Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei tullut selkoa siihen laskettu aika-sekoiluun neuvolassa. Ei ollut oma kätilö paikalla vaan tuurari eikä hän ymmärtänyt yhtään, mitä yritin selittää. Ei sillä päivällä ole mitään merkitystä, mutta mulla alkoi pinna kyllä kiristyä, kun en tullut ymmärretyksi!

Kaikki oli hienosti. HB oli noussut, nyt 119, joten siitä olin tosi iloinen! Paino oli -200g, joten käytännössä ihan sama. Nyt kai se alkaa sitten vähitellen nousta. Sitten kuunneltiin ne sydänäänet ja olihan se jännä kokemus. Tuli mieleen se ääni, mikä lenkkareista kuuluu, kun juoksee hiekkatiellä :D Lääkäri kommentoi, että on kaverilla aamujumppa meneillään :)

Mies ei nyt sit tullut mukaan, kun just oltiin oltu siellä ultrassa ja eikä siellä kyllä sille mitään olisi ollut paitsi tietysti ne sydänäänet, mutta se ehtii kuulla ne sitten myöhemminkin.

Tänään oli nt-ultra, jossa näkyi hyvin vilkas pikkuinen ihmisen alku! <3 Niskaturvotus 08.mm, eli oikein hyvä. Kovasti vauhtia pienellä riitti ja kuvia saatiin.

Sf-mittaa mittaillaan vasta rv 20 eteenpäin, ihan normaalia siis ettei vielä ole mitattu!

T. Itsekin terkkulan täti koulutukseltaan...

Vaikkei siltä kyllä tunnu kun "tyhmiä" kysymyksiä päässään miettii toisinaan :)

Heippa, meil oli tänää ensimmäinen virallinen ultra ja kaikki oli hyvin :) pikkuinen siellä vilkutteli ja oli tietenkin niin suloinen! Niskaturvotus oli 0,7 :) ja kokokin vastasi viikkoja joita on nyt 11+5<3 rakastuttiin<3

Eilen oli eka ultra. Siellä se pikkukakkonen köllötteli Pikkuisella kaikki hyvin.

Laskettuaika aikaistu nytten se on 22.11.

tajuuks joku hemogloobinista jtn? viimeks oli 117 ja sanottiin et hyvä, nyt oli 141 eikä siihenkään sanottu mtn, vaik eiks tos oo kauhee ero viime kertaan? :O mä en taas tajua näömmäkään mtn :DD

mulla on aina ollu Hb hiukan alhainen sen 120 ja esikon aikana se rupes laskemaan roimasti siinä kun oli alle 110 niin neukkutäti neuvoi syömään rauta tabletteja vaan mullapa ei sekään auttaanu nousuub vaan meni arvot alle 100 .... oli vaan hiukan hutera olo sitten jo ja sain syödä tupla annosta rautaa mutta heti synnytyksen jälkeeen nousi takasin normaaliksi

Nuo HB-arvot on niin yksilöllisiä. Joku voi jo huonosti sellaisilla arvoilla, millä esim. mulla on tosi hyvä olla (HB luontaisesti matala ja tuskin koskaan yli 120). Raskauden alussa se HB laskee, kun verimäärä lisääntyy ja sitä kautta laimenee. Se on ihan normaalia. Sitten, kun kroppa ehtii mukaan niin se taas nousee. Sitten voi myöhemmässä vaiheessa taas kääntyä laskuun ja silloin yleensä sitten turvaudutaan lisärautaan, jos laskee reilusti/olo alkaa heikentyä.

Viitearvoilla naisten hb 120-155 välillä. Mullaki oli hb 119 neukkakäynnillä, sitä seurataan . Eli jos ei nouse, joudun syömään rautaa. Mikä onki mulle iha tutttuu, ku joudun melkei joka vuos syömään sitä, ku mullakaan ei pysy se tuolla viitearvoissa, vaan aina laskee. Tai no sitte ku lopetan maitotaloustuotteiden käytön ni sit se pysyy (maito estää raudan imeytymistä). Mut eipä sitä tässä tilassa sitä maitoo voi jättää :D

kiitokset selventämisestä :) toi nousu vaan kuulosti niin isolta, mut onki ihan normaalia :)

Mulla oli ekassa neuvolassa hb 161, ja täti kauheesti ihmetteli ja kauhisteli.
Viime pe mitattiin uudestaan ja oli pudonnut 123een. ilmeisesti se maito tosiaa vaikuttaa kun on mennyt monta litraa kaakaon muodossa :D mitennii mielihaluja?? :D

Mulla oli ekassa neuvolassa hb 154 (mulla on korkea yleensäki), oli laskenu johonki 125 viime neuvolassa. Olen ollu tosi väsyny edelleen vaikka helpottaa pitäs.. Pitäsköhän alkaa syödä rautaa..??

Ei vielä 125:stä pidä syödä. Ne sanoo kyllä neuvolassa sitten.

Mitä vitamiineja muuten syötte - raskausajan siis?

Mä syön Ladyvitoja (mama), siinähän on rautaa jo vähän valmiiksi.

Mulla oli hb 152 ja nyt se oli 137.

Mä jo oottelen täällä sitä rakenne ultraa, vaikka siihen on aikaa vielä reilu kuukausi.. :D Tekis vaan niin mieli nähä vauva ja saada varmuus kumpi on tulos. :P Parin viikon päästä on toka neuvola. Onko joku jo ollu siinä? Mitä siel tehään? Sydän äänet kai kuunnellaan ja otetaan se pissatesti, mut mitä muuta? Entä millon on eka lekuri käynti?

