ultrakuulumiset

Jee.. Kotiin. Mutta vuodelepo jatkuu edelleen . Veritulpan estolääkettä tarttee aina iltasin pistää. Sallittuja on siis vessa ja suihkureissut. jääkaappi. Seisominen ja kävely on kiellettyä, ellei ole ns pakollinen juttu. Istuakkaan ei pitkään saa. Ensviikolla taas kontrolli.

Vauva on niiiin iso et sovittiin et varmuudeks käyn sielä sokerirasituksessa.
 
Vauva3, toivotaan, että vauveli pysyis vielä hetken masussa. :) Tosin, voin vain kuvitella miten puuduttavaa on vain maata! Jos ei kerta istuakkaan oiken saa. :eek:

Tänään käyty neuvolalääkärissä. Tykkään kyllä siitä meidän lääkäristä, vaikka aika pikaisiahan nuo käynnit ovat. Edellisen raskauden lääkäristä en tykänny yhtään.
Eli viikot 27+1. Paino noussut yhteensä 10,7kg (JIIHAA!) :confused: Onneksi neuvolatäti ei ole painoasiaa mitenkään kommentoinut. RR 121/68, portskut 1+. Pitää töissä stixaa joku päivä, ja jos edelleen 1+, niin yhteys neuvolaan. Sokrut -. Sf 26. Sydämensyke 150 ja liikkeet ++. Raivotarjonnassa, mutta mahtuu vielä kääntyilemään, niin läkäri ei sitä korttiin merkannu. Kaikki paikat visusti kiinni.

Neuvolatäti ja -lääkäri molemmat kyselivät miten jaksan. Puhuivat siihen malliin, että olisin varmaan heti saanut saikkua, jos olisin vähänkään valitellut. Vakuuttelin voivani hyvin pientä selkäsärkyä lukuunottamatta. Käskivät heti soittaa jos jotain tulee. Nyt tietää ainakin, että jos jotain tulee, niin on mahdollista jäädä saikulle ilman taisteluita. :smile
 
Meille annettiin ja eilen kotilupa, jei! Täällä saa sentään liikkua rauhallisesti, mutta kaikki siivoomiset, kaupassa käynnit ym. on kiellettyä.. Tulee olemaan vaikeeta olla tekemättä mitään, mutta kivempi se on kotona olla ja makoilla, kun siellä osastolla! :) Ens viikolla sitte kontrolliin kattomaan, että kaikki on edelleen kunnossa :)

Vauva3, paljon jaksamisia sinne ja toivotaan, että vauveli pysyy matkassa vielä mukana! :Heartred
 
Sitä samaa sinne :) Ei tässä onneks enää oo kun 1vk 5pv sitä kriittisistä aikaa.. 34 viikolle enempi levossa, mut ei vissiin tartte ihan sinneasti maata! Sulla vielä jokunen enempi ja vielä kaks muru matkassa :Heartred
 
No niin, nousihan se hemoglobiini Maltoferin ja Retaferin mahtikombolla. 103:sta 118:n vajaassa kuukaudessa. Viikkoja tänään 26+2, painoa kertynyt about 12 (3 vähemmän kuin edellisellä kerralla samassa vaiheessa) ja verenpaine 128/71. Kaikki siis ok. Lapsukaisella kaikki hyvin, kovasti sinkoili sinne tänne ja potkaisi suoraan dopplerianturiin. Että näin tällä kertaa, 3 viiikon päästä olisi lääkärintarkastus.
 
Tän päivän neuvolakäynti takana. Mun paino viime neuvolasta -1700 grammaa. Viime neuvolasta siis kaks viikkoa. En ymmärrä. Neuvolantäti kuitenkin rauhotteli, ettei oo syytä huolestua, koska sf-mitta kasvaa. Tänään siis rv28+4 ja sf oli 29cm! Käyrien yläpuolella mennään siis. Vauvan sykkeet 135, mun RR 98/60. Vauva oli kääntynyt vaihteeksi raivotarjontaan, edelliskerralla oltiinkin poikittain. No, vielä on aikaa tehdä voltteja :)

Kuulemma rv 38 tehdään sitten ultraten kokoarvio vauvasta ja samalla arvioidaan synnytystapaa (tän raskausdiabeteksen takia). Verensokerimittaukset harvennettiin, enää tarvii mitata 1-2 päivänä/viikko. Olivat sen verran pysyneet arvot hyvinä, onneksi.
 
