Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiina^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eka ulta tosiaan takana ja eka neuvolakäynti reilun 3 viikon päästä. Kuunteleeko ne neuvolassa sydänäänet? Vaikka kaikki hyvin onkin niin huoli on jatkuvasti että toisella olisi kaikki hyvin. Ei saisi lukea nuita ikäviä tarinoita yhtään ..

Neuvolakäynti on vasta raskausviikolla 11.

meillä ainakin kuunnellaan ekalla lääkärineuvolakäynnillä, joka normaalisti on n. rv 12, mulla kuitenkin aikojen vähyyden takia vasta rv 14+

pitäis kaivaa se doppler jostakin kaapinperältä :)

Eka neuvola rv 11 ja eka ultra rv 14 (lukuunottamatta alkuraskauden ultaa kun kävin yksityisellä).
Eli pohdin, että joudunko odottamaan tuonne lääkärikäynnille vai kuunnellaanko jo ekassa neuvolassa onko kaikki ok?

Tänään varasin ajan varhaisultraan, se ois 16.5. Sillon mulla pitäis laskujeni mukaan olla viikkoja vähintään 7+2, joten sykkeen pitäis näkyä, jos kaikki on hyvin. :)

Täällä käytiin neuvolassa maanantaina. Jännnitti hirmuisesti onko kaikki hyvin ja olihan siellä pieni masuasukki kasvamassa oikiassa paikassa ja sydän löi. viikkoja oli 7+3/4. Parin viikon päästä verikokeisiin ja sitten neuvolalääkäriä ja sitten alkuraskauden ultraan. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Pahoinvointri on ollut kyllä valtaisaa. Tänään on sattunut aikalailla selkään ja univaikuedet alkaneet taas. Jospa tää tästä.

Iik, mä näin sen! Kävin varhaisultrassa ja siellä se pikkuinen köllötti, sydän löi vimmatusti. Ihan uskomaton fiilis. Huomenna neuvola. Kumpa nyt vaan ei kävisi mitään ja pikkupallero pysyisi mukana menossa.

Käväisin alkuviikosta varhaisultrassa, kun halusin varmistua, että siellä jotain elämää on (keskenmeno takana niin pelottaa kovasti)... ja siellähän se pikkuisen sydän jumpsutti. :) Neuvolaan sitten ens viikolla.

Kävimme varhaisultrassa keskiviikkona ja pikkuisen sydän löi sielä kovasti! Voiko onnellisempi enää olla emoticon

No nyt on neuvolaankin tutustuttu. Ei ollu kyllä mun tuleva terveydenhoitaja, mutta tää ainakin oli oikein mukava, ei mitään ärsyttäviä maneereita. Katto vaan painon, verenpaineen ja hemoglobiinin, muut labrat vasta sit ultran yhteydessä rv 11+. Aion kyllä mennä seulontoihinkin, ne tehdään kaikki siinä samalla. Aikaa en kyllä vielä ehtiny varata, ensi viikolla sitten. Valittiin nyt synnytyssairaalaksi Hyvinkää, kokemusta kun ei ole mistään ja se on tuossa aika lähellä, eikä ruuhkaakaan varmaan hirveästi ole tiedossa.

Paljon saatiin luettavaa, vaikka tuntuu että mä olen ehtinyt jo kaikkee mahdollista lukeakin. Perhevalmennukseenkin jo saatiin ajat, ovat vasta lokakuun lopulla. Fysioterapeutin ryhmäohjaus on elokuussa. Niin ja hammaslääkäriinkin päästään yhdessä, joku perhevalistushässäkkä. Mä kyllä kävin just hammaslääkärissä, mut tässä kerrotaan nyt sit erityisesti odotusajan mahdollisista ongelmista ja suuhygieniasta lapsen kanssa.

Kaikkee ne järjestää, ihan etuoikeutetulta tuntuu. LA on neuvolan laskujen mukaan 11.12. ja ultrassa lääkäri veikkasi 14.12., että jotain sen suuntaista se tulee varmaan olemaan. Testasin ovista tärppikierrolla ja sen mukaan LA olis 12.12.