Sellasta mä oon miettiny että miks osalle tehään eka ultra (ei siis se yksityisellä tehtävä) alakautta? Onks se vaan kätilö kohtasta vai onko siihen jotain "lääketieteellistä" syytä? Entä mitä on nt-ultra? Siis mikä toi lyhenne on? :D

Onko kellään ollu mielessä mennä siihen 3D ultraan yksityiselle vai onko se ihan "turha" kun on kuitenkin se rakenneultra? Missä ootte käyny ja paljonko makso?

Tulipahan taas kysymyksiä.. Ihanaa odotusta kaikille ihanille tuleville äideille!!

en osaa muihin vastata, muuta ku et mul on ollu 2 nauvolaa, niis ei ollut mtn ihmeellistä, pelkästään ne pissatestit ja verenpaine ja sit oli se neuvolalääkäri siel oli sisätutkimus, mul oli se jo hhmm..11.4? :O meil mennään rakenneultraan vasta viikoitten 22 jälkeen :( luulin et 18 viikon jälkeen et ois enään viikko tai kaks odottelua.. mutta ei.. mä ajattelin mennä 4D ultraan, eiks se oo just se mis näkyy selkeesti se muksu? :)

ainiin ja nt on se niskaturvotus seulonta ultra jos siihen haluaa osallistua :) ja meil tehtiin alakautta vaikka yritin kovasti pyytää saisko mahanpäältä.. mutta eivät suostuneet >:(

Aijaa.. Et tullu kysyneeks miks alakautta..? Mulla ei nimittäin edes keskusteltu ultrassa mitä kautta se tehään. Sano vaan et voit mennä tohon makaamaan ja nosta paitaa, ultraan tosta mahan päältä..

Oisko noi sit paikkakuntakohtaisia..? Ku mulla on ollu yks neuvola (se alku juttu) ja sit seuraava on 31.5. Ja ultra on 26.6, jolloin oon puoli välissä tän vauvan kaa. Ja muita ultria ei sit olekkaan. Paitsi jos menee yksityiselle.

Me ollaan mietitty kans sitä 4D ultraa. Toisaalt ois hienoo, mut toisaalt en tiiä. Se pitää kai tehä ennen viikkoa 22 ja sit noi kaks ultraa ois tosi lähekkäin.. Ehkä pitää viel miettiä, oishan se hienoa. Mut vissiin aika tyyristä.

Oiskohan toi ultraustyyli siitä kiinni, että miten näkyy se vaavi parhaiten...? En tiä, otti vaan korvaan, kun varhaisultrassa (yksityisellä) se lääkäri sanoi, että katsotaan, että näkyykö vatsan päältä, vai täytyykö katsoa alateitse. Mulla on aina ultrattu vatsan päältä, sekä Turussa että Helsingissä (jälkimmäisessä kaupungissa venailin tuota ensimmäistä). Sama lääkäri muuten vielä kommentoi tota 4D-ultraa niin, että siihen kannattaa mennä vasta melko loppuvaiheessa, kun sitten se vauva ei enää ole niin "pelottava" vaan näyttää jo pyöreältä vauvalta. :) 

Poikaa odottaessa menin yksityiselle, kun vatsassa tuntui niin kovia kipuja ja neuvolassa sanottiin, että niin kauan kun ei tule verta, niin turha soitella (tosi kiva ensimmäistään odottavalle...). Soitin sitten sen enempää miettimättä ajan yksityiselle, jossa ultrattiin myös 4D:llä ja olin rv 18 + jotain. Sain siis jonkinlaisen kasvokuvan tästä ekasta, niin väkisin sitä sitten miettii, että kai sitä toisestakin pitää saada - naisen logiikka! :D On vaan turhan arvokasta touhua tuo ja sille rahalle ois muutakin käyttöä... Mutta jos sukupuoli ei selviä rakenneultrassa, niin siinäpä ois hyvä tekosyy tilata aika 4D:n! ;)

mä oon miettiny tota yksityistä ultraamista myöskin kaikenmailman ihme mahakipujen vuoks ja just samaa sanottiin et mtn ei tehdä tai tutkita tms jos ei oo verenvuotoa.. ärsyttävää kyllä kun ei tiedä mistä johtuu.. mitäs tuo 4D mahtaa maksaa? mul ei kyl kyse ollu siitä mitä kautta se näkyis, soitin veinaan erikseen että voitasko mitenkään tehdä vatsan päältä, tuli tyly ei, se tehdään aina alakautta. vastaus, kyl laitto sillon vituttaan ku muilla paikkakunnilla näömmäkin voidaan tehdä vatsan päältä..

Meillä kätilö katsoi 4D:nä jo ekassa ultrassa ja saatiin siitä kuvakin mukaan! Ihan kunnallisessa ultrassa siis. Ei se omissa silmissä mitenkään pelottavalle näyttänyt vaan ihanalle <3 Näkyi kaikki raajat, nenä ym. tarkkaan, vaikka viikkoja tuolloin 11+6.

Varmaan aika paljon paikkakuntakohtaisia eroja noissakin.. Ja ultrattiin sekä alakautta (tällöin otti mitat, koska näkyy kuulemma tarkemmin) ja sitten vielä vatsan päältä.

Takaisin