Käyty jokapaikassa. Sokerit oli ok, kävin kokeessa kun vauva on niin iso. Eli hän vain on iso. Sf 29cm, hemppa 110 ja kaikki muutkin jutut ok. painoa yhteensä +10kg :D ultrassa tilanne aika sama, 2cm auki, 2cm kaulaa. Kalvot tunnusteltavissa. Sain tulla kuitenkin kotiin. Vauvan sydän samanlainen , eli ei pitäisi aiheuttaa mitään toimenpiteitä. Viikon päästä uus kontrolli.
 
Jipii, "pääsin" liittymään tänne lepopotilaiden joukkoon: kohdunkaula 2,3cm ja lapsivettä tihkuu.. Mitäs kaikkea sitten onkaan kielletty? Seksistä älysin kysyä mutta tuo meidän ulkomaalainen erikoislääkäri ei eritellyt sen kummemmin mitään.. Eipä tehny edes merkinnän merkintää nlakorttiin, hoitsu vetäs eilisen nla käynnin tietojen päälle näiden oman leiman, ilmeisesti luuli lääkärin kirjanneen jo ylöskin jotain mutta ei.. pitää kahden viikon päästä muistaa sanoa tuosta :D

Uhkaili osastolla kanssa mutta onneksi päästi kotiin :Heartred
 
Tervetuloa joukkoon. Mitä enempi lepäilee sen parempi. Eli pois kaikki mitä vaan pystyy jättämään tekemättä. Toivotaan että mahakas viihtyy mukana vielä pitkään sieläkin :) Tää odottaminen ja epätietoisuus on kaikkein ärsyttävintä. Ja siis ehdottomasti ei uimaan tai mitään muutakaan missä saattaa päästä pöpöjä alapäähän!
 
Meillä oli ultrakontrolli tällä viikolla ja kohdunkaula lyhentyn tai pehmentyn miten se nyt on, kuitenkin entisestään.. mieltä kuitenki lämmitti vauvojen todella hyvä kasvu! toinen jo himppua vaille kilon ja toinen pikkasen pienempi :Heartred vastaavat kooltaan siis jotain viikkoa 28 vaikka 26 on menossa :) lääkäri minulta kieltäny kaiken nostamisen, siivoamisen yms.. levossa pitäis olla ja olenki ollu, mutta niin on turhautunu olo kun ei mitään saa itse tehä :/ parempi tietenki vauvojen kannalta, että maltan lepäillä.. pysyvätpähän sen avulla toivottavasti pidempään kyydissä :Heartred

Jaksamisia muillekkin lepäilijöille! Kyllä se aika toivottavasti nopeesti eteenpäin menee :)
 
Miten pieniä! Miten muuten kaksoset kasvaa massussa, kun mä meen kuulemma keskikäyrillä ja painoarvio oli 26+5 jo 1100g? :O
 
Oon ymmärtäny et ne kasvaa aika samaa tahtia kun yksösetkin :) Meillä arvioitiin sillon 28+ 1500g, mut samaa veikkas eilenkin ultrassa 29+1.
 
29+0
Tänään oli neuvolalääkäri. Kaikki oli hyvin. Maha on nyt kasvanu paljon eteenpäin eikä enään ylös niinkuin alussa. Hb oli noussut 109stä 124ään, joten saan vähentää raudan syöntiä. Oma painokin oli vihdoin alkanut nousta! :) RR 121/70. Tästä on hyvä jatkaa! :)
 
Äitipoli taas takana.