Me käytiin kanssa varhaisultrassa eilen, kun yksi keskenmeno takana niin oli tosi levoton olo. En olis kestäny stressata sinne 12 vkolle np-ultraan saakka. No kaksosethan siellä sitten näkyi, joten meillä tulee kyllä olemaan aivan yksilöllinen koko raskauden seuranta. En siis ilmeisesti ole edes oman kunnan neuvolan pääpainoinen asiakas, vaan mun raskaus seurataan yliopistollisessa sairaalassa. Ihanaa, koska esikoisen raskaus oli melko hankala ja sai aina olla odottamassa lähetettä neuvolan kautta äitipolille. Toivotaan vaan nyt, että kaikki menee hyvin. Ihanaa, että pääsen ultraan nyt todella usein (ilm. 2vkon välein).

Torstaina oli meidän eka neuvola. Juteltiin lyhyesti koska tietoni olivat kuitenkin jo ylhäällä edellisen raskauden jäljiltä. Kerrattiin vain joitain asioita ja neukkari (joka oli eri kuin edellisessä raskaudessa) lupasi kuunnella sydänääniä. Minua jännitti ja pelotti ihan kamalasti, olin monta päivää tuskastellut, mahtaisinko päästä ultraan heti niinkuin viime raskaudessakin. Olin stressannut pikkuisen tilasta alusta asti ja toivoin saavani helpotuksen nyt. Kun pyysin ultraa, neukkari sanoi, ettei hänen huoneessaan ole kuin sydänääntenkuuntelulaite, eikä hän muutenkaan yleensä ultraa (vaan se toinen, joka minulla oli neukkarina edellisessä raskaudessa).
Olin varmaan hirveän pettyneen ja hätääntyneen näköinen, koska täti lupasi järjestää asian. Ultraan pääsen siis ensi viikon maanantaina jo, ja samalla otetaan joitain verinäytteitä. Oli helpottavaa kuulla, että pääsisin pian ultraan, mutta toisaalta olin pettynyt etten pääsisi ultraan heti.
Lopuksi kokeiltiin kuunnella sydänääniä. Siitä en ottanut sen suurempia paineita, koska tiesin jo etteivät nuo varmaankaan kuulu. Viikkoja oli kuitenkin kasassa vasta niin vähän, ja minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joka myös osaltaan hankaloittaa sykkeen kuulemista. Sykettä ei siis löytynyt, mutta osasin odottaa sitä.

Nyt odotetaan maanantaita ja taas ollaan kauhusta kankeita!

Oi Pinkus, kaksoset!! <3 Oottelinkin jo, että millon ekat kaksoset ilmottautuu. ;) Taitaa melkein joka kuukausi olla täällä ainaki yhet tuplat. :)

Heipsuli! Täällä odotellaan esikoista syntyväksi laskurin mukaan 7.12 :) Haluisin vaan kysyä että oletteko/otatteko miehenne mukaan esim. ensimmäiseen neuvolaan?

Hei tyttönenn91!

Meillä tuo mies hössöttää ehkä jopa enemmän kuin minä, et tuskin sais pysymään poissa neuvolasta. :) 
Kävin stalkkaamassa joulukuisten listalta et oot kans Espoosta ni tuli mieleen, et onko sulla tietoa, pitääkö se eka ultra varata ite Jorvista vai hoitaako neuvola varauksen? Meidän nauvolassa ei kuulema ole mitään vehkeitä ultrailuun joten sinne kai sitten mennään. Tässä on pari muutaki kaveria raskaana samaan aikaan ja molemmilla heillä on varailut menny eritavoin. Toisella on kyllä tiheämpi ultrailuväli joten kai sekin vaikuttaa.. 
En millään malttais odottaa torstain ekaa neuvola-aikaa! :)

Menossa rv 8+4 ja kaksi ultraa jo tähän mennessä takana. Tosin en ole tällä hetkellä Suomessa vaan Thaimaassa opiskelemassa, joten käytännöt tuntuvat olevan hieman erilaisia. Ensimmäinen rv 4+? kun menin lääkäriin varmistamaan raskautta verikokeella epäilivät kohdunulkoista, koska en ollut varma hedelmöittymis ajankohdasta ja kärsin aivan kauheista alavatsa kivuista. Kaikki näytti olevan kohdillaan ja ajattelin että nyt voi ottaa rauhallisesti. No Thaimaalaisen uuden vuoden aikoihin minua puri kävelyllä ollessani koira ja eikun taas lekuriin. Hirveä määrä rokotteita, joiden joukossa vesikauhu rokotussarja, jonka tähden joudun edelleen käymään ottamassa pistoksia. Lääkäri sanoi että katsellaan vauvan tila rokotussarjan päätyttyä, mutta hyvätuurinen kun olen sain kaiken päälle ruokamyrkytyksen, jonka jälkeen alavatsa kivut palasivat ja taas lääkärin vastaanotolle. Siellä kävin eilen ja ultrasivat kun olin niin kauhusta sekaisin ja suureksi helpotukseksi kaikki näytti olevan hyvin! Sydän löi lujaa ja lääkäri sanoi sikiön koon olevan juuri oikea. <3 jos nyt meno rauhoittuisi sen verran, että selviäisin täältä ehjänä kotiin pariin kuukauden päästä :) lekurilta kysyin myös että koska minun pitäisi tulla seuraavan kerran käymään ja hän sanoi että ennen kuin lähden on minun haettava lausunto lentoyhtiötä varten. en kyllä usko että selviän elokuun lopulle ilman minkäänlaista tietoa. pakko kai yrittää löytää jostain enemmän eurooppalainen neuvola, jossa osaisivat käsitellä tapahtuma sekä stressialtista ensiodottajaa paremmin :)>

Hei,
juuri palasin neuvolasta hieman hämmentyneenä. Miehen kanssa oltiin paikalla ja kuulumisten lomassa täti kysyy, että onko vauva toivottu!? What? miten ja miksi tuollaista täytyy kysyä? Mihin se vaikuttaa? Mä ihan loukkaannuin meidän pikkuisen puolesta :/ mies vain naureskeli ja totesi että joku käy vähän herkillä. 
Onko teille muille tullut painoa vielä lisää? Musta tuntuu, että oon turvoksissa kuin ilmapallo ja vatsa ei vedä juuri lainkaan. ärsyttävää. Viikkoja nyt 8+6. Rintaliivit vaihtui koosta b/c kokoon F !!! toivottavasti ne ei enää kasva :P 
Hauskaa vappua kaikille!!!

Kävin äsken ultrassa ja saatiin taas huonoja uutisia. Kohdussa näkyi taas jotain pientä ja epämääräistä, mutta ei hyvältä näyttänyt. Viikkoja olisi pitänyt olla korkeintaan 6 jotta koko olisi täsmännyt, eikä sekään oikein ollut varmaa. Neukkari lohdutti kertomalla että kyseessä taitaa kuitenkin olla nuorempi alkio, kuin mitä luulimme. Siitä ei kuitenkaan ole lohtua, sillä tiedän tasan tarkkaan että olisi mahdotonta, että alkio olisi pari viikkoa nuorempi. Sillä ovulaation sain kiinni testillä, ja siitä tasan 2 viikkoa tein positiivisen raskaustestin. On siis mahdotonta että testi olisi ollut positiivinen silloin, jos viikkoja olisi vähemmän. Niin se vain on.

Vaikka haluaisin uskoa ja toivoa, että kaikki voi vielä kääntyä parhain päin, se ei ole niin. Tiedän että keskenmeno on taas edessä, ja toivon sen olevan nopeasti ohi. Rehellisesti sanottuna toivon nyt enemmän kuin mitään muuta, että tämä olisi tuulimunaraskaus, niin sitten ei ehkä tuntuisi niin pahalta.

Keskiviikkoaamuna menen naistentautien poliklinikalle alateitse tehtävään ultraan, ja saan kuulla asian todellisen laidan.

Tiitiäinen92, mie olen tosi pahoillani ja toivottavasti kaikki menis kuitenki hyvin. Ite en ole keskenmenoa kokenu, mutta voisin kuvitella miten kamalaa se olisi.

Ultrasta puheenollen, yhellä kaverillani oli muuten kans ultrassa sanottu että on pari viikkoa nuorempi kaveri mahassa mitä oikeasti luultiin. Rakenneultrassa sama homma, ja kun vauva synty 2 päivää ennen laskettua aikaa lääkäri sano että tämä kaveri on 2 viikkoa yliaikainen lapsi. Ja tämä tyttövauva on aina ollu todella pieni, neuvolassa epäilivät jo kaiken maailman tauteja sille likalle mut terve on, ja äitisä on ollu saman ikäsenä vielä pienempi. :) Niinkin voi käydä. Toivottavasti teille tulee onnellinen loppu <3

Voi ei :(
Toivon silti, että kaikki olisikin hyvin. Kerro kuulumiset keskiviikon ultrasta.

Ja voimia sinne jos kaikki ei ole hyvin.

Takaisin