Kaulaa vielä huimat 1,5cm jäljellä ja auki vähän vajaa 3cm. Levosta huolimatta. Mutta kaikkein kakkamaisin uutinen on että vauva tosiaan on varpaat edellä tulossa, eli jos ei käänny niin sektio on ainut vaihtoehto. Ensviikolla pitää jäädä osastolle jos tilanne on samanlainen ja sielä joutuu olemaan niin kauan kunnes vauva syntyy tai kääntyy. Oli vaan tosiaan niin alhaalla kanavassa varpainensa että epäili ettei käänny. Soitti vielä äsken perään ja muistitti että jos menee vedet HETI makuulleen ihan sama missä on ja ambulanssi. Mua itkettää ajatuskin siitä sektiosta.. se on aina ollu mun pahinpelko ja nyt niiin lähellä toteutua.

Torstaina siis uus aika ja sillon pitäs voida jäädä osastolle, en mä tiedä mihin noi lapset survoo sit?
 
Vauva3 tsemppiä ja älä stressaa sektiota, toivottavasti ei tarvii siihen joutua, mutta toisaalta jos joutuu niin vauvan parhaaksi:Heartred mä en haluis kanssa sektiota mutta just perussairauden takia se voi olla ainoa vaihtoehto :) tosin mulla on ollu aikaa sopeutua ajatukseen ja hyväksyä että näillä korteilla pelataan jotka on annettu..
 
Vauva3, toivotaan, että vauveli kääntyisi pian ja mahdollisesti pysyisi vielä kyydissä hetken aikaa. :) Eikös ne voi vielä näillä viikoilla heittää sielä ympyrää pitkin päivää? (Siis kokonsa puolesta.) Yritä nyt nauttia "viimeisestä" viikosta kotona, jos joudut sitten useamman viikon vaan sairaalassa maata. Miten teidän muut lapset ovat ottaneet asian, kun äiti ei voi leikkiä ja touhuta?
Onneksi olet osannut asennoitua mahdolliseen varhaiseen synnytykseen ja vuodelepoon jo alusta asti. Välillä toivon, että voikun tämä vauva jo syntyisi, mutta heti perään tulee ajatus, etten ole vielä saanut nauttia tarpeeksi raskaudesta.
 
Voi kai ne vielä. Mutta kun on niin suuri riski että lähtee vain tulemaan ihan milloin tahansa niin on asentonsa puolesta todella iso riski nyt. Varpaat on kanavassa tosi syvällä, eli ei saa yrittää kääntää. Ja erittäin iso riski että rikkoo jaloilla kalvot kun kohdunsuu on niin paljon jo auki. Painoa vauvalla siis noin 1900g eilisen mittauksen mukaan. Päiväkerrallaan :)

Lapset on aika surullisia vaikka tietää että pakkohan se on. Ja onneks noi on niin isoja ettei ne sen kummemmin mua tartte mihinkään. Kunhan on paikalla ja kattoo että kaikki toimii. Ongelma tulee ensviikolla kyllä sairaalaan menosta :sad001 Palkattomalle ei ole varaa miestä jättää..
 
Toivottavasti järjestyy arjen asiat ettei sun tarvitse stressailla niitä kun on tässä raskaudessakin jo niin paljon kaikkea ajateltavaa Vauva3. Tosi surku ettei sitten voida yrittää kääntämistä, vaikka helpostihan ne pyörähtää vielä takaisin usein..

Mulla alkaa aika käymään pitkäksi vaikka kuinka yrittää "nauttia" luvallisesta levosta ja laiskottelusta, tuntuu että makaillessa tulee sairaaksi, alkaa selkään ja päähän vain kolottamaan kamalasti, silmät väsyy kun tekemistä on virkkaaminen, neulominen, lukeminen ja datailu.. Tänään olinkin ihan rikki kun eilen menin tekemään muutakin kuin makailemaan, supisteli lisää ja ahdisti oikein sitten niiden jälestä.. En mä mikään tehopakkaus normaalistikkaan ole, mutta tää on jo vähän outoa vaan olla :D
 
Se on kamalaa tuo lepääminen, jokapaikka tulee kipeäksi etenkin se selkä :sad001 Mut eipä kai muukaan auta, sielä sairaalassa se lepääminen vasta kamalaa onkin! Onneks vaihtu jo syyskuu.. lepäilyä enää max 3 viikkoa ja 3pv. JIPPII!!
 
Takaisin
